Linus röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Det ju inte så många som skriver i min tråd så ibland tror jag ingen läser, men jag fortsätter skriva för jag tycker att det är så roligt att gå tillbaka och se hur det var när barnen var riktigt små. Lite som en dagbok blir det för mig och om det även kan glädja någon annan så blir jag inget annat än glad.

I morse var det bara Emil som hostade ett par gånger, Linus och Mika är fortfarande lite snoriga men mår för övrigt bra. Så det verkar som om vi snart har besegrat viruset.

Sigge är nog från en annan planet för idag sa han att han älskade medicin men var lite sur för han fick så lite. :roll: Sån är han, en riktigt rolig kille som sörplar i sig Kåvepenin och slickar i sig den sista droppen för att inte gå miste om det sista.

Linus är verkligen cool som en isbjörn. Igår flaskade jag i honom 150 ml ersättning på dagen, han åt upp allt och låg sen mest och mös innan han satte i sig en hel del tuttemjölk med. Det verkar ju dumt att låta bli tuttemjölken när den ändå finns där och är så god verkade han resonera. Mätt var han i allafall och nu kan han äta ur flaskan igen vilket underlättar för då kan Pappan mata honom när jag inte är hemma.

Nåja, igår kom Pappan bara hem och åt middag och sen stack han för att spela bridge. Snart kommer jag också kunna spela för nu äter ju Linus ur flaskan igen, det är ju urtrist att sitta i en styrelse och sköta det jobbet men aldrig kunna spela. Ändring ska det snart bli på det.
Hemma var jag alltså själv med hela gänget och det är så härligt, de är så följsamma och roliga. Vi busade till det ordentligt och då är jag sjörövarkapten och barnen sjörövare som absolut måste lyda mina order. Sjukt kul hade vi, lite tv hann vi med innan tandborstning och kvällskissningen. Sen kastade sig alla i säng.

Linus hade jag matat på ordentligt men tänkte ge en sista slurk när resten av ligan lagt sig, så jag la honom på rygg i vagnen så länge. Men oj vad arg han blev! Han vred sig som en mask och vrålade KOM HIT OCH LÄGG MIG PÅ MAGE, JAG KAN JU FÖRH-TE INTE RULLA ÖVER SJÄV. NUUUUUUU!! VÄND PÅ MIG NUUUUUUU!!!!

Lilla arga barn, jag fick springa dit, be så vackert om ursäkt, lägga honom på mage och viska i örat att jag snart skulle komma tillbaka för den utlovade kvällsslurken. Linus bara sträckte ut ena handen mot mig; GÅ LÅT MIG VARA IFRED NU!

Jag nattade alla barnen, ramsade ut ur deras rum och smög ut i vardagsrummet för att servera kvällsslurken till Linus. Men se det var ju inte aktuellt med någon sådan för han SOOOOOV jättegott. Snopet mamman.

Istället fick jag diska och röja upp efter kvällsmaten. Trist värre. Sen blev det lite tv och lite Forum och lite frukt och lite.... Ja egentligen blev det inte så mycket mer. När Pappan kom hem sent på kvällen gick jag och la mig efter min otroligt spänningslösa kväll.

Sen sov jag och sov och sov och sov och så vaknade jag av att Linus hostade, snörvlade och frågade efter den där utlovade kvällsslurken. Tittade på klockan, kvart i sex, visst då kan jag serverar frukost och det uppskattade lillebror. :) Om han inte hade hostan så störde hade han sovit 12 tim men 11 tim är inte fy skam det heller. Och om inte om hade funnits så....

Just nu sover Mika i sin säng, Linus ligger i vagnen på verandan och sover gott, Emil och Sigge jobbar i trädgården (jag har delegerat lite trädgårdsarbete som jag själv tycker är för tråkigt att göra men som de gör med liv och lust) och jag ska nu skicka iväg ett recept till Pappan så han kan handla hem lite gott till helgens mat.

På förmiddagen jobbade alla barnen i trädgården medan jag satt och solade och ammade Linus. Man kan ju inte klaga precis :D , men visst är det jobbigt att ha fyra så små barn att ta hand om. Oj, oj, oj vilket slit det är. :wink: 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev:Det ju inte så många som skriver i min tråd så ibland tror jag ingen läser, men jag fortsätter skriva för jag tycker att det är så roligt att gå tillbaka och se hur det var när barnen var riktigt små. Lite som en dagbok blir det för mig och om det även kan glädja någon annan så blir jag inget annat än glad.
Sluta inte skriva! [-o< :lol:

Det är ren avkoppling och otroligt inspirerande att läsa dina trâdar. (upptäckte nyligen Barnaboksdagiset http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=10304 bland favoriterna, ljuvlig läsning det med. =D> )

:heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Jag läser alltid, och längtar till nästa inlägg. Hur gick det/går det med Mika och hennes antiblöj.. Nyfiken :D

Och tack för tips hur du tar hand om Linus. Vi är ju en månad efter er :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja tänk när vi hade vårt lilla Mina-Barnaboksdagis, det var härliga tider det. :)

Och så roligt att ni läser tråden, då fortsätter jag skriva, fast det hade jag gjort ändå även om ingen läst den, för min egen skull 8)

Ja vad det gäller Mikas blöjavvänjning så blev det ju en massa kiss överallt och lite bajs med. Hon bara log och sa kissade hon där hon för tillfället befann sig. Visst begrep hon att kisset skulle vara i pottan eller toaletten vilka hon satt på men inte kom det där inte.
I den vevan påminde jag mig om varför jag ALDRIG sålt någon valp till en familj med en nyföding därhemma. Det är nämligen så att man varken hinner eller orkar torka en massa kiss och få valpen rumsren. Man tror att man har så mycket tid men så är det verkligen inte. Därför fick Mika ha blöja på sig och så tar vi bort den när det blir tillräckligt varm ute så hon kan gå med rumpan bar.

Lillebror Linus fortsätter att sköta sig riktigt bra om man bortser från nattningen de två senaste kvällarna. Han har varit mätt men haft svårt att komma till ro, velat sova men blivit irriterad när sömnen inte kommit. Vi har vagnat en del och sen har han fått sköta en del gnäll på egen hand. När han väl somnat har han sovit riktigt gott.

I morse vaknade han kvart i sex, då hostade han så det ekade i huset. En massa slem skulle upp och då får man ju ta i ordentligt. Så det blev en tidig frukost på 20 min och sen la jag honom igen och väckte halv åtta, en halvtimme senare än schemat.

Moster M har varit här idag så barnen har varit helt saliga, de har lekt kurragömma, gungat och bara haft mysigt tillsammans. Linus har också gosat med sin moster, men det är många som vill ha hennes uppmärksamhet så han fick kämpa för den.

I morgon ska vi upp till mormor och spela golf, grilla korv och ha en härlig dag tillsammans. Hoppas att solen kan delta också

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

SusanD skrev: Ibland tror jag ingen läser, men jag fortsätter skriva för jag tycker att det är så roligt att gå tillbaka och se hur det var när barnen var riktigt små. Lite som en dagbok blir det för mig och om det även kan glädja någon annan så blir jag inget annat än glad.
:D Här är MÅNGA som är glada :lol: Det är ju rena underbara bloggen du skriver. Till lycka för oss :-({|=

Jag mínns hur lycklig jag blev när jag fick jobbet som Hemmets Journals "ansikte" 1972... vilket pågick till 1976. Jag tänkte: "Då kan jag skriva om barnen, de små barnen, alla dessa ljuvliga, sanslösa händelser som fyller min dag och mitt liv och sprider sådan glädje... och som man glömmer så fort. Glömmer totalt, om man inte sätter dem på pränt. Glömmer - fast man aldrig tror det." Så mycket hade jag lärt mig. Och av mina veckokrönikor blev en bok ("Man borde inte sova"). Vad ska du ha för titel på din :?: :lol: Du skriver ju som en gud(inna) också =D>

Så fortsätt, kära, djupt dyrkade SusanD :heart:
SusanD skrev:Linus hade jag matat på ordentligt men tänkte ge en sista slurk när resten av ligan lagt sig, så jag la honom på rygg i vagnen så länge. Men oj vad arg han blev! Han vred sig som en mask och vrålade KOM HIT OCH LÄGG MIG PÅ MAGE, JAG KAN JU FÖRH-TE INTE RULLA ÖVER SJÄLV. NUUUUUUU!! VÄND PÅ MIG NUUUUUUU!!!!
I LOVE IT :lol: :lol: :lol:

\:D/ :heart: \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja vad ska boken heta? Idag skulle den kunnat heta "Mamma med kort stubin borde knyppla istället för att ta hand om ett barnagäng". :evil:

Nej så illa var det väl inte men jag har haft så gräsligt ont i huvudet och det är ju inte ovanligt på något vis men vissa dagar blir stubinen så mycket kortare än andra och då är jag ingen rolig mamma.

Tack snälla Anna för dina fina ord. Kanske, kanske blir det en bok så småningom. Undrar bara vilka som skulle vilja läsa den?

Trots den sura mamma kom vi iväg och handlade en massa planteringsjord, snickrade ihop den andra lådan där vi ska så en massa grönsaker. Emil och Sigge fick måla den första lådan i en fantastiskt gräslig grön färg som vi hittade i Vita Huset. Killarna hade verkligen jätteroligt, när de var färdiga var gräsmattan ljusgrön liksom killarna och alla deras kläder. In i duschen med pojkarna medan jag väckte Mika och Linus som missat hela målningsdramat.

Linus har hunnit äta sig igenom en meny bestående av ärtor, majs, mango, broccoli och havregrynsgröt med katrinplommon. Än så länge fattar han inte riktigt hur det hela ska gå till, han öppnar inte munnen och slukar maten utan suger i sig maten från skeden. Han är bara så söt och gillar verkligen mat till skillnad från Sigge som fick kväljningar när han började äta riktig mat.

Lillebror är mer lik Emil och Mika, gillar mat från början och äter med glädje. En annan likhet är nog att han gillar att kladda runt med maten på hela sin lilla kropp och över hela omgivningen. Vilket innebär att det utan problem går att inspektera mina kläder och därigenom lätt utläsa vad Limpan ätit idag. 8) Men vad gör det, vi har ju köpt ny tvättmaskin och solen skiner så tvätten kan torka utomhus.

Vi har ju påsklov den här veckan så Emil är hemma med oss på dagarna. Kul tycker alla inblandade även om Emil faktiskt saknar sina nya kompisar på dagis. Den mesta tiden går åt till att fixa i ordning i trädgården. Barnen ska få nya land att så sina grönsaker i och till det bygger vi då lådor, sen ska det krattas, vi ska elda i helgen och så är det en massa ved som ska flyttas, jord som ska förflyttas... Tar liksom aldrig slut. Sen har vi ju vårt stora projekt - hönshuset. Men det blir nog inte klart nu heller för det är så mycket jord som måste bort där hönorna ska roa sig på dagarna. Men vi ger inte upp som Emil säger utan kämpar gladeligen vidare.

Idag frågade jag Sigge om han kunde titta på termometern hur varmt det var ute.
Sigge svarade då; Mamma! Det är ett Emil E och ett i!
Ni fattar va? Det betyder ju att det är 13 grader varmt ute, solklart. :D Han är för rolig Sigge, och inte behöver man kunna alla siffror heller, det funkar ju fint med bokstäver också.

Nu har faktiskt Limpan kommit i säng klockan sju på kvällarna och då vaknar han en gång på natten kring halvfyra och vill ha lite mat. I natt åt han 10 min vilket fick mig att undra om det verkligen var lönt att ta upp och tutta honom. Men här slits jag som en åsna mellan två hötappar. Antingen kan jag bestämma mig för att vagna över nattmålet, han klarar sig utan det, inga problem eller så kan jag låta honom äta tills han själv bestämmer sig för att sova hela natten lång.
Det första förslaget kräver ju en aktiv insats av mig, mitt i natten dessutom, så det tar emot kan jag lova. Jag är nog den mest motvilliga vagnaren nattetid, jag vill ju bara sova.
Dessutom tror jag att han snart kommer sova natten igenom av sig själv..... :sleep: :sleep: så jag sover nog vidare och väntar på den natten när han inte väcker mig. :wink:

I morgon ska vi ta en tur till mitt jobb och hälsa på. Jag är ju inte där så ofta för jag är ju mest hemma med alla mina barn och har inte jobbat så mycket de senaste fem åren. Men mina arbetskamrater är ju ändå mina vänner så barnen ska baka något gott och så far vi dit och fikar lite.

Men nu är det dags att sova även för mammor.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Idag har vi haft vår barnflicka från Schweiz här, vilken lycka för en fyrbarnsmor, ni anar inte. 8)
Sanningen är att det är Emils fadder=barnens kusin= världens bästa tjej som var hemma på en veckas semester från sitt jobb som barnflicka i Schweiz.

Hon och hennes kompis E, Emils andra fadder, var ju hos oss och praktiserade en vecka när vi drev vårt minimala Barnaboksdaghem med två barn. 8) Ett proffs är vad hon är och det var hon redan innan praktiken här.

Men idag var hon alltså här och bakade kladdkaka med barnen och tog Linus en ett stort steg framåt i ätandets ädla konst. Precis när jag skulle mata lillebror behövde jag byta på Mika så J tog över matningen. Det var havregrynsgröt med katrinplommon på menyn och det gillar Linus. När jag kom tillbaka hade han ätit upp allt! :shock: En halv vuxenportion! Han hade bara gapat, svalt, gapat igen och varit väldigt glad och positiv. Tror jag det, J är ju skitsnygg och dessutom riktigt solbränd efter sina turer i skidbackarna. Nåja, ungen slog rekord i ätning och kan numera äta ordentligt utan att suga av maten från skeden. :) J är verkligen ett riktigt proffs när det gäller småttingar av alla de storlekar.

På eftermiddagen tog vi med kladdkakan och for iväg till mitt jobb för att hälsa på. Jätteroligt tyckte barnen som åt kladdkaka, lekte med legot i väntrummet, lekte med alla hundleksakerna i butiken och roade sig med den övriga personalen som villigt ställde upp och svarade på alla barnens frågor. Och de är ju ganska många när man är 5 och 3 år gamla som Emil och Sigge är. :wink:

Mika roade sig mest tillsammans med moster Mia, de vispade grädde till kladdkakan och tog emot sjuka djur på löpande band. Mika visade sig vara ett bra ämne för arbete i en reception, glad, pigg och pratsam.

Som alltid är det så otroligt roligt att vara iväg med alla barnen. De sköter sig så bra, är sociala och väldigt rara mot alla de möter. Vi träffade en gammal kund som även gått många hundkurser för mig. Hon undrade hur det var med lillasyster och jag blev lite fundersam men kom fram till att vi inte setts på länge och att hon helt missat att vi fått en lillebror. Förvånad blev hon när vi presenterade Linus och Mika tog så fint i hand och hälsade så vackert. Kunden kunde inte begripa hur jag hunnit med att få en till liten bebis. Men, tja, bor man i skogen med en parabol som absolut inte fungerar när det regnar lite, blåser, molnen är i vägen... och så vidare så kan det ju bli en hel del barn. :wink:

Sigge fick även idag frågan om hur varmt det var ute och när han tittat på den digitala temperaturmätaren en stund kom han fram till föjande;
-Mamma det är en fiskekrok och ett i.
Nå, hur varmt är det då tror ni? Sjutton grader så klart, sjuan ser ju ut som en uppånervänd fiskekrok och ettan som ett i. Solklart. :D

Morgondagens projekt är att få jord i den målade odlingslådan, få den andra målad och så ska det väl hinnas med att peta ner några frön också. Pappan jobbar bara halvdag men ska iväg och spela bridge på kvällen, kanske hinner han hjälpa oss lite i trädgården också, vi får väl se.

Varje kväll när Pappan kommer hem från jobbet springer Sigge fram och frågar om han är ledig nu.
Pappan; ja nu är jag ledig.
Sigge; Hurra! Är du ledig hela natten?
Pappan; ju nu är jag hemma hela kvällen och natten.
Sigge; Hurra, hurra! Du är ledig nu.

Visst är han härlig vår Sigge, vilken liten kung han är.
Mika kommer bli, eller rättare sagt så är hon redan en riktig pratkvarn. Vi är ju vana vid våra killar som pratade riktigt sent, men lillasyster/storasyster säger många, många ord klart och tydligt. Hon är dessutom väldigt artig men har ett häftigt humör som även får hennes äldre bröder att hålla sig på sin kant och inte bråka för mycket med henne.
När hon sitter vid matbordet kan hon fråga efter något och hör man inte vad hon säger så skriker hon det; MJÖLK! och när man då serverar henne mjölk så säger hon tack med en så len och kär ton att man bara smälter. Härlig är hon i stora drag.

I natt så vaknade Linus halv fem och åt jättemycket, en halvtimme höll han på och åt och åt och åt. Jag tror jag slumrade till ett ögonblick där jag satt i sängen och tuttade. Får se hur det blir i natt när han vräkt i sig så mycket mat idag.
Kanske är han som mig, ju mer mat jag äter under dagen och speciellt om jag äter sent på kvällen desto tidigare vaknar jag. Hoppas att han är olik mig och sover som en björn ända tills klockan ringer sju i morgon bitti.

Nu tänker jag gå och sova, god natt.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

DÄR SATT DEN! 12 timmars natten alltså. Visserligen lät han lite när klockan var halv sex men då gick jag bara upp och körde min specialvagning som är den enda som fungerar när vagnen står i den minimala korridoren. Jag sätter foten på ett av hjulen och så vagnar jag, det blir väldigt korta och distinkta drag som fick Linus att fortsätta sova

Sen vaknade han igen halv sju när Emil skuttade förbi och hojtade att han la sig i min säng för han var minsann vaken. Drog ut vagnen i köket och så blev det lite vagning innan han somnade om och så väckte jag honom strax före sju för då hade han ju sovit 20 min. Glad och go var han och inte så där jättehungrig. Själv hade jag fått byta min nattröja som var genomblöt av utspilld tuttemjölk. Kallt och eländigt var det och brösten var stora som meloner och då har ungen mage att tutta så där lagom nonchalant. Lite mer praktiskt hade det ju varit om han vräkt i sig tuttemjölk för att skona sin mamma från det tutteonda.

Idag har han verkligen vräkt i sig mat, igen. En halv vuxenportion havregrynsgröt med katrinplommon, en potatis och två tärningar broccoli, 200 ml ersättning och en massa tuttemjölk. Han måste ha gått upp minst ett kilo i vikt. Ska nu bli spännande att se om han sover hela natten lång eller om han vill ha ett mål nattamat.

Idag har vi faktiskt fått ena odlingslådan på plats, fyllt på jord och Emil och Sigge har sått en massa spännande saker. Vi har målat den andra odlingslådan så i morgon ska den också på plats. Där ska Mika och jag härja är det tänkt. Sen ska vi snickra ihop några mindre lådor också där vi ska ha lite kryddväxter. Sigge blev lite orolig över att Pappan inte fick någon egen odlingslåda så han erbjöd sig genast att dela sin del med honom. Uppdelningen kommer säkert bli sådan att Pappan ska rensa ogräs och Sigge skörda. 8)

Dagens fråga till Sigge om hur varmt det är ute;
Sigge tittar på den digitala termometern och ropar - Mamma det är ett Sigge S och ett O.
20 grader alltså. :lol:

När Mika skulle sova sin lunchlur rymde vår yngsta hund så jag hojtade högt, helt i onödan, efter henne. Sen kom Pappan hem mitt i luren och så fick han gå ut och jaga hem jycken ifråga. Mika kunde ju inte sova under dessa omständigheter utan låg och pratade med sin docka Hanna om allt möjligt och omöjligt. Pappan och grabbarna drog igång med lite trädgårdsprojekt, jag och Linus skulle precis ge oss ut när Mika kommer ut från barnens sovrum. Under armen har hon sin docka och två små gosedjur och så deklarerar hon; -Hanna sova inte mer, Hanna arg, Hanna vaken, Hanna ut nu.

Någon mer sömn blev det inte den luren kan jag säga. I kväll försökte hon med samma manöver; Hanna var kissig, Hanna var inte trött och så vidare. Hon är väldigt påhittig vår lilla prinsessa och ganska envis. Men hon har mött sin överkvinna, nämligen sin mamma för jag är envisare och mycket uthålligare än vad hon är. Det blev till för henne att återvända till sin säng hoppa i igen och dra täcket över sig och sin docka. Två gånger till kom hon upp men när hon mötte mig i korridoren sista gången suckade hon, vände, klättrade ner i sängen igen, drog täcket över sig och sa; Hanna nu sova! Sen sov hon. 8) Gullungen. :heart: :heart: :heart:

I morgon blir det mer trädgårdsarbete, det ska handlas hem lite mat och så måste vi förbereda Pappans födelsedag som är på lördag. Mycket att göra är det men vi är ju många som hjälps åt så det går bra.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sussi

Inlägg av Sussi »

Sluta för allt i världen inte att skriva! Det är så kul att följe er, som vanligt! Jag läser, men är dålig på att kommentera... Och det är över 2000 som varit in och läst i tråden, så ensam är du inte ;)
Ha en fortsatt fin påsk!
kram
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Jag läser den här tråden ofta. :D Jag har ju inte ens små barn längre.

Det finns en del böcker som är utgivna som handlar om att vara mamma.
Men då handlar det om att allt är katastrof och mamman ska vara så virrig som möjligt. För att det ska vara roligt antar jag.
I föräldratidningar kåserar också föräldrar. Då är det ofta på temat, så lite man hinner när man är hemma med småbarn. Ofta glömmer man det där kåserandet så fort man läst det.

Men de trådar du skriver om dina barn kommer man i håg. :D Det handlar om vardagen och är skrivet enkelt men ändå med glädje. Jag tycker om att läsa om andras vardag, som den här underbara betraktelsen om hur din lille son ser siffror.

Dina barn kommer att ha stor glädje av det du skriver. Andra föräldrar skulle behöva läsa det. Det skulle behöva nå fler än här på forumet.
Du förmedlar att det går att ha fyra barn och att det går att ha det bra.

Skriv ut alla dina barns trådar och skriv ut det du skrev om ditt minidagis.
Spara det på andra ställen än här på forumet. :D
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Helt underbart :lol: Alltihop :lol:

GRATTIS till tolvtimmarsnatten =D> Tänk så rätt du hade 8) Som vanligt :!: Som alltid :mrgreen: (Eller du kanske bara har TUR, femtioelva gånger om :?: :!: )

Knyppla, ska jag säga, är väldigt, väldigt avkopplande och trevligt och passar en stillasittande amöba som du :roll: Man sitter i timmar och åter timmar (jag vet, jag har gått kurs :P ) och presterar omsider, efter en halv dags pysselknyppel, typ 1/2 dm spets. Mycket användbart för dockskåpslakan.

Ja, en BOK =D>

Instämmer tillfullo med Inger där!

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:evil: Jag börjar med en sur gubbe för sent, sent i går kväll satt jag och skrev ett långt inlägg i Limpans tråd och så försvann det! Vart då kan man undra? :roll: Kanske är det någon på en avlägsen planet som får ta del av våra påskaktiviteter, undrar vad de tänker? :wink:

Nåja det är bara att börja om men först skickar jag en kram till dig Sussi, du är för härligt, tack snälla för att du läser tråden och uppskattar den.

Inger :heart: tack snälla för dina fina ord. Kanske har du rätt, kanske finns det fler som skulle vilja läsa det jag skriver.

Anna inte visste jag att du kunde knyppla! Jag kunde ju fått en lektion och bytt bana till ett knyppelproffs. :wink: Författarinna som du är och Inger med så värmer det extra mycket när just ni tycker att det borde bli en bok.

Ja tänk sån tur vi har vi ömma föräldrar till Linus, för nu sover han sina 12-timmars nätter utan knot. Visst har han vaknat halv sex någon morgon, mest för att han sover i korridoren och där är mörkläggningen något bristfällig. Nu har han flyttat in i barnens rum men han ligger kvar i sin vagn och trivs med det. I förr igår vaknade han med ett skrik när klockan var 17 min över 3 och då hade jag en snabb överläggning med mig själv och kom fram till att han skulle få ett snabbt nattmål.
Linus gillade mitt beslut och åt med god aptit i 20 min innan han, med min hjälp, återvände till sin vagn och den goda sömnen.

I morse hörde jag honom halv sex, men jag är ju inte den snabbaste stjärnan så tidigt på morgonen så jag slumrade vidare och tänkte att om det verkligen var kris skulle han se till att jag tog tag i saken. Han somnade om och sen hörde jag honom igen vid sextiden men även då somnade han om på egen hand. Han är en liten stjärna vår Linus.

Vilken underbar påsk vi har haft! Alla odlingslådor är nu färdigsnickrade, de ska nu målas och så ska det i lite jord och frön. Sen är det bara att vattna och vänta på allt som sedan ska skördas och ätas upp. =P~ Barnen går till sin odlingslåda flera gånger om dagen för att se om deras frön kommit upp men det har de naturligtvis inte. Lite surt konstaterar barnen att de nog kommer få vänta en eeeeeeevighet innan det börjar växa i deras låda. :)

Vi har varit uppe på mormor och morfars nya golfbana som ligger i gamla fårhagen. Där har vi tränat på att slå på små vita bollar med klubbor av alla de slag. Emil och Sigge har sina egna klubbor och tycker att det är ganska kul att spela golf. Mika slår också lite men föredrar att sitta och gosa med mormor. Det är riktigt kul när man träffar bollen och får iväg den en bit och hade jag tid kanske, men bara kanske, skulle jag börja spela golf.

Emils fadder och kusin J har ju varit hemma på semester, hon jobbar som barnflicka i Schweiz annars. Nu har vi fått njuta av hennes sällskap och det blev en härlig släktmiddag med alla våra barn, kusinerna, mormor, morfar och gammelmorfar. God mat och härlig samvaro. Linus var bara med en liten stund, han hälsade vänligt på alla och låg på en mysig dyna medan vi åt middag. Sen åt han sin kvällsmat, fick ny blöja och pyjamas innan han nattades i vagnen som stod i samma rum där vi andra huserade. Lite svårt hade han att komma till ro men så småningom sov han riktigt, riktigt gott.

Igår tillbringade vi hela eftermiddagen och kvällen vid stora blå havet som Emil säger. Det var min lillasyster som bjöd oss och en familj till på korvgrillning och drakflygning. Emil var i sjunde himlen för hans drake flög högt och hur länge som helst. Han kunde sitta och gräva i sanden och hålla draken i ena handen medan den seglade högt uppe i skyn. Lyckan var på topp kan man säga. Pappan fick slita mer med sin drake, han sprang fram och tillbaka som en tätting men lyckades aldrig få upp draken på någon högre höjd. 8) Själv låg jag på en filt och ammade Linus så jag kunde absolut inte hjälpa till. :wink: Fast jag serverade en hel massa goda råd vad det gällde drakflygning men jag tror att jag talade för döva öron.

Det var verkligen härligt vid havet även om det blåste rejält. Vi drog oss upp bland sanddynerna och grillade korv och åt världens godaste kladdkaka. Söstra mi hade gjort kakan i min form så vi fick med oss resterna hem som Pappan och jag med glädje vräkte i oss på kvällskvisten framför tv:n. =P~

Linus äter som en häst nuförtiden, det är en halv vuxenportion gröt med katrinplommon till lunch och så lite frukt till efterrätt. Till kvällsmat äter han en potatis och grönsakspuré. Sen är det ju amning till frukost, som lunchpåfyllning, som kvällsmatspåfyllning och ibland går det ner lite ersättning på flaska också. Mat är gott tycker Linus, på den punkten är han precis som storebror Emil var när han var bebis. Mika gillade också när hon fick börja äta mat medan Sigge verkligen tyckte det var riktigt, riktigt äckligt med mat. Han fick kväljningar och det tog lång tid med smakportioner och en överdrivet positiv attityd innan han började gilla mat. Men sen är polletten trillat ner åt han också som en häst.

Snart är det väl tänkt att Linus ska flytta in till spjälsängen som står tom i barnens rum. Sigge har numera flyttat över till underslafen i våningssängen. Emil ligger i överslafen och det funkar bra. Sigge har ju alltid sovit som en stock, aldrig har han orkat hålla på och hoppa ur sängen inte, nej sova är skönt tycker han. Överflytten gick bra, han sover lika bra där som han alltid gjort i sin spjälsäng. Nu ska Linus får ärva Sigges spjälsäng men vi får väl sätta några fler 12-tim nätter innan det är dags för den stora inflyttningsfesten.

I dag var det dags för Emil att återvända till dagis efter påsklovet och han hade längtat efter sina nya kompisar. Linus, som fått sova alla sina lurar i fred under påsklovet, fick återgå till att ta en halv morgonlur i bilen och bli överflyttad till vagnen när han kom hem, tre fjärdedels långlur i vagnen och så sista tredjedelen i bilen. Så ser hans vardag ut när Emil ska skjutsat och hämtas på dagis men han finner sig i det utan knot. Sovas ska det ju göras och då verkar det kvitta var han gör det.

Nu ska jag förbereda inför morgondagen, kläder till barnen ska läggas fram och så ska väskan packas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag älskar mina barn, dom är så härligt urhäftiga så man nästan dånar. :heart:

Idag när vi hämtade Emil på dagis spanar Mika över hela gården efter sin nya kärlek. Det är en kille, jämnårig med Emil, som går på hans avdelning. Kärleken är besvarad och killen spanar efter Mika när vi kommer. När de hittar varandra så springer de emot varann och kramas och skrattar så där härligt som man gör när man möter någon man tycker riktigt mycket om. Sen går de två hand i hand medan vi letar upp Emil och försöker samla ihop vår barnaskara för att påbörja resan hemåt.

Emil hänger i en klätterställning tillsammans med några kompisar, vi ansluter för att beundra cirkuskonsterna som utförs. Rätt som det är springer en av tjejerna därifrån, vi vet inte riktigt vad som hände men hon fick nog en av stolarna på sig när killarna klättrade upp på klätterställningen. Vad ska vi göra frågade Emil mig och jag sa att han kunde springa efter henne och försöka trösta henne.

Emil satte av och kom ifatt henne, han klappade så fint på henne och bad henne sätta sig på gräset så skulle det nog kännas bättre snart. Sen fick hon några pussar också och efter en stund kände hon sig bra igen. Han är så himla gullig vår Emil.

När vi nästan nått grinden med alla våra barn ropar en av tjejerna hej då till Emil och så håller hon ut armarna och vill nog gärna ha en hej då kram. Emil vänder om, springer till tjejen och ger henne en varm kram och säger trevlig helg. Mm, då blir man som mamma alldeles varm inombords av kärlek till denna gulliga son som faktiskt är min alldeles egna skapelse.

Mika har under tiden så vackert promenerat runt hand i hand med sin nya stora kärlek. Hon är en riktig killtjusare och har äntligen förstått att hon ska ha en äldre kille som tål hennes tidvis ganska hårdhänta uppvaktning.

Linus har haft en bra dag i dag, han vaknade klockan sex men somnade om en stund. Vaknade igen halv sju och sen höll han på att grymta och gnöla så jag tog upp honom tjugo i sju, tror det heter marginalkvart. :wink:

Äter gör han som vanligt som en häst och när han inte äter och sover så ligger han på golvet, ute på altanen eller på gräsmattan och undersöker diverse leksaker som han syskon placerar framför honom.
Han är lite frustrerad över att hans kropp inte alltid vill som han vill, han ligger och försöker vända sig från mage till rygg och tvärtom men lyckas inte och då blir han arg, riktigt arg. Ibland rycker Sigge in och hjälper honom vända om samtidigt som han väldigt pedagogisk förklarar att snart kan han vända sig själv om han bara tränar lite mer. :) Sigge är så gullig för han har så kloka förklaringar till det mesta här i livet.

Dagens eftermiddag satt jag bara och latade mig. Det är det allra bästa sättet att få igång ungarna med någon rolig aktivitet. Ju latare jag är desto aktivare blir de. Hela gänget ger sig ut på framsidan och jag ställer upp dörren så jag ser dem, på så vis kan jag sitta kvar och lata mig inomhus medan jag ammade Linus. Det blåste så mycket ute annars hade jag satt mig på trappan. 8) Efter en liten stund kommer Emil in och talar om att han behöver en hink med vatten, såpa och många svampar och diskborstar för de ska tvätta hans cykel. Jag plockar fram den efterfrågade utrustningen och fortsätter sen att amma lillebror.
Ute på gården är det full aktivitet, Emils cykel blir tvättad, Mika tvättar sin "trecykling" och Sigge putsar upp sin Bobby Car.

Så lathet leder till ökad aktivitet är min slutsats i forskningen om lathetens fördelar. 8) Kanske borde jag bli forskare, hm, fast det verkar så jobbigt. :wink:

Pappan är och spelar bridge ikväll så jag tänkte lägga barnen en halvtimme tidigare bara för att jag är så lat och ville slappa på soffan. Allt var fixat och förberett för den tidiga läggningen men sen bestämde vi oss för att titta på en DVC med Pippi på rymmen. Den var ju så himla bra tyckte alla barnen och jag med så jag fick servera välling och kvällsbanan, borsta allas tänder och amma Linus medan vi tittade på Pippa. När klockan var tio minuter före sju bestämde Linus sig för att han var mätt och ville sova. Lade ner honom i vagnen, ruskade i handtaget och sen sova han, tråkmånsen. I min plan ingick det att han och jag skulle mysa själva en halvtimme innan han la sig men det budskapet hade tydligen inte nåt fram till lillebrorsan.

Nåja, när klockan var sju fick vi pausa filmen och så struttade alla barnen i säng coh så var jag solokvist. Gav hundarna mat, vattnade ute i trädgården, plockade in tvätten och sen satte jag mig i soffan med en kopp te.

Barnen bara sover och sover och sover och jag har tråkigt....

I morgon är en annan dag, då ska vi äntligen få jord i den andra stora odlingslådan. Kanske hittar vi någon färgslatt så vi kan måla de två små odlingslådorna också. Sen ska vi lata oss, njuta av solen, leka, äta och gosa. Kanske hinner vi med en tur till jobbet också, vi får se.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Alldeles, alldeles underbart. Keep up the good work :lol: :heart: :heart: :heart: :heart: :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack Anna raring. :heart:

Pappan här hemma klagar lite över att jag inte läser igenom mina inlägg innan jag skickar iväg dem. Han dillar om någon knapp som heter Förhandsgranska och muttrar att det inte heter DVC utan DVD. 8) Jag tycker att han är lite tramsig men säger frankt att han kan fixa min dator så den inte krånglar så mycket så ska jag förhandsgranska alla mina inlägg. :wink:

Linus, vår minsta lilla stjärna, är för cool. I morse vaknade han tio minuter före sex och låg och tjatade. Det är här det gäller för en öm moder att vara tyst och bara njuta, inte kasta sig upp och göra några hejdundrande insatser. Linus sover fortfarande i sin vagn men inne i barnens rum och även om han pratar ganska högt på morgonkvisten så är det ingen av de andra som vaknar. Låter man honom bara hålla på ifred så somnar han om när han pratat klart.

Just nu är det ju väldigt spännande att använda rösten, att skrika, hojta, skratta, pipa och göra en massa skojiga ljud. Ibland får han till ett läskigt ljud och då blir han ledsen, underläppen darrar och så snyftar han lite. Efter några pussar och lite positiv uppmuntran från sina syskon blir han glad igen och fortsätter att utforska sin röst.

Dra i saker är också spännande, Mikas små lockar är väldigt lockande om man så säger. Får Linus tag i något så släpper han ogärna, det gäller ju att hinna undersöka saken ifråga också. Allt ska in en vända eller två i munnen för att utforskas ordentligt. Spännande är livet just nu, det är mycket nytt att upptäcka.

Att ligga på golvet och träna hasning upptar en stor del av dagen. Emil är ansvarig för den träningen men jag måste säga att alla syskonen hjälper till för att få igång Linus. Han kan snurra runt sin egen axel nu men det är inte någon riktig fart framåt än vilket är frustrerande för lillebror. Snart får han nog korn på hur han ska bära sig åt och då kommer han inte ligga kvar där vi lagt honom. Men vi är många som kan leta efter honom så det ordnar sig nog.

Mat är ett annat spännande kapitel, nu ska vi införa lite fisk och kött så det blir hela måltider. Ska inhandla lite välling också och börja servera som tillägg till tuttemjölken. Det är jättehärligt att amma, en mysig stund för oss båda men man får ju inse att det krävs mer och mer mat för en växande liten kille som, jag misstänker, vill bli lika lång som sin far. Och det blir man inte på tuttemjölk, det är jag helt säker på.

Sömnen går bra, han sover bra alltså utan någon inblandning från oss ömma föräldrar. När vi var iväg på valborg, hos min syster, så fick han nattslurken medan vi grillade och sen när klockan var sju så var det bara att lägga ner honom i vagnen och sen sov han. Smidigare kan det knappast bli. Sen sov han sig igenom brännbollsmatchen, märkte inte ens att vi drog med honom ut i hästhagen. Tillbaka i trädgården sov han vidare utanför altandörren när vi andra gick in i värmen och fikade.

Väl hemma vaknade han till lite och jag bestämde mig för att bjuda på ett extra kvällsmål för att, ja för att det skulle göra hans liv bättre. :wink: Han blev lite fundersam när han fick pyjamas på, ny blöja och tuttemjölk. Visst åt han men han sneglade hela tiden på mig och undrade om jag verkligen visste vad jag höll på med.
När han ätit klart la jag honom att sova igen och han somnade bums. Något senare bäddade jag ner mig själv och såg fram emot att få sova ända fram till klockan sju. Men ack vad jag bedrog mig, klockan fem vaknade Linus och SKREK efter ett nattmål. Jag tog upp och han åt som om han inte fått mat på minst en vecka. Sen sov han vidare till klockan sju och jag slumrade samtidigt som jag läxade upp mig själv och lovade att dra in alla eventuella extra nattmål framöver.

Så här blir det när man inte låter ungen sova ifred, servera mat när det inte ska serveras leder bara till att ungen kräver extra mål när man själv vill sova och ungen också borde sova. Men en gång är ingen gång. Nätterna efter denna extraätarnatt sov han exemplariskt igen.

Nu är alla våra odlingslådor fyllda med jord och fröna är på plats och så har vi satt upp kompostgaller runt om som skydd för, ja inte för katten för den är ju död men för Mika som gillar att gräva i jorden. Hon var för gullig när hon skulle så i sitt land, hon tog morotsfrön i handen och så kastade hon ut dem i sitt land. :lol: Vi får väl se hur det blir när det kommer upp något. Hon valde morötter, lök, persilja och rädisor. Jag hjälpte henne att få resten av fröerna i raka rader men jag misstänker att morötterna kommer upp lite överallt så småningom.

Idag blir en hemmadag för Emil fick feber igår, ingen snuva, ingen hosta, inget annat bara feber. Han låg mest och vilade framför tvn. Resten av gänget är friska, solen skiner, det var noll grader ute på morgonen, nu är det sex grader varmt och vi ska äta frukost. Linus ligger på golvet och våldskramar några legobilar, har man väl fått tag i något gäller det att hålla fast.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"