Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lilla mia

Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag heter Maria. Jag ska strax påbörja min 3:e kurning. Min stora tjej Linnéa kurade jag i stor stil när hon var 10 månader. Min Lilla Selma fick en minikur runt året för att ramsan skulle sätta sig. (Vilken jag slarvat med eftersom hon sov så fint ändå).
Så var det dax för min Elias. Hade väl tänkt att en kur inte skulle behövas. Men med tre barn i huset har min ork inte räckt till för att "hålla" ordentligt i nätterna.

Så man kan ju tycka att jag borde kunna det här nu. Men jag känner mig ändå nervös. Stressad på nått vis. Är mest orolig över hur han ska fixa det här utan nappen. Framför allt dagtid. Försökte plocka bort den när han blev 4 månader men gav upp efter en vecka när det tog mig 30 minuter inför varje lur att få honom att somna....

Lite bakgrund. Han sover i spjälsängen på natten och oftast även på dagen. Med larm på mage. Han delar rum med storasyster Selma. Försöker få till att konsekvent lägga honom ute i vagnen på emluren för att han ska lära sig sova i den på rygg. Han sitter i sittdelen då han blivit för stor för liggdelen. Sittdelen är lite kupad- som en bilbarnstol därför måste han sova på rygg i den. Läggningarna tar oftast bara några minuter. Nappen i och lite buff. Ibland i ett par omgångar. Avslutar alltid med ramsan, men har inte använt den vid uppvak ännu utan nappen har varit verktyget vi tagit till i första hand och i andra hand buffen.
Han har ätit två gånger per natt sen ett par veckor tillbaka. Senaste två nätterna har han dock sovit 19-03.30 och bara ätit då och sen sovit vidare till det är morgon. :)

Vårat schema: (12+45+1,5+45)
07 Godmorgon och ammas
08 Gröt
08.45 Dagislämning med bil tis, ons, tor. Hemma igen ca 9.15. Dagisdagar blir det ofta bara en 20 minutare här. Om mycket trött ger jag 30 minuter.
09-09.45 Sova 45 min
10.30 Lunch (Hemlagat motsvarande minst en liten burk, ofta mer. Kött, kyckling, fisk.)
12-13.30 Sova 1,5 timme
13.30 Ammas
13.45 Dagishämtning
14.30 Mellis med storasystrarna. Gröt, banan eller annan frukt.
15.45-16.30 Sova 45 min
17.00 Middag (Samma som lunchen.)
18.30 Gröt (alt välling).
19.00 Godnatt!

Två funderingar till att börja med;

Just nu ligger han åt fel håll i spjälsängen för att buffningen ska bli med min höger hand. Jag antar att det smidigaste är att vända honom till andra änden av sängen nu under kuren. Kan jag vända tillbaka honom sen åt det håll som vi tänkt att han ska ligga? Eller blir han förvirrad?

Jag har fram till nu inte buffat "ordentligt" med trycket över ryggen. När jag buffar "ordentligt" vill jag antingen trycka till på en, två ,tre FYR eller på EN , två, tre, fyr. Alltså på den sista eller den första buffen. Det blir väl typ samma sak? På filmklippet så tycker jag mig bara se att Anna lyfter handen när hon säger å. Och jag ser liksom inte när hon trycker. Själv lyfter jag inte handen alls utan har den på ryggen hela tiden och bara trycker till extra på ett eller fyra. Vilket jag nu ska bestämma mig för. Tror att jag helst trycker på FYRA. Ok?

Påbörjar kuren på fredag. Nä, nu är klockan midnatt. Dax att få sig lite skönhetssömn! :wink:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
finskaflickan

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av finskaflickan »

Lycka till ikväll!

Det kommer att gå strålande!
:D :D :D
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Tack för pepp! :heart: :heart:

Ang mitt problem med att lillpojken ligger åt "fel" håll i rummet så tänker jag nog att vi flyttar över honom på den andra väggen i rummet där storasyster sover. (Hon får flytta ut ur rummet under kuren). Skulle jag vända honom i sängen där den står nu så skulle huvudet komma mot dörren och det är väl inte så smidigt att det är den det första han ser när han lyfter upp huvudet.

Sen undrar jag om daglurarna. Ska jag göra med dem på samma vis som med nätterna? Alltså buffa vid minsta pip första dagen och sen låta ramsan ta över mer och mer?
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

finskaflickan

Det tycker jag låter klokt!

Flytta sängen till den plats som är bekvämast för er båda.

Angående dagarna så har jag gjort just så. Buffat vid första pip första dagen, men ändå tänkt RAMSA. Jag var väldigt fokuserad på att ramsan skulle ta och det hjälpte mig. Det är den som skall blir stark och det är den man vill använda sig av. Buffningen är bara till för att ge lugnet. Det är så häftigt när ramsan tar! Snart får du uppleva det, det är coolt!

:)
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

1:a natten avklarad. Pust. Läggningen tog 40 minuter med envist buffande. Några kräkor som snabbt torkades undan. Hade ju proppat honom med mat för att han skulle stå sig hela natten lång. :)

Han nöjde sig efter de 40 minuternas buffnng så jag bekräftade direkt. Han sov vidare till midnatt. Började gny lite i sömnen men avvaktade tills han skrek. Sen höll vi på fram till strax efter 2 då han till slut somnade om efter många vändor med besked- tillrättaläggande och buff, påminnelser och bekräftelser. Sov sen till 6. Och den sista timmen (45 minutrarna) så fick jag inte till nått omsomnande. När vi kom in för glad morgon bröt han ihop! Hungrig var han iaf. Åt girigt från böstet.

Morgonluren fixade pappan och då hade han somnat på stört.
Ville inte vakna när pappa väckte efter 45 minuter.

Lunchluren tog jag igen. Det tog 5 minuter för honom att somna. Vi använde oss av marginalkvarten så han somnade 11.45. Han sov i ett svep sin 1,5 timme. Då blev jag lite osäker när han vaknade 13.15.

Jag satte igång att buffa för i hans schema är ju sovningen till 13.30. Tanken var ju att han skulle sova en kvart mer. Men samtidigt så sov han ju sin tid och vaknade inom marginalkvarten. Så kanske borde jag tagit upp direkt där när han vaknade :?: (Han somnade inte om utan det blev gnäll och skrik i den kvarten istället).

En fråga till jag har. Han har en snutte i sin säng. Sån där liten filt med ett gosedjursansikte i ena hörnet. Den drar han ju in under huvudet nu och suger på och blöter ner så den är helt våt. Sen somnar han på den. Det ser inte alls bekvämt ut så jag har varit inne efter en stund och tagit bort den så ansiktet ligger slätt mot underlaget. Tycker ni jag ska ta bort den helt och hållet? Fast tänker att nått borde han väl få ha som substitut för nappen. :roll:

/lilla mia

MariaOliversMamma

Inlägg av MariaOliversMamma »

Låter ju som att det gick ganska okej för er, skönt att han sov mellan 2-6, det lyckades jag ju aldrig med här :? Nä det är verkligen ingen barnlek det här, jag är tröttare än någonsin men det ska ju bli bättre :) Håller tummarna för oss båda i natt!
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
MariaOliversMamma

Hur gick det för er i natt? Här gick det jättemycket bättre!! Har redogjort lite mer i min tråd. Gud vad skönt att man redan ser resultat, då är det värt allt och lite till!!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

2:a natten.

Elias somnade på 25 minuter igår kväll. Buffade två omgångar. Däremellan lite gnyende och ramsor.

Sen sov han till 04. :) Gnällde, gnydde, skrek lite omvartannat men svarade på ramsan med att bli tyst. Tyst två minuter och så började han om. En halvtimme var det så här. Kändes bra eftersom jag märkte att ramsan tog.

Därefter brakade det lös. Han skrek, skrek, skrek och skrek lite till. Ramsan tog vissa gånger. Var in och buffade kort först men han blev aldrig lugn så att han la ner huvudet. Låg och skrek ner i madrassen. Gick ut när han var tyst men han låg fortfarande inte i sovposition med huvudet. Skrek upp sig igen. Ramsade, försökte nån kortare buff, ramsade, ramsade. Till slut gick jag in vid 5 och tänkte att nu buffar jag honom sömntung. 25 minuter höll jag på. Han blev ändå inte sömntung. Jag har onekligen inte fått in buffen som den borde vara.... :cry: :x Jag var bestämd. Buffade på relativt hårt och snabbt samt tryckte till över ryggen. Men nej. Jag valde att gå ut igen vid ett lugnt tillfälle eftersom buffen inte hade nån effekt. Så höll vi på med ramasn igen fram till strax före sex. Då gick jag in till maken och hämtade lite ny energi. Därefter gick jag in och buffade igen. Valde att klappa honom på huvudet med vänsterhanden medan jag buffade med höger. Han lugnade sig på 2 minuter och somnade.

GAhhhh!! Det var skitjobbigt inatt. Värre än igår trots att han "bara" var vaken en gång mellan 4-6.
Gjorde glad morgon kl 07 då han sov som en stock. Lite förvirrad men inte ledsen som igårmorse.

Var det helt fel av mig att klappa huvudet :?: Jag lugnade honom ju ändå i sängen. Och han var inte lugn innan. Inte på 1,5 timme. Det var ju därför han inte somnade.

Själv är jag helt slut idag. Kändes inte alls bra inatt.

MariaOliversMamma

Oj ja det låter skitjobbigt :cry: Hur bra det än går resten av tiden gör det ändå ont i själen när han är så ledsen.

Jag klappade Oliver på huvudet någon gång också medan jag buffade, mest för att kolla hur han låg men det kan väl inte göra så jättestor skillnad hur man får honom lugn så länge man inte tar upp honom?

Jag tycker det är svårt att veta hur länge man ska ramsa när han inte tystnar eller lugnar sig av den, jag hade kunnat hålla på i en halvtimme non stop - eller tills rösten tagit slut...
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

3:e natten.

Somnade direkt efter tillrättaläggande, markeringsbuff och en ramsa av pappa som tagit över.

Vaknade till vid 24. Somnade på två ramsor.

Vaknade till kl 05. Somnade på ramsan.

06.10. Småpratar. Gnyr. Avvaktar. Lite ledsen. Ramsar då. Han lyssnar. Men fortsätter småprata. Vi jobbar vidare på detta sätt till jag gör glad morgon kl 6.45.

Så fin natt!

Låg med hjärtat i halsgropen från kl 05. Maken gick till jobbet kl 06 så då fick jag ta över.

Svårt att avgöra när jag skulle ramsa där vid 6. Pangramsa direkt. Eller avvakta :?:

Tänkte också att jag skulle gå in och buffa (kolla till honom). Men eftersom det inte var kris och så nära morgonen tänkte jag att jag kanske skulle störa mer än hjälpa- även om jag kände på mig att han inte skulle somna om nått mer.

Tips för morgontimmen så här tidigt i kuren? (När han inte är ledsen).

Kram från Mia

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

om han inte är ledsen behöver du inte göra någonting. Då kanske du istället stör en ganska nöjd liten fnulare som kanske gillar att ligga och mysa i sin säng och vänta på att mamma skall komma in så glad som hon brukar vara när det är dags för morgon. :shock: 8)

Med andra ord - ju mer han klarar på egen hand desto bättre. Så sänk nu hjärtat till sin ordinarie plats så mår alla mycket bättre. :wink:

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

4:e natten.

19-07! väcker an glad liten kille. som ligger och ler sömningt mot mig! :heart:

han hade tre uppvak som maken ramsade över runt 5 tiden. sen två till mellan 6-6.30 men dem fixade han själv!

läggningen nu på morgonen tog 2 min!

tjoho!

Emma80

Inlägg av Emma80 »

:heart: :sleep: :thumbsup:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
finskaflickan

Jippii! Så härlig läsning!
Känslan är fantastisk när kommunikationen fungerar och barnet sover tryggt.

:)
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

5:e natten.

19-07 igen!

dock lite fler uppvak inatt. men han fixade att somna om själv för det mesta och ibland slängde vi (maken) dit en ramsa.

och igår tittade den första lilla tanden fram! hur löjligt glad och lycklig kan man blir för det då?! :heart: :-D

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"