Jag heter Maria. Jag ska strax påbörja min 3:e kurning. Min stora tjej Linnéa kurade jag i stor stil när hon var 10 månader. Min Lilla Selma fick en minikur runt året för att ramsan skulle sätta sig. (Vilken jag slarvat med eftersom hon sov så fint ändå).
Så var det dax för min Elias. Hade väl tänkt att en kur inte skulle behövas. Men med tre barn i huset har min ork inte räckt till för att "hålla" ordentligt i nätterna.
Så man kan ju tycka att jag borde kunna det här nu. Men jag känner mig ändå nervös. Stressad på nått vis. Är mest orolig över hur han ska fixa det här utan nappen. Framför allt dagtid. Försökte plocka bort den när han blev 4 månader men gav upp efter en vecka när det tog mig 30 minuter inför varje lur att få honom att somna....
Lite bakgrund. Han sover i spjälsängen på natten och oftast även på dagen. Med larm på mage. Han delar rum med storasyster Selma. Försöker få till att konsekvent lägga honom ute i vagnen på emluren för att han ska lära sig sova i den på rygg. Han sitter i sittdelen då han blivit för stor för liggdelen. Sittdelen är lite kupad- som en bilbarnstol därför måste han sova på rygg i den. Läggningarna tar oftast bara några minuter. Nappen i och lite buff. Ibland i ett par omgångar. Avslutar alltid med ramsan, men har inte använt den vid uppvak ännu utan nappen har varit verktyget vi tagit till i första hand och i andra hand buffen.
Han har ätit två gånger per natt sen ett par veckor tillbaka. Senaste två nätterna har han dock sovit 19-03.30 och bara ätit då och sen sovit vidare till det är morgon.
Vårat schema: (12+45+1,5+45)
07 Godmorgon och ammas
08 Gröt
08.45 Dagislämning med bil tis, ons, tor. Hemma igen ca 9.15. Dagisdagar blir det ofta bara en 20 minutare här. Om mycket trött ger jag 30 minuter.
09-09.45 Sova 45 min
10.30 Lunch (Hemlagat motsvarande minst en liten burk, ofta mer. Kött, kyckling, fisk.)
12-13.30 Sova 1,5 timme
13.30 Ammas
13.45 Dagishämtning
14.30 Mellis med storasystrarna. Gröt, banan eller annan frukt.
15.45-16.30 Sova 45 min
17.00 Middag (Samma som lunchen.)
18.30 Gröt (alt välling).
19.00 Godnatt!
Två funderingar till att börja med;
Just nu ligger han åt fel håll i spjälsängen för att buffningen ska bli med min höger hand. Jag antar att det smidigaste är att vända honom till andra änden av sängen nu under kuren. Kan jag vända tillbaka honom sen åt det håll som vi tänkt att han ska ligga? Eller blir han förvirrad?
Jag har fram till nu inte buffat "ordentligt" med trycket över ryggen. När jag buffar "ordentligt" vill jag antingen trycka till på en, två ,tre FYR eller på EN , två, tre, fyr. Alltså på den sista eller den första buffen. Det blir väl typ samma sak? På filmklippet så tycker jag mig bara se att Anna lyfter handen när hon säger å. Och jag ser liksom inte när hon trycker. Själv lyfter jag inte handen alls utan har den på ryggen hela tiden och bara trycker till extra på ett eller fyra. Vilket jag nu ska bestämma mig för. Tror att jag helst trycker på FYRA. Ok?
Påbörjar kuren på fredag. Nä, nu är klockan midnatt. Dax att få sig lite skönhetssömn!