Förstagångskurare, tankar och frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Förstagångskurare, tankar och frågor

Inlägg av Manfred10 »

Jag ska prova att göra några justeringar nästa vecka. Igår funkade luren perfekt.... :?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vet inte om jag ska fortsätta skriva här i detta ärende....
Nu har sonen haft några dagar där han varit utsatt för något sorts gnällfenomen!!! Han gnäller och gnölar som om han vore jättetrött, vill bara vara i närheten av mig men ändå inte i famnen för då kastar han sig baklänges och inte på golvet för då står han bara och drar i mina kläder???? Enligt min uppfattning får han sin sömn (om inte han ligger vaken hela nätterna i smyg), han sköter magen, dricker vatten... äter gör han väl halvskapligt, inte jättemycket men inte jättelite heller.... och mat bjuds det på enligt schemat så vore han superhungrig borde han väl äta mer? Vällingen kastade han dock i sig i kväll. Och sen somnade han på 3 röda i sängen... inte ens badet var kul i kväll, han sträckte bara upp armarna mot mig och bad mig ta honom därifrån. Jag vet inte vad som är "fel" om det är nåt?? Han brukar vara en jätteglad kille, i och för sig är han lite småförkyld, men ingen feber. Någon som känner igen det här?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!

Har du kollat efter nya tänder? Min tjej har ju varit förkyld och dreglat som om hon hade glömt att stänga av en kran (trodde att det var fökylningen) och varit gnällig. Här om dagen såg jag en ny tand! Vet inte om det kan vara det som spökar?

Kan det var så att han vill ha ner dig på golvet och bara sitta där och vara i närheten? Jag brukar ta med mig något enkelt pyssel ner (sydde lite här om dagen), tjejen hängde lite i tyget ett tag och lekte tittut och så men sen stack hon iväg och läste lite böcker helt själv.

Kan inte komma på något mer... låter som han inte själv vet vad han vill :|

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

inga tänder och inget dregel.... jag sitter på golvet titt som tätt tycker jag, då vill han helst klänga och brottas med mig. Hm.... behöver kanske lite tips på social fdelaktighet som passar en stor kille på snart ett år.

Tips någon? När ni säger att de små hjälper till med disken.... sitter de i diskvattnet med disken då? Att ha honom på diskbänken när jag lagar mat känns livsfarligt.... han kravlar runt och ställer sig och balanserar överallt, vill ju inte att han hamnar på spisen eller ramlar ner på golvet... :? :shock: :?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Dels är det periodvis just så de små är. Inget konstigt eller fel. :heart:

Ibland kliar det järnet i munnen. En sockerfri skorpa är toppen att gå omkring med halva dagen. :mrgreen:

Mer social delaktighet- helt klart! Stor kille är han som sagt!

Har ni två diskhoar? Stoppa honom i den ena. Disk och diskvatten i den andra. En ren diskborste och disksvamp att smaka på till lillen. Sen koncentrerar du dig på ditt. Så fort lillen vispar runt med diskborsten eller svampen, försöker greja med disk så ska han ha rikligt med tack. Tack för den fin fina hjälpen! :P 8)

Dammsugaren ska ju vara framme jämt. Man vet aldrig när det finns ngt att suga upp. :wink:

Nu när han är yvig så kan han sitta i sin barnstol super nära när du lagar mat. Dra ut en låda, bestik eller ngn annan intressant låda. Låda med kryddor och små förpackningar? Hur trevligt som helst! :mrgreen:

Måste du ha hökögon i ryggen? Ja.

Denna yvighet går snabbt över så fastna inte i att ha honom i stolen jämt för då blir det snart gnäll igen. Testa om ngn vecka att ha honom på diskbänken igen.

Låt honom få utlopp för klätteriet i övrigt. Hitta på ngt! GÅ upp för en stege med mamma bakom? Verkligt spännande!

Fylla tvättmaskinen med tvätt, dra ut och hjälpa att fyla tvättmedel samt sätta på tvättmaskinen. :idea:

Med mera. Läs här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Oj vilken bra länk! Den lägger jag till i bokmärken!

Tack!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tjoho!
Då var vi på minisemester då! Nyss hemkomna från ett spontanbesøk på en spelning med Eldkvarn tværs øver gatan. Rapporter från mormor och morfar sæger att sonen skøter sig utmærkt, æter som en hæst och sover som en stock!!! =D> =D> =D>

Åh vad skønt det kænns! Då tørs man kanske åka bort nån mer gång! Kram på er! :heart: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

NJUT :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D Kanon! :D
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vet knappt om jag törs skriva det här nu..... men jag tror att NJUTNINGEN är här nu :wink: i alla fall känner jag lukten av den. Visst har den funnits här ett tag men den känns på ett annat sätt nu. Kör första dagen med nya schemat idag, långlur efter lunch, i stället för 2 stycken lurar, en för- och en eftermiddag, det har så här långt gått himla bra. Jag ska inte ropa hej än, men snart ska jag nog göra ett inlägg i "livet efter kuren..."

Tänk att under vår semester var det inte minsta krångel med lurarna??!! Mormor (mamma) hade honom sovandes både i sängen och vagnen om vartannat, bara ramsan och så sov han.... Och ätit har han som aldrig förr??? Inget gnäll på dagarna heller.... Sonen kanske tyckte att det var skönt att slippa mig i några dagar :-k :^o :roll:

:D :heart: /Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Ja, men så kan det vara. Mammanerverna du vet. :wink:
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu hände nåt häftigt! Jag har ju ändrat schemat så nu har vi en lång sovlur efter lunch i stället..... han har sovit inne och det har funkat jättebra. Idag blev det vagnen i alla fall, pga av olika skäl, men han vaknade ganska mycket för tidigt... jag bar in honom klädde av honom och stoppade om honom i spjälsängen och ramsade ut. Och tänk, bums så somnade han om igen!! :D :D

Kanske inte var bra att byta plats men jag insåg att han inte skulle somna om i vagnen. Han sover så gott ute, men han är ju stor nu och vill röra sig mer så det är svårt att bevara sömnen under en lång period ute.

Nätterna funkar kanon och morgonpratet från klockan 6 är borta, nu väcker jag honom varje morgon... Däremot vill han gärna prata en bra stund på dagen innan han somnar.... ibland upp till 30 minuter.... Ska jag göra nåt eller inte? Prat är ju trevligt, men är det ett tecken på att han inte kan komma till ro? När jag tycker att det tar för lång stund går jag upp och lägger tillrätta med gosekaninen igen och ramsar ut direkt och då brukar det inte ta många sekunder förrän det är heltyst...

rätt eller fel??!! det känns ju inte direkt som nåt problem, så länge det är det enda jag behöver göra (lägga tillrätta...)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu hände nåt häftigt! Jag har ju ändrat schemat så nu har vi en lång sovlur efter lunch i stället..... han har sovit inne och det har funkat jättebra. Idag blev det vagnen i alla fall, pga av olika skäl, men han vaknade ganska mycket för tidigt... jag bar in honom klädde av honom och stoppade om honom i spjälsängen och ramsade ut. Och tänk, bums så somnade han om igen!!
Det är ett solklart tecken på att killen kan sova! :D Du gjorde precis rätt! :D Man kan flytta dem ibland fr vagn till säng, bara man inte gör det till en vana går det hur bra som helst! :P

Snicksnacket tycker jag du kan låta vara. Det är ingen fara på taket. Om du känner att du måste påminna honom så är det bättre om du ger honom en påminnelseramsa (Ramsa x4- that's it!) och ingen trafik. :wink:

Sedan vill jag ju säga att du gör ett toppenjobb. Se vad långt du kommit! =D> =D>

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej igen....

nya schemat rullar på.... MEN, om han vaknar på sin dagslur är det svårt att somna om (sover inne nu).... oftast sover han, men det har hänt 2-3 gånger att han har vaknat efter ca en timme av något extraordinärt ljud.... utöver husljuden.... Idag kom maken på att han skulle spika fast en lös bräda i hallen till exmpel och då vaknade M, nu är han jätteledsen och vill inte somna om, lyssnar inte på ramsan, eller dammsugaren.... någon solfjäder är han heller inte särskilt intresserad av. Ska jag låta honom protestera sovtiden ut eller ta upp honom tidigare som om inget hade hänt. Nu har han "försökt själv" i ca 25 minuter, ingen tendens till att somna in, han ska egentligen sova två timmar... :? :|

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ta upp honom kan du göra men se till att lilla livet är helt lugn först innan du fiskar upp honom. Alla medel tillåtna i att göra en liten glad. :mrgreen:

Får jag fråga, om du ramsar, ramsar du då: " Det är bara pappsen som hamrar. Sov du så gött!" Alltså den andemeningen i ramsan? Det borde ju godtas som svar...

Om du nu tar upp den lilla människan kan du med fördel visa hammare och hamra lite tillsammans med en härlig min. "Oj, vad roligt det var att hamra och vilket intressant ljud!" \:D/ Så har lillen med sig det ljudet i framtiden vid eventuellt uppvak och borde inte störas av det framledes. En period bankade vi ner en vägg på kvällen och nästa så borrade vi osv. Funkade ju jättefint, så jag vet att det går! :wink:

Kram! Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"