Förstagångskurare, tankar och frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Förstagångskurare, tankar och frågor

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: Det hade ju inte hänt ngt. :wink: :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10

Förtroende.....

Inlägg av Manfred10 »

Jo det var ju det här med förtroendet.... som man inte får ta för givet utan måste vara rädd om!

M har börjat vakna i förtid ofta både på morgonen och dagslurarna. När han vaknar gråter han oftast. Ska jag försöka vara förutseende och väcka honom medan han sover, inom marginalkvarten för att han ska slippa gråta efter mig? På morgonen är det svårare för då kan han vakna redan 6 eller halv 7. Tidigare har jag i stort sett alltid fått väcka honom, men nu vaknar han alltså ofta själv och "för tidigt". Han ska ju vara säker på att någon bevakar hans intressen och kunna sova tills jag säger att det är dags att vakna, känns som om han börjar tvivla på det nu.... Det är ju skillnad om han vaknar och ligger och pratar förstås, då är han ju nöjd i alla fall.

Kan det ha blivit för mycket gråt och svordomar på sista tiden, vid uppvak och så, när jag vill låta honom försöka själv..... Det är svårt tycker jag, ramsan ska ju vara mitt verktyg, men den funkar inte när han vaknar på natten tycker jag, i alla fall inte på så vis att han smäller ner huvudet på kudden och somnar..... Jag läser så mycket om att "minikura" diverse saker här i forumet, är det något jag ska göra? :roll: :roll:

tack för allt tålamod som finns här på forumet! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu är sammanbrottet nära........
Eftermiddagsluren har varit strulig ett tag och nu bara gallskriker han i vagnen, sart blir man väl anmäld för barnmisshandel av grannarna.... :cry: :cry:

Om jag vagnar blir han tyst på en gång, men så fort jag stannar börjar han nästan panikskrika. Så här har det inte varit förut... :cry: :cry:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

10 minuter senare eftera att ha plockat in en superledsen unge från vagnen och stoppat honom i spjälsängen och Robyn på högsta volym så somnar han äntligen. Ska han börja sova inne på eftermiddagen i stället?

FAN det blir bara fel och fel.... :evil: :shock: :evil:
Det känns som om allt bara är jättekrångligt nu, förut hade jag inga problem att lämna honom hos morfar och mormor på dagarna men nu är det så viktigt att schemat sitter att han äter och sover rätt och rätt tider så jag vågar knappt be någon annan om hjälp. :|

Jag längtar tills han klarar sig på en lur.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

många inlägg på rad.........

Nu har hormonerna ramlat på plats igen och jag känner mig lite mer samlad! :D

Eftermiddagsluren har börjat krångla (vid närmare eftertanke) sedan jag började använda selen i vagnen. M vill gärna vända sig och ställer sig på alla 4. Förmiddagsluren funkar ännu bra, peppar, peppar..... jag vill ju att han ska kunna fortsätta sova ute ett tag till.

Men eftermiddagen får vi kanske ta inne nu, så kan han vända och vrida sig som han vill.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men eftermiddagen får vi kanske ta inne nu, så kan han vända och vrida sig som han vill.
Absolut!

Har ni 2 lurar nu? Det kanske också kan hjälpa?

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag ska lägga honom inne i eftermiddag direkt....... det SKA funka, visst är det så man ska säga? :wink:

vi har fortfarande 2 lurar, så här ser schemat ut.

7.00 godmorgon
7.15 välling 200 ml och mys i mammas och pappas säng samt egen lek på övervåningen (medan mamma får dra sig lite och läsa en bok :wink: )
8.15 påklädning och mera lek på nedervåningen
8.45 frukost 2, sitter med mamma och äter lite smörgås och frukt
9.30-11.15 sova ute i vagnen
11.15 ensamlek på övervåningen i 30 minuter
12.00 lunch
12.30-14.15 utevistelse och pyssel inne
14.15-15.00 sova eftermiddag. (Denna lur har tenderat att minska i tid sista 10-13 dagarna med anledning av allt strul, alltså han har inte kommit till ro och sovit sina 45 min utan det har blivit mindre...)
15.00 litet mellanmål, frukt
17.00 middag med mamma och pappa
18.45 bad, välling 200 ml och bus
19.20 ca går vi upp och gör kväll

Vad säger du om mat och sovtider.... aptiten ska ju minska vid 1 år... bör jag ta bort frukost 2 eller mellanmålet på eftermiddagen?
M blir 1 år den 19 april, ska jag göra schemaförändring då eller tjuvstarta lite i förväg? Har tänkt skjuta på den långa luren till mer mitt över dagen.... och korta eller ta bort eftermiddagsluren.... vad säger du? han sover ju 11,5 h på natten och då är det väl 1,5-2 h kvar till dagen....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Men vad händer NU DÅ? :shock: :shock:

M vaknar 21.00 och skriker som om kniven satt i honom! Detta hände igår oxå, men då gick jag in och lade ner honom och ramsade ut på direkten efter en kort stund var det tyst... men i kväll har han hållit på i en halv timme, GALLSKRIK, pratar vi nu.... :shock: :shock:

Mardrömmar, nattskräck............ jag är rädd att han svimmar snart. Var kommer dessa vargar från?? Suck!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Puffar din tråd...
.. Kan tyvärr inte komma med några råd men min tjej har gjort samma sak nu några kvällar, men somnat om själv. Bara storgråter rakt ut helt plötsligt :shock: . Hon har gjort så tidigare när jag sov bredvid henne och då tyckte jag att det var mardrömmar för hon vaknade aldrig riktigt till (det var innan kur-tiden, då hon inte fick sova ifred ;) ) . Såg förresten att vår två små har samma födelsedag ;)

Hoppas att det går bättre ikväll
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag såg att du skrev för några dagar sen att M vaknar tidigt. Anna W skrev till mig att jag skulle ge ännu mer mat och speciellt välling på kvällen och det funkar för oss. Hon sover oftast till 7. Kanske kan vara ett tips?

Har läst hela din tråd och har velat skriva heja heja heja flera gånger \:D/
Och så har du också fått en massa bra tips som jag ska försöka ta till mig.

Hur tänker du om det här med att dra ner på sovtiden? Vi har pratat om det här hemma och min sambo tycker att vi ska fortsätta som vi har kört hittills medans jag är inne på att dra ner på tiden, eftersom jag känner att det är något som strular :? . Sen ångrar jag att vi inte tog en vila i vagn ute redan från början, för nu står vi inför "hur och när ska vi vagn-kura?"

I alla fall hoppas att natten går bra!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Då ska vi se... :-k

Dra ned i sömn gör vi när barnet ber om det, jag kan inte säga ett datum för ändring...tyvärr.

Andra frukosten tar du bort när barnet slutar att vara desperathungrig på morgonen. Det är olika när det inträffar. Min son var 1,5 när han slutade fråga efter mat direkt så då slog jag ihop frukostarna till en och serverar nu frukost 7.30.

Många barns matintag minskar med 1 års ålder men inte alla. En del diggar mat och det är i sin ordning. Så det är inget man drar ned åt dem, om man säger.

Jag har kikat på schemat och tycker att 2:a frukosten kommer lite sent. Lunchen kommer också lite sent. Första luren är 1 tim 45 min...Det ska väl vara 1 tim och 30 min du menar?

Iaf nu när du har tänkt att gå ned så sakteliga till 1 lur så ha icke bråttom. Gör först så att du förlänger fm-luren och drar ned på efm eftersom den är kortast och jag antar att M har behov av att sova mer på fm.

Så det hela skulle kunna se ut så här:

7.00 godmorgon och välling
8.00 frukost 2
9.30-11.30 sova ute i vagnen
11.30 lunch
14.15-14.35 sova eftermiddag.
15.00 litet mellanmål, frukt
17.00 middag med mamma och pappa
18.45 bad, välling 200 ml och bus
19.20 ca går vi upp och gör kväll

Hinner M krokna ngn gg på sen efm kan du alltid ge honom 5 min och undantagsvis 20 min om han är helt utslagen.

När du märker att den lille är pigg och klarar sig utan sin efm lur så kan du ta bort den rakt av då den endast är 20 min. Men som sagt, ha inte bråttom med det för det är många små som har behov av sin lille-lur länge. Min pöjk hade det fram till han var ca 1,5 år. Sedan behövde han alltid extra mkt sömn under förtrotsen så då lät jag honom sova en halvtimme extra på sin långlur.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag har kikat på schemat och tycker att 2:a frukosten kommer lite sent. Lunchen kommer också lite sent. Första luren är 1 tim 45 min...Det ska väl vara 1 tim och 30 min du menar?
Han är inte så vrålhungrig efter att han har fått sin välling, den andra frukosten är nog mer lite social delaktighet, det brukar bli en halv smörgås och/eller lite frukt. Att lunchen ligger där den ligger är för att jag utgått från att det ska vara 3,5-4 timmar mellan varje mål enligt BB.

Han har sovit 1 h och 45 min hittills, det kanske inte är nån bra rytm(?) 45 min på eftermiddagen och 11,5 på natten, det blir 14 h.

Matfunderingarna kommer av att jag läste i BB om den (eventuellt) minskande aptiten vid 1 års ålder och att Anna då också skriver om att kanske dra ner på "skorpor och knäckebröd" mellan måltiderna för att ha en god aptit vid de rätta måltiderna. Men det kanske inte är mellanmålen hon menar utan eventuella xtra snax.
Dra ned i sömn gör vi när barnet ber om det, jag kan inte säga ett datum för ändring...tyvärr.
Jag tänkte kanske att det var detta han bad om eftersom han vaknar för tidigt på mornarna och har strulat en hel del vid eftermiddagsluren... Men igår funkade hela dagen perfekt och eftermiddagsluren satt som en smäck inomhus, jag fortsätter så här ett tag så får vi väl se om sömnen funkar bättre inomhus.

Känner inte att jag har bråttom att dra ner på lurarna, han behöver vila på eftermiddagen, men eftersom han protesterat så.... Min tanke var i så fall att eventuellt skjuta fram förmiddagsluren till 11.30 kanske och ha 2 timmars vila över dagen och eventuellt lägga klockan 19.00 om det skulle behövas. Men så radikala förändringar blir kanske för mycket?

Om jag börjar med 20 min luren på eftermiddagen, kan jag börja räkna tiden från när han somnar då? Ibland tar det ju 10 min eller längre (även om han inte skriker så kan han ju ligga vaken och filisofera ett tag) och då är ju den lilla luren snart slut...

tack så länge/ Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Han har sovit 1 h och 45 min hittills, det kanske inte är nån bra rytm(?) 45 min på eftermiddagen och 11,5 på natten, det blir 14 h.
Åh nej, det var inte så jag menade. [-X Jag menade att de naturliga intervallen ligger på 20 min, 45 min, 1 tim 30min, 2 tim, 3 tim etc. Enligt AW. Så väljer man en längre lur än 45 min så ska den vara 1,5 tim. Det var mer så.
Matfunderingarna kommer av att jag läste i BB om den (eventuellt) minskande aptiten vid 1 års ålder och att Anna då också skriver om att kanske dra ner på "skorpor och knäckebröd" mellan måltiderna för att ha en god aptit vid de rätta måltiderna. Men det kanske inte är mellanmålen hon menar utan eventuella xtra snax.
Ja, just. Extra snacks menar hon. Slut på småätandet. :wink: Fast vi som kurat vår älsklingar har ju inte småätande. 8) Endast muta vid kris. Fast där funkar ju även oätliga mutor. :mrgreen:
Känner inte att jag har bråttom att dra ner på lurarna, han behöver vila på eftermiddagen, men eftersom han protesterat så.... Min tanke var i så fall att eventuellt skjuta fram förmiddagsluren till 11.30 kanske och ha 2 timmars vila över dagen och eventuellt lägga klockan 19.00 om det skulle behövas. Men så radikala förändringar blir kanske för mycket?
Passar det så är det inte för mkt, då svarar de små genom att sova så fint. :heart: Blir det kaos och det inget faller på plats efter 3 dgr så går man tebax till det gamla. Så var det inget mer med det.
Om jag börjar med 20 min luren på eftermiddagen, kan jag börja räkna tiden från när han somnar då?
Ja, exakt. Så gör du! :thumbsup:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!
Vad skönt att du skrev det där med att prova i 3 dagar och om det inte fungerar gå tillbaka till det gamla..... men räcker 3 dagar? Jag har inte ändrat något än.... Maken och jag åker ju på vår minisemester till helgen och jag vill inte göra några sista-minuten ändringar innan M ska spendera helgen med mormor och morfar...

En fråga.... eftermiddagsluren görs ju numera inomhus i spjälsängen. Jag mörklägger lite, men kolsvart som till kvällen blir det inte, lägger tillrätta och ramsar ut som jag gör på dagen vid vagnen. Nu händer 2 saker, oftast pratar M förnöjt med sig själv i upp till 10 minuter och somnar sen, ELLER ibland (mer sällan) pratar han som vanligt, men när de 10 minutrarna har gått och han inte somnar blir han ledsen/arg/förtvivlad.... svär inte så mycket men är i alla fall upprörd. Vad gör jag nu? Har provat att ramsa från nedervåningen men tycker inte att han lugnar sig. Efter 20 minuters gråt-klagan har jag gått upp och gjort en solfjäder i 7-10 minuter för att han ska somna, det funkar. Känner mig stressad (men tycker ändå att jag förmedlar lugn till honom) av att luren på eftermiddagen är kortare och "tar slut" och jag vill ju inte dra ut på det så att han ska sova till 16.00. Vet att jag ska ge honom FÖRUTSÄTTNINGARNA att sova och att jag inte kan sova åt honom.... men på det här viset tar luren slut och han har inte sovit alls..... om jag inte ska vänta tills han somnar in (själv) och låta honom sova i 20 minuter bara för att..... Men då kanske klockan som sagt närmar sig 16.00 (eller mer) och jag vill ju inte att läggningen ska störas...

Alltså, ska jag bara låta honom vara och ramsa som enda stöd, somnar han så somnar han och annars får han vara vaken till läggningen? (husljud finns redan) eller solfjädra när han inte kan komma till ro själv?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kan det inte vara så att detta är tecken på att det ändå är för mycket sömn på dagtid? Känns som sådana signaler...

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"