Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Luvisen

Re: Bebis som vill läsa och räkna

Inlägg av Luvisen »

Vad trist med flunsa. Sånt gör ju allt segt. :evil:

Ja, då tar jag bara bilder på din fina inrådan. :D :wink:

Jag kör Bits på datorn, på kort och på affisher. För min lille diggar variation. Böcker är också superduper men än så länge kör vi "bara" läsningen i bokform. När vi ska introducera kunskap om varje uppfinning tänker jag mig göra en bok så kan man ge kunskap OCH läsa så slipper jag göra så mkt material. :mrgreen: :oops: Ibland blir jag lite svettig av allt printande, klippande och klistrande....

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Usch, vad samvetet plagar mig nu...

Sjukdom, och mycket att göra? Kan man skylla på det? :oops:

IAHP säger att man ska anpassa det man viser till barnets ålder och mognad när man visar. Man kan visa vad som helst, så länge man kan presentera det på ett vettigt sätt.

Sen kan man ju aldrig veta vad de här små faktisk fattar!

Teknisk ritning av uppfinning? Visst är det tveksamt att en ettåring kan fatta det...
Men andra tycker ju det är tveksamt att en ettåring kan veta skillnaden på 61 och 62... Och det vet vi ju att de kan.

Mitt råd är: Prova!
Man ser direkt om man skyter över mål. Ointeresse infinnar sig direkt.

Och givetvis: Rapportera hur det gick, så vi andra kan lära något. :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Okej, nu lite rapporter och funderingar…

Läsning- går ganska bra. Det finns ju alltid ngt att läsa…;) Det som känns stressigt är att göra böcker. Jag vet att han älskar dem men det känns som all tid går åt min lilla älskling och jag hinner inte med mig själv… Nåväl, jag försöker att ta det i lagom takt. Inte vänta för länge för min sons skull men inte heller jobba som en tok så att jag själv känner mig kräkfärdig. Är lite sur över att de böcker som har de bästa bilderna är så dyra. :evil: Det är ju de som är härligast att titta på!

Fundering: Alltid när vi åker buss läser Bebis textremsan med hållplatsens namn. Givetvis på sitt eget språk. Vid ett tillfälle stod ett par i vägen för Bebis synfällt varpå den lilla människan försökte fösa dem åt sidan. Snacka om att små VILL läsa! Och de stora flyttade på sig och log. :heart:

En del vuxna kan bara inte förstå att små kan läsa. Vid ett annat tillfälle stod en äldre man mitt emot Bebis som pekade och hojtade mot textremsan. Den äldre mannen förstód inte alls. Han böjde sig ned och sa ”Hej hej lilla vän!” Och log brett. Bebis viftade undan honom då han var i vägen. Gamlingen blev lite stött men godtog att Bebis inte ville hälsa. Vid nästa hållplats så hände samma sak. Och så höll det på hela långa bussresan. Den äldre mannen kunde inte tänka sig att Bebis läste utan trodde att Bebis pockade på uppmärksamhet. Vad ofta vi tror att barnen vill ha oss… :roll:
Vid ett tredje tillfälle satt en tonåring mitt emot Bebis. Bebis började hojta och peka på textremsan. Tonåringen visste inte riktigt hur han skulle svara på detta. Han försökte vika undan blicken. Bebis forts hojta. Tonåringen tittar då på Bebis finger och följer riktningen med blicken upp på textremsan. Han lyssnar på Bebis. Han tittar på textremsan och vänder sig mot mig och ler brett och säger ”Häftigt!”. Tonåringen fattade precis vad det hela handla om. 8)
Bits programmet- inte en dag för tidigt! Den lilla människan blev så glad att få både kort och powerpoint presentationer i massor. Alla vägmärken ska läsas, alla fåglar ska få sitt namn, och långa föredrag hålls. Ibland vill Bebis att jag sittar och tittar och han visar korten medans han rablar. På sitt eget vis.;) Väldigt sött!
Jag har testat att visa en kort tecknad film istället för Bits på datorn och den lilla människan blir förtvivlad. Bebis VILL verkligen se mer av Bits. Detta är för mig ett kvitto på att små människor fördrar kunskap framför nonsensnöje. Förvisa inte barnet till tecknad film!
Samma stress för mig avseende materialtillverkning. Bebis godtar bara riktigt tydliga Bits och ibland kan jag inte hitta och då blir jag putt för jag hinner inte finna ngt alternativa bilder! Hittade super fina illustrationer på kroppens organ, ben mm men den kostade 2000 kr! De var sådana fina kort i färg som jag vet att Bebis skulle älska samt att de var praktiska, man kunde ha dem med på bilresa till exempel.

Reflektion- Beklagligt att kunskapen inte finns tillgänglig för riktigt små barn. De enda böcker som närmar sig Domans tänk är större pekböcker med exempelvis djur i… Hittar böcker om människokroppen för små barn men kunskapen är synnerligen rörigt presenterad. Bebis var INTE ALLS intresserad av dem.

Matematiken- Det går frammåt! Men ack så svårt det varit!
Iaf, alla siffersymboler är visade. Dvs jag började visa dem men Bebis tog ingen notis. Jag funderade krig detta och tänkte att Bebis kanske är för gammal för att sitta och titta när jag byter kort. Inget kul liksom. Jag kom då på ett nytt system-jag tejpade upp 5 nya siffersymboler på olika platser i hemmet. DET gick hem. 5 nya varje dag, annars blev det tråkigt. Fort fort och GLATT! ” Nämen kolla! 5 och 6 och 7! Tjohoo!” När vi exempelvis gick till badrummet. Sedan tyckte Bebis det var kul att räkna dem själv- han gjorde så fint med lilla handen där han gick fr siffra till siffra i rätt ordning! Sedan skulle han plocka ned dem i ordning också. Passar ju 2-åringar som gillar att ordna! :lol: (Okej han är nästan 2)

Reflektion: Det är så skoj att hitta siffror på staden och i butiken. Bebis gillar numera att stå i kö med kölapp. :wink: Vi räknar tillsammans.

Och sedan så började jag länka ihop symbolerna med prickkorten men det var Bebis INTE ett dugg intresserad av. Jag tänkte ett bra tag innan jag kom på att jag kunde använda powerpointen mer . Så att det nu blir mer som en liten film. Först dyker prickar upp och sedan tecken > < och sist siffra. Sedan kommer en ny ”film” med siffran först osv. Hur kul som helst tydligen. Så nu börjar Bebis förstå detta med mängden och siffran samt att jag visar Powerpoint presentationer med slumpmässigt valda STORA nummer. Det är också superskoj enligt Bebis. Bebis klappar händerna. =D>

Funderingar: Jag ser nu hur Bebis tar en bunt med ex tandpinnar på restaurangen och roar sig med att räkna dessa. Bebis rablar siffran enligt eget språk för varje tandpetare han lägger försiktigt i en egen hög. Och så håller han på tills alla tandpetare ligger i den lilla högen. Snacka om sött!
Bebis har också börjat klara av så smått att trycka vår portkod med hjälp av att jag säger siffran. En gång har han gjort det helt rätt! Wow! :shock:
Bebis gillar också att säga ÅTTA och ETTA varje gg Bebiser ser siffran på staden. I början var alla siffror ÅTTA men nu pekar han verkligen på 8 resp 1 och säger siffran. Detta görs med stor entusiasm i hissar. Det är ju roligt att åka! :P

Jobbiga grejer:
Jag vet att jag gjort ett par fel… :( Hoppas det inte blivit ngt knas i Bebis tänk. Vi får väl se.
1) Jag visade uträkningar med prickkort genom att lägga dem på golvet. Det skulle man göra först långt senare när man skulle introducera matematiska symboler. Jag tröstar mig med att det var enda sättet att DÅ få Bebis uppmärksamhet.
2) Jag visade siffersymbolerna innan jag visade ”Number personalities” , ”Fractions” och ” Simple algebra”. Kände att det var bråttom eftersom Bebis inte ville kolla på mer prickkort. Hur gör jag nu tro? Visar med prickarna bara? Bara med siffersymbolerna? Kombinerar siffror och prickar och hoppas att Bebis fattar?
3) Jag har känt mig riktigt låg ett tag. Jag trodde när jag började matteprogrammet att jag bara skulle behöva visa kort och siffror för Bebis fram tills han blev 2. Och sedan inget mer. Varför då? Jo, för att jag är lat och jag gillar verkligen inte matte. Jag förstår verkligen inte det språket. För mig är det mönster och symboler, det är allt. Jag ska inte gå på djupet här men matematiken är ett trauma för mig. På riktigt. För den delen vill jag inte befatta mig med det mer än nödvändigt. Hur ska jag nu göra? Nu när jag förstod att programmet bara är början och att detta är ngt vi alltid ska syssla med. Det kändes tungt. Jag tröstar mig med att jag kan ta med en miniräknare framöver men det känns svårt eftersom jag är så urbota dålig på matte. Och varje gg lillen kommer fråga mig ngt så kommer han få vänta länge innan han får svar. Och jag kommer alltid känna mig orolig över om jag verkligen gett honom rätt svar…

Detsamma gäller Bits. Jag hade så svårt för skolan. SÅ in i bomben så kunskap har blivit negativt för mig. Trist men sant. Jag har blivit hårt tränad på att vänta och det är jag bra på. Att göra inget alls alltså.
Därför känns det redan nu svårt. Vi såg en mås. Men det finns ju olika måsar och Bebis kan flera olika. Jag sa namnet på den jag trodde att det var och Bebis tittade på mig surt. Det var fel. Jag kom hem och såg att jag sagt fel…Suck! :(

Det känns som man själv borde vara ganska lärd och tycka om kunskap för att axla dessa program i längden…

Det var min tanke och sorg. Igen hör jag i mitt huvud hur klasskamraterna säger: ” Är du dum eller?”

Ngt verkligt postivit:
AW lärde mig att se mitt barn. Doman lärde mig att förstå mitt barn. BB och IAHP går hand i handske allt enligt evolutionens egen takt.

Anekdot: Jag och Bebis ska slänga sopor. Bebis är krasslig och trött. Bebis tar min hand. Vi går nedför ett trappsteg. Annan mamma kommer med sin son i vagn. Hon håller upp dörren.”Varsågod!”. ”Tackar!” Säger jag. Bebis går sakta fram med mig i hand. Annan mamma säger” Kommer ni eller?” Ngt stressad ton. ”Jajamensan!” Säger jag glatt. Vad annars kan man göra med otåliga stora? Bebis försöker även att dra med soppåsen. Sakta segar vi oss ut ur porten. Annan mamma tittar. ”Jaha, ska han bära sopor också!”.
Stora behöver en förklaring till allt som tar mer än en sekund. Varför har vi så bråttom? :roll: Bara genom att vänta på Bebis har Bebis utvecklas MASSIVS! Det var inte mkt jag behövde göra. Vackert och helt i naturens takt. :heart:
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Luvisen,

jag vill bara.... =D> =D> =D> \:D/ \:D/ \:D/ :heart: :heart: :heart:

Varför? Jo för du hade tålamod att göra detta bra mycket längre än jag. Jag gav också upp när man skulle göra böcker. Tor älskade bits på PPT. Matten också, när man skulle knyta ihop talen. Sen kom dagis (som motarbetar ALLT man lär dem med doman :roll: :evil: ) Så vi gav liksom upp, och nu är vi så där "vanliga" som säger räkna till 20 (det är typ det han kan och har kvar) och läser gör han inte alls på samma sätt. Men han kan nästan alla bokstäver osv...

(jo montessori jobbar lite med typ bits och saker, bara som en parentes)

Det jag har som jag tröstar mig själv med är... mängdlära, detta fick han lära sig som liten och har jag tur kommer han att se på siffror annorlunda i alla fall i framtiden.
Läsa...Jag väckte intresset i alla fall och hoppas att han skall finna en viss ro i att läsa. MEN jag är värdelös på att läsa för min son.

Tur, för nu känner jag mig inspirerad att köra bits med honom igen. och det borde gå. :D

Sist, vi har lagt nästan all energi på att han skall lära sig och faktiskt kunna förstå sitt "andra språk" vilket har och tar en del tid. Mycket sjungande på engeska osv... så jag känner bara att jag kan inte vara så överambisös, då är inte jag en bra mamma heller.

Sist, stressa inte till dagis säger jag bara. För just med det och med jobb så blir allt genast stressigt och man orkar helt enkelt inte vänta. Så istället för att klaga, skrika och hota. Så uppfinner man "stresslekar" typ, se vem som är snabbast? Vem hittar detta först? ja du hänger med....? :cry:

Så klappa dig själv på ryggen att du har det jag inte har, TÅLAMOD! kör på den, det kan du.

Pepping pepping från en som inte höll ut.:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Torsmamma!

Söta du. :heart: :heart: :heart:

Här väntar vi med dagis så länge vi kan. Vi har tänkt att han skulle börja på halvtid när han är drygt 3½ år. Dagiset ligger mitt emot och är ute på fm så då tänker jag att han kan få sin utevistelse och så hämtar jag hem honom till lur/paus och sedan kör vi Doman på efm. :wink: Om lilla mamma hänger med... :oops: Fast det klart att det blir andra grejer när han blir större och vi kan gå på museum ihop och upptäcka mer tillsammans...

Apråpå Montessori så har jag =P~ över deras läromedel som jag ville köpa. Det har massor vi kan använda men oj vad dyrt... :evil: Så det går inte nu när vi bara har lilla bidraget att leva på.

Men kanske när han är äldre! :P :idea:

Nu tillbaka till sax och klister... O:)

Kram! Luvisen
SM rookie
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

Jag kan bara hålla med Torsmamma, jag är också döimpad!!!!! :D :D =D> =D>

Du jobbar ju helt fantastiskt. :heart: :heart:
Busshistorian är helt underbar.

Jag är inte lika bra på bits, där visar jag bara lite små saker varje dag utan koncentrerar mig på läsning och räkning, vill inte att det skall sluta som första gången när jag la av.
Vi såg en mås. Men det finns ju olika måsar och Bebis kan flera olika. Jag sa namnet på den jag trodde att det var och Bebis tittade på mig surt. Det var fel. Jag kom hem och såg att jag sagt fel…Suck!
Detta känner jag så väl igen - jag är inte själv särskillt allmänbildad så när man är ute och kolla så hälften av sakerna jag önskar jag kunde berätta har jag ingen aning om.....

Till dina funderingar har jag inte mycket svar, ni ligger långt före oss i matten.

Ja dagis väntar vi länge med om vi kan, min lilla tjej är definitivt inte redo för dagis, tänkte kanske testa vid 4 år och se om hon vill 15 tim/vecka men är skeptiskt så vi kanske väntar längre.

Fortsätt att kämpa på - dina rapporter är guld värda för oss andra och ger mig mycket motivation att fortsätta.

stor kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

ÅÅÅÅÅÅÅH vad roligt att läsa! :D Jag fascineras över alla de små varje dag. De vill ju veta. Även om vi inte kör så mycket Doman just nu så är det ju bara att berätta och förklara allt man träffar på när man är ute och går eller är hemma. Hur fungerar det där, hur fungerar det där? Vad är det för fågel. Slå upp när man kommer hem. Varför är det så? Etc. När man är hemma har man tid att förklara känner jag. Yasin (3+) kan så mycket mer än sina jämnåriga i närheten. Jag tror det är för att vi: A är hemma och har tid och har BB-tänket i oss, B för att vi jobbat lite med (framför allt förstått tänket) Doman.

Vacker läsning! Tack Luvisen,

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack rara människor! :heart: :heart: :heart: :heart:

Tur att man har er som kan puffa på en. :P

Kram! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag kom att tänka på en sak till. Jag satt och läste i BB om 2-åringar. Ni vet den där biten där det står om trotsen och läsning. Om hur barnet upptäcker att det inte alls kunde läsa?

Jo! Jag har noterat att Bebis kan sedan han var sådär 1½ år sett vad som är upp och vad som är ned i en bok. Han håller dem aldrig upp och ned. En och annan har försökt lura honom genom att ge honom en bok upp och ned men han har vänt den rätt och sedan bläddrat. De enda böckerna som han inte kan läsa är de med mycket liten skrift, men de intresserar honom inte heller. 8) :lol:

Nu kommer min djärva tes. Kan det vara så att man kan stävja trotsen genom kunskap? "Doman-barnen" kan ju så mkt INNAN trostens intåg. Kan det betyda att insikten om sina tillkortakommanden inte är lika upprörande? Lika omvälvande? Kan det vara så att Bebis kommer få en lindrig trots pga att han redan kan så mkt och kan det väl??? Skulle det kunna vara så? :shock: Hoppas det! [-o< :lol:

Oj oj, vad spännande! Jag så spänd, vad kommer hända? hur kommer det vara? kan all tid och grejande betala sig även på detta vis? Vore ju guldvärt! :P

:heart: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tänkner högt här.

Då har jag dessa frågor att fundera på:

"Jag visade siffersymbolerna innan jag visade ”Number personalities” , ”Fractions” och ” Simple algebra”. Kände att det var bråttom eftersom Bebis inte ville kolla på mer prickkort. Hur gör jag nu tro? Visar med prickarna bara? Bara med siffersymbolerna? Kombinerar siffror och prickar och hoppas att Bebis fattar?"

Idag börjar jag köra plus med både vanliga siffror och prickar och ser om Bebis gillar det. När jag kommer till bråk så kanske jag kan köra en operation med prickar och en med siffror...? Bara så att Bebis ser vad som händer med mängden tänker jag. Vad tror du Hege?

Kram! Luvisen
SM rookie
Hege

Inlägg av Hege »

Hej!

Jag kan inte citera... :(

Vilket är dumt nu, för här var det mycket jag vill ta tag i. Ni får läsa hela. :D

Doman är ett program att knäcka ryggen på. Var glada att ni gör detta på frivillig basis, vi som var under Doman när det gällde vårt hjärnskadda barn, vi hade dem flåsande i nacken 24/7, och det var tal om månader och ÅR! :shock:

Doman vet att för att få bra resultat, så krävs det insatser utöver det vanliga, och lååångt utöver vad svenska föräldrar är vana vid.

Men de vet också att föräldrar inte gör till fullo det de blir ombedd att göra. Därför att det inte går. Dygnet har inte nog timmar. Man måste tvätta, göra mat och leva innimellan också.

MEN, tänker Doman, om föräldrarna gör till 60% av vad vi begär, då är det ändå nog till att få bra resultater av.

Så tänkt, så gjort. Iallafall för oss som var på Intensive Treatment Program. Vi var tvungen anställa en au-pair, och så jobbade vi heltid med vårt barn, både min man och jag. Sen jobbade vi var sin heltid för att få in pengar för att överleva.

(Vad gör man inte för sina barn?) Turligt nog! =D> =D> =D>

Jag applåderar både mig själv, och er därute som har anammat Doman, och antingen kör hårt, eller småkör Doman med era barn.

Doman pratar mycket i sina böcker om att man ska göra det som känns rätt. Och känns det inte rätt att göra Doman alls, ja då vill Doman själv kämpa för er rätt att inte göra Doman. Vill ni göra 10 minuter om dagen, så är det bättre än ingen minuter om dagen. Mycket bättre!
Man kan inte göra mer än man klarar av.
Ibland gör man fel.
Ibland orkar man inte så mycket.
Men allt man gör är tusen gånger bättre än att göra inget.
Även det man gör fel!
(Man ska göra kraftigt mycket fel för att sabba Doman, ska ni veta. Kom i håg att det är smarta små barn vi har att göra med här. De listar ut. Hängivna och snabba att förlåta är de också. Det är väl tur för oss det? :wink: )

Luvisen, TorsMamma, Krisse (och kanske Nimrah?)...
Det är alltid fel folk som har dåligt samvete. Kom i håg det.
Det är fel folk som har dåligt samvete.

Och med det menar jag att ni inte alls behöver ha dåligt samvete. Är det någon som ska ha bra samvete så är det ni.

Om några år kan ni veta med er själva, att ni gjorde så gott ni förmådde när ni hade möjligheten. Ni började i tid, ni väntade inte. Ni sto på så mycket ni orkade, ni matade in kunskapen, ni lade till rätta för kunskapen att tas upp, ni gjorde vad ni kunde med den kunskapen och den tiden och den livssituationen ni hade.

Ingen kan begära mer av er. Era barn kommer att tacka er. Om det enda som TorsMamma tror sitter kvar (jag tror ju det är mer) är Tors vetskap om skillnaden på en och fler (mängdlära), så är det något av det viktigaste inom att förstå matematik.

Ni kommer aldrig kunda hålla era barns tempo när det kommer till att suga åt sig kunskap. De är omättliga!! Om ni var 20 föräldrar på varje lilla barn, så skulle ni inte klara hålla tempot!

Doman vet detta. Och Doman har gjort ett idealprogram, som presenteras i böckerna. Om två föräldrar klarar av detta, tänder de, så är det supert!! Det är bara en liten del av vad barn kan ta in, men det är supert om föräldrar klarar av det.

Givetvis klarar inte svenska föräldrar det. Vi är inte hemma på dagarna med våra barn och en husa. Vi är på jobb, och ska försöka leva familjliv undet två timmar på kvällen. Givetvis klarar vi inte av Domans idealprogram.

Men vi kan göra lite. Vi kan välja ut de delarna vi vill göra, och vi kan välja hur mycket vi vill göra. 10 minuter om dagen är tusen gånger bättre än ingen minuter.

Och ja, Luvisen. Man kan stävja trotsen genom kunskap. Domans bokserie heter The Gentle Revolution. Kunskapsrika barn behöver inte slåss eller hävda sig. Eller behöver trotsa. Hammare, spik, träff! :D

Och nej, Luvisen, nu kan jag inte råda dig om matten mer. Nu är du låååååångt före mig, och jag måste snart börja rådfråga dig. Jag suger till mig dina erfarenheter, när jag hjälper mammor som står fast med matten. Jag läser det du skriver, och råder ut från det.
Men jag tänker att IAHP skulle vilja svara på frågor. De är jätteintresserade av mammors erfarenheter och små anekdoter, och särskillt om mammor har kommit på nya sätt att visa matte på... Värt ett försök!

Jag älskar historien om busresan, och ler genkännnade om måsen. Det är OK att säga att man inte vet. Barn förlåter oss att vi inte är perfekta. (Lik som vi borde förlåta våra föräldrar att de inte är perfekta. Något jag jobbar på dagligen... :wink: )

Tips till bits!
Affischer. Leta på nätet, det finns nätsajter som säljer bra affischer med människokroppar, frukt, fåglar, båtar, pastasorter och annat. Har man tur är det 50 bits på en affisch!
Texta fint på baksidan, och så har ni 50 ord också!

Jag jobbar mycket för tiden, samt sover otroligt dåligt på nätterna. (Ingen bra kombination...) Jag ber om förlåtelse för att jag i bland är helt frånvarande på forumet. Men jag är så glad för att ni har varandra!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack Hege! :heart: :heart: :heart: :heart:

Jag finner det i vanlig ordning helt otroligt att du finner tid att svara överhuvudtaget! Och så de fina länkarna... kära du, det var ju verkligen jättesnällt!

Tack så hemskt mycket! :heart: :heart:

Jag ska forts rapportera om matten:

Provade att visa blandat siffror och prickar i PPT/ Plus- Han log brett. Alltså betyder det att det var godkänt! Visade addition med bara siffror. Bebis log och började vifta med armarna. Också godkänt alltså. Jag forst så här blandat ett tag så får vi se. :wink:

---------------

Nu till ditt svar Hege:
Så tänkt, så gjort. Iallafall för oss som var på Intensive Treatment Program. Vi var tvungen anställa en au-pair, och så jobbade vi heltid med vårt barn, både min man och jag. Sen jobbade vi var sin heltid för att få in pengar för att överleva.
Wow! Vilken hjälte du är!! =D> =D> =D> Respekt!

Jag har skrivit upp ett schema för Bebis på kylen för att pusha mig själv eftersom jag faktiskt kan göra programmen. Nu är det ju underhåll i egentligen mening så det gäller för mig att inte tappa farten genom att halka in på tanken att jag är "färdig". Det var bra mkt kämpigare att starta upp matten och läsningen än det vi gör nu. Gav det lilla livet två nya böcker idag eftersom jag kände att jag måste kämpa på. Bebis var sååå nöjd. Och det är ju verkligen belöning för mödan. :heart: :heart:
Och ja, Luvisen. Man kan stävja trotsen genom kunskap. Domans bokserie heter The Gentle Revolution. Kunskapsrika barn behöver inte slåss eller hävda sig. Eller behöver trotsa. Hammare, spik, träff!
Musik to my ears! Genialt! Men vad annars kan man vänta av kloka Moder Natur. :D Det var ju tur att jag började fatta det själv. :lol:
Men jag tänker att IAHP skulle vilja svara på frågor. De är jätteintresserade av mammors erfarenheter och små anekdoter, och särskillt om mammor har kommit på nya sätt att visa matte på... Värt ett försök!
Så jag ska kontakta dem menar du? Why not.

Bansekram!/Luvisen
SM rookie
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Wow, Luvisen, Bebis er en heldig (har tur som har gode deg som mamma!) bebis !! :heart:

Ville bare si anng det å ikke vite svaret på alt at vi AWer har jo noen knep for å komme videre slik at det ikke blir for frustrerende det at mor ikke vet. Lang setning det der, men man kan jo fint bygge opp omkring hvor moro det skal bli å komme hjem og søke opp informasjon om det ene eller det andre :D

Ellers er det fint at vi har disse trådene. Jeg blir i alle fall inspirert til å forsøke å ligge litt mer i forkant når det gjelder material.

KlemAMAMA
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack söta AMAMA! :heart:
men man kan jo fint bygge opp omkring hvor moro det skal bli å komme hjem og søke opp informasjon om det ene eller det andre
Ja, så får vi göra! :thumbsup: :-D

Kram Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "