Hej.
Seså, inte tappa sugen nu, världen är full av tappade sugar, som någon klok sa.
Först, ett argt barn varken vill bli eller kan ramsas, verktygas eller på annat sätt "tyglas"... den ilskan kan gott få komma ut. Om du känner dig säkrare så kom ifrån träsket inomhus, sedan när han sovit 10 minuter kan du rulla ut och gå, eller köra honom dit han brukar sova. (om det funkar att göra så där ni bor)
Han kan gott få vara lite arg när du ramsar dig bort. När han lugnar sig, DÅ kan du ramsa igen, bestäm då att ramsan skall få sista ordet och anpassa tonfall och volym efter hans fortsatta frågor. MEN du SKALL då ha sista ordet, dvs ställer han 100 frågor skall han ha 101 svar.

Med avslutande bekräftelse när han tystnat i tonfallet att "nuuu... såja, nu kan vi sova så gott... varsågod..." Och sen går du igen. Du skall få se... öva innan där han INTE kan höra dig, öva tonfall, volymer och säkerheten i rösten. Sen kör du bara!
Läggning, KORT vagning, skak och sedan ramsa bort, 4 verser, supersäker i tonen, glad - avvakta hans reaktion. Sedan ramsar du så fort du märker att han ändrar till ledsen eller lugnar sig av sig själv, tills du får sista ordet (detta är första dagen). Men ge honom en chans, en ärlig sådan, att hitta lugnet på egen hand.
Efter första dagen serverar du läggning, KORT vagning, skak och din superglada BORT-ramsa. När du första dagen ramsade igen, bjuder du nu istället på husljud som svar på att allt är som det skall, vissla när du pysslar i ett rum bredvid eller, om du är ute, på hörbart, men ej synligt avstånd. Nu har jag aldrig varken vagnat eller haft lur ute, men så här hade jag tänkt om jag vore du.
Vad tror du om detta?
:thumbsup: