Kurstart torsdag 10/3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ester Sol

Re: Kurstart torsdag 10/3

Inlägg av Ester Sol »

Hej och tack för det snabba svaret! Ska jobba vidare helt enkelt med hjälp av ramsan och vagna mindre om jag förstår dig rätt :)

Om man jämför så hade vi ett pass vardera natt 1 resp natt 2 där Ebbe skrek i 1 h och 30 min och fick betryggande besked, och nu kan han ju sova hela natten redan natt 3 och igår gick nattningen på 2 minuter. Så jag antar att samma sak ska ske på dagen även om hans daglurar blir lidande till att börja med, att han får vara ilsken och arg tills han frågat klart och fått lugnande besked genom rasman - inte genom att jag söver honom med vagning.

Tack tack!
:-) Storebror född 060908
:-) Lillebror (Ebbe) född 100726
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej på er!

Vi har under daglurarna självförvållat hamnat i det berömda vagningsträsket och självförtroendet börjar vackla. Jag förstår precis hur vi har hamnat här men inte hur vi ska ta oss ur. Jag fick ju bra svar från Anna09 och utöver det har jag sökt här på forumet i trådar som handlar om detta träsk, men då vi inte får något verktyg dagtid att fungera - förutom vagningen - behöver jag lite peppning ändå.

Det här sker: Alla tre lurar sker utomhus på rygg i vagn som sagt. (Innan kuren somnade han själv i vagnen med napp). Så fort Ebbe placeras i vagnen skriker ha nu efter vår första vecka. När jag rullar honom till platsen där han sover tystnar han. Jag skakar i handtaget och i samma stund jag börjar ramsan när jag går därifrån: gallskrik. Jag ramsar och känner ingen kontakt över huvud taget. Han blir argare och argare (alt. ledsen vissa gånger). Så fort jag rör vagnen tystnar han ganska fort. Som längst har vi hållit på i 50 minuter och då är luren över utan sömn. Jag uppgiven och ebbe hes av allt skrikande. Så för att han ska sova alls har jag då vissa lurar varit inkonsekvent och vagnat för mycket förmodligen. Sövt istället för lugnat.

Vi har nu helt kört fast. Vi behöver ju gaska upp oss och skaffa samma attityd dagtid som vi har nattetid, men vi behöver också lite mer praktiska tips. Hur hade ni gjort för att bryta den här onda cirkeln? Det faktum att han skriker så fort han sätts i vagnen säger ju något kanske.

Vårt schema kommer här:
6:45 morgon, välling
7:30 second brekfast
9:00-9:45 sova 45 min (den här luren promenerar vi till dagis så i ärlighetens namn somnar han alltid när vagnen rullar. Det blir inkonsekvent för honom)
11:15 Lunch
12:00-14:00 sova 2 h (vaknar alltid efter 45 minuter men kan somna om med vagning :oops: )
14:20 mellanmål,
16:00-16:20 sova (har inte funkat en enda gång, funderar på att ta bort den här luren eftersom Ebbe är 8 månader och 2 veckor)
18:00 middag
19:00 välling och bus
19:15 sova

Så om ni har tid att ge mig något mer tips är jag idel öra :-)
Tack på förhand.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej. :)

Seså, inte tappa sugen nu, världen är full av tappade sugar, som någon klok sa. :wink:

Först, ett argt barn varken vill bli eller kan ramsas, verktygas eller på annat sätt "tyglas"... den ilskan kan gott få komma ut. Om du känner dig säkrare så kom ifrån träsket inomhus, sedan när han sovit 10 minuter kan du rulla ut och gå, eller köra honom dit han brukar sova. (om det funkar att göra så där ni bor)

Han kan gott få vara lite arg när du ramsar dig bort. När han lugnar sig, DÅ kan du ramsa igen, bestäm då att ramsan skall få sista ordet och anpassa tonfall och volym efter hans fortsatta frågor. MEN du SKALL då ha sista ordet, dvs ställer han 100 frågor skall han ha 101 svar. :shock: Med avslutande bekräftelse när han tystnat i tonfallet att "nuuu... såja, nu kan vi sova så gott... varsågod..." Och sen går du igen. Du skall få se... öva innan där han INTE kan höra dig, öva tonfall, volymer och säkerheten i rösten. Sen kör du bara!

Läggning, KORT vagning, skak och sedan ramsa bort, 4 verser, supersäker i tonen, glad - avvakta hans reaktion. Sedan ramsar du så fort du märker att han ändrar till ledsen eller lugnar sig av sig själv, tills du får sista ordet (detta är första dagen). Men ge honom en chans, en ärlig sådan, att hitta lugnet på egen hand.

Efter första dagen serverar du läggning, KORT vagning, skak och din superglada BORT-ramsa. När du första dagen ramsade igen, bjuder du nu istället på husljud som svar på att allt är som det skall, vissla när du pysslar i ett rum bredvid eller, om du är ute, på hörbart, men ej synligt avstånd. Nu har jag aldrig varken vagnat eller haft lur ute, men så här hade jag tänkt om jag vore du.

Vad tror du om detta?

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej Anna! Har du en aning om hur fantastiskt det är i den här världen av tappade sugar :( att få ett så snabbt och handfast svar från dig. Tusen tack för det. Det är svårt det här.

Att ta in vagnen inomhus låter som ett toppensätt att bryta den här negativa spiralen framförallt för MIN egen del. (Det går inte att ta ut den efter 10 min pga vår branta yttertrappa, men vad gör väl det nu när träsket ska brytas.) Du förstår, inte minst är det min "vad-ska-grannarna-säga"-oro som förstör när jag försöker vänta ut hans ilska utomhus.

Bara några frågor till så att jag kan stå rustad imorgon.
1) Han blir ju rejält arg, och jag ska alltså låta honom vara arg utan respons från min sida - även om det hypotetiskt skulle ta 50 minuter - ända tills han ev blir ledsen alt. hämtar andan? DÅ ramsar jag enligt dina instruktioner.

2) Dag två drar jag ner betydligt på ramsandet och gör sysslor i huset istället, men svarar i den utsträckning jag tycker det behövs om han blir ledsen?

Har jag förstått rätt då?
Tack snälla du. Ni är otroliga här inne på forumet.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,
Att ta in vagnen inomhus låter som ett toppensätt att bryta den här negativa spiralen framförallt för MIN egen del. (Det går inte att ta ut den efter 10 min pga vår branta yttertrappa, men vad gör väl det nu när träsket ska brytas.) Du förstår, inte minst är det min "vad-ska-grannarna-säga"-oro som förstör när jag försöker vänta ut hans ilska utomhus.
Första grejen är ju att ta bort DINA vargar, då är sannolikheten större att även hans försvinner om man säger. :wink:
1) Han blir ju rejält arg, och jag ska alltså låta honom vara arg utan respons från min sida - även om det hypotetiskt skulle ta 50 minuter - ända tills han ev blir ledsen alt. hämtar andan? DÅ ramsar jag enligt dina instruktioner.
Arg får man vara, men respons kan man ändå få - i form av behagliga husljud. Då hör man att mamma minsann är som hon alltid är - glad och lugn och trygg. Utom synhåll så klart. Det tar inte 50 minuter, det kanske känns så för dig, men det tror jag absolut inte. OM det arga drar ut på tiden kan du servera en punktsättande ramsa, i mer bestämt tonfall som överröstar honom - om han då ändrar frågor ändrar du också ditt tonfall till mjukare, tryggare och mer uppmuntrande. Anpassa tills du får sista ordet. LYSSNA AV - för ett samtal med honom med ramsan - OM det behövs. Avvakta först och låt honom hitta lugnet på egen hand, bekräfta honom då han lugnar sig. Snabbt, det vill du uppmuntra, visst?!
2) Dag två drar jag ner betydligt på ramsandet och gör sysslor i huset istället, men svarar i den utsträckning jag tycker det behövs om han blir ledsen?
Precis, då ramsar du dig BORT med 4 verser, sedan pysslar du med ditt, på sin höjd påminner du IFALL frågorna kräver det, Annars bekräftar du på en gång när han lugnar sig, återgår sedan till ditt. Så backa du, enligt AWs geniala tänk kring detta med sömnen.

JAg återger bara hennes fantastiska filosofi. Och anledningen till varför vi finns här som vi gör är att vi alla har gått igenom samma sak, haft samma känslor, tveksamheter och vargar som du och många andra känner. Jag fick ovärderlig hjälp här när vi kurade oc även nu efteråt på de andra forumen - vad kan man göra annat än att hjälpa själv i den mån man kan?

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej Anna!
Tack för de konkreta råden. Precis så handfast som jag behöver nu. Känner mig väl rustad inför dagen och tycker det ska bli roligt att ta nya tag.

Vi hade för övrigt en riktigt krånglig läggning igår inför natt 10, 45 min vaken i natt, samt uppvak 5:35 istället för 6:45 så det är sammantaget kanske tecken på att daglurarna inte har fungerat så bra.
Eller bara ett bakslag.
Eller en effekt av att han var sjuk fredag - lördag och vi var tvungna att ge medicin mitt i natten när han vaknade...

Hur som helst. Inte se bakåt! Nu är det nya tag som sagt. \:D/
Återigen tack.
Ester Sol

Inlägg av Ester Sol »

Hej! En liten uppdatering om hur dagen har gått. Vid lunch rullade jag in vagnen - vilken toppenidé det var. Tack för det tipset. Mina vargar förminskades verkligen. Kände mig lugn och säker.

Min lille son hade måååånga frågor. I 1h och 5 min skrek han mer eller mindre intensivt. Mest var han arg, men också ledsen. Det hann bli mycket välstädat här hemma under tiden kan jag säga och en hel cd Mozart hann vi med i bakgrunden. Jag dammsög, diskade, slamrade allmänt, hade fläkten igång, visslade etc. Och så ramsade jag i olika tonlägen/volym för att se om jag kunde nå fram till honom. Ibland kunde jag det. Jag upplevde det nog inte som full kris utan mer som viljornas kamp så jag tror det var rätt att inte vagna.

Vid några få tillfällen blev den lilla personen tystare och när jag då ramsade blev han illarg igen. Jag var kanske FÖR snabb att ramsa tänker jag, han hade kanske velat vara i fred en liten stund innan jag sade något. Till slut fick jag i alla fall sista ordet efter de 100 frågorna :-) Jubel!

Nåväl, det finns ju inget exakt facit, men det gjorde allt lite ont i modershjärtat. Jag minns att AW skriver någonstans i SHN att helst ska det inte gallskrikas alls. Jag undrar om jag gjorde något fel eftersom han skrek så länge.

Nu kan det bara bli bättre har jag bestämt...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:heart: :thumbsup: :sleep:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"