Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Mia,

Tja, gröt och välling är samma sak bara olika konsistens. Om du tycker att han verkar mättare efter gröt så kör på det. Annars är ju flaskan praktisk som sagt :D
Det där är nog en smaksak och omöjligt att svara på Helt korrekt :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

För mig är nattslurk topping inför natten, inte ett helt mål. Tyvärr blev det lite så för min äldsta, dvs hon åt ofta dåligt till middag men sedan klämde hon lätt 250 ml välling en timme senare. Inte så bra, även om hon blev tvärmätt inför natten.

Jag ser hellre en stor måltid vid 17.00 och lite mindre nattslurk, än stirrar mig blind på hur mycket välling som går i.

Så tänker jag

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Clara Cecilia

Håller med helt! Min stora "vet" liksom att nattnennen serveras så han skippar mat till middag i allmänt trassel ibland. Hade vi haft kvällsmål med ex yoghurt/musli hade det varit en middag till och än mer stök.

Jag menade mer - gröt och välling är samma sak men proceduren är olika :D Om man har en grymt hungrig skarvare som föredrar gröt så är jag beredd att kompromissa :D , ett tag i alla fall :lol:

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Ja tyvärr så accepteras inte flaska eller välling här hemma...man blir lite konfunderad varför hon konsekvent ratar dessa.

Hann tyvärr inte läsa era inlägg innan kvällen satte igång igår och jag gjorde tabben att tänka "om hon ska få i sig ordentlig portion gröt, får jag dra ner lite på kvällsmålet". Det blev därför lite dramatik när gröten serverades och det ledde till orolig nattsömn. Tror helt enkelt att antingen var hon för hungrig+trött när gröten serverades eller så var hon orolig att hon skulle bli utan amningen, för efter amning fick vi ner lite mer gröt.

Så ikväll blir det annorlunda "taktik". Ordentligt kvällsmål med favoritpurén. Kvällsgröten blir en bonus inför natten.

Tack alla fina för hjälp
Kramar
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Gissar att ni har testat "allt" men tipsar ändå om pipmugg.

Min äldsta bara skrek när flaskan kom i närheten, så vi serverade gröt till att börja med, efter jag hade lagt ner amningen. Jag blev såå trött på kladdet :oops: så vi började ge välling på sked för att vänja vid smaken och sedan "hälla" i försiktigt med pipmugg (ta bort droppstoppet) Kommer inte ihåg nu men på några veckor så drack hon välling som hon aldrig gjort annat. Och att sluta vid fyraårsåldern var ingen barnlek...men det är en annan histora :lol:

Mitt mellanbarn tog välling direkt, och i flaska. Mums, ungefär :lol: men min yngsta är svårflörtad, det har tagit tid för honom att vänja sig. Han dricker, om än motvilligt. Det vanliga är 40-50 ml och en hel del trugande.

Bra tänkt om kvällsmålet. Lassa i ordentligt och toppa med gröt/välling inför natten.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Tia tar ääääntligen pipmuggen, med vatten i. Ska återuppta vällingträning med den om några veckor.

Det som står närmast på tapeten är vad jag tror kommer bli min psysiska mest utmanande roll som SM mamma :) Vi ska ut och resa. I övermorgon bär det av till London och sedan södra England för lite vistelse vid hav och närhet till natur. Den biten längtar jag till, att få doppa Tias fötter i Atlanten - vilken grej!

Men allt kring att ta sig från punkt A till punkt B ger mig hicka av oro, hehehe. Har för mig att jag för länge sedan sett en tråd gällande tips inför resa, men hittar den inte. Är det någon som vet var jag hittar den?

Stor kram till er alla
**Youni**
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Youni,

Kort snabbt svar dâ vi ska ut och flänga idag! Det kanske är den här reseguiden du tänker pâ:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=22691

Trevlig resa!

younikawa

Inlägg av younikawa »

Tack! Det var exakt den jag letade efter.

Ps. Råkar vi ut för surkärringar är jag rädd att hon kommer bli verbalt påhoppad :wink: Ds.
**Youni**
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Allt fungerar fint for oss, vi mar bra. Befinner oss just nu i London och har rest runt en del under dessa veckor och Tia fullkomligen alskar det!

Det enda som verkligen INTE fungerar ar eftermiddagsluren som ar rent perkele. Har forsokt backa i sa manga manader nu, men ger upp efter 30 min ramsa och skrik. Tia har i princip aldrig klarat att somna denna lur utan verktygande och vi har pa denna lur fallit djupt djupt ner i vagntrask.

Jag har darfor gatt och funderat en del kring schemaforandringar som jag tror bor inforas for Tia snart (7-8 manader). Har nagra fragor kring detta.

Vart schema idag ser ut:
7-9 vaken
9-945 sova 45 min

945-12 vaken
12-1330 sova 1,5h

1330-16 vaken
16-1645 sova

1645-19 vaken
Somnen under dygnet fordelas darfor 12-45-1,5-45

1) Eftermiddagsluren ar fortfarande strulig for oss och vad jag forstatt kan man ta bort en lur vid 7-8 manader. Somnen skulle da bli 12-45-1,5.

2) Kan det vara lage att ta bort eftermiddagsluren i sant fall? Forlanger man da samtidigt SAMTLIGA vakenpass under dagen nagot, sa att man inte far ett jattelangt vakenpass pa slutet eller slopar man bara eftermiddagspasset?

3) Valling eller ersattning fungerar fortfarande inte, men jag skulle sa garna vilja skippa amningen (som jag tyckt varit ett rent gissel fran dag 1) runt 7 manader. Tycker ni det ar dumt att bara erbjuda pureer/vatten/grot?

4) Nagon som har forslag pa ett schema for 7-8 manader med endast 2 daglurar?

Stor kram!
**Youni**
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

younikawa skrev: Somnen under dygnet fordelas darfor 12-45-1,5-45
:D Vilket gör 15 tim - han behöver inte det längre. 14,5 är mer lagom.
younikawa skrev: Eftermiddagsluren ar fortfarande strulig for oss och vad jag forstått kan man ta bort en lur vid 7-8 månader. Sömnen skulle då bli 12-45-1,5.
Nej, jag tycker det är för tidigt :!: Och föreslår 12-45-1,5-20.
younikawa skrev: Valling eller ersattning fungerar fortfarande inte, men jag skulle sa garna vilja skippa amningen (som jag tyckt varit ett rent gissel fran dag 1) runt 7 månader. Tycker ni det ar dumt att bara erbjuda pureer/vatten/gröt?
Skippa du amningen - men odla därmed inte negativa förväntningar; ge honom en paus på några dagar, och tillämpa sedan Ömma järngreppet (se filmsnutt under SHN-fliken) genom att servera flaska som om det vore den självklaraste sak i världen :wink: :lol:

Välling i flaska (gärna Dr Brown's) är skönt, praktiskt, näringsrikt och enkelt. Morgon och kväll - det underlättar livet för samtliga. Tycker i alla fall jag 8)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
younikawa

Inlägg av younikawa »

Tusen tack for svar Anna!

Nar vi kommer hem ska vi direkt borja med vallingtraning igen. Eftermiddagsluren kortar Vi med detsamma.

Min hogsta onskan ar att gang med vallingen. Nu SKA det fungera! Fingers crossed!

Manga kramar
**Youni**
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Var utlandsvistelse har nu natt sitt slut, imorgon drar vi hemmat igen.

Vill bara skriva och beratta hur oerhort nyttigt det varit for oss att komma ut och traffa massor med nya manniskor, se nya platser och bara kunnat spendera dagar utomhus i parker, pa stranden och inforskaffande av fornodenheter.

ALLA - och da menar jag en hel dros med manniskor har forundrats over en hel del gallande var forhallning till Tias rutiner :)

1) Hon ater ju som en hast. Gud vad hon ater. - Ja sager jag och mosar ner ytterligare en halv banan med leendet pa lapparna.

2) Ska ni verkligen vacka henne nar hon sover sa gott? - Ja sager jag och vacker en overlycklig tjej som praktiskt taget kan hoppa in i vilken manniskas famn direkt.

3) Vilken TUR ni haft som redan har ett barn som sover 12h natt - Det har hon gjort i 2 manader svarar jag, och NEJ det ar ingen tur som ligger bakom det. Det har tranats en hel del och korts ordentligt med fasta rutiner for att fa till det.

4) Hon ar ju sa SNALL och lugn hela tiden. - Ja svarar jag, allt tack vare den metod som tillgodoser alla lillans behov. Hon behover inte vara missnojd.

Fy sjutton vad jag alskar SM! Fy sjutton vad Tia mar bra av det! SM ar inte alls krangligt, det ar faktiskt galet flexibelt, men det tar nog kanske lite tid att forsta det.

KRAMAR
**Youni**
Clara Cecilia

=D> =D> =D> =D> :lol: :-({|= :-({|= :-({|= :heart: :heart: :heart: !
Skriver under vartenda ord!

Kram Clara
ps städdag på lördag - stora möjligheter till social delaktighet :D ds
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

fint skrivet! :heart: vad ni är duktiga som kämpat på så bra och nått målet!!!

välkommen hem!

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"