Kura liten kille på 7 månader
Re: Kura liten kille på 7 månader
Självklart skulle det inte få vara perfekt alltför länge. Nu har han börjat strula med dagslurarna istället. Han har ju haft den långa luren på förmiddagen för att det känns som att han har lättast att sova 90 min då. Och det har fungerat strålande och han har varit som ett solsken hela dagarna. Men så helt plötsligt slutade han att sova 90 min och vaknade efter 45 min och ville inte somna om. Så senaste veckan har han sovit 11,5 + 45 + 45 och då blir han rätt så grinig på kvällen. Kan det vara så att nu när han hämtat igen nattsömnen så är han för pigg för att sova 90 min på förmiddagen? Idag testade jag att istället försöka få honom att sova 90 min mitt på dagen som de flesta gör. Men han vaknade efter 45 min, jag fick honom att somna om men han sov bara 15 min till. Nu känner jag att jag har fastnat och inte riktigt vet hur jag ska fortsätta. ](*,) Det har hänt någon gång att jag fått honom att somna om och sova tiden ut men vanligtvis slutar det med en väldigt ledsen liten pojke. 
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, och låt honom sedan vara i fred
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ska jag ta upp honom om han inte somnar om inom 15-20 min? För efter den tiden så brukar han ha hunnit bli hysterisk. I dagsläget tar jag upp honom om han inte ger någon respons på ramsan efter den tiden och när jag då tillslut kommer in i rummet så står eller sitter han oftast i sängen och tårarna rinner längs kinderna. Förut fungerade dagslurarna hur bra som helst och jag kan inte riktigt förstå vad jag gör för skillnad. Nu fungerar istället nätterna hur bra som helst men på dagarna blir det aldrig mer än 45-minuterslurar. Jag brukar inte ha någon trafik i rummet, jag använder alltid ramsan. Insåg ganska tidigt att det oftast bara blir värre när jag går in till honom. Jag bestämde mig igår kväll för att förlänga natten till 12 timmar och det fungerade ju hur bra som helst. Så idag var han då i alla fall jättepigg trots att han bara sovit 45+45 på dagen. Jag tänkte att det var bäst eftersom sömnen var lite i underkant förut med 13 tim och 45 min, då han nu inte sov all sin tid på dagen. Så hur som helst, min fråga är alltså om jag kan ta upp honom om jag märker att det inte funkar att få honom att somna om eller ska jag hålla schemat exakt som på morgonen? Det känns som att han snabbare tappar tålamodet på dagen och blir ledsen än vad han blev förut när vi hade problem med morgnarna.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Alla kan lugna ett barn. Du kan.
Gör det istället för att tänka på att ta upp.
Kommer du till en punkt när du känner att du måste ta upp oavsett anledning ska du vara synnerligen nogsam med att lugna barnet i sängen innan du tar upp. Annars får du skrikiga läggningar i present eftersom du lagt en varg i sängen då. Och det var ju dem vi skulle skjuta! Tänk inte trösta- bara lugna. Det är ju inte farligt att ligga i lilla sängen, eller hur?
När det blir skrikigt flera dgr i rad kan man ta om kurningen en aning.
Dvs du går in ganska omgående och buffar eller solfjädrar eller både och 8) Ta det som DU tror på och genomför. Ditt mål är att lugna och du ger dig inte förrän du nått dit. När barnet är sömntungt ramsar du ut. Detta gör du EN gång och sedan får du vänta ett bra tag innan du ramsar om barnet startar sirenen på nytt.
Sedan är det ju jätteviktigt att du inte står och lyssnar utan går till ditt omgående. Annars stör överkoncentrationen barnet.
Känns det jobbigt att höra barnet skrika så är det aldrig fel att jobba med sin Attityd av självklarhet. Det är själva grundbulten i kuren. När du känner dig trygg och lugn så gör barnet det också och somnar fint.
Värme!/Luvisen
Kommer du till en punkt när du känner att du måste ta upp oavsett anledning ska du vara synnerligen nogsam med att lugna barnet i sängen innan du tar upp. Annars får du skrikiga läggningar i present eftersom du lagt en varg i sängen då. Och det var ju dem vi skulle skjuta! Tänk inte trösta- bara lugna. Det är ju inte farligt att ligga i lilla sängen, eller hur?
När det blir skrikigt flera dgr i rad kan man ta om kurningen en aning.
Sedan är det ju jätteviktigt att du inte står och lyssnar utan går till ditt omgående. Annars stör överkoncentrationen barnet.
Känns det jobbigt att höra barnet skrika så är det aldrig fel att jobba med sin Attityd av självklarhet. Det är själva grundbulten i kuren. När du känner dig trygg och lugn så gör barnet det också och somnar fint.
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Jag tror verkligen att det är 8-månadersångesten som börjar slå till allt mer (har tidigare mest märkt detta under vakentid) för sedan jag skrev sist så har han börjat ställa sig upp i sängen och storgråta även vid läggningarna som tidigare har gått väldigt bra. Det kanske är därför han började strula med långluren. Igår kväll inledde jag i alla fall en minikur. Jag vet inte om jag stod kvar med solfjädern för länge men av tidigare erfarenhet så vet jag att om jag går ut för tidigt så slår sirenen igång direkt så fort jag släpper och börjar ramsa. Så nu väntade jag nån minut till. Jag hörde att han lyfte på huvudet när jag gick ut med ramsan men han la snabbt ner det igen och var helt tyst. Gjorde likadant nu på första luren och så släckte jag även lampan för jag tänkte att det kanske är därför han inte kan somna om när han vaknar efter 45 min för han har alltid verkat trött efter bara 45 min. Och tro det eller ej men nu har han snart sovit sina 90 min.
Hoppas nu bara att jag inte får problem med att han inte kommer kunna sova långlur utan ett helt kolsvart rum. Men jag antar att när vanan sitter så blir det lättare att sova var som helst.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Helt klart 8-mån ångest på intågande.
De är fler barn som behöver mörkt och tom kolsvart på dagen när det ska sova. Helt i sin ordning. Betänk också att det bara är under det första levnadsåret som de behöver så mkt lurar. Vid ett redan har han ju bara en.
SÅ några problem tror jag inte det blir, som du säger somnar det lättare överallt när de blir äldre och sovklockan är inbyggd.
Värme!/Luvisen
Perfekt! Just så ska du göra! =D>Jag vet inte om jag stod kvar med solfjädern för länge men av tidigare erfarenhet så vet jag att om jag går ut för tidigt så slår sirenen igång direkt så fort jag släpper och börjar ramsa. Så nu väntade jag nån minut till. Jag hörde att han lyfte på huvudet när jag gick ut med ramsan men han la snabbt ner det igen och var helt tyst.
Ja, ngn lampa ska han inte ha. :thumbsup:Gjorde likadant nu på första luren och så släckte jag även lampan
De är fler barn som behöver mörkt och tom kolsvart på dagen när det ska sova. Helt i sin ordning. Betänk också att det bara är under det första levnadsåret som de behöver så mkt lurar. Vid ett redan har han ju bara en.
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
Det känns som att minikuren har gått väldigt bra. Dock så blev han förkyld direkt efter så jag har fått ta till lite solfjädrar då han har haft svårt att sova med sin snoriga näsa och hosta. Om jag jämför med hur nattningarna har varit sedan vi började kurningen i januari så känns det som att han somnar allra bäst om jag gör en lång solfjäder tills han slutat sprattla och slappnar av men slutar direkt sedan och går ut med ramsan. Då blir han nästan alltid helt tyst direkt även om jag hör att han tittar upp efter mig när jag ramsar ut. Tidigare när jag bara har lagt till rätta och markerat snabbt med en mycket kort solfjäder så har han legat och gnällt eller stått upp i sängen i minst 5-10 min innan han somnar. Är det fel att alltid göra en längre solfjäder tills han blir stilla? Det är ju inte så att jag står där i flera minuter direkt. Han blir ofta stilla inom en minut. Eller kan det få andra konsekvenser? Solfjäderträsk? Han somnar ju hur som helst själv ändå. Och det verkar inte ha påverkat att han somnar om själv under natten.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej MajaD
Hur har ni det nu?

Bianca
Hur har ni det nu?
Bianca
För ett par veckor sedan så insåg jag att det inte var tillräckligt mörkt i hans rum trots att jag hade sopsäckar över fönstret. Det kom in tillräckligt med ljus genom dörrspringan för att det skulle lysa upp rummet, om än lite. Så i samband med att vi flyttade över honom i ett annat rum medan vi målade om i hans rum så testade vi också att hänga för ett skynke utanför dörren. Och vips så sov han tills vi väckte honom. Men det tog bara några dagar så började han vakna tidigt igen och hade svårt att somna på dagslurarna. Så vi insåg att han nu hade vilat upp sig och nu snarare behövde lite mindre sömn. Så sedan i fredags så sover han bara en gång per dag trots att han bara är 11 månader. Första natten efter det så sov han tills vi väckte honom igen. Men natten efter flyttade vi tillbaka honom i hans eget rum och så vaknade han tidigt igen!!! Men så imorse så testade jag att gå in i hans rum och släcka lampan för att se hur mörkt det blev. Och det blev ju inte alls lika mörkt som i det andra rummet på grund av att dörrspringan var större och då hjälpte inte skynket längre samt att hans rum är närmare hallfönstret. Så inatt får sopsäckar pryda dörren som en tillfällig lösning och så får jag skaffa riktigt mörkläggningstyg eller hänga upp en rullgardin utanför dörren. Vi får väl se först om sopsäckarna på dörren får det resultat jag misstänker. Men för att summera så går det i alla fall helt klart bättre. Känns bara lite surt att det var något så simpelt som mörkläggning som var vårt problem.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Tack förresten för att ni engagerar er så mycket
Hade inte klarat det utan alla er på forumet.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej igen!
Ja det där med mörklägning kan vara A o O. Jag märkte det själv för ett tag sen här hemma. Vi börjde få tidiga uppvak på mornarna. Sen en dag så testade jag hur mörkte det egentligen blev där inne. Vi hade persienner och mörklägningstyg vid fönstret. Insåg att detkom in en del ljus via dörrspringan, menännu mer över fönstret.
Så jag satte upp en rullgardin oxå, det hjälpte inte heller
Så nu har jag rullat ihop en ulllfilt, snörjt ihop den med presentsnören och lagt den överst på gardinstången. Haha! Funkar prima, och inga tidiga uppvak längre :thumbsup
Ljuset genom dörrspringan var inget problem sen. Märktes inte ens av! Så titta hur ert fönster har det oxå. Ibland är det itne så bra som man tror, hihi

Bianca
Ja det där med mörklägning kan vara A o O. Jag märkte det själv för ett tag sen här hemma. Vi börjde få tidiga uppvak på mornarna. Sen en dag så testade jag hur mörkte det egentligen blev där inne. Vi hade persienner och mörklägningstyg vid fönstret. Insåg att detkom in en del ljus via dörrspringan, menännu mer över fönstret.
Så jag satte upp en rullgardin oxå, det hjälpte inte heller
Ljuset genom dörrspringan var inget problem sen. Märktes inte ens av! Så titta hur ert fönster har det oxå. Ibland är det itne så bra som man tror, hihi
Bianca