Vi tänkte börja kura vår älskade son på 7 månader nästa fredag. Jag har börjat fundera på ett schema och skulle behöva lite hjälp att titta om det ser bra ut. Han brukar vara som piggast på förmiddagarna. Så här ser mitt tänkta schema ut:
7.00 God Morgon
7.30 Frukost: Ersättning
9.15 Sova 45 min
11.00 Mat: Gröt
12.30 Sova 90 min
14.30 Mat: Puré
16.15 Sova 20 min
18.00 Mat: Gröt
19.15 Nattslurk
19.30 Sova natt
Tänkte först en 45 min dagslur på eftermiddagen men jag vet inte om han blir för pigg när han ska sova natt då. Vet heller inte om han kommer hinna bli tillräckligt trött på 2 timmar och 15 minuter efter en 90 min dagslur. Bör man lägga eftermiddagsluren senare? Eller blir det för nära läggdags? Det var någon som skrev att det var bra med tre timmar innan läggdags för att barnet ska bli tillräckligt trött för att sova hela natten.
Sedan undrar jag även en sak angående magläget. Min son är väldigt bra på att kräkas, speciellt när han får tryck mot magen. Och så har han aldrig somnat på mage förut (bara vänt sig själv en gång i sömnen) så jag är lite fundersam på om han kommer att fatta att han bara ska slappna av. När han hamnar på mage på filten så blir han efter ett tag jättearg för att han tycker att det är så ansträngande. Sedan vet jag inte om det är ett problem att han inte riktigt har fattat hur man vänder tillbaka från mage till rygg. Han har bara gjort detta någon enstaka gång. Är det en dålig idé att ha honom sovandes på mage? Jag vet att han egentligen sover bättre så för den gången han hamnade så i sömnen så sov han mycket bättre. Eller ska jag låta honom somna på rygg och sedan vända honom? Eller blir han bara chockad när han vaknar då?
Dessutom undrar jag vad jag gör om jag misstänker en rap på tvären. Han rapar ganska mycket och det har hänt ett antal gånger att jag plockat upp honom ur sängen när han skrikit och så rapar han. Ska jag låta bli att plocka upp honom även om jag tror att detta kan vara orsaken att han skriker? Det är ju förstås svårt att veta om det verkligen är det som är problemet.
Slutligen undrar jag bara kort om det ska vara helt mörklagt i rummet eller om man kan ha en nattlampa. Ibland känns det som att han blir rädd när det blir helt mörkt, men det kanske är det man också ska få bort med hjälp av kuren.
Kommer säkert på fler frågor när det närmar sig. Men det blev väl ett tillräckligt långt inlägg för den här gången
/Maja