Kura liten kille på 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MajaD

Kura liten kille på 7 månader

Inlägg av MajaD »

Hejsan.
Vi tänkte börja kura vår älskade son på 7 månader nästa fredag. Jag har börjat fundera på ett schema och skulle behöva lite hjälp att titta om det ser bra ut. Han brukar vara som piggast på förmiddagarna. Så här ser mitt tänkta schema ut:

7.00 God Morgon
7.30 Frukost: Ersättning
9.15 Sova 45 min
11.00 Mat: Gröt
12.30 Sova 90 min
14.30 Mat: Puré
16.15 Sova 20 min
18.00 Mat: Gröt
19.15 Nattslurk
19.30 Sova natt

Tänkte först en 45 min dagslur på eftermiddagen men jag vet inte om han blir för pigg när han ska sova natt då. Vet heller inte om han kommer hinna bli tillräckligt trött på 2 timmar och 15 minuter efter en 90 min dagslur. Bör man lägga eftermiddagsluren senare? Eller blir det för nära läggdags? Det var någon som skrev att det var bra med tre timmar innan läggdags för att barnet ska bli tillräckligt trött för att sova hela natten.

Sedan undrar jag även en sak angående magläget. Min son är väldigt bra på att kräkas, speciellt när han får tryck mot magen. Och så har han aldrig somnat på mage förut (bara vänt sig själv en gång i sömnen) så jag är lite fundersam på om han kommer att fatta att han bara ska slappna av. När han hamnar på mage på filten så blir han efter ett tag jättearg för att han tycker att det är så ansträngande. Sedan vet jag inte om det är ett problem att han inte riktigt har fattat hur man vänder tillbaka från mage till rygg. Han har bara gjort detta någon enstaka gång. Är det en dålig idé att ha honom sovandes på mage? Jag vet att han egentligen sover bättre så för den gången han hamnade så i sömnen så sov han mycket bättre. Eller ska jag låta honom somna på rygg och sedan vända honom? Eller blir han bara chockad när han vaknar då?

Dessutom undrar jag vad jag gör om jag misstänker en rap på tvären. Han rapar ganska mycket och det har hänt ett antal gånger att jag plockat upp honom ur sängen när han skrikit och så rapar han. Ska jag låta bli att plocka upp honom även om jag tror att detta kan vara orsaken att han skriker? Det är ju förstås svårt att veta om det verkligen är det som är problemet.

Slutligen undrar jag bara kort om det ska vara helt mörklagt i rummet eller om man kan ha en nattlampa. Ibland känns det som att han blir rädd när det blir helt mörkt, men det kanske är det man också ska få bort med hjälp av kuren.

Kommer säkert på fler frågor när det närmar sig. Men det blev väl ett tillräckligt långt inlägg för den här gången :)

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
frk Carlsson

Re: Kura liten kille på 7 månader

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen hit :-)

Jag gjorde ngt fel när jag citerade, men det fetmarkerade är iaf mina svar på dina frågor 8)

Du ville ha lite synpunkter på schemat och jag kan väl säga såhär att

- bäst är att verkligen ha prick 12 tim emellan det barnet kliver upp och när det går och lägger sig. Så fundera på det, ska er son vakna 07 el 07.30 el resp ska han lägga sig 19 el 19.30. Det kan låta petigt, men det är viktigt att det verkligen är 12 tim sömn/natt. Så fundera vilka tider som passar för godmorgon och godnatt, man kan bolla med kvartar hit och dit ockxå. Vi har t ex 7.15-19.15 för vår lille kille.

Mitt förslag (om vi säger att det är 07 som gäller som morgon):
7.00 God Morgon +Frukost : Gröt, gärna med lite katrinplommon i
9.15 Sova 45 m
11.00 Mat: Gröt el puré samt fruktpuré till dessert
Tror du att din son orkar vara uppe till 1230? 2-2.5 tim mellan lurarna är att rek. Kanske är
12.00 bättre? Sova 1.5 tim
14.30 Puré och fruktpuré el gröt
16.15 Sova 45 min
Tycker att du kan servera middagen redan kl 17, det blir lite väl länge att vänta till 18
18.45 "nattslurk" - en portion gröt
19.00 godnatt

Varför jag ändrat avs vilken mat ni ger är för att det är viktigt med MKT mat. Tänk 5 mål och dessert både till lunch och middag, eftersom det är viktigt med ett stadigt mål innan sängdax, inte "bara" ngn liten amning el ersättning el så.

Tänkte först en 45 min dagslur på eftermiddagen men jag vet inte om han blir för pigg när han ska sova natt då. Vet heller inte om han kommer hinna bli tillräckligt trött på 2 timmar och 15 minuter efter en 90 min dagslur. Bör man lägga eftermiddagsluren senare? Eller blir det för nära läggdags?

Jag tycker antalet timmar som du har mellan lurarna ser helt OK ut! Att kliva upp kl 17 när man ska gå och sova kl 19 är inga problem. Ev kan du ju lägga em-luren 16-16.45 istället. Man vinner mkt med att bolla med kvartar hit och dit i schemat - prova får du se :-)

Det var någon som skrev att det var bra med tre timmar innan läggdags för att barnet ska bli tillräckligt trött för att sova hela natten.

Vi har 2 tim och 15 min emellan och det är ALDRIG ngr problem :-)

Sedan undrar jag även en sak angående magläget. Min son är väldigt bra på att kräkas, speciellt när han får tryck mot magen. Och så har han aldrig somnat på mage förut (bara vänt sig själv en gång i sömnen) så jag är lite fundersam på om han kommer att fatta att han bara ska slappna av. När han hamnar på mage på filten så blir han efter ett tag jättearg för att han tycker att det är så ansträngande.

Min dotter HATADE att ligga på mage, hon var rosenrasande när vi försökte. Men när vi började med SHN var det plötsligt inga problem. Iom att man intar attityden av självklarhet (som du kan läsa om i boken) så var det som aldrig ngr frågor från hennes sida ang detta.

Sedan vet jag inte om det är ett problem att han inte riktigt har fattat hur man vänder tillbaka från mage till rygg. Han har bara gjort detta någon enstaka gång. Är det en dålig idé att ha honom sovandes på mage? Jag vet att han egentligen sover bättre så för den gången han hamnade så i sömnen så sov han mycket bättre. Eller ska jag låta honom somna på rygg och sedan vända honom? Eller blir han bara chockad när han vaknar då?

Men det är väl bara bra om han inte kan vända sig från mage till rygg eftersom tanken är att han SKA sova på mage hela natten? Eller menade du tvärtom? :wink: Precis som du skriver så sover de flesta barn bättre på mage, man KAN kura på rygg men då ska de sova så hela natten - man ska vara konsekvent.

Dessutom undrar jag vad jag gör om jag misstänker en rap på tvären. Han rapar ganska mycket och det har hänt ett antal gånger att jag plockat upp honom ur sängen när han skrikit och så rapar han. Ska jag låta bli att plocka upp honom även om jag tror att detta kan vara orsaken att han skriker? Det är ju förstås svårt att veta om det verkligen är det som är problemet.

Rapar brukar lösa sig finfint av sig själva när de ligger på magen. De är som att de blir masserade av att ligga så. Var noga med att rapa efter maten istället, blir lätt att man glömmer bort det när de blivit "stora" och man slutat amma. Det är som att man tänker att det bara är små spädisar som sväljer luft när de äter.

Slutligen undrar jag bara kort om det ska vara helt mörklagt i rummet eller om man kan ha en nattlampa. Ibland känns det som att han blir rädd när det blir helt mörkt, men det kanske är det man också ska få bort med hjälp av kuren.

Det ska vara kolsvart inne i rummet! Ljus signalerar att det är dax att kliva upp. Däremot är det helt tillåtet att ha dörren en liten liten smula på glänt så att barnet hör de vardagliga ljuden utanför, det talar om att allt är som vanligt där ute. Då är det oxå viktigt att det är mörkt alldeles utanför dörren i så fall!

Är ni trygga så är er son oxå det! Banka in "attityden av självklarhet" nu och kör boken ngr fler varv innan ni börjar - spec kapitlen om "lugnet" "säkerheten" och "njutningen".

Kommer säkert på fler frågor när det närmar sig. Men det blev väl ett tillräckligt långt inlägg för den här gången :)

/Maja[/quote]

Ha det så bra - ni är på god väg :-)

Mvh Sanna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej MajaD och jag hälsar dig också välkommen! :D

Jag ska bara göra lite tillägg till frk carlsson. :wink:

Ang schemat funkar det fint med 11,5 tim sömn om man kompenserar det med lite mer sömn på dagen. :wink: Det skulle kunna förslagsvis se ut såhär:

7.00 God Morgon
9.15 Sova 45 min
12.30 Sova 120 min
16.15 Sova 45 min
19.30 Sova natt

Sedan är det så här. SHN baseras inte på utmattning av den små eller hur? Således behöver man inte vara rädd för att ge sömn i överkant om man säger. :lol: Överlag skriver AW att barnen funger åt andra hållet om man kan uttrycka sig så. Dvs övertrötta barn är svåååra att lägga, så för lite sömn på schemat är en stor bov. Desto mer sömn de får desto tröttare blir det skulle man kunna säga om man hård drar det hela. :? :lol:

En timme måste de små vara vakna innan de kan läggas på nytt, så det är i princip den enda riktlinjen att hålla i hövet.

I övrigt ser tiderna bra ut. Nu när ert barn fortf är så litet så är de flesta små liven desperat-hungriga på morgonen så jag skulle ge välling direkt efter godmorgon. Sedan när detta tillstånd avtar så kan man börja servera frukosten efter ngn halvtimme så som du tänkt. Det är riktigt bra faktiskt för då hinner magen vakna också. :wink:

När det gäller magläget vill jag bara tilllägga att du kan avhjälpa det hela genom att på dagen lägga det lilla livet på mage och klappa lite fint på ryggen samtidigt som du säger till älsklingen att slappna av, att allt är precis som det ska. Så att du hjälper barnet att acceptera magläget och just slappna av. Så kan ni båda slappna av sedan när det är kurdags! :wink:

Beckmörkt inne i rummet ska det ju vara. Verkligt viktigt. Däremot hade jag inte lampan släckt utanför i hallen när det var läggdags för barnet för då var ju vi fortf uppe. :mrgreen: Men sedan när vi gick och la oss då var det ju släckt och inte tände vi någe efter det. På natten händer ju ingenting. 8)

Lycka till och vi finns är, allihop! :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Håller med Luvisen - vänta inte med att ge frukost. Det var därför jag skrev God Morgon+frukost ihop på mitt schemaförslag. Vi tänkte oxå vänta typ 30 min efter uppstigning innan vår son (som var 5.5 mån när han kurades) skulle få gröt, men det visade sig vara omöjligt. Nu byter vi bara blöja och sen är det direkt på gröten som gäller :)

Vid närmare eftertanke så stämmer det ju att 11,5 tim funkar oxå #-o Så kör på de tider du hade förslagit från början :-)

Ha det så bra :-) Här är alla hjälpsamma och erfarna och har varit el är i samma sits som en själv. Man känner sig jättetrygg med de svar man får :heart:

Mvh Sanna
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hej och tack för svaren.

Bara en liten fundering...visst var det så att nu när han är 7 månader borde han klara sig med 14,5 timmar sömn? Jag utgick lite från ett av de scheman som fanns i boken som var för en 7-månaders. I era scheman ovan som ni föreslår blir det ju 15 timmar. Bör jag alltså öka på till 15?

Angående magläget så har jag idag skaffat ett andningslarm och testat två dagslurer på mage. Han blev väldigt arg först i kanske 10-15 min men när han till slut lugnade ner sig så somnade han ganska snabbt. Första dagsluren vi testade sov han 90 min vilket han ofta gjorde förr men nu inte har gjort på flera veckor. Så det känns faktiskt lovande. Så nu tänkte jag att han skulle få vänja sig nu under veckan.

Jag har lite problem angående maten. Min käre son har den senaste tiden vägrat att dricka välling och med alldeles för mycket gröt och puréer på schemat var jag lite rädd att han ska bli för hård i magen och uttorkad. Han är nämligen inte så stormförtjust i vatten heller tyvärr. Så det var därför jag la till ersättningen. Men jag får försöka tänka om där helt enkelt och försöka få i honom vätska på något annat sätt. När är han förresten så stor att han kan vänta på frukosten en halvtimme?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Typiskt...kom på en till fråga när jag precis skickat. Jag har testat ett par kvällar att erbjuda honom mer mat just innan läggdags trots att han åt för 1-1,5 timmar sedan. Han verkar inte så intresserad av detta. Är det vanligt att aptiten för detta kommer under kurens gång? För nu känns det bara som att detta gör att han blir utan mat ännu längre. Och hur mycket är det tänkt att han ska äta vid nattslurken?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Maja :-)

JA! Aptiten ökar ngt så otroligt under kuren :D .Det kommer ni märka redan efter ett par dagar. Det var delvis därför jag tog i så mkt när jag beskrev hur pass mkt jag tycker att ni ska öka i mängd till varje mål.

Min son har ätit en portion gröt som "nattslurk" ända sen vi började kuren. Jag har som bedömt att han behöver så mkt att stå sig på över natten.

En portion gröt innehåller ju 1 dl vatten (iaf den gröten jag kör med: Semper från 8 mån) till att början med, så bara iom det får han ju i sig vätska ifall han käkar det. Jag är noga med att ge min son vatten lite då och då mellan målen, man kan ju ställa mobillarmet etc för att påminna sig själv. Det där med att gilla vatten tror jag är en vanesak, håller man på tillräckligt länge och trugar så sitter det till slut. Jag matade min mellandotter med sked tills hon accepterade det, jag körde även med sån där "baby-juice" till henne oxå, bara för att få i henne ngn vätska öht...efter nån vecka gav det med sig. Till min son köpte jag en pip-mugg från Avent som heter "Magic Cup" (finns på typ COOP, ICA MAXI etc) och han accepterade den direkt (han vägrade nämligen flaska så jag var lite nervis över hur jag skule få i honom vatten, men denna muggen funkade superbra på en gång), så prova att växla mellan flaska och olika sorters muggar vetja, så kanske det kan få igång honom oxå :-) Du kan ju ge ersättning som dryck till maten oxå, om han gillar det - fast inte en hel flarra då :wink: utan bara lite grann.

Jag vet faktiskt inte i vilken ålder man kan börja med att vänta med frukosten i typ 30 min efter att de stigit upp. Jag ser dock inga problem med att ge frukosten direkt - det gör jag även till mina andra barn som är 2 år resp 4 år oxå. Jag upplever att min kille, som är stor för sin ålder (9.5 kg kg och 72 cm lång vid 7 mån) står sig bra på 1 portion gröt till frukost från kl 7.15 och fram till lunchen kl 11.

Bra att ni skaffat larm :-) De är kanon! Och som sagt - du ser - inga konstigheter när man väl bestämt sig! Fortsätt så =D>

Jag kör på 15 tim sömn/dygn, enl manualen, för min son som är 7 mån. Det är väl att rekommendera? Sover de 11,5 tim per natt måste de få 30 min extra sömn på ngt av passen på dagen. Men det var väl det Luvisen hade föreslagit va? Att lunchpasset skulle vara 2 tim och de övriga 2 passen 45 min vardera?

Lycka till nu :-) Återkom gärna om du har fler frågor!

Mvh Sanna :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Min lille slutade vara desperathungrig vid 1,5 år och då struntade jag bara i att ge välling och gav honom riktig frukost 7.30. Så bara. :lol:

Så observera din lille när han är över året och så ser du själv när det är dags! :wink: Alternativ går du på autopilot som jag ända tills min sambo tog över och sa helt plöstligt: Oj! Jag glömde ge honom välling! Och jag tittade på lillen- hur nöjd som helst. Så då var det dags att skippa vällingen. :lol:

Värme! /Luvisen
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Anledningen att jag inte satte 12 timmar natt var att jag tänkte att pappan skulle kunna vara med vid God Morgon innan han åker till jobbet. Och så ville jag inte tidigarelägga tiden för läggdags heller får då hinner han träffa sin pappa så kort tid på kvällen. 19.30 är den tid som vår son lägger sig i dagsläget. Han brukar dock tycka att det är dags att vakna någon gång mellan 5 och 6 (till vår stora besvikelse eftersom både jag och min sambo är kvällsmänniskor). Så nu har jag två frågor till:

Är det viktigt att båda föräldrarna alltid är med vid God Morgon eller är det främst under kuren (hur är det på uppföljningsveckan i så fall)?

Kommer det vara svårt att få honom att sova till 7.30 när han i dagsläget vaknar så otroligt tidigt eller är det bara vargen som spökar och gör att han vaknar så tidigt och vill upp? Jag kan tillägga att på den tiden då han åt på natten så åt han ofta runt 5-6 tiden men somnade direkt om och sov till 7.30 ungefär.

Med tanke på vår egen dygnsrytm kanske det egentligen vore att föredra att han vaknar lite senare men jag var mest inriktad på att båda skulle kunna vara med på God Morgon.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

näe, inte tror jag att bägge föräldrarna måste vara med och säga God Morgon under kuren + uppföljningsveckan (väl? Ngn annan som är av annan åsikt?). Så har då vi aldrig gjort iallafall och vi har lyckats kura 2 barn utan problems :D Vi är nästan aldrig uppe bäge två på morgonen och när det var jag som var f-ledig och vi kurade, så hade min sambo redan hunnit åka till jobbet när barnen klev upp...

19.30 är en jättebra läggtid tycker jag :-) Jag kan LOVA dig att ni inte kommer ha ngr som helst problem med att få er son att sova till 7.30 - förutsatt att ni verkligen "gör som man ska". Man kan få kämpa med såväl vargtimmen (dvs 04-06) samt som den tidiga morgontimmen innan de ska upp, t ex mellan 6.30-7.30. Men det ger sig. Vi fick nöta med vår lillkille ca 2 v för att få bukt med det. Nu sover han oftast när man väcker honom 7.15, vissa morgnar har det hänt att vi försovit oss oxå och vaknat först 08 8) . Vissa dagar händer det att han av ngn anledning vaknar 45 minnan han ska upp, men det är inga problem för honom - han ligger nöjd kvar och knarrar lite och småpratar tills man plockar upp honom.

Mvh Sanna
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vilka fina och superbraiga svar du fått från Sanna!
Kan inget annat än instämma i det hon skriver!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag börjar ju kura på fredag, och nu har jag en kanske lite underlig fråga. Jag har märkt de senaste kvällarna att han har somnat väldigt bra på mage och varit väldigt lugn (då har han i och för sig fortfarande kvar sin napp vilket han inte kommer få ha sen samt att jag satt kvar bredvid). Men om han mot förmodan är lugn när jag lägger honom till rätta på fredag, ska jag ändå buffa honom eller ska jag bara ge en kort solfjäder och ramsa ut? Misstänker att han kommer skrika som en galning när han inte får nappen men jag tänkte att det kunde vara bra att veta vad man gör i en sådan situation även om det är ett angenämt problem :)

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du kanske kan köra en mkt kort markeringsbuff bara? Lugnas behöver ju han inte i det läget då tänker jag. Eller vad säger ni andra?

Värme/Luvisen
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Nu har första dagen passerat. Gick väl ungefär som väntat. Han har varit vaken rätt så mycket och som många andra så oroar jag mig för att jag har buffat för mycket. Får väl se nu hur det går andra natten helt enkelt. Det jag oroar mig mest för är hur jag ska klara av dagarna utan att buffa mycket. Det känns som att trots att han är hur trött som helst så har han svårt att komma till ro när det är ljust i rummet och det finns så mycket att titta på. Det är så mycket roligare att vara vaken. Brukar detta ge med sig också under dag 2 i och med att han börjar acceptera ramsan? För jag antar att jag redan imorgon på dagslurarna ska klara det nästan utan att buffa. Han vaknade också tidigare på den långa dagsluren och tillslut blev jag tvungen att buffa för att få honom att somna om.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mörklägg på dagen också då. 8)

jag hade kolsvart i sovrummet dag som nattetid. Det snabbaste billigaste och enklaste är att sätta upp aluminium folie på fuktig ruta. :wink:

Lycka till med natt 2, använd ramsan ordentligt och sänk inte rösten för att han "går igång" på den. GLöm inte bekr. ramsa varje protest som är tyst. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"