3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: 3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vanesa,

Om jag räknar rätt sâ är Leo inte ens tvâ mânader än, lite liten för att fâ ett schema tycker jag! :D
Jag skulle râda dig att standardmodellera ett tag till och om nâgra veckor ta upp schematankarna igen. Visst kan du fundera redan nu (och ni verkar ju redan ha en fin rytm :D ). Schemainspiration finns bl a i den här länken:

TorsMammas SM-översikt:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Sâ här skriver hon om tvâ mânaders:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Vanesa skrev:På morgonen är han jättetrött och orkar inte vara vaken mer än 1 timme.
Jättevanligt! :D Ha lite is i magen, han är liten än.
Vanesa skrev:Mellan 18 och 21 är han vaken med undantag för 20 minuters lur pga kvällstrassel.
Jätteskönt att han fâr en liten 20minutare sâ att han orkar med fortsättningen. Jag skulle tippa att han snart kommer att vilja gâ och lägga sig lite tidigare. Har du läst i Barnaboken om lille Hugo 2.5 mânad? Där fâr du mycket tips och inspiration som kan komma till pass vid schemasnickrande.

:heart:
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Tack Sarisparis!! :D

Hade läst den länken med 2 månaders schemat förut, men jag kunde inte hitta den igen sen... Är lite ovan vid det här forumet än :wink:
Ska läsa om lilla Hugo :)

:sleep: Har faktiskt blivit avsevärt bättre med Leos sömn på dagarna nu. Vaknar inte alls lika ofta efter 45 minuter som han gjorde för nån vecka sen. Igår em och nu på morgonen har han sovit 2 timmarspass igen :) Hade nog med mängden mat att göra, precis som Clara Cecilia hade skrivit. Lättöl provade jag och det gjorde susen!! Och så ger jag lite ersättning om det behövs.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup: !
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Har en liten fråga. Vet inte om jag misstolkat, men jag brukar ge Leo mat direkt när han vaknar x 2 med rap emellan och efter umgänget och bytet så ger jag honom en liten extra slurk innan nästa sovpass. AW skriver i boken att man ska ta bort knockoutslurken efter en månad. Ska han inte få den extra slurken innan varje sovpass eller handlar det om den där fjärde slurken hon skrev om i början kunde behövas. Jag lägger alltid Leo vaken i sängen att somna själv så han somnar inte utav den slurken.
I alla fall så verkar det som om han inte behöver den extra slurken innan sovpassen längre, för han brukar bara ta några sugtag och sedan sluta... och det kanske bara är bra nu när han blir 2 månader snart, för då ska all mat rymmas inom en timme eller?

Har jag förstått allt rätt?

Förresten var läsningen om Hugo intressant. Ska snart börja snickra ihop ett schema som kan fungera för Leo vid 2 månader... och så får ni sen tycka till...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Japp, frân tvâ mânader bör mâltiden rymmas inom en timme. :D

Alltsâ, SMpunkt 1 - 5 (frân TorsMammas SM-översikt).

1.Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2.Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3.Skötning
4.Umgänge
5.Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6.Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7.Sova.

Insomningsslurken (knockoutslurken) skippas alltsâ, precis som du säger.

Kul att du gillade Hugo! Ser framemot fortsättningen :D

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ok men då gör jag helt rätt!! :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D :thumbsup:

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ok! Nu har lilla Leo blivit 2 månader! :D

Från och med idag så gäller följande schema (skriver bara mat och sovtider):

6.30 Mat
8.00 Sova 2 timmar
10.00 Mat
12.00 Sova 2 timmar
14.00 Mat
16.00 Sova 1 timme
17.00 Mat
19.00 Nattslurk
19.30 Sova natt

Han har ätit 2 ggr / natt hittills. Igår var det första dagen vi lade honom 19.30 och ändå vaknade han bara kl 01 och 04. Jag tror jag avvaktar innan jag börjar vagna honom på natten för att bara ha en nattamning kvar. Det är väl bäst att jag försöker få schemat att fungera först.

Fungerar ok hittills. Förutom att han i det senaste fortfarande försöker skarva och vaknar efter en timme. Det går att söva om honom, ibland går det snabbt ibland tar det lång tid. #-o Jag är ganska säker på att han är mätt... men ändå envisas han med att vakna. Kan det vara en utvecklingsfas?

Hur ska jag göra rent praktiskt när han inte somnar om fast jag vagnar honom i t.ex 45 minuter? Ska jag vara ihärdig tills det är dags att gå upp?
Då kommer han ju vara jättetrött långt i förväg inför nästa siesta...
Jag använder mig av marginalkvarten när jag lyckas få honom att somna om. Så han får en kvart extra.

Vad säger ni om schemat? Några tips? [-o<
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tvâ mânader, och ett sprillans nytt schema i present! :D Vilken mamma :heart:
Vanesa skrev:Jag tror jag avvaktar innan jag börjar vagna honom på natten för att bara ha en nattamning kvar. Det är väl bäst att jag försöker få schemat att fungera först.
Ja, det tycker jag lâter fint. Min erfarenhet är att nätterna faller pâ plats allt eftersom dagarna fylls med riktig vakentid och mycket mat.

Skarvande kan vara nog sâ besvärligt, och det är precis sâna gânger som marginalkvarten är sâ bra att ha till pass. Men akta dig för att kompensera mer än sâ, hâll dig till schemat pâ det stora hela. Hur sover Leo? Magläge är sömnbefrämjande och minskar skarvande. Och mycket mat i magen sâ klart.
Har du kollat pâ filmklippet där AW visar hur man vagnar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Har nu haft schema i några dagar och det går lättare och lättare att följa det. Han vaknar fortfarande mitt i tupplurarna men det går bra att vagga sängen och ramsa, eller vagna honom och ramsa så brukar han somna om. Snabbare och snabbare för varje gång :o
På natten får han bara amma 2 gånger. Och han vaknar oftast bara 2 ggr typ kl 01 och 04. Om han vaknar nån mer gång tidigt på morgonen (vid 5) så kan man vagga sängen så somnar han om.

Hoppas hoppas att det fortsätter så här smidigt! :D

Han sover faktiskt på rygg, vi lindar in honom för att slippa att han väcker sig själv med ryckningar . Det är nämligen min man som vägrar gå med på att jag lägger honom på magen än. Han är livrädd för PSD och jag känner inte för att ta konflikten mer. Jag lade honom på mage ett tag och han skarvade i alla fall så jag tänkte att det gjorde detsamma.
Tänkte att kanske övertyga min man när det värsta med PSD är över, typ när Leo är 4-5 månader eller så, och se om det blir magläge då. När jag SHN-kurade min äldste så var han 9 månader och då så hade min man inga invändningar, men nu tycker han att han är för liten. Även fast vi har larm så har jag inte lyckats övertyga honom.
Ni kanske har nån bra tips på artikel på nätet eller så som kan överbevisa honom?
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ok, jag är nog lite för mesig när jag vagnar, därav att det kan ta sån tid ibland. Ska ta i lite mer i fortsättningen :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Vanesa :D

Lite kort dâ jag och lillebror ska ut pâ promenad!

Men jag ville ge dig lite argument för magläget, sâ att din man kan komma in pâ rätt spâr snarast möjligt. :wink:

Först, vikten av magläge:
annawahlgren skrev:Faktum är att små barn som får sova på mage från början sällan drar på sig sömnproblem. Ty att ”sova groda” är det naturliga för människobarnet, liksom för alla andra fyrbenta varelser, som inte gärna sover med mjukdelarna blottade och benen i vädret.

Redan ett helt nyfött barn kan lyfta huvudet, vända det från sida till sida och obehindrat ta sig luft. På mage har spädbarnet en rörelsefrihet, som stäcks på rygg. Byta ställning behöver vi alla göra, även under sömnen. Om vi kan.

Fördelarna med magläget är obestridliga. Här är några:

• Lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling, lever ett betydligt lugnare liv på mage.
• Snuva rinner ut.
• Senkomna rapar, uppstötningar, kräkningar kan inte ställa med katastrof.
• Kvävningsrisken elimineras på mage mot slätt underlag, där barnet självt kan lyfta huvudet och undkomma det som möjligen hamnat över huvudet.
• Spädbarn på mage hindras inte från att från första stund praktisera de neurologiskt livsviktiga kryprörelser, som utvecklar inte bara motoriken utan också alla de fem sinnena på rätt sätt.
Och sâ en krönika om magläget pâ det:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

Och lite intressant om andningslarmet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=24175

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vanesa skrev:Han sover faktiskt på rygg, vi lindar in honom för att slippa att han väcker sig själv med ryckningar .
Pâ mage sâ blir ryckningarna ingenting som han vaknar av. Just ryggläget gör ju att det blir en hel del flaxande dâ barnet inte kan "boa in sig" själv.

Nu ska vi ut pâ promenad! :D

Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej! Det var ett tag sen!

Leo är nu 3 månader. Jag har snickrat ihop ett schema som förhoppningsvis fungerar bättre än 2 månadersschemat. Har haft problem med skarvning så då blir han inte riktigt utvilad under lurarna och blir övertrött under vakenperioden alldeles för ofta. Dessutom hade jag ett pass då det var 4 timmar mellan måltiderna, något som han hade svårt för och gjorde att han hade svårt att somna om mitt i middagsluren (efter han vaknat efter en timme som han typ alltid gjorde) då han förmodligen var hungrig.

Så här ser den ut:

7.00 Mat
8.30 Sova
9.15 Vakna
10.00 Mat
11.00 Sova (utomhus för att minska skarvning)
13.00 Mat
15.00 Sova
16.00 Mat
18.30 Kvällsslurk
19.00 Sova natt

Är lite fundersam över några grejer...

Klarar han att vara vaken mellan 16 och 19? Ska jag i så fall lösa detta med en 5 minutare ifall han är trött alldeles för tidigt?
Klarar han sig från 16 ända till 18.30 innan han får kvällslurken? Han brukar nämligen sällan fixa mer än 2 timmar efter sista amningen och ersättningen han får som kvällslurk. Kan bero på att bröstmjölken är tunnare vid den tiden...
Och så får han ju en kvart för mycket sömn under dagen, men jag tror han behöver det.
Alltså 15 h och 45 min sömn allt som allt.

Sen så ska jag inatt börja med att vagna bort eventuella extra nattamningar och bara ge honom en slurk kl 4. Som det är nu äter han gärna 2 ggr per natt. Ibland har det gått att bara stoppa in nappen och vagga sängen lite, men inte alltid.

Skriver imorgon igen och berättar hur natten varit.

När det gäller magläget så har jag ännu inte lyckats övertyga min man. Men jag siktar på att kunna lägga honom på mage från 4 månader då den största risken för PSD är över och min man kanske tycker han är tillräckligt stabil på mage. Han är egentligen jättestabil redan. Han ligger en del på mage under dagarna (när han är vaken) och han är jättestark i ryggen, vänder sig från mage till rygg och kämpar med fötterna för att ta sig fram.
Jag sätter en rulle under honom för att han ska komma upp lite och det gör honom nöjdare på mage.
Sen så kommer jag ev att behöva ta bort sista nattamningen och vill då gärna buffa honom i sängen i så fall.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Vanesa skrev:
Är lite fundersam över några grejer...

Klarar han att vara vaken mellan 16 och 19? Ska jag i så fall lösa detta med en 5 minutare ifall han är trött alldeles för tidigt?
Jag tror han klarar det och lös det med en 5 minutare annars :D
Vanesa skrev: Klarar han sig från 16 ända till 18.30 innan han får kvällslurken? Han brukar nämligen sällan fixa mer än 2 timmar efter sista amningen och ersättningen han får som kvällslurk. Kan bero på att bröstmjölken är tunnare vid den tiden...
Om han blir gnällig så lägg slurken en kvart tidigare tills han kommit ikapp.
Vanesa skrev: Och så får han ju en kvart för mycket sömn under dagen, men jag tror han behöver det. Alltså 15 h och 45 min sömn allt som allt.
En extra kvart är det många små skruttar som behöver, ganska lång tid dessutom :D

Jag tycker att ditt schema ser bra, bra att du anpassar maten till just Leos behov, vissa är hungrigare och mer matberoende för att klara att sova.
Vanesa skrev: Sen så ska jag inatt börja med att vagna bort eventuella extra nattamningar och bara ge honom en slurk kl 4. Som det är nu äter han gärna 2 ggr per natt. Ibland har det gått att bara stoppa in nappen och vagga sängen lite, men inte alltid.
Din attityd är jättebra - jag har en fundering bara. Skulle det vara värt besväret att köra det nya schemat och mattiderna en vecka - se om det gör att han får i sig mer mat dagtid och därmed börjar strunta i ett nattmål av sig själv? Känner du dig säker på att han kommer att klara det så kör men det kan vara värt att få i mer mat först. Det går ju som bekant inte att vagna bort hunger utan bara oro. Man måste vara proppmätt och trygg med det :D

Vad gäller magläget så är det ert beslut. Men har din man läst trådarna som Sarisparis skickade med? Jag hade min första på sidan av oro (med larm förstås) och han började inte sova natt förrens vid 5 månader. Min lilla L körde första 12 timmarsnatten vid 3,5 mån även om det tog ett litet tag innan den satt ordentligt. Hon kröp och ålade snabbare och säkrare och har det snyggaste huvudet som BVC tanten sett :D "Hon ligger Mycket på magen va?" frågade BVC. Japp sa jag bara. "Det är bra" blev svaret och så Talade vi inte mer om det, men hon förstod :lol:

Fundera hur du vill köra med natten - underbar attityd och plan har du i alla fall!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"