Otto ska få syskon ca 15/1 -06 och jag hade tänkt att Otto skulle börja så smått på dagis först hösten -06 för att hinna vara hemma med mig och bebben ett tag innan han börjar dagis. Dessutom hinner bebisen bli lite större innan Otto börjar få med sig rälia dagisbacieller hem...
MEN. Trots att vi stått i kö sedan Otto var... typ ett år (vi ville försäkra oss om en plats till den ödesdag då föräldradagarna var slut, men eftersom jag blev uppsagd och varit arbetslös har vi "sluppit" tacka ja när de ringt och erbjudit oss ledig plats under dessa år) finns det ingen plats för honom till hösten -06 när vi VILL att han ska börja 3 tim/dag... Då kommer nämligen småsyskon till barn som redan är på dagiset att börja och ta de platser som blir lediga genom att stora barn börjar skolan. Syskonen har förtur trots att Otto stått i kö sedan innan dessa barn var födda
Nu ringer dom och undrar om vi vill ha den plats som just nu är ledig. De kan sträcka sig till att "hålla" den till den 1 mars, annars kommer de att annonsera i tidningen och söka efter annat barn till platsen. Naturligtvis så KAN ju allt hända, t.ex. att någon kanske flyttar från byn eller får annan anledning att sluta på dagiset vilket gör att en plats oväntat blir ledig ändå under nästa år, men det vet vi ju inte.
Jag tycker det här är så SVÅRT! Otto visar helt klart behov att träffa kompisar (nu när vi varit sjuka två veckor och mest varit hemma har han pratat mkt om att träffa den och den kompisen t.ex.) vilket inte alltid är så lätt eftersom alla vi känner är på... just det: dagis! Det kräver ganska mkt planering samt bilkörning eftersom de vi känner som bara går korta dagisdagar pga småsyskon inte bor i byn. Nästa år blir det än svårare även med dessa vänner eftersom deras mammor börjar jobbba så smått.
Fördelar:
• Otto får träffa kompisar ett par timmar varje dag medan jag bl.a. kan få välbehövlig långpromenad i rask takt med bebisen under tiden.
• Vi promenerar dit och det är nära hem.
• Han har varit där och känner redan tre-fyra barn där.
Nackdelar:
• Otto har nyligen fyllt 3 om han börjar den 1 mars och han/vi hinner bara få 1,5 månad tillsammans med nya bebisen innan han börjar.
• Vi får även en utgift som vi gärna sluppit eftersom vi inte kommer ta ut f-pengar udner bebisens första år (=det blir svårt att få det att gå runt ändå, utan dagisavgift).
• Otto får med sig mer nya baciller än han fått om han varit hemma eller bara träffat enstaka vänner då och då. Särskilt illa med nyfödd i huset.
Håhåjaja... om någon orkar ha någon synpunkt eller kommentar till mina funderingar ovan blir jag glad.