Dagis för Otto i vår??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Renee

Dagis för Otto i vår??

Inlägg av Renee »

Bakgrund: vi bor i en liten by på landet där ALLA barn över ett år går på det lilla dagiset med ca 15 barn. M.a.o. svårt hitta lekkamrater till honom på dagtid - tyvärr :cry:

Otto ska få syskon ca 15/1 -06 och jag hade tänkt att Otto skulle börja så smått på dagis först hösten -06 för att hinna vara hemma med mig och bebben ett tag innan han börjar dagis. Dessutom hinner bebisen bli lite större innan Otto börjar få med sig rälia dagisbacieller hem...

MEN. Trots att vi stått i kö sedan Otto var... typ ett år (vi ville försäkra oss om en plats till den ödesdag då föräldradagarna var slut, men eftersom jag blev uppsagd och varit arbetslös har vi "sluppit" tacka ja när de ringt och erbjudit oss ledig plats under dessa år) finns det ingen plats för honom till hösten -06 när vi VILL att han ska börja 3 tim/dag... Då kommer nämligen småsyskon till barn som redan är på dagiset att börja och ta de platser som blir lediga genom att stora barn börjar skolan. Syskonen har förtur trots att Otto stått i kö sedan innan dessa barn var födda :roll:

Nu ringer dom och undrar om vi vill ha den plats som just nu är ledig. De kan sträcka sig till att "hålla" den till den 1 mars, annars kommer de att annonsera i tidningen och söka efter annat barn till platsen. Naturligtvis så KAN ju allt hända, t.ex. att någon kanske flyttar från byn eller får annan anledning att sluta på dagiset vilket gör att en plats oväntat blir ledig ändå under nästa år, men det vet vi ju inte.

Jag tycker det här är så SVÅRT! Otto visar helt klart behov att träffa kompisar (nu när vi varit sjuka två veckor och mest varit hemma har han pratat mkt om att träffa den och den kompisen t.ex.) vilket inte alltid är så lätt eftersom alla vi känner är på... just det: dagis! Det kräver ganska mkt planering samt bilkörning eftersom de vi känner som bara går korta dagisdagar pga småsyskon inte bor i byn. Nästa år blir det än svårare även med dessa vänner eftersom deras mammor börjar jobbba så smått.

Fördelar:
• Otto får träffa kompisar ett par timmar varje dag medan jag bl.a. kan få välbehövlig långpromenad i rask takt med bebisen under tiden.
• Vi promenerar dit och det är nära hem.
• Han har varit där och känner redan tre-fyra barn där.

Nackdelar:
• Otto har nyligen fyllt 3 om han börjar den 1 mars och han/vi hinner bara få 1,5 månad tillsammans med nya bebisen innan han börjar.
• Vi får även en utgift som vi gärna sluppit eftersom vi inte kommer ta ut f-pengar udner bebisens första år (=det blir svårt att få det att gå runt ändå, utan dagisavgift).
• Otto får med sig mer nya baciller än han fått om han varit hemma eller bara träffat enstaka vänner då och då. Särskilt illa med nyfödd i huset.

Håhåjaja... om någon orkar ha någon synpunkt eller kommentar till mina funderingar ovan blir jag glad.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Mitt råd är att ha lite is i magen.
Inget barn behöver dagis. Någon aktivitet som något studieförbund anordnar en gång i veckan kan räcka. Det räcker med att han börjar med det också nästa år när han är fyra år. Astrid Lindgren lär ha sagt att alla föräldrar borde ha möjlighet att vara hemma åtminstone tills barnen är fyra år.
Ni behöver spara pengar för att kunna vara hemma längre med barnen.
Dessutom får han ett syskon snart.
Ett förslag. Kan du inte vara dagmamma svart åt någon?
Både för att dryga ut föräldrapenningen o för att få lekkamrat till sonen
Renee

Inlägg av Renee »

Tack för ditt svar. Ja, det är inte lätt det här! Önskar att man kunde få hålla det lite öppet och känna när tiden känns mer mogen, men allra, allra helst önskar jag såklart att det fanns andra barn hemma om dagarna som kunde träffas _hos varandra_! Men det kan man ju bara drömma om :cry: Att istället behöva betala en massa pengar för att han ska få en chans att träffa jämnåriga ett par ggr i veckan under överinseende av anställda vuxna känns helt sjukt!

Dagmamma är det ingen som är intresserad av i vår kommun verkar det! I tidningen kunde man nyligen läsa att de dagmammor som går i pension inte ersätts av nya förmågor eftersom "folk" hellre vill ha barnen på dagis. Man tror att "folk" dels vill ha fler kompisar till barnen än vad dagmammegrupperna har (?!??! Det räcker väl gott och väl med ett par stycken?!), dels har dagis mer att erbjuda i form av aktiviteter, prylar, etc, personalen oftast mer utbildad och man slipper sårbarheten det innebär om dagmamman blir sjuk. OBS! Detta var alltså vad jag minns från tidningsartikeln - JAG tycker inte såhär! Hade det funnits dagmamma i vår närhet hade jag föredragit det framför dagis, helt klart! Men dom verkar vara ett utrotningshotat släkte i vår kommun och här i byn finns ingen alls.

Så tyvärr är jag ganska övertygad av att dagmammejobbet inte skulle vara genomförbart varken svart el vitt. Ingen vi känner skulle vara intresserade av den lösningen och jag har svårt att tro att någon vi inte känner tycker det skulle vara lockande heller.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
MorRor

Inlägg av MorRor »

Spontant känner jag, att om jag vore du, skulle jag låta Otto gå på dagis.
Han är så pass stor nu att han längtar efter kompisar och det får han ju där.
3 timmar om dagen är alldeles lagom. Du och lilla bebisen får er egen tid och Otto får sin. Nu får jag säkert halva forumet på mig......men dagis är inte bara av ondo, vilket många här verkar tro/tycka. Barnen lär sig det sociala samspelet, att ta hänsyn, dela med sig m.m., m.m. Som du själv säger; utbildad personal, som har ork och tid att se varje barn( kan vara svårt som nybliven mamma till barn nr 2, när man har fullt upp med amning, blöjbyten, sovtider och 3 åringen inte riktigt förstår vad som pågår.
Inger! "Inget barn behöver dagis" säger du. Precis som med allt annat i livet är det farligt att generalisera. Vissa barn behöver dagis andra inte. Därför blir jag ledsen när jag ser hur dåligt samvete många verkar ha inför att man "måste" lämna sina barn på dagis. Självklart finns det dåliga dagis, men de allra flesta dagis fungerar alldeles utmärkt. Det måste ju vara upp till varje förälder att kunna bedöma.
Så... inte blir du klokare på mitt blajjande, men det jag egentligen vill säga är att du ska göra det du själv känner är rätt inte vad andra tycker. Lyssna på din inre röst och på din 3-åring. Det går ju oftast att ångra sig om man märker att man tagit fel beslut.

Lycka till!
Kram A.
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
father of sons

Inlägg av father of sons »

Nu får jag säkert halva forumet på mig......men dagis är inte bara av ondo, vilket många här verkar tro/tycka. Barnen lär sig det sociala samspelet, att ta hänsyn, dela med sig m.m., m.m. Som du själv säger; utbildad personal, som har ork och tid att se varje barn( kan vara svårt som nybliven mamma till barn nr 2, när man har fullt upp med amning, blöjbyten, sovtider och 3 åringen inte riktigt förstår vad som pågår.
Inger! "Inget barn behöver dagis" säger du. Precis som med allt annat i livet är det farligt att generalisera. Vissa barn behöver dagis andra inte
Jag tror inte heller att barn behöver dagis. Föräldrar behöver dagis, möjligtvis.
Att samspela, ta hänsyn och dela med sig går alldeles utmärkt att lära sig hemma! Det krävs verklighet för det, inte pedagogik i första hand.
Sen är jag inte så säker på att personalen har tid och ork att se varje barn.
Sammanhangen är generellt sett för stora för alla inblandade i förskolan.
Jag känner många förskollärare. Ingen av dem beskriver att tid och ork genomsyrar yrket eller verksamheten.
Underskatta inte treåringens kompetens. :!: :idea:

Vad gäller Otto så tycker jag att du (Renee) hittat såväl för- som nackdelar.
Nu är det bara att väga... (Lättar sagt än gjort, förmodligen)
Lycka till! :D
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Renée

Vet inte hur du ska välja, men har bara en liten synpunkt och det är att tre timmar om dagen ofta inte är någon bra lösning, för det blir liksom för lite tid både för dig och Otto. Han får inte vara med till lunch och på de 2,5 timmarna som du får över hinner du inte mycket.

From augusti det året barnet fyller fyra är Allmän förskola 15 timmar/v avgiftsfritt, så det skulle också passa er bättre ekonomiskt.

Många förskolor kan vara rättså flexibla i hur de 15 timmarna förläggs och man kan ofta förhandla sig till tre dagar i veckan inklusive lunch.

Min femåring är på förskola 9-14, tisdag-torsdag. (I praktiken snarare 10-14 för pappan och barnen tar det lungt på morgonen.) Men ska de göra någon speciellt på förskolan en fredag så kan vi byta till oss fredagen tex mot torsdagen.

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Eftersom det är problem med platser och sådant och inga andra barn är hemma skulle jag prova förskolan. Tycker man inte det fungerar är det väl bara att ha barnet hemma istället. I 3 års åldern har nog ändå barnen behov av att träffa andra barn.
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"