Tim 20100612 - koll på upplägg och många små uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tim & Malin

Re: Tim 20100612 - koll på upplägg och många små uppvak

Inlägg av Tim & Malin »

Tack för dina stärkande ord och pedagogiska förklaringar!! Mycket uppskattat! :heart:

Ja, det kan nog vara så att jag avbrutit mitt i lek eller när han är på väg mot en ny upptäck och ska utforska. Samma sak, när han ätit frukt vid 08:30, direkt efter det har vi gått upp bytt blöja och bytt från pyjamas.

Idag så hade gjorde jag så här. Tim fick i helgen ett nytt sovrum, ett lite större med mer yta. Imorse så gjorde jag i ordning det lite med fler leksaker och böcker och så satt vi och lekte lite och avslutade med att läsa en bok. Den läggningen tog max 5 minuter.

Jag tog beslutet igår efter att ha läst den superbra länken som du postat (igenkänningsfaktorn var hög) att vi kör en microkur nu på tre dagar. Dels för att komma tillrätta med ramsa och sen för att vi bytt rum och schema. Bra eller dålig idé? Vad tycker du?

Hela dagen igår var kaos, galet mycket skrik och tårar. Idag har dock varit en mycket lugnare dag. Tim vaknade igår kväll 23,02,04 och tyckte sen att det var morgon 05:40...

Jag har känt mig mer lugn och samlad idag, läst på kapitlet säkerhet några gånger också... :lol: Ärmarna är uppkavlade till axlarna... nu kör vi!!

Det jag är lite osäker på är dock skrattet till go natt.

Vi busar och skrattar järnet innan nattläggning, sen får Tim flaska och sen går vi in i det mörka sovrummet och säger god natt.

Ska man köra "skratt till go natt" innan varje läggning, även dagtid? Om vi ska varva ner efter lek och innan läggning som ditt förslag var igår, blir det tokigt att köra bus då?

Nappen är verkligen ett minne blott nu.SKÖNT!! Vad lätt det var att ta bort den, hade jag vetat det hade den rykt för flera månader sen. :D

Du ska bara veta hur mycket jag uppskattar din hjälp!!
:heart:

Hälsningar

Malin
Malin - mamma till Tim 100612
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att du känner att du är tillbaka på banan nu :)

Jag säger varken bu eller bä ang att göra som Anna09 beskrev i den där tråden...tyckte mest bara att det var en fin beskrivning av hur man kan trygga barnet. Känner du att det passar dig, så kör på det. :!: Huvudsaken nu är att du förmedlar trygghet och det kanske behövs ngr extra intensiva dagar av det. Som hon skrev - det kan vara bra att ha till hands vid alla olika slags fnurror som uppstår.

Jag ser inte skrattet till gonatten så mkt som uppvarvning utan mer som ett glatt samspel...t ex att man busar tillsammans på skötbordet det sista man gör, "flyger flygplan" på väg mot sängen så att barnet är på bra humör i samma sekund som det läggs ned. Ensamleken/egentiden är ngt helt annat, du kan läsa mer om dess betydelse i Barnaboken, och jag tänker att det är kanske den som Tim behöver få vara ostörd i och få avsluta i god tid innan han ska gå och lägga sig. Uttrycker jag mig klart med hur jag menar :?: Att man kan tänka olika om de bägge så att det faktiskt kompletterar varandra... Det ni införde idag var ju ett ganska fint exempel på samspel innan läggning som ni avrundade på ett lyckat sätt. Sen kanske han behöver få mer utrymme att utforska världen på egen hand oxå.

Jag är själv dålig på det här med egenlek etc, men jag vet att det finns många som jobbar mkt med det och i Barnaboken kan man läsa mer om barnets behov av sådan och även få tips på olika aktiviteter...

Här är en tråd från forumet om egenlek. Om du scrollar längst ned så handlar det ganska mkt om konkreta tips etc. Börja i er egen takt avs hur mkt tid/dag det ska handla om och lägg in det som ett stående inslag vid samma tidpunkt.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24256

Japp, visst är det skönt att vara utan napp!

Ha det så bra nu och fortsätt med ärmarna uppkavlade :mrgreen:

Mvh Sanna :heart:
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Vi kämpar på... :D

Låter säkert skitlöjligt... Men ikväll så var det första gången som jag pallade att bara stå utanför om ramsa Tim till sömns, under 25 minuter trots att han var så jäkla förbannad... Gjorde ljud utanför när jag inte ramsade...

Känns så skit så klart att han är arg, men lite bra att jag pallade att stå ut och inte gå in och köra en buff eller fjäder tills han somnar trots att jag vet att han somnar på några sekunder.

I natt sov han 19-05:30 i ett svep. Vaknade exakt efter 45 minuter på Fm men har två dagar på raken sovit en timme istället för 1½ trots att förutsättningarna funnits. Jaja... blir bra i slut ändan.

Hoppas lite att tidsomställningen kanske kan hjälpa oss lite med de tidiga morgnarna om vi har tur... :)

Kram från mig
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:heart: :thumbsup: känn dig stolt nu! och försök att bära de känslan med dig som du hade - självklarheten - när du valde att visa vad det var som gällde.

ang ilska så har jag alltid tyckt att det är en positiv och konstruktiv känsla.men då är jag en ganska så arg person själv oxå :mrgreen: med det menat att om man är arg så behöver inte det vara destruktivt - det kan tyda på att man skapar och konstruerar och vill ta sig framåt. men att man just nu har fastnat.dock tänker man inte ge upp och man är ganska säker på att få det att gå i slutändan (jmfr med att vara ledsen, som i min värld betyder att då behöver man tryggas).

jag jmfr med den sk 2-årstrotsen oxå. vi får stå pall där med genetmot vår 2-åring (som snart blir 3 men bara verkar bli mer och mer egen) och stå ut med hennes ilska och finnas till hands...

var nöjd med dig själv nu. och tar våra barn inte de förutsättningar som bjuds, då kan vi bara fortsätta att erbjuda. så ser jag det :heart:

kram Sanna
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Natten har varit bra igen, 19-06:30 (sommartid). Vi gick upp strax innan sju och tjoade och tjimmade trots att Tim var arg sedan en kvart tillbaka. Men det låtsades vi inte om att han varit. Han blev glad nolltid.

Att lägga honom nu vid nio, fast klockan egentligen är en timme för tidigt. Förbannad i tio minuter, tillrättaläggande och en tryck och ramsa och bekräftelse. Bra!

Och attityden sitter kvar, vilken skillnad det är nu. Konstaterar att den inte har funnits på riktigt i mitt hjärta och huvud fram tills igår, tvivlet och osäkerheten vägde tyngre fast jag ville verkligen hitta attityden och det självklara.
Blir lättare av att han faktiskt bara är arg nu och att ledsenheten har klingat av.

Vi pytsar till några kvartar nu under dagen så vi skrapar ihop timmen, men vill han inte ta dom tänker jag inte få panik för det. Som du skrev , kan ju inte annat än att erbjuda honom de och vill han inte så är det lugnt.

Ha en strålande fin söndag nu!

Kram och tack för att du är mitt bollplank!!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra :heart:
Ha en bra dag själva.

Kram.
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej!

Har kämpat på en vecka nu. Nu har vi flera uppvak/natt igen from midnatt fram till 06, 1½-2 timmars mellanrum. Då har vi gått in och lagt honom på mage igen och fått buffa i rumpan... Han sov hos farmor i natt för första gången, gick toppen. Och ungen sov till 07, lite pip hade varit mellan 24-01 men lugnt sen. Blir jätteglad att höra det, men undrar vad f-n jag för fel som inte lyckas... snark...

Jag når inte fram med ramsan överhuvudtaget, när han är arg eller ledsen. Alltid noga med att bekräfta så att han hör, men har inte någon effekt.

Några kloka tips hur jag kommer vidare? Hur fasiken vänder jag skutan åt rätt håll :) igen?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, vi skall se ifall jag kan räta ut dina frågetecken. :)
Har kämpat på en vecka nu. Nu har vi flera uppvak/natt igen from midnatt fram till 06, 1½-2 timmars mellanrum. Då har vi gått in och lagt honom på mage igen och fått buffa i rumpan... Han sov hos farmor i natt för första gången, gick toppen. Och ungen sov till 07, lite pip hade varit mellan 24-01 men lugnt sen. Blir jätteglad att höra det, men undrar vad f-n jag för fel som inte lyckas... snark...
Kanske för att farmor inte störde honom i onödan. förstå mig rätt här. Varför går ni in och lägger honom tillrätta och buffar när han vaknar? Vid detta laget bör ni lämna över till honom själv att fixa uppvak på egen hand - i alla fall få chansen att klara det själv. Avvakta lite...
Jag når inte fram med ramsan överhuvudtaget, när han är arg eller ledsen. Alltid noga med att bekräfta så att han hör, men har inte någon effekt.
Ja du... ett argt barn bör få vara argt på egen hand. Är han ledsen kan han gott få en omgång med ramsverser i tryggt tonfall. När han lugnar sig - DÅ först - ger du en bekräftande ramsa - med ett just bekräftande tonfall. Inte förr. Det är själva lugnandet som du vill bekräfta eller hur?
Några kloka tips hur jag kommer vidare? Hur fasiken vänder jag skutan åt rätt håll igen?
Genom att LYSSNA av och att LITA på honom - han kan mer än du tror. Öva ramsan i olika tonfall och volymer när han inte hör dig, i bilen eller när han är ute med nån annan. Se ramsan som ett samtal där du enbart har olika tonfall och volymer att jobba med. Samt betoningar och rytmer i verserna. Ramsan är en DIALOG, så lyssna av HUR han frågar och anpassa din ramsa. Ramsa tills han lugnar sig - DÅ bekräftar du honom med ett supertryggt tonfall...

:) 8) :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej Anna!

Du har så rätt! Varför går vi in och lägger honom till rätta och buffar lite mitt i natten... Vi insåg det igår när vi satt och pratade igenom vad vi kan göra bättre och annorlunda. Så i natt hat vi bara ramsat tre ggr utanför hans dörr. Och inte varit inne, funkat helt ok även om han undrat varför vi inte kommit in... skyll oss själva för det.

Nej, farmor som är förskollärare och är supercool har agerat precis rätt. Det är min attityd som måste poleras upp igen.

Nu vid läggning till fm lur så la jag tillrätta ramsade en gång på väg ut. Sen på med klassisk musik. Tim var skitarg en kvart, sen gick jag in tyst och la honom tillrätta med ett lite tryck. Och då somnade han på 3 sekunder, då bekräftade jag med en lugn ramsa. Kändes MYCKET bättre. Var det dumt att lägga tillrätta?

En annan fråga, kan jag byta plats på lurarna nu så den långa kommer på fm och kort på em?

Stort tack för du tog dig tid!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ramsa ordentliga 4 verser, varav den sista riktigt bekräftande, på väg ut efter läggning, glad och säker i tonen. En rejäl ramsa skall man ha vid varje läggning - under flera års tid.

Bra att du följer farmors råd och att du kom till den insikten på egen hand. :heart:

Vänta med att ramsa när han vaknar på natten, se vart det tar vägen, det är inte säkert att han frågar om man säger. ATt vakna, gnöla och ibland tycka det är försmädligt att behöva somna om, det kan väl vem som helst tycka - bara det att vi vuxna inte gör så mycket väsen av oss eftersom vi vet att vi vill visa hänsyn till våra rums- och sänggrannar. Men som liten vet man ju inte det "hyfset" än... Gå till er själva... man vill inte ha nån som är där och stör när man precis är på väg att somna om efter ett litet uppvak, visst?

:wink:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg: angående lurarna... :oops:

Det bästa är att ha en lång mitt på dagen sett ur ett långsiktigt perspektiv... efter 12-15 månader har man ju bara en lur kvar och då är det "jämnast" sett över dygnet att ha den mitt på dagen. Hur du drar dit är upp till dig att välja. :D
//Anna
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Godmorgon!

läggning på eftermiddagen tog 20 minuter igår, men sen sov han 90 minuter som han inte gjort på två veckor nu då han endast sovit max 1 timme.

Vilken fantastisk natt det blev. Pappa la ner Tim efter nattslurken igår efter att de sagt go natt till lampan, och han la ner sig ner utan ett pip. Pappa gick ut och bekräftade och Tim somnade där och då.

Vid elva pep han lite och bökade runt i 10 minuter, men vi låg kvar och avvaktade och alla somande om. Nästa gång var vid 01, samma visa fast kanske 3-4 min max. Sen var det tyst fram till 06:10 då det börjades skrattas och pratas för fulla muggar fram till 06:30.

Fantastiskt glad att jag vågade backa igen och att vi hittade tillbaka till den självklara attityden. Ett steg fram och två tillbaka, men det kommer bli toppen det här!

Tack för stöd och råd igår!

Utvilade hälsningar

Malin
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej!

Här tuffar det mesta på som tåget just nu, vilket är skönt. Vissa nätter så piper Tim till men somnar om själv, och i o m att det gick så strålande att sluta med napp är det skönt att slippa stressen att leta efter den och gå in och störa honom.

Dock har jag en undran. Han sover aldrig mer än 30 minuter i vagnen nu för tiden. Är det i samband med f.mluren är det ingen fara på taket. Men om vi är ute på eftermiddagen när det är 90 minutes lur så blir det ju lite knepigare. Brukar hänga för en filt för suffletten.

Han sover på rygg i vagnen, men skulle nog nu när jag tänker efter funka att lägga på mage. Vi har en rejäl Kronanvagn med fullt liggläge.
I o m att jag kurade honom i sängen har jag ju aldrigt vagnat honom till sömns...

Stort tack för er hjälp och er tid som ni lägger ner här på forumet!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och grattis till bra arbete! =D>

Vår kan inte sova i vagn heller. Kan du inte ha lurarna i sängen, de som återstår och gå ut under vakenpassen?
//Anna
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej,

jo de är klart att det funkar att göra så, vilket vi gör just nu. Men tänkte att lite tanken med filosofin SHN vart att de små trollen ska kunna knoppa in och sova gott vart man än är. :)

Tänkte mest om man kunde köra en kurning i vagn i 7-10 dagars tid på den långa luren för att vänja Tim mer med att sova i vagnen. Och att någon kanske hade erfarenhet eller tips kring det. Men som sagt, inte hela världen...

En annan fråga på samma gång...

Nu är Tim 10 månader kan jag öka mellanrummet mellan dagslurarna lite då jag tycker han verkar för pigg när det är dags för läggning på em? :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"