Kurstart 6 månaders Stina idag 19 mars, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MaritF

Kurstart 6 månaders Stina idag 19 mars, några frågor

Inlägg av MaritF »

Hej, jag har läst och läst och nu ikväll startat kur på vår älskade Stina, 6 månader och 1 vecka. Hon har inte sovit superdåligt, tvärtom ganska bra natt och dag från födsel, men sedan 4 månader mycket sämre på nätterna. Från födsel till 4 månader sov hon mycket i sin egen säng, tog upp henne bara för amning men kunde lägga tillbaka efter amning, vanligtvis 2-3 ggr per natt (sovit ca 21-06). Men de senaste 2 månaderna har det varit ett evigt snuttande och gråt i egen säng, nappen i och ur och ja... ni förstår (slutat dagamma sedan 5-6 veckor).

Efter att ha varit en pigg mamma har jag blivit en supertrött mamma och nu är det dags att vår dotter sluta amma och börja sova tycker jag! Så inspirerad och motiverad körde vi igång ikväll 18.45, och med en kort buffning på 5 minuter, solfjäder och ramsa x 4 + bekräftelse så sov hon! En kort fråga efter en timme, men sover nu vidare.
Hon brukar sova till ca 22 och sen van att komma upp för amning, så jag väntar mig strid om några timmar... detta är tänkt att bli hennes första amningsfria och nappfria natt från födseln! :wink:

Så till mina frågor;
Hon ligger nu i sin brors (4 år) sovrum i sin spjälsäng för det är det rum vi har på samma våning som vi sover som går att mörklägga. Storebror får då sova med pappa i vårt rum under kurnätterna tänker vi. Jag tar första 2. Då undrar jag om vi kan kura där, köra uppföljningsvecka och om allt går ok, flytta tillbaka hennes säng till vårt sovrum sedan?

Och angående dagsovningarna som brukar vara bra, hon följer schema sedan 2 veckor och somnar enkelt (helst i sin vagn, på rygg), kan de vara på olika ställen så länge hon ligger i vagnen; alltså om hon somnar enkelt, är det ok att promenera, åka T-bana osv så länge hon håller sina tider?

Så en sista fråga som kanske hör hemma i äldre barns forum, i så fall får ni hänvisa mig dit; 4-åriga Folke har sedan lillasyster kom börjat komma in och "hämta" pappa varje natt efter att ha sovit hela nätter (utan att ha kurats) sedan 2,5 år gammal. Kan man kura honom också om man får ordning på Stina och få slut på nattvandringarna?

Tacksam för synpunkter och tips ang dessa saker! :D

Om någon undrar så är detta hennes schema:
18.45-06.30 Sova natt
07.00 Frukost (gröt och fruktpuré)
09.00-10.45 Sova (somnar i vagnen vid storebrors dagislämning oftast)
11.00 Lunch (Varm mat och fruktpuré alt. välling om vi är på vift)
12.30-13.15 Sova
14.00 Mellis (fruktpuré eller burkgröt eller gröt, har börjat med små smörgåsar också)
15.30-16.15 Sova
17.00 Middag (Varm mat och efterrätt)
18.00 Pyjamas, ibland bad, nattslurk välling (dricker ca 2 dl), skrattet-till-gonattet
18.45 Gonatt!

//Marit
MaritF

Natt 1 och Dag 1, insomning natt 2

Inlägg av MaritF »

Hej, en liten rapport om någon vill läsa om vår första kurnatt och följande dag.

Stina skulle nu sova sin första natt utan napp och amning, och det gick riktigt bra!
Det tog 5 minuter första kvällen!
La henne (på sidan, ej magläge) och buffade till hon tystnade och slappnade av, ramsade ut. Det tog 5 minuter med avslutande solfjäder, ramsa ut.
Sen vaknade hon 8 ggr under natten, som längst vaken 20 minuter mellan 01.56-02.16
Vaknade så här:
19.37
21.30
21.48
22.20
00.29
01.28
0156
03.12
06.15 gör jag godmorgon (hon skulle sova till 06.30 men jag sprang in när hon var glad och vaken)

Supertrött tjej hela dagen, skulle sova 3 ggr men kunde inte hålla sig till första sovtiden, somnade 30 min innan när vi satte på ytterkläder. Annars har hon ätit bra osv.

Ikväll nattade vi 18.35 för hon var så trött, glatt hela familjen och sen kort buff, fjäder, ramsa. 3 ggr fick jag gå in och la då bara till rätta, 1 gg till kort buff, ramsade ihop med bekräftelse.
18.50 sov hon, och sover fortfarande nu 21.28 och inte ett pip sedan dess. Vi får se om hon passerar 23-strecket...

Ganska stolt över min tjej som sov helt utan mat och napp för första gången och i eget rum och utan sin mamma nära intill. Både skönt och lite konstigt för mig! Men mest skönt att börja se slutet på splittrade nätter! :o
MaritF

Rapport natt 2 och lite dagångest

Inlägg av MaritF »

Hej igen (om någon läser), här kommer rapport om natten som gick och frågor om dagsovning! :?

Natten (nr 2) var glada tillrop vid nattning kl 18.35. Hon sov vid 18.50, då hade jag gått in 3 ggr med en kort buff, sen 2 x med solfjäder och så ramsor ut.

Sen sov hon till 22.33 och vaknade sedan 6 ggr till innan godmorgon vid 06.15.
Alla gånger utom en under natten räckte det med tillrätta, solfjäder och ramsa ut, en gång bara ramsa vid dörren och en gång en kort buff, då somnade hon ändå om på 10 minuter.
Så helt ok natt även om jag var tröttare i natt trots att jag sov i soffan denna natt. :shock:

Så glad tjej som åt gröt och var nöjd tills vi skulle gå till dagis, hon brukar då somna i vagnen. Inget fick henne att le eller skratta, hon var helt supertrött och bara grät, jag la en filt över vagnen och gick till dagis, vagnade liksom på vägen. Lämnade 9.00 och sen vagnade jag på baksidan av vårt hus på altanen (där hon alltid burkar somna ute i vagn) i nästan en timme/ramsade/pausade, helt förtvivlad var hon. Flera gånger tänkte
jag nog att oj vad jag vill ge henne nappen men stålsatte mig. Fick lov att knäppa upp overall och ta bort mössan för hon skrek sig svettig.
Till slut :| lugnade hon ner sig och somnade samtidigt som jag ramsade...
I går som var andra dagen hade hon inga problem att somna i vagnen, då tog det bara 5-10 minuter.
Hon har under sina 6 månader alltid sovit gott i vagnen och somnat lätt.
Gjorde jag rätt? Kan det vara en vanesak bara för henne att vara utan nappen?

Hoppas på lite svar och gärna på frågorna i mitt första inlägg.

Kram till alla på ett jättebra forum! //Marit
Anna09

Re: Kurstart 6 månaders Stina idag 19 mars, några frågor

Inlägg av Anna09 »

Hej och mycket bra jobbat! Välkommen passar jag också på att säga. :D

Först till store herrn i familjen. Ni behöver inte kura honom, bara vara polis utanför dörren under nån natt eller två och bara leda tillbaka till sängen med orden (första gången) OJDÅ, har du glömt att du skall sova i egen säng. NU går vi tillbaka. Lägg i sängen, lägg på täcket, klappa EN SEKUND på huvudet och GÅ sedan direkt ut och stäng till dörren. De andra gångerna gör ni samma sak, fast ordlöst med attityden av samma ord som ni första gången sa högt... OJDÅ-attityd. Om och om igen... till slut är det inte roligt att gå ur sängen, eller värt mödan. :wink: 8)

Du jobbar jättebra med lillan kvälls och nattetid - fortsätt så. =D> Odla även din fina kvälls/natt-attityd på dagen. Bara för att dagarna flutit förut innebär det inte att man inte kan ställa frågor den tiden nu när detta nya fina inträtt i livet, visst?! Men man vill fortfarande bara kolla så att svaren är desamma även då, dygnet runt.

Få henne helst att somna stillastående i vagnen med de verktyg som finns att tillgå, obs fastna inte i ett vagningsträsk, ramsa bort som i sängen. Häng sedan för när hon somnat och gå iväg när hon sovit i 10 min, då stör du inte henne.

Och så massor med mat under dagarna, hennes ålder kräver massor av fast och riktig mat. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MaritF

Inlägg av MaritF »

Hej Anna och tack för ditt svar, mycket bra råd och tips, jag jobbar på!
Vi tar tag i stora killen efter Stinas kur tror jag!

Dagen nr 2 har varit bra förutom första sovningen. Hon har varit trött men hungrig och ätit bra, hon äter ungefär så här:

07.00 Gröt med puré
11.00 Varm mat (nästan hel stor burk) eller hemlagat, EKOfruktpuré till efterrätt
14.00 2 dl välling
15.30 "Tub" med EKOfrukt-/grönsakspuré
17.00 Varm mat med efterrätt
18.15 Nattslurk välling ca 2 dl

Har någon tips på mer mat hon kan prova? Har testat små smörgåsar men de fastnar i munnen och halsen och är inte bra! Hon äter 6-månadersburkar.
Gillar tyvärr inte färsk banan, men pure på tub och i burk och kall gröt gillar hon.

Somnade i bilen i tid för mitt-pådagen-sov och vaknade i tid. Tyvärr somnade hon sedan på väg från ett besök hos naprapaten men sen höll hon schemat. (Alltså sov hon ca 25 minuter "för mycket" men hade tappat nästan en timmes sov på morgonpasset då hon hade så svårt att komma till ro.)

Sena sovpasset i vagnen fick hon somna när vi lekte i parken efter dagis, och när hon började somna så ramsade jag så hon fick det med sig i sömnen.

Har nattat nu vid 18.40, det tog ca 35 min innan hon var lugn men jag bara buffade några gånger, sen solfjäder och ramsa ut. Fick gå in några gånger och solfjädra och ramsa ut men ingen mer buffning.
Hon har gnällt några gånger sedan dess, senast vid 20.00 men då behövde jag inte ens ramsa, hon tystnade av sig själv.
Håller tummarna för en ok natt 3 och jobbar framåt! :-D

En fråga; kan min man natta henne och köra kvällens ev. påminnelser och att jag sedan tar över och "vaktar" natten? Han jobbar heltid på dagtid men man vill ju att även han ska kunna lägga henne. Ska vi vänta med det eller spelar det ingen roll om vi delar på kväll/natt framöver?

Ev tips på förändringar mottages med stor tacksamhet.

Kram från Marit
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vår Ester gillade inte heller banan då. Nu älskar hon det. Det finns ett märke som heter Ellas Kitchen, inte det billigaste men känns bra tycker jag. De har nu även "riktig" mat, inte bara mellis-mat. Kanske kan vara nåt?

Annars är ärtpuré gott, majspuré. Ester älskade när jag gjorde egna puréer av sötpotatis eller blomkål med palsternacka. Ångkokta och sedan mixade med staven, en rejäl klick riktigt smör, lite grädde - mums! :wink:

Pappan skall och bör... :shock: :wink: ... också lägga. Ni avgör när och hur. Huvudsaken är att han då är beredd på att vissa extra frågor KAN komma, men att samma svar som mamma serverade också skall ges. De nya frågorna upphör snart, odla bara lite extra attityd hos pappan. :wink: 8) SKriver inte det för att skrämma er, utan för att ni skall vara beredda på att det EVENTUELLT kan komma, då är ni förberedda och kan hantera det med det lugn de skall hanteras. Frågorna är INTE ett tecken på att han gör fel, utan ett sätt för henne att försäkra sig om att även han gör enligt de fina ni nu börjat med. 8)

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MaritF

Inlägg av MaritF »

Hej igen,
vi gillar och kör en hel del med Ellas Kitchen, Stina älskar flera av dem och jag tycker det är värt lite med eko och bra förpackning.
Tack för tips med ärtor, majs, sötpotatis och så grädde, jag har bara kört smör men då ska vi prova lite nytt!

Pappan får testa nattning i morgon tänker vi, han behöver komma in i gamet tror jag så jag känner mig helt "fri" att kunna sticka iväg en kväll för en bio eller så, dessutom ska jag iväg en långhelg om tre veckor så då måste han ju fixa detta -bra att ha ett mål!

En fråga;
Hon har nu sovit i sin brors rum för att få sova ensam och mörkt/svalt. Kan vi flytta tillbaka henne till vårt rum när vi känner att det sitter lite mer, om ca en vecka? För nu sover jag på soffan och man och son i vårt rum. Det andra rum vi har att tillgå är på nedervåningen och det känns konstigt att lägga henne en trappa ner.

Tack igen för din tid! //Marit
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag hade satsat på att fixa storebrors sömn så fort som möjligt och sen flytta ihop syskonen, det är en riktig hit och gör mycket för deras sammanhållning.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MaritF

Inlägg av MaritF »

Hej och tack för svar!

Idag klantade jag till det rejält... :oops: :oops: :oops: för det första så sov hon en 30 minuter för länge på morgonpasset, och sen försökte jag lägga henne inne i sängen på middagspasset som jag aldrig brukar göra, hon brukar sova i vagnen oftast. Det resulterade i att hon blev superförbannad och sen fick jag besök som jag behövde ha möte med (har egen firma), min barnvakt kom och till slut blev jag så stressad av att hon skrek (mest av att de som kom ifrågasatte "vadå ta bort nappen, det verkar ju dumt", "jag är inte så mycket för metoder själv"...) att jag helt enkelt tog upp henne: Skit också rent ut sagt! Hon fick sen gå ut i vagnen med barnvakten (jag vet, inget bra beslut det heller) och somnade alltså 45 min för sent....
Ja resten av dagen blev upp och ner och när jag nu skulle natta henne (igår gick det ju på några minuter) blev hon jättearg och skrek och vred sig som en orm... tog 40 minuter för henne att somna.
Så så skört kan det vara, nu hoppas jag att det bara är ett tillfälligt bakslgs, och jag ska verkligen (och min man) sköta schemat tills det sitter nu!
Hoppas natten blir ok ändå.

Måste man börja om från början med buffning osv eller bara låssas som ingenting och agera säkerheten själv?

/Marit -trött på sig själv :cry:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu har det gått ett par dagar sedan du skrev ditt inlägg, så jag hoppas det gått bra. Om jag hamnar i liknade situationer tex. om vi är på resande fot så brukar jag tänka en gång är ingen gång, så fortsätter jag som vanligt nästa dag.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MaritF

Rapport från natt 4 och 5 -tandsprickning också!

Inlägg av MaritF »

Ja det har redan gått natt 4 och 5 och efter att jag "förstörde" med min upptagning på dagtid vid ett tillfälle har det gått bättre och bättre.
Stinas natt 4 blev 3 uppvakningar, hon var ganska arg varje gång.
Natt 5 var 2 uppvakningar som krävde att jag gick in, med det räckte med att lägga hyfsat till rätta, lägga på täcket och så ramsa ut med lite bekräftelse. Då protesterade hon någon minut men somnade sedan om.
Hon har alltså sovit från 18.45 till 06.15 och det visade sig igår att två små tänder tittar fram på samma gång! Inte konstigt hon har varit lite arg! :evil:

Så det är väl ett bra betyg åt SHN, kurad med avslut amning, ta bort nappen samtidigt som första två tänderna kommer!

I kväll la pappa henne för första gången, gick in, la ner, vi sa gonatt och sen la han henne till rätta och ramsade ut -2 minuter senare var det tyst och hon sov!
Härliga tider! Nu hoppas vi på ännu färre uppvak! :) :)
MaritF

GLÖMDE; ett tack till alla er

Inlägg av MaritF »

Som svarat, skrivit och läst!

Jag kommer rapportera igen om någon dag hur det går under uppföljningveckan!
Kram till alla er kämpande kurare och ni som redan gjort, läst och skrivit! :heart: :heart: :heart:
Angelica.

Inlägg av Angelica. »

Åh vad duktiga ni är! Heja heja Stina! =D>

Kram från Charlie och hans mamma
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
MaritF

11 timmars sov i natt!

Inlägg av MaritF »

Poletten verkar ha trillat ner för fina Stina!
Efter en läggning på ca 2 minuter igår av pappa utan frågor från damens sida, sov hon alltså från 18.45 till 05.40, sen låg hon och gnölade och pratade till 06.10 då jag gjorde morgon efter lite ramsor! Duktiga tjejen och utsövd mamma!
Hon skulle vakna 06.30 så jag töjde på marginalkvarten men det visade sig vara en b-blöja när jag väckte henne så jag förstår det var svårt att vara helt tyst...

Nu hoppas vi det håller i sig! Aptiten och humöret är på hög nivå hos henne, trots 2 st första tänderna på gång.

I love SHN och AW!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjusigt! :wink: :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"