Efter att ha varit en pigg mamma har jag blivit en supertrött mamma och nu är det dags att vår dotter sluta amma och börja sova tycker jag! Så inspirerad och motiverad körde vi igång ikväll 18.45, och med en kort buffning på 5 minuter, solfjäder och ramsa x 4 + bekräftelse så sov hon! En kort fråga efter en timme, men sover nu vidare.
Hon brukar sova till ca 22 och sen van att komma upp för amning, så jag väntar mig strid om några timmar... detta är tänkt att bli hennes första amningsfria och nappfria natt från födseln!
Så till mina frågor;
Hon ligger nu i sin brors (4 år) sovrum i sin spjälsäng för det är det rum vi har på samma våning som vi sover som går att mörklägga. Storebror får då sova med pappa i vårt rum under kurnätterna tänker vi. Jag tar första 2. Då undrar jag om vi kan kura där, köra uppföljningsvecka och om allt går ok, flytta tillbaka hennes säng till vårt sovrum sedan?
Och angående dagsovningarna som brukar vara bra, hon följer schema sedan 2 veckor och somnar enkelt (helst i sin vagn, på rygg), kan de vara på olika ställen så länge hon ligger i vagnen; alltså om hon somnar enkelt, är det ok att promenera, åka T-bana osv så länge hon håller sina tider?
Så en sista fråga som kanske hör hemma i äldre barns forum, i så fall får ni hänvisa mig dit; 4-åriga Folke har sedan lillasyster kom börjat komma in och "hämta" pappa varje natt efter att ha sovit hela nätter (utan att ha kurats) sedan 2,5 år gammal. Kan man kura honom också om man får ordning på Stina och få slut på nattvandringarna?
Tacksam för synpunkter och tips ang dessa saker!
Om någon undrar så är detta hennes schema:
18.45-06.30 Sova natt
07.00 Frukost (gröt och fruktpuré)
09.00-10.45 Sova (somnar i vagnen vid storebrors dagislämning oftast)
11.00 Lunch (Varm mat och fruktpuré alt. välling om vi är på vift)
12.30-13.15 Sova
14.00 Mellis (fruktpuré eller burkgröt eller gröt, har börjat med små smörgåsar också)
15.30-16.15 Sova
17.00 Middag (Varm mat och efterrätt)
18.00 Pyjamas, ibland bad, nattslurk välling (dricker ca 2 dl), skrattet-till-gonattet
18.45 Gonatt!
//Marit