Natt 1 - frågor som dök upp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moffsan

Natt 1 - frågor som dök upp

Inlägg av moffsan »

Hej!

I natt körde vi natt 1 av vår dotter Ellies (snart 5 mån) kur. Det gick helt klart över förväntan! Hon har sedan födseln alltid sövts antingen vid mitt bröst (den första tiden), sedan i sele eller i vår famn. Trodde aldrig hon skulle gå med på att läggas direkt i sängen, men efter 10 minuters buffande och ramsande somnade hon och sov i princip hela natten. De senaste två veckorna har hon i princip vaknat varannan timme, så detta var ett stort framsteg. Hon sov mellan 20.30-5.30. Nu till problemet/frågan. Enligt vårt schema ska hon sova till 7, men nu vaknade hon alltså redan 5.30. Så mellan 5.30 och 6.20 buffade och ramsade jag. Försökte att vänta med att gå in, och vänta med att påminna, men hennes gråt stegrade sig till slut till ett vrålskrik. Varje gång jag buffade blev hon dock lugn, men så fort jag gick ut med ramsan eldade hon upp sig. Kl 6.20 orkade jag inte mer, tyckte så synd om henne, så då blev det god morgon.

Vad jag förstått efter att ha läst runt på forumet är morgnarna svåra. Hittade denna tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Som är bra, men det är en sak jag inte förstår. Där står det att man kan överrösta skriket med t ex Mozart. Men jag trodde att Anna W menade att barnet inte ska få skrika och ignoreras. Vad gäller här?

Vad är bästa sättet för att tackla dessa morgnar? Gjorde jag fel i morse som i flera omgångar höll på i 45 min med att buffa och ramsa? Vad menas med pangramsa?

En annan fråga gäller dagslurarna (också ett vanligt problem har jag förstått!). Ellie har tidigare bara sovit dagtid antingen i vagnen på promenad eller i sele. Det vore skönt att kunna lägga henne i sin säng även dagtid. Hur gör man då? Ska man buffa och ramsa som på kvällen (fast byta ut ordet natt förstås)?
Kan man i nödfall ta till selen för en av lurarna?

Sen en sista undran gällande blöjan. Efter en hel natt är hennes blöja väldigt kisstung. Normalt brukar jag byta en gång på natten. Hur mycket stör en kisstung blöja? Jag tänkte om det spelade in i morse att hennes blöja var så full.

Ja, det var nog allt! Vore supertacksam för svar :) Tack på förhand!
Hälsningar Moa
Nat

Re: Natt 1 - frågor som dök upp

Inlägg av Nat »

Kan tyvärr bara svara på en fråga och det är gällande blöjan. Det är en försälningsbluff blöjmakarna använder sig av att bäbisarna skulle må dåligt och gnälla av kissblöjor. De bryr sig inte alls om detta. Bajs däremot störs många barn av (dock inte alla), min kille kan ha poop i blöjan utan att bry sig det minsta.

Om man byter blöjan för sällan så kan de få ecsem och sedan störas av dessa... men inte av blöjan i sig.

Om du slutar mata på natten så brukar även mängden kiss minska dramatiskt. Tidigare hade sonen super tunga blöjor på morgonen trots nattligt byte, nu är den väldigt lätt.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
moffsan

Inlägg av moffsan »

Okej, tack!

Under dagen har det dykt upp fler frågor. Dagslurarna har gått bra, och samtliga har gjorts i vagnen på promenad. På sikt vill jag dock att ett par av lurarna ska tas hemma i egen säng, då det där ett väldans spring och kånkande när vi ska ut. Vi bor på tredje vån utan hiss och vagndelen får ej plats i trapphuset, så varje gång måste vi hämta den fr källarförrådet (och givetvis ställa tillbaka den där efter promenad) och bära upp insatsen. Ganska krångligt m a o.

Idag gjorde jag ett tyvärr får jag säga - halvhjärtat - försök till em-lur i sängen. Dumt nog tog jag upp henne igen då hon skrek och gick istället ut på promenad. Inte särskilt självsäkert och konsekvent, jag vet.... Får skylla på sömnbristen ;)

Så nu undrar jag - är det lättare med dagslurar i säng då det gått några dagar/nätter så att poletten trillat ner med ramsa och allt, och det sovs gott i sängen nattetid?
Jag var så fokuserad på att nätterna skulle vara jobbiga, att jag nästan glömde dagslurarna....

Nu har hon 4 st. 2 st på 1,5 h och 2 på 45 min.

Nåväl... nya tag nu inför natten!

/Moa
Nat

Inlägg av Nat »

Dagslurar och natten kommer att falla på plats när du börjar kura. Jag sprang oxå ut och in hela tiden med sonen då han bara sov i rullande vagn.. oj oj vad jag fick kuta :D
Bara efter ett dygns kurande så började dagslurarna att bli bättre. Nu funkar de riktigt bra (dag 11).

Gör så här:
1. läs "sov hela natten"
2. ta reda på hur många timmar ditt barn behöver sova per dygn (står nånstans i boken)
3. skapa ett schema där du skriver exakta tider för varje sak (sömn, lek, mat, etc), var noggrann med schemat då du skall ha det länge och det är av yttersta vikt att det blri bra om du ska få bra sömn.
4. skriv sedan ner schemat i denna tråd så kan experterna här hjälpa dig att finjustera det
5. sätt igång och kura :mrgreen:

lycka till!!!
Nat

Inlägg av Nat »

vänta drar du vagnen tills hon somnat eller börjar du gå efter att hon somnat? väldigt viktigt... man vagnar bara tills de blivit lugna och sen måste vagnen vara still. Annars kommer hon att vakna så fort vagnen stannar och du blir fast i ett evigt knatande runt runt runt....
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej,

Tack för svar. Nä jag visste inte att de skulle somna innan man rullade. Läste som sagt på hur mkt som helst om nätterna, trodde inte dagarna skulle vara nån konst (silly me!).

Natt 2 gick toppen. Hon sov från 20-5.30, pangramsa och Mozart, så hon somnade om vid 6 och sov till 6.45 då jag väckte henne.

Idag har hon sovit 2 lurar i sängen, det tog ca 10 min vardera för henne att somna, under många protester. Sen sov hon bara 1 h första luren (ska vara 1,5) och 30 min den andra (oxå 1,5). På andra luren försökte jag få henne att somna om med buffning och ramsa, men hon eldade upp sig hemskt mkt så då avbröt jag luren. Men hur gör man med dagslurarna, gör man som inför natten, dvs buffa och ramsa?? Eller ska det gå på bara en liten kort buffning? Vore jättetacksam om ngn kunde reda ut hur man gör inför dagslurarna, både i säng och i vagn. Har läst boken om och om igen, men det fastnar liksom inte... behöver det i andra ord. Har väl gått o blivit lite trög av alla dessa jobbiga nätter ;-)

Hälsn.
Moa
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej igen

Vore jättetacksam om ngn kunde svara på mina frågor angående dagslurarna åtminstone...

Läggningen vid kvällsluren gick inget bra. Det började bra, kvick tillrättaläggning, kvick buff för att markera och ut på ramsan. Hon låg tyst, jollrade lite och höll på i 15 min kanske, sen började hon arbeta upp sig vilket resulterade i 20 mins förtvivlad gråt. Jag ramsade och ramsade och ramsade. Väntade och avvaktade mellan ramsorna. Gick in och buffade en stund för att lugna, och när hon slappnat av och tystnat gick jag ut på ramsan - skrik direkt. Fortsatte med påminnelseramsor ett tag tills jag inte kunde med den förtvivlade gråten längre och gick in och buffade tills hon typ sov.

Hade hon somnat utan sista buffningen känns det som att det varit ren tur och pga utmattning av allt gråtande, inte pga ramsorna.

Vad skulle en diplomerad kurare gjort i denna situation??

De andra två dagslurarna som görs i sängen gick ok. Lite gråt, men hon somnade på ramsan på ca 10-15 min.

Vore tacksam för snabbt svar.. Det är ju nu mitt i kuren man behöver lite visdom och stöd.

Tack på förhand
Moa
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, moffsan!

Ser att du har lite bråttom men att få ett svar här.
Här på forumet gäller 3- dagars regeln (alla ska ha fått ett svar inom tre dagar)och alla som svarar gör det ideellt. Så ibland är det svårt att få svar så snabbt som man önskar.

Hur en dipplad skulle göra exakt i din situation tror jag är omöjligt att svara på när man inte är med er och hör barnet.

Däremot så kan jag berätta lite hur vi gjort med dagslurarna.

De flesta föredrar att ha dem i vagnen. Kanske en innevagn (billig från blocket vore något?). På så sätt kände jag mig mer flexibel och obunden till sovtider.

På dagarna gör du som på natten. Men du har en annan ramsa specifik för dagen. Den ska inte, som du var inne på, innehålla ordet natt eller barnets namn.
Det ska vara mörkt, även i vagnen så en mörkläggningsfilt eller liknande är att föredra, så du kan täcka över.
Du ramsar, skakar i handtaget (som en vagning avslutas med) och sedan står vagnen still. Vänta till Liten har sovit ca 5-10 min och sedan kan ni gå.
Vid behov upprepar du beskedet med att påminna om att det var dags att :sleep:

I sängen måste du ju antingen buffa eller solfjädra för att lugna. Men tanken är att ramsan ska ta över mer nu vart efter. Du kan alltså inte räkna med att det inte kommer att ställas frågor, för det ska det göras! Men fastna inte i buffandet för det. Svara betryggande med att ramsa och sedan återgår du till ditt med husljud etc. Precis så som du beskrivit att du gjort!
I början kan det vara sådär, lite springit. Du kanske inte är van att lyssna på hur barnet låter och barnet undrar om det verkligen SKA sova.
Men håll dig cool och var trygg i att du gör rätt och ger ditt barn en fin gåva av god sömn som kommer finnas lääänge :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
moffsan

Inlägg av moffsan »

Tack Johanna för svaret :)

Jag minns att jag läste någonstans att det kan ta upp till 3 dgr med svar, jag får hålla mig till tåls ;)

Tyvärr har vi så litet, så vi har helt enkelt inte plats med en vagn hemma. Nu under kurens första veckor har vi lagt de två första lurarna i sängen, den på eftermiddagen i vagn ute och nu på kvällen i sängen. Sen tänker jag mig att det blir fler lurar utomhus. De två första sänglurarna har gått rätt bra ändå; bara en buffning, sen ramsor. Inte för mkt protester (eller frågor). Men den sista luren på kvällen har varit svår. Hon börjar så fint med att ligga tyst, röra på sig lite, kolla runt lite, men sen arbetar hon upp sig. Jag försöker in i det längsta med bara ramsan (men inte med för jämna mellanrum) men det har slutat med att en lite längre buffning krävts (kanske 1-2 min) och först då har hon lugnat sig och kunnat somna.

Jag antar att det bara gäller att vara ihärdig!
Och du har rätt i att jag har svårt i att lyssna på vad Ellie menar med sina skrik. För mig har skrik bara betytt "ledsen", men så är det ju inte... Antar att det kommer med tiden.

Men i övrigt går det toppen! Kan inte fatta att hon sover så bra på nätterna nu!

Dock tycker jag inte att hon har "blomstrat upp" än (är inne på fjärde dagen), men kanske i morgon.

En annan tanke jag haft är att vi borde lagt schemat så att hon somnar 19 istället för 20, eftersom dagslurarna ofta blir kortare och hon då inte får sina 15,5 h.

Måste man vänta tills efter uppföljningsveckan med att införa ny läggtid?

Tack igen!
Moa
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hej! Välkommen moffsan! :D

Det går ju väldigt bra för er tycker jag.

Helst ska man vänta ut uppföljningsveckan innan man ändrar ngt men jag hade fel i mitt schema när jag startade så jag bara införde nytt schema rakt av och låtsades som ingenting. :mrgreen: Det justerade schemat passade min gosse bättre och allt föll på plats mer och mer.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
moffsan

Inlägg av moffsan »

Tack Luvisen för svar :)

Skulle du kunna ta en titt på vårt schema?
Ellie blir 5 mån om 2 dgr.

7 vakna, ammas, gröt
8.30-10 dagslur 1 (säng)
10 äta
11.30-13 dagslur 2 (säng)
13 äta
15-15.45 dagslur 3 (vagn utomhus)
16 äta
17.45-18.30 dagslur 4 (säng)
19.30 nattslurk
20 sova

Enligt detta schema får hon 15,5 h sömn (då hon var 4 mån då vi började). Skulle som sagt vilja lägga sovtiden mellan 7-7 istället och så ta bort lite på dagslurarna då förstås. Vad tycker du?

Jag kan ju förstås vänta uppföljningsveckan ut innan jag ändrar schema.

Tack igen!
Trevlig helg.
Moa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Moffsan,

En 5 mån skall definitivt inte ha 4 lurar utan 3 tycker jag. Vanlig rytm för en 5 mån är 12+45+2+20 eller 12+45+1,5+45.

Försök fördela dessa tider mera så det passar barnet. Ett exempel kan vara:

Morgon 07
Fm lur 08.45-09.30
Middags lur 11.45-12.15
Em lur 14.30-15.15
Natt 19

Bara skjuta på lurarna med 15 min kan förändra hela förutsättningen. Men en 5 mån bör ha MINST 3-3,5 tim vaken innan natten för att få en god natts sömn. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
moffsan

Inlägg av moffsan »

Tack så mycket, bra att veta :)

Jag inför nog ditt förslag!
Men, kan jag börja nu direkt eller bör jag vänta tills uppföljningsveckan är över? (dvs 7 dygn till)

//Moa
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hmm... i ditt förslag menade du att den luren som börjar 11.45 ska vara till 13.15 va, inte 12.15 som du skrev? :roll:

Moa :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

helt rätt! Tack för huvudet på skaft! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"