I natt körde vi natt 1 av vår dotter Ellies (snart 5 mån) kur. Det gick helt klart över förväntan! Hon har sedan födseln alltid sövts antingen vid mitt bröst (den första tiden), sedan i sele eller i vår famn. Trodde aldrig hon skulle gå med på att läggas direkt i sängen, men efter 10 minuters buffande och ramsande somnade hon och sov i princip hela natten. De senaste två veckorna har hon i princip vaknat varannan timme, så detta var ett stort framsteg. Hon sov mellan 20.30-5.30. Nu till problemet/frågan. Enligt vårt schema ska hon sova till 7, men nu vaknade hon alltså redan 5.30. Så mellan 5.30 och 6.20 buffade och ramsade jag. Försökte att vänta med att gå in, och vänta med att påminna, men hennes gråt stegrade sig till slut till ett vrålskrik. Varje gång jag buffade blev hon dock lugn, men så fort jag gick ut med ramsan eldade hon upp sig. Kl 6.20 orkade jag inte mer, tyckte så synd om henne, så då blev det god morgon.
Vad jag förstått efter att ha läst runt på forumet är morgnarna svåra. Hittade denna tråd http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Som är bra, men det är en sak jag inte förstår. Där står det att man kan överrösta skriket med t ex Mozart. Men jag trodde att Anna W menade att barnet inte ska få skrika och ignoreras. Vad gäller här?
Vad är bästa sättet för att tackla dessa morgnar? Gjorde jag fel i morse som i flera omgångar höll på i 45 min med att buffa och ramsa? Vad menas med pangramsa?
En annan fråga gäller dagslurarna (också ett vanligt problem har jag förstått!). Ellie har tidigare bara sovit dagtid antingen i vagnen på promenad eller i sele. Det vore skönt att kunna lägga henne i sin säng även dagtid. Hur gör man då? Ska man buffa och ramsa som på kvällen (fast byta ut ordet natt förstås)?
Kan man i nödfall ta till selen för en av lurarna?
Sen en sista undran gällande blöjan. Efter en hel natt är hennes blöja väldigt kisstung. Normalt brukar jag byta en gång på natten. Hur mycket stör en kisstung blöja? Jag tänkte om det spelade in i morse att hennes blöja var så full.
Ja, det var nog allt! Vore supertacksam för svar
Hälsningar Moa