Jag håller på att kura min sex månader gamla dotter och vi har precis gått in i uppföljningsveckan. Den första natten var tuff och dagen efter hade hon fått kräksjukan men vi körde på ändå. Natt nr 2 var bättre och natt nr 3 sov lilla Sally hela 10 timmar i sträck! Natten efter gick lite sämre och natt nr 4 var fantastisk igen, 10 timmars sömn och somnade om med en ramsa. Men jag har vissa funderingar:
Morgon- och eftermiddagsluren sover Sally i vagnen, jag lägger henne i den och låter henne somna och avvaktar 10 minuter innan jag går iväg med vagnen (hon sover när jag hämtar och lämnar storebror på dagis). Det funkar bra, men sen vaknar hon innan hon ska och då kan jag inte få henne att somna om, jag ramsar men det blir bara värre och hon varvar upp mer och mer (vagnen går ej att vagna då det är en syskonvagn, svårt att buffa då vagnen är trång och hon ligger på rygg) tills jag får försöka hitta en tyst sekund då jag plockar upp henne (vilket jag vet är fel, men vet inte vad jag ska göra!). Är det bättre att ta upp henne direkt när hon vaknar och fortfarande är rätt nöjd? Eller ska jag promenera tills sovstunden är slut så jag slipper konflikter och Sally får sin sömn?
Lunchluren tar hon i spjälsängen. Idag vaknade hon en halvtimme för tidigt och jag försökte få henne att somna om med ramsa, sen körde jag solfjädern och till och med buffade men det blev bara kaos och jag plockade upp henne till slut
Ångest, har jag bjudit in vargen i sängen nu? Hade det varit bättre om jag plockat upp henne när hon var glad? När jag skulle lägga nu på kvällen tog det 14 minuter innan hon somnade (lång tid) och jag fick gå in och buffa, det behövdes inte igår (och ramsan ska ju ha tagit över nu). Jag fick plocka upp henne för tidigt på morgonen också för hon hade bajsat ner hela sängen (sviter av kräksjukan fortfarande) och då var hon OCKSÅ ledsen.
Nu låter det kanske som jag bara har problem. I det stora hela har det gått väldigt bra men idag känner jag att jag behöver stöd!
Apropå glad, Sally har varit mycket allvarsam sen jag började kura, vi har plötsligt svårt att få henne att skratta innan läggning och när vi väcker med "klang och jubel" så skriker hon, är det fler som har varit med om detta?