Våran lilla solstråle är inte kurad, men vi har kört AW-tänk, och just nu är vi oerhört nöjda med hennes nätter (och dagar), 12 h, 1 matning, och inga uppvak alls utöver det. Så i praktiken kanske vi skulle kunna få henne att somna om utan mat, men med tanke på vilka nätter vi hade för bara 1,5 månad sedan, så känner vi oss nöjda som det är ett tag till (då var ett 3h-sovpass ovanligt....).
Hon är 5,5 månad nu, och äter riktig mat till lunch och gröt på kvällen. Ammas i övrigt. Vi har kört på samma schema sedan hon var 3 månader, och det ser ut som följer:
8 vakna, ammas
10-10:45 sova, oftast i vagn på väg någonstans, annars hemma i sin säng, funkar super
11 lunch
12:30-14:30 sova, oftast i vagn ute på promenad, funkar så där, hon vaknar ofta efter 45 min, ligger vaken ett tag, och somnar om och får väckas...
14:30 ammas
16:30-17:15 sova, oftast hemma, eller på väg hem i vagn
17:15 ammas
18:30 gröt
19:30 ammas+ersättning, läggs i sin säng ca 19:45, somnar oftast på 5 min
20 somna
Alltså: 12-45-2-45 = 15,5 h
Nu när hon börjar bli lite äldre skulle jag gärna gå ner på 2 lurar om dagen. Börjar bli trött på detta eviga pussel med lurar. Vi är ute och gör mycket om dagarna, och vi har ännu inte kunnat gå till öppna förskolan eftersom det bara är öppet när hon ska sova. Så nu har jag har klurat lite på ett schema, som jag gärna skulle vilja ha feedback på, från er som är proffs.
Jag gillar fm-luren, som passar bra eftersom hon sover gott när vi är på väg någonstans, om hon ska sova hemma så blir det inte så sent så vi hinner gå iväg efteråt, så den vill jag behålla. Och den längre luren borde ju läggas senare än den ligger idag, då det annars blir för lång eftermiddag. Mitt förslag är så här:
8 vakna, frukost, ammas - på sikt gröt
10-10:45 sova, oftast i vagn på väg någonstans, annars hemma i sin säng
11 lunch, lagad varm mat
14 mellanmål
14:30-16 sova, i vagn
16:30 middag, ammas - på sikt lagad mat
18:30 gröt
19:30 ammas+ersättning
20 somna
Alltså: 12-45-1,5 = 14,25 h
Men blir det länge för henne att vara vaken? Som det är nu märker jag inte direkt på henne att hon blir trött, hon har ju lärt sig att somna då hon ska, och hinner aldrig bli övertrött. Vet inte hur hon skulle reagera på 2 h extra vakentid mitt på dagen. Dessutom kommer hon att vara trött när det är mellanmålsdags.
Hur gör man när man går över till nytt schema? I vårt fall funkar det ju inte att fasa ut en lur och förlänga/förkorta en annan, vi måste i så fall dra ihop två, så det är svårt att veta hur man gör en mjuk övergång. Eller kör man bara?
Just nu sover hon hos oss i vårat sovrum, men i egen säng. Vi har lite planer på att flytta henne till eget rum, när är det smartast att göra det? Efter nya schemat satt sig, eller innan?
Tar gärna emot alla sorters synpunkter! Tack på förhand!