Ändra schema, från 3 till 2 lurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rosenknoppen

Ändra schema, från 3 till 2 lurar?

Inlägg av Rosenknoppen »

Hej!

Våran lilla solstråle är inte kurad, men vi har kört AW-tänk, och just nu är vi oerhört nöjda med hennes nätter (och dagar), 12 h, 1 matning, och inga uppvak alls utöver det. Så i praktiken kanske vi skulle kunna få henne att somna om utan mat, men med tanke på vilka nätter vi hade för bara 1,5 månad sedan, så känner vi oss nöjda som det är ett tag till (då var ett 3h-sovpass ovanligt....).

Hon är 5,5 månad nu, och äter riktig mat till lunch och gröt på kvällen. Ammas i övrigt. Vi har kört på samma schema sedan hon var 3 månader, och det ser ut som följer:

8 vakna, ammas
10-10:45 sova, oftast i vagn på väg någonstans, annars hemma i sin säng, funkar super
11 lunch
12:30-14:30 sova, oftast i vagn ute på promenad, funkar så där, hon vaknar ofta efter 45 min, ligger vaken ett tag, och somnar om och får väckas...
14:30 ammas
16:30-17:15 sova, oftast hemma, eller på väg hem i vagn
17:15 ammas
18:30 gröt
19:30 ammas+ersättning, läggs i sin säng ca 19:45, somnar oftast på 5 min
20 somna

Alltså: 12-45-2-45 = 15,5 h

Nu när hon börjar bli lite äldre skulle jag gärna gå ner på 2 lurar om dagen. Börjar bli trött på detta eviga pussel med lurar. Vi är ute och gör mycket om dagarna, och vi har ännu inte kunnat gå till öppna förskolan eftersom det bara är öppet när hon ska sova. Så nu har jag har klurat lite på ett schema, som jag gärna skulle vilja ha feedback på, från er som är proffs. :)

Jag gillar fm-luren, som passar bra eftersom hon sover gott när vi är på väg någonstans, om hon ska sova hemma så blir det inte så sent så vi hinner gå iväg efteråt, så den vill jag behålla. Och den längre luren borde ju läggas senare än den ligger idag, då det annars blir för lång eftermiddag. Mitt förslag är så här:

8 vakna, frukost, ammas - på sikt gröt
10-10:45 sova, oftast i vagn på väg någonstans, annars hemma i sin säng
11 lunch, lagad varm mat
14 mellanmål
14:30-16 sova, i vagn
16:30 middag, ammas - på sikt lagad mat
18:30 gröt
19:30 ammas+ersättning
20 somna

Alltså: 12-45-1,5 = 14,25 h

Men blir det länge för henne att vara vaken? Som det är nu märker jag inte direkt på henne att hon blir trött, hon har ju lärt sig att somna då hon ska, och hinner aldrig bli övertrött. Vet inte hur hon skulle reagera på 2 h extra vakentid mitt på dagen. Dessutom kommer hon att vara trött när det är mellanmålsdags.

Hur gör man när man går över till nytt schema? I vårt fall funkar det ju inte att fasa ut en lur och förlänga/förkorta en annan, vi måste i så fall dra ihop två, så det är svårt att veta hur man gör en mjuk övergång. Eller kör man bara?

Just nu sover hon hos oss i vårat sovrum, men i egen säng. Vi har lite planer på att flytta henne till eget rum, när är det smartast att göra det? Efter nya schemat satt sig, eller innan?

Tar gärna emot alla sorters synpunkter! Tack på förhand!
Lilla L född 2010-10-04
frk Carlsson

Re: Ändra schema, från 3 till 2 lurar?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen :)

Ta er en riktig funderare på om ni inte ska ta och köra en kur iallafall. Då slipper du det där strulet som du pratar om. När barnen är säkra sovare sover de sina lurar var somhelst, i vagn el resesäng , såväl ute som inne :) Man kan gå på stan, vara på ÖF, köra bil el göra vad man vill.

Man kortar ner till två lurar/dag då barnet är 9 mån. Då har man en 45 min på fm och en 1.5 tim efter lunch :) Din dotter är så liten att hon fortfarande behöver 3 lurar/dag.

Så - vad säger du? Ni har redan tänket, vad är det som hindrar er från att gå hela vägen och ge er dotter den nattsömn hon förtjänar... :wink:

Vore jag er skulle jag utöka samtliga mål till riktig mat- puréer och gröt och amma på sidan om. Att bli riktigt mätt under dagen är en förutsättning för att klara av att sova hela natten (dvs då vaknar man inte för att man är hungrig utan av andra orsaker :wink: )

Mvh Sanna
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

frk carlsson skrev:Hej och välkommen :)

Ta er en riktig funderare på om ni inte ska ta och köra en kur iallafall. Då slipper du det där strulet som du pratar om. När barnen är säkra sovare sover de sina lurar var somhelst, i vagn el resesäng , såväl ute som inne :) Man kan gå på stan, vara på ÖF, köra bil el göra vad man vill.

Man kortar ner till två lurar/dag då barnet är 9 mån. Då har man en 45 min på fm och en 1.5 tim efter lunch :) Din dotter är så liten att hon fortfarande behöver 3 lurar/dag.

Så - vad säger du? Ni har redan tänket, vad är det som hindrar er från att gå hela vägen och ge er dotter den nattsömn hon förtjänar... :wink:

Vore jag er skulle jag utöka samtliga mål till riktig mat- puréer och gröt och amma på sidan om. Att bli riktigt mätt under dagen är en förutsättning för att klara av att sova hela natten (dvs då vaknar man inte för att man är hungrig utan av andra orsaker :wink: )

Mvh Sanna
Tack för synpunkter! Jo, en kur skulle väl inte bli så jobbig nu antar jag, när vi har nästan allt på plats redan. Men kan man inte ändra innan 9 månader till 2 lurar alltså? Alltså klart man kan, men är det något som inte rekomenderas enligt sann SHN-anda? Jag tänkte ju ändå vänta lite med det, men ville mest veta hur man gör en så smidig övergång som möjligt.

Vad gäller mat har hon precis börjat få en hel lunch, så jag vill nog vänta lite till med att införa riktig mat även till middag. Men även det dröjer nog bara en månad eller så, tiden går ju så fort, och som alltid gäller det att ligga steget före! :)
Lilla L född 2010-10-04
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

I sann,bokstavstrogen, SHN-anda : man drar inte ner till 2 lurar/dag förrän vid 9 mån. Vissa barn kan klara dagen på 2 lurar vid 8 mån, men de allra flesta behöver fortfarande en liten 20 -min lur på em.
:)

Man gör bara så att man plockar bort tid helt enkelt. T ex - när min son blev 7 mån så kortade vi hans em-lur med 20 min och det bara gör man. Sen ger man baranen 10 dgr (samma som i kuren+ uppföljningsveckan) på sig att ta till sig förändringen.

Jag tror inte du behöver vänta så länge som en månad med att börja ge större portioner/flera ggr per dag :) Du gör ju givetvis som du vill själv, men min erfarenhet är att när barnet väl börjat äta så vill det bara äta mer :) Inget farligt kan ju hända, tänker jag. Det som inte ryms kommer upp!

Ha det bra och ge kuren en chans tycker jag :D

Mvh Sanna
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

Okej, nu har det gått några månader, och våran lilla rosenknopp blir 9 månader imorgon. Och nu vill jag verkligen att hon bara sover 2 gånger om dagen. Hon har precis kommit in i någon sorts separationsfas, och sover allmänt oroligt på natten, men även innan det vaknade hon tidigare än kl 8 ibland, och trasslade lite på dagen. Nu vill vi verkligen få lite mer ordning på sovandet, så vi får tillbaka våran lilla solstråle.

Hon har tills nu sovit och ätit så här:

8 godmorgon (i praktiken oftast lite tidigare, oftast 7:30-7:45)
8.15 frukost - välling
10-10:45 sova, oftast i sängen hemma
11 lunch - lagad mat + frukt
13:30-14:15 sova (här vill vi eg ha 1,5 h sömn, men hon vaknar alltid efter 45 minuter...)
14:30 mellanmål - frukt och yoghurt
16:30-17:15 sova (men oftast blir det bara 30 min för hon är svår att lägga här)
17:20 middag - lagad mat
19:15 kvällsmål - gröt
20 godnatt

Så lillan har alltså sovit 11,5 + 45 + 45 + 30 = 13,3 h, kanske lite lite?

Men hon är nästan aldrig missnöjd, aldrig trött (vad vi märker) och aldrig för hungrig. Vi har nästan inte hört henne gråta sedan hon var 4 månader, och vi får ofta höra hur harmonisk hon verkar.

Men nu har hon börjat krångla lite, förutom fasen alltså. Vi vill verkligen få tillbaka de långa sovpassen som vi hade tidigare (45 + 2 + 45 på dagen). Vi har inte kurat henne, men kört SHN-tänk, och kanske kan tänka oss en kur ändå. Men hur gör man rent praktiskt för att förlänga luren efter lunch? Hon vill ju bara ställa sig i sängen. Ja, även på nätterna vill hon göra det. Hur gör man då? Tröttnar de på att ställa sig (hon lärde sig det bara för några veckor sedan)?

Vi vill ju också ha relativ sen morgon, och för att lurarna ska bli så jämnt utspridda som möjligt, har vi tänkt detta schema. Man vill ju ha måltiderna jämnt utspridda också.

8.15 frukost - välling
10:45 lunch - lagad mat + frukt
11:15-12 sova
14:15 mellanmål - frukt och yoghurt
14:30-16 sova
17:00 middag - lagad mat
20 godnatt

Vad tycker ni om det? Hur gör man bäst nu för att få in detta? Idag gick jag med henne i vagnen under eftermiddagsluren, och jag trodde hon skulle vara trött, men hon vaknade glatt efter 30 minuter... Fortsatte gå, men då blev hon sur och började skrika, och rev till slut ner filten, och låg sedan nöjd kvar tills promenaden var kvar efter 1,5 h.

Till för en vecka gick läggningarna alltid utan problem, trots att hon kunde ställa sig i sängen gjorde hon inte det. Men det gör hon nu. Hur ska man agera?
Lilla L född 2010-10-04
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen Rosenknoppen :D !

Vet du :wink: ? Kör ni kuren så kommer allt det här som du undrar över att lösa sig och det kommer bli som du/ni vill ha det :)

Även om ni har AW-tänket etc så är kuren en grej för sig, ngt man måste praktisera, inte bara gilla som teori :wink: . Så skaffa SHN -boken nu (om ni inte redan har den) och läs på och kör sedan så det ryker :thumbsup: :heart:

Pepp! :thumbsup:
/Sanna
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

Tack för svaret! Vi har boken, och jag har läst den. :D

Men jag tycker inte att boken gav så många svar på hur man ska göra rent praktiskt. Hur gör jag när lillan ställer sig i sängen hela tiden? Är det tillrättaläggande och ramsa ut, tills hon somnar? Och gör man likadant på dagen? Och om man måste öppna dörren, då blir det ju ljust i rummet.

Ser schemat okej ut? Har lite svårt för att mata precis innan läggdags, även om det bara är en lur. Förut hade vi äta-leka-sova och det kändes mer naturligt, men nu för att få det att gå ihop måste hon äta precis innan sovdags, är det verkligen bra?
Lilla L född 2010-10-04
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Rosenknoppen!

Jag tycker, i motsats till frk Carlsson, att en kur är lite överdriven. Du behöver bara boosta din attityd, haja det övergripande tänket från SHN och sedan skjuta ett par av dina vargar, varav en är din egen osäkerhet. Sen har ni den goda sömnen som i en liten ask. :wink:

Ditt schema som du tänkt ha det i framtiden ser bra ut. Hon behöver 14 timmar sömn fram tills att hon är 12 månader, ca. Sedan 13.5. MEN detta är individuellt och kan ibland variera. Vår dotter behöver mer sömn under förändrande faser t ex. Känn av. Men er flicka verkar ju harmonisk som du skriver så lägg inget krut vid det annat än att erbjuda det hon behöver, sen om hon sover varje sekund spelar ingen roll. Hon behöver inte äta kloss an sovpasset, men bör läggas med en mätt och go mage, så dina mattider ovan ser jättebra ut. :D

Att hon ställer sig i sängen sorterar under avdelningen privatliv, som AW så galant brukar formulera sig. Dvs det är inget som ni behöver ingripa vid, det är ju helt okej att man fnular lite innan man till slut lägger sig och sover visst?! Det gör ju vi också, fast i andra former... läser, vrider oss, funderar eller somnar på stört vissa kvällar.
Du behöver känna dig trygg i att hon själv lägger sig ner när hon vill sova, kan hon sätta sig ner själv? Annars övar ni detta massor under dagtid, så skjuter du den vargen, hos dig själv. :wink:

Att vissa situationer inte står detaljbeskrivna i SHN boken beror på en sak: Boken är till för att ge en övergripande filosofi när det gäller att lita på barnen, att förmedla en säkerhet och trygghet i sina svar som gör att barnen kan komma till ro på egen hand - utan att föräldrarna klistrar på sin fysiska närhet. Ofta beror denna övertro på att man måste ingripa just på att man inte litar på att barnen kan själva.

Så, jag tycker inte ni behöver kura - känn in det som ni vill ha, tänk ut ett förhållningssätt och sedan kör ni bara! Inte titta bakåt. Kura inte, bara inför med en STENSÄKER och positiv attityd! Tänk på att det tar MINST 3+7 dagar att införa en förändring innan man kan utvärdera, två veckor i ert fall skulle jag vilja säga.

Läs boken IGEN, särskilt kapitlen om säkerheten och tryggheten. Öva verktygen IFALL frågorna behöver de svaren i början. Öva ramsan i olika tonfall och volymer, det är den ni skall jobba mest med tycket jag eftersom lilla damen redan kan sova om man säger och vet att man blir lagd enligt konstens alla regler.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

Anna09 beskriver det hela klokt och fint och koncist :) Jag postar ändå mitt inlägg eftersom jag lagt ner lite tid på det :wink:. Jag säger väl iofs ungefär samma saker som henne, men med andra ord :wink: .

Nä, alltså boken är ju mer en mall som man utgår ifrån när man kurar :wink: sen kan ju det ena och det andra hända under resans gång :wink:

Men grunden till att lyckas finner du ändå där - för det hela handlar om den berömda "Attityden till självklarhet" och den beskrivs ju fortlöpande i boken, i olika konstellationer (kapitlena "Lugnet" "Säkerheten" "Njuntingen" samt "Safarin" är klassiker där man hittar stöd för det man håller på med).

Verktyga kan man göra hur man vill eg tror jag, vi har buffningen, ramsan och solfjädern att förhålla oss till och de funkar, men inställningen är det som gör att det hela fungerar ("bakpulvret i kakan"). Läs den här tråden som beskriver det hela ypperligt:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Utan detta så kommer vi ingen vart, oavsett hur mkt vi vet om "hur man gör" :wink:

Ok, nu ska jag sluta tjata om det. Jag gör det för att jag är ganska säker på att ni, som redan har AW-filosfin med er, skulle klara detta galant! :thumbsup:

Ang ert schema:
8.15 frukost - välling
10-10:45 sova, oftast i sängen hemma
11 lunch - lagad mat + frukt
13:30-14:15 sova (här vill vi eg ha 1,5 h sömn, men hon vaknar alltid efter 45 minuter...)
14:30 mellanmål - frukt och yoghurt
16:30-17:15 sova (men oftast blir det bara 30 min för hon är svår att lägga här)
17:20 middag - lagad mat
20 godnatt

Ser helt OK ut på det stora hela :) .

Som du skriver: em-luren ska bort, den behövs inte vid 9 mån :) Hon ska heller inte ha mer än 20 min på fm, förmodligen är det därför den långa luren kl 13.30 strular, dvs för att hon får sova 45 min på fm :wink: . Den luren bör oxå komma tidigare (kanske kring 12.30) eftersom hon bara får 20 min på fm. Middagen kan gott vara lite tidigare än 17.20 (17?) och kvällsmålet kan du ge i direkt anslutning till att hon går och lägger sig, typ 19.30 eller så.

Det kan mkt väl vara så, som Anna09 skriver, att ni inte behöver köra en regelrätt kur (det är mer jag som är sådär strikt av mig :wink: och själv är betjänt av styrda små program :mrgreen: ).Hur som så ser du att hon oxå trycker på betydelsen av Attityden och tänket kring SHN som en slags ideologi :D .

Ha det gott! :thumbsup: :heart:
/Sanna
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

Tack för kommentarer och stöd!

Nu har vi funderat lite igen, och ändrat schemat till följande:

8 godmorgon
8.15 frukost - välling
10:40-11 sova
11:15 lunch - lagad mat + frukt
14:00 mellanmål - frukt och yoghurt
14:15-15:45 sova
17:00 middag - lagad mat
20 godnatt

12:30 kändes väldigt tidigt att lägga henne för långa luren, menade du verkligen det frk carlsson? Vi har ju ganska sen natt, kl 20, skulle hon orka vara vaken från 14 till 20? Idag är det ju inga problem att vara vaken till 13.30, dock med 45 minuters sömn på fm, så vi hoppas 14.15 funkar också, trots bara 20 minuters fm-sömn.

Vi avvaktar med att göra en regelrätt kur, men vi ska jobba mer med ramsan än ingripande, som det blivit lite för mycket av på sistone. I förmiddags lade hon sig och sov själv efter ca 15 minuters ropande, men hon blev aldrig ledsen, bara lite arg. Vi stökade på utanför dörren och ramsade när det kändes som det behövdes. Samma sak nu på eftermiddagsluren. Hon sover just nu, återstår att se hur länge, men hon var väldigt trött så jag hoppas verkligen hon sover ett tag till. Men vi är båda väldigt förvånade över hur lätt det var att låta henne lägga sig själv. Sedan hon började ställa sig upp i sängen har vi låtit henne halvsomna i famnen innan vi lagt ner henne. Dumt, men vi trodde inte hon skulle somna annars. Innan hon lärde sig denna färdighet sov hon efter några minuter sedan hon blivit nerlagd i sin säng, så vi hoppas de goda vanorna kommer tillbaka snart, med våran hjälp så klart.

Tack igen!
Lilla L född 2010-10-04
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag säger som han i Lorry: "Tänkte inte på det" :wink: :)

Det är klart att det blir länge att vara vaken 14-20 :roll: Men 15-20 ska nog inte va ngt problem :thumbsup: . Ni gör ju såklart ett schema som passar er bäst...men betänk att 20 min lur på fm faktiskt inte är så himla mkt för en 9-månaders, de hinner bara få sig ett litet smakprov så ska de upp igen...så den där långa luren behöver nog komma en smula tidigare än 14.15 tror jag. Jag hade satsat på att ge den 13.30-15 snarare än 14.15 :)

Men som sagt - det är ni som bestämmer :D

Hoppas att allt går bra för er! :heart: :thumbsup:
/Sanna
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

Ja, håller med egentligen, 14.15 är i senaste laget. 13.30-15 hade vi ju på förra schemat, men då sov hon ju som sagt bara 45 minuter oftast. Jag tycker egentligen att det var lite för länge mellan lunch och mellanmål (lunch 10.45, mellanmål efter sovet kl 15), så det kanske var därför hon vaknade? Nu får hon mellanmål vid 14 innan långa sovet, det känns bättre. Vi jobbar på med att försöka hjälpa henne sova längre än 45 minuter, det går okej.
Provar med 14.15 ett tag.
Lilla L född 2010-10-04
Rosenknoppen

Inlägg av Rosenknoppen »

Hallå!

Nu är våran tjej drygt 11 månader, och vi börjar se tendenser till att hon möjligen bara behöver en sovlur per dag. Vi tänkte hålla ut ett tag till ändå, men jag tänkte ändå vara lite före och planera hur det schemat då skulle se ut, när vi väl byter.

Idag ser det ut så här:

8 vaknar, välling
10.40-11 sover
11 lunch
14 mellanmål
14.15-15.45 sover
17 middag
19.15 gröt
20 godnatt

Jag är så nöjd med att hon får mat innan långa sovet, och att det är 3 h mellan alla målen (utom gröten), och tycker inte det blir så bra när jag försöker göra ett nytt schema. Långa sovet kommer ju lite väl sent idag, men det funkar, och jag tycker det känns bra att hon får äta innan. Mitt förslag är därför så här:

8 vaknar, välling
9 (9.30?) mer frukost med familjen
12 lunch
13.30-15 sover
15.15 mellanmål
18 middag
19.15 gröt

eller

8 vaknar, frukost (mer än välling?)
10 mellanmål
12.30 lunch
13.30-15 sover
17 middag
19.15 gröt

Vad tycker ni? Tacksam för synpunkter och förslag!
Lilla L född 2010-10-04
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej rosenkonoppen!

Härligt att det funkar så bra för er :D !

Ja, det är snart dax att införa endast 1 lur på dagen.En del barn börjar säga till redan innan de fyllt 1 och en del väntar tills de har fyllt. Min son sa till tydligt ca 2 v efter att han blivit 1 och det märktes främst gnm att det började strulas på lurarna...men så fort vi införde bara en lur så satt det som en smäck igen :)

Jag tycker dina schemaförslag ser OK ut! Jag tycker mig se att ca 5 tim från det att min son kliver upp på morgonen tills dess att det blir vila är vad han klarar av, och sen ca 5 tim vakentid till läggdax. Så jag har kört med de intervallerna från det att han var 1 år och ca 2-3 v gammal.

Och då funkar ju ditt förslag med att ha vilan kl 13.30 - 15 :) . Kanske får du lägga den liite tidigare med tanke på att fm-luren ryker och hon kommer vara ganska så trött iaf första tiden :wink: . Jag har oxå ett mellis på fm för att hålla blodsockret och orken uppe under fm :thumbsup: det brukar vara välbehövligt.

Så, kör på när det känns rätt! :thumbsup:

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"