2 månaders sov-strul

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: 2 månaders sov-strul

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

Bra,
sufletten gör det lite mörkt, lite tråkigt och svårt att Se. Och så gungar det mysigt, vem vill inte lura till lite då :lol: :lol: :lol: ?
Ljust och Upp. Gärna på armen om du ser att hon börjar sloka. Se det som hennes utevistelse, inte din... det hjälper.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lalinda

Varför har allt bara börjat strula?

Inlägg av lalinda »

Hej där! Är i akut behov av hjälp. min tös blir 4 månader den 21 mars, hon har sen 2 mån ålder sovit hela nätterna genom, hon har somnat själv vid ca 20 och vaknat vid ca 0630-0700. På senaste tiden har hon börjat vakna tidigare o tidigare och även under natten nån gång, gallskrikandes då hon vänt sig om till rygg från mage, jag lägger henne då tillrätta, buffar och hon somnar om för det mesta om det inte är under vargtimmen där är det praktiskt taget omöjligt att få henne somna om förrän hon får flaska, som tidigast idag vid 05, på tok för tidigt att gå upp, fick henne o somna om till 06:40 men hon har en storasyster som hon väcker och ja hon somnar inte om så det blir lite kaos här hemma. Jag har visserligen tidigarelagt läggningen då hon är på tok för trött efter som den sista luren bara är 45min. Hennes schema ser ut så här just nu, förutom de senaste dagarna då hon inte vill sova till 7 som jag vill utan senast till 06 eller som idag till 05! Jag vet inte om det är dags att köra sova hela natten kuren? Men hon sover ju oftast hela natten och somnar själv bara att hon vaknar så tidigt. Även dagslurarna har börjat strula, måste vagna eller buffa minst två tre gånger så hon sover lurarna genom. Hur ska jag få ordning o reda igen? Hjälp! Kan tillägga att hon använder napp.

Schema Julia
06.00-07.00 Mat
08.30 Sova 1,5h
10.00 Mat
12.00 sova 2h
14.00 Mat
16.00 sova 45 min
19:00 Sova natt.

Kram!!!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lalinda :D

Jag klipper ihop din frâga med din gamla trâd sâ att vi har allt pâ samma ställe. :D

Vad äter tösen? Vid fyra mânader räcker amning/ersättning sällan till för att sova skönt hela natten.

Ni har lite mycket sömn pâ schemat för en 4mânaders (15.5/24 är vad AW rekommenderar). Jag fâr det till 12 + 1.5 + 2 + 45 = 16t 15 min.

Jag skulle satsa pâ smakisar (om det inte redan är gjort :D ) och trappa upp portionerna när ni känner att magen hänger med. Korta av förmiddagsluren till 45 minuter skulle ge 15.5 timmar per dygn, men är hon en tröttis av rang kanske hon behöver mer, det känner du bäst själv.

Har du Barnaboken? AW beskriver kanonbra hur man inför fast föda, just där vid fyra mânader.

lalinda

Inlägg av lalinda »

Tack för svar! Hon får ersättning 200ml åt gången sveper hon. Har inte infört fast föda ännu, tänkte vänta tills hon blir 4mån men kanske läge o börja nu hon är ju 4mån snart. Ja det blev kanske mycket sömn, dock sover hon inte till sju utan 06 det är jag som vill hon ska sova till sju, har du tips på ett annat schema kanske? Men du tror det är det som är problemet? För lite mat och för mycket sömn dagtid? Ja jag har AW bok :) det är min bibel! :lol:
Clara Cecilia

Hej!

Jag håller med Sarisparis! Mer mat åt småfolket!
Sötpotatis med smör och passerad majs (fryst sen koka och servera med Smör)
Välling och gröt och en rejält mosad banan är andra favoriter.

Vilken ersättning får hon? NAN 2 mättar gott och kan gott kompletteras med lite majs/havrevällning när man närmar sig 4 mån.

Justera sömntider, ut på spännande promenader, gör allt jobb hemma Tillsammans och servera Mer Mat! (Repetera social delaktighet i Barnaboken, det är bästa medicinen även för pyttesmå.)

Så här i vårtider kan mörkläggningsgardiner behöva kompletteras med sopsäckar uppklistrade på fönstren med hjälp av vatten i pyschflaska. Vi tycker ännu att det är mörkt men inte di små.. Dom känner att våren är på väg!

Clara
lalinda

Inlägg av lalinda »

Halloj! Hon får Nan2, och har nu börjat med smakisar, banan har hon fått och i dag ska hon få smaka potatis. Har justerat sovtiderna och idag sov hon 19-05 vaknade vrålhungrig fick en flaska Nan 200ml svepte hon och somnade om till 07 då gjorde vi morgon, så jag tror att det är hungern som väcker henne. Nu undrar jag det här med gröt o välling, läste i barnaboken att välling kan serveras redan nu, vilken sort ska jag börja med? Och ska hon få en flaska på en gång eller börja med lite bara? Ska jag börja ersätta Nan mot välling alltså på kvällskvisten? Likadant med gröt? Vilken gröt börjar jag med? Och även där, ska man börja som smakportion? Tack för era råd ni är bäst!
Kram
Clara Cecilia

Hej!
lalinda skrev:Halloj! Hon får Nan2, och har nu börjat med smakisar, banan har hon fått och i dag ska hon få smaka potatis. Har justerat sovtiderna och idag sov hon 19-05 vaknade vrålhungrig fick en flaska Nan 200ml svepte hon och somnade om till 07 då gjorde vi morgon, så jag tror att det är hungern som väcker henne.
Japp, det tror jag med. Och 200 ml tar en hel del plats i magen men mättar inte lite mycket som ex potatis :D Det är paltkoman vi vill åt! :lol:
lalinda skrev:Nu undrar jag det här med gröt o välling, läste i barnaboken att välling kan serveras redan nu, vilken sort ska jag börja med? Och ska hon få en flaska på en gång eller börja med lite bara? Ska jag börja ersätta Nan mot välling alltså på kvällskvisten? Likadant med gröt? Vilken gröt börjar jag med? Och även där, ska man börja som smakportion?
:arrow: Från 4 mån (tom nån vecka tidigare :D ) så kan du börja introducera välling. Majs och havrevälling märkt från 6 månader. Börja med 75% ersättning 25% välling. Lättast är att blanda i varsin flaska och hälla ihop. Håll koll på magen - tas det nya emot bra så ökar du till 50-50 osv och fasar ut ersättningen. (Min Lilla L bytte på 4 dgr :shock: )

:arrow: Samma med gröt, majs eller havregröt, dom är märkta från 4 månaders. Börja med en smakportion men slinker det ner så bjud på 2 smakportioner. Blanda i lite rapsolja i gröten.

:arrow: Men viktigast av allt är Mat. Lagad, passerad, mixad mat med massor av smör och rapsolja.

(Det finns massor av bra recept här på forumet, annars älskar jag Johanna Westmans Andra Mosboken, finns på biblioteket)

Clara
lalinda

Inlägg av lalinda »

Tack snälla för svar :) ska handla imorgon och påbörja utökningen av mat, har hört att många börjar med banangröt är det dumt? Tänkte eftersom Julia prövat banan och älskar det så kanske det är bra? Havrevälling ska hon få iaf :)
Clara Cecilia

Hej,
mer mat bara! Gröt är gott och bra i alla former (obs! bara märkt från 4 månader - går alltid att mosa ner en banan annars :D ) men riktig mat slår allt.

Clara
lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej igen!! Lite uppdatering då och en fråga! Vi har börjat med smakisar på potatis, majs, morot o palsternacka, det mesta går ner :) Likaså gröten är väldigt poppis! När är det lämpligt att byta ut nåt mål mot bara mat eller gröt istället för ersättning? Har intruducerat välling Sempers Mild Havrevälling men tyvärr går det inte så bra, hon verkar inte gilla den! Blandar jag 50/50 går det ner men så fort det bara är välling så vill hon inte hon gråter och blir ledsen, hon äter lite för att hon är hungrig men under protestester! Vad ska jag göra? Tacksam för snarast svar!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Om du känner att magen hänger med sâ skulle jag inte tveka att ge riktig mat till varje mâl (förutom första frukost och nattslurken) och se ersättning/amning/välling mer som mâltidsdryck till de andra mâlen.

Jag gjorde sâ att jag började med skedmaten och sen när det tog stopp sâ fyllde jag pâ med bröstet. Sâ höll vi pâ frân strax innan fyra mânader fram till typ 5-6 vill jag minnas (sen fick lillkillen sex tänder pâ en vecka och förvandlades till vampyr och jag slutade amma helt tvärt). Efter det sâ blev det vatten i pipmugg och välling morgon och kväll, gick hur bra som helst. :D

lalinda

Inlägg av lalinda »

Vilket bra tips så kan man ju göra :) Har du/ngn kanske nåt tips på hur man får henne o gilla välling? :roll:

mvh
Linda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag skulle nog erbjuda vällingen även om den inte uppskattas (just nu :D ), ibland tar det nâgra gânger innan en ny smak/konsistens uppskattas.
Eller sâ fortsätter du att blanda 50/50 och ökar gradvis dosen, liiiite i taget! :wink:

lalinda

Inlägg av lalinda »

Hej igen!! Lite uppföljning och matfråga! Det har gått jättebra med mat/gröt/ och välling accepteras nu! Hon äter glatt :) min fråga är om man redan nu kan skippa ersättningen och ge mat/ gröt o välling. Så här ser det ut nu :

06.30 ersättning ca 200ml
10.00 gröt slukar 1 portion lätt
13.30 /14.00 grönsakspure+ersättning men skulle lätt kunna äta sig mätt på bara det kan jag låta henne höra det?
17.00 välling ca 200ml
18.30 nattslurk
19.00 sova natt
Inga nattmål ges då hon sover utan att vi kurat kan dock vakna till när hon tappar nappen men somnar om på en gång, ibland vaknar hon tidigare en 06 det vill vi inte helst hur kan man få henne att sova till 06 eller helst 07 ska jag köra kuren?? Tacksam för svar. Kram
Clara Cecilia

Hej!
lalinda skrev:Hej igen!! Lite uppföljning och matfråga! Det har gått jättebra med mat/gröt/ och välling accepteras nu! Hon äter glatt :) min fråga är om man redan nu kan skippa ersättningen och ge mat/ gröt o välling.
Ja. Om hon gillar och magen mår bra så kör!
lalinda skrev: 06.30 ersättning ca 200ml
10.00 gröt slukar 1 portion lätt
13.30 /14.00 grönsakspure+ersättning men skulle lätt kunna äta sig mätt på bara det kan jag låta henne höra det?
17.00 välling ca 200ml
18.30 nattslurk
19.00 sova natt
Jag vill se ett lunchmål och ett middagsmål! Dvs en lunch runt 11 och middag vid ca 17. Men hur ser sovet ut? Stor lunch före långsov - vi vill ha paltkoma!

Förslag:
06.30 ersättning ca 200ml + extra frukost runt 7.30 med små bitar frukt, ost, korv + ev gröt
11.00 LUNCH puré på massa gott
14.30 mellis frukt el avocado, gröt
17.00 MIDDAG med god puré+ fruktmos
18.30 nattslurk
19.00 sova natt

Funkar det?

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"