Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-vecko

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej! Så kul att ni har det bra! :D
Maria S skrev: Har så klart en ny fråga:

Morgonluren (9:00-9:45) strular nu (förmodligen för att hon sover bättre på morgonen). Hon kommer inte till ro och ligger och hojtar ett bra tag innan hon somnar sent på luren och som bäst får en 20-minutare istället.
Ska jag flytta morgonluren till t.ex. 9:30 istället och skjuta lunchluren till 13:00-14:30? Tips?
Nja, jag skulle framhärda. Första luren kan få variera mellan 45-5 minuter :shock: . Somnar hon sent så försök bara väcka efter ett naturligt sömnpass dvs 5,20 eller 45 minuter.
Ni är i 8 månaders åldern och då börjar ofta marken skaka lite under fötterna. Och då är det viktigt att få Möjlighet att sova.
Kolla in länkarna under Våra Favoriter om 8 månadersångest och i BB som förberedelse.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria S

Inlägg av Maria S »

Okej, då gör vi så. Ska läsa igenom länkarna också. Det känns lite allmänt struligt just nu...

Vi tog bort em-luren för att hon började vakna mellan 5 och 6 varje morgon. Efter bara någon dag trillade poletten ner och hon sov till 6:45 eller strax innan 7. Men de senaste tre morgnarna har hon vaknat som en klocka igen precis strax innan 6 och inte somnat om. (Alla tre morgnar har hon bajsat i blöjan när vi tagit upp henne vid 7 eller strax innan i och för sig...)

När hon vaknar har vi bara låtit henne vara, ingen ramsning, och hon ligger och pratar blandat med hojt/irritation tills vi kommer in. Rummet är beckmörkt, hon äter bättre och bättre igen på dagarna, det leks ute, badas, social delaktighet finns det mycket av, etc. Finns det något annat vi kan göra för att få henne att sova till 7 när det är tänkt att gå upp?

Tack så länge! :)
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
ja du, tidiga morgnar kan man få dras med ett tag.
Jobba på som ni gör. Ev kan läggning en kvart tidigare på kvällen göra susen (hur absurt det än låter :lol: )

Annars får ni bara vänta in sommartiden då hela saken löser sig av sig självt eller hur! :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej! :D

Jag blir ändå lite fundersam eftersom hon vaknat runt 6 istället för 7 i snart 7 veckor. Känns det inte som att de tidiga morgnarna borde gett med sig med konsekvent stil nu? Med stora tjejen hade vi problem några gånger med morgnarna i max en vecka, men med vissa revideringar gav det alltid med sig. Hm...

Ja, just det. Snart är det ju sommartid ja. Får se fram emot den så länge då :)

/Maria
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Maria S skrev:Ja, just det. Snart är det ju sommartid ja. Får se fram emot den så länge då
Tacka och ta emot! Vilken tajming ni har som har just detta att tampas med just nu. :wink:

Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

Med bara några dagar till sommartid är vi väldigt trötta. Ja, i alla fall mamma och pappa.

Emma blir 9 månader på lördag och jag inser att det då är dags för en ev. schemaändring med 14 tim sömn/dygn. Kommer avvakta nästa vecka för att se om de tidiga morgnarna som nu hängt med i 2 månader ger med sig.

Om inte tänkte jag ev. ändra så att hon bara sover 1 gång per dag från 9 månader. Från att ha varit en tröttis som liten känns hon nu väldigt pigg och svårsoven på morgonluren sedan en bra tid tillbaka.

Tänkt schema blir i så fall:

7:00 Godmorgon och välling
8:00 Frukost - mosad banan + smörgås att pilla med själv
- Ev. en 5-minutare vid övertrötthet...
11:00 Lunch
12:00-14:00 Sova
ca 14:30 Mellis - gröt + fruktpuré
17:30 Middag (med egen mat att pilla med)
18:30 Kvällsslurk välling
19:00 Storstilat Godnatt!

Är det för mycket att tro att hon klarar 1 långlur per dag (lunchluren har alltid varit den enklaste och bästa...)?

Hej och tack! :D
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Maria S :D

Hoppas att tidsändringen kommer att ge er skjuts pâ vägen. [-o<

Jag tycker att det lâter väldigt tidigt med bara en lur frân nio mânader. Kanske lägga in en liten 20minuterspromenad i vagnen pâ förmiddagen sâ att hon fâr lite mental vila iaf (och sâ kanske hon tar sig en liten lur i farten sâ att säga?).

Men is i magen, mitt râd är att vänta en vecka efter att vi ändrat klockan och se hur landet ligger dâ.

Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej! :D

Ja, det är kanske lite tidigt. Idén kommer från en trött trött trött mamma... :)

Men det får nog bli en 20-minutare på morgonen från och med nästa vecka i alla fall. Och så håller jag också tummarna för att tidsomställningen hjälper till med det sista morgonstrulet!

Tack snälla för råd och pepp så länge! :lol:
Mamma till
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Nu behöver jag lite tips om dagslurarna. Emma är 9,5 månader nu, 8 mån-ångesten börjar gå över, hon har fått sin första tand och började krypa för en vecka sedan.

Nätterna och framförallt morgnarna funkar toppen nu :D =D> , men morgonluren (20 min 9:00-9:20 sover hon väldigt sällan alls och är ofta ledsen) och lunchluren strular. Hon somnar oftast efter först 15-20 min på lunchluren och vaknar de senaste dagarna efter ca 45 min och är arg och vill INTE somna om. Har ni några tips på vad göra?

Vi är ute för- och eftermiddag, det hjälps till med det ena och det andra här hemma och i övrigt är hon rätt glad och harmonisk...

Tack!
/Maria :)
Mamma till
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

det händer mycket, väldigt mycket, i tösabitens liv just nu och det är inte helt ovanligt att även sömnen strular något.

Jag skulle ändå framhärda med att erbjuda en morgonlur, kanske under promenad i vagnen eller kör igång med ensamlek i sängen så tar hon en lur om hon behöver det.

De allra, allra flesta barnen behöver sina två lurar fram till ettårsåldern och en del har kvar det ännu längre.

Sömn föder sömn så istället för att dra ner på sömnen kan du lägga en halvtimme tidigare på kvällen när det är som struligast.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"