TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Hej igen :)

Tack än en gång för era svar, ni är grymma som tar er tiden!

Jag kom på att jag tänkte fel i schemat, vi vill att hon ska somna kl 20.00 på kvällen så att den som jobbar får lite mer tid med henne efter jobbet, samt att hon somnar den tiden nu. Nu vaknar hon dock som oftast halv sju eller sju på morgonen så hon får ju inte fullt sina 12 timmar per natt. Men jag antar att hon med hjälp av kuren borde kunna sova till 07.30 :D

Ska göra så då att vi lägger 3 lurar på dagen i alla fall då, det är ni som är experterna :) Men jag kommer inte att kunna köra in henne på det nu innan kurandet för hon bara stenvägrar att sova dessa tider. Det jag kan göra är att gå ut med vagnen på promenad istället för att söva henne inne första förmiddagsluren, då kanske hon somnar i och för sig, kan vara värt ett försök :) Har dock ett nytt förslag på schema där jag gjort lite ändringar från det finfina förslag jag fick här :)

Vad tror ni om detta:

07.30 Vakna och gröt
09.30-10.15 Lur 45 min
11.00 Lunch
13-14.30 Sova middag 1 timme 30 minuter
14.30 Frukt och gröt (Mellis)
16.30-17.15 Sova lur 45 minuter
17.30 Middag hela familjen
18.00-19.00 Bad och skoj
19.30 Gröt
20.00-07.30 Sova gott heeeela natten :D

Natt: 11 timmar 30 min
Lurar: 3 timmar

Tycker det låter så himla tidigt att sova redan 2 timmar efter att hon vaknat, är det rimligt att tro att det ska funka? Behöver de så intensivt sovande på dagen sen när de sover hela natten? Tror ni det blir försent att sova ända fram till kl 17.15 om natten börjar 20.00. Idag brukar hon sova 15-16.30 och sen sova natt 20.00, det är ju ingen jätteskillnad, men jag känner kanske att det skulle räcka med en lur på 30 minuter där, men då går jag en kvart minus som jag inte vet vart jag ska lägga :? Vad tror ni?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat

Inlägg av Nat »

I en av mina sömnböcker (ej AW's) står det att det ska gå minst 3 timmar från sista lurens uppvak till insomnande för natten.

I ditt fall blir det 2 timmar och 45 minuter. Vet inte hur stor skillnad det gör dock..

Anledningen att det skulle vara 3 timmar är att barnet behöver samla på sig tillräckligt mycket upplevelser som de sedan skall drömma om, annars blir deras drömsömnsperiod för kort vilket leder till fler uppvak hence sämre sömn.

Försöker hitta igen var detta stod men hittar det fasiken inte. Kommer inte ihåg ens i vilken bok det var *suck*
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hello :)

Vi har 2.5 tim vakentid mellan fm-luren och lunchvilan med Sigge som är 9 mån. Inga problem. Vi hade samma intervall med vår dotter när hon var liten.

I SHN-boken står tydligt att det är 2-2.5 tim mellan lurarna som är rekommenderat. Avs måltider är det 3-3.5 tim emellan som gäller.

Precis som du skriver så går det inte att göra ngn utvärdering av hur ngt funkar innan man satt igång med kuren. Tycker du gör klokt i att strunta i huruvida hon sover el ej just nu.Men tiderna kan man ju följa för det, så gott det går bara för att få in själva känslan. Inte minst för sin egen skull.

Jag skulle vilja va lite petig - igen :mrgreen: Natten ska vara 12 tim på pappret. Inga 11,5 tim :!: Kliver hon upp 7.30 ska hon få lägga sig 19.30, alt - vill ni att läggtiden ska va 20 så ska hon få sova till 08! (Och då får ni lägga fm-luren till kl 10). Vi hade det schemat med vår dotter just eftersom 20 var en sån tid då hon alltid hade somnat själv (för oss var det nätterna som spökade). Efter ngr månader så började vi skjuta schemat så hon la sig 19.30 och sov till 7.30 ist.I takt med att barnet blir äldre och ändrar sina sovmönster så kan man få göra ändringar så klart.

Du skriver att du inte tror att hon kommer att klara av att sova 12 tim :!: Arbeta bort den attityden nu tills ni ska börja kura för annars kommer det inte att gå =D> . Stränga damen igen :wink: Nämen, jag hoppas du förstår vad jag menar? Allt det som INTE funkar nu KOMMER ATT FUNKA när ni börjar ta er an livet utifrån SHN-perspektivet. Det är inte ens ngn idé att jämföra med hur livet ser ut nu mot för hur det kommer se ut sen :D

Nu är det dax att glömma det gamla och fokusera på det nya! Lägg bort allt det du trodde att du visste om din dotter och kliv in på banan och visa hur det ska vara så kommer du få svar och besked som du aldrig trodde att du skulle få =D>

:!: Kommer gå som smort! :mrgreen:

Mvh Sanna
Nat

Inlägg av Nat »

Nej det gällde alltså bara mellan sista dagsluren och nattsömn, ej mellan dagslurarna där man bara behöver komma ner i drömsömn 1 till 2 gånger.
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Tydligen så försvann mitt senaste inlägg för jag kan inte hitta det. Så jag försöker skriva igen, har dock glömt vad jag skrev nästan.
Tack än en gång för era svar fina ni!

Just nu känner jag mig helt på botten. Jag förstår att ni vill hjälpa mig och att jag måste försöka se framåt men just nu är det svårt för jag känner mig inte som mig själv. Jag känner mig som om jag håller på att drunkna och samtidigt så försöker alla att lära mig att simma. Detta är oerhört svårt när jag knappt kan hålla huvudet ovanför vattenytan, det gör det mycket svårt att lära sig nåt nytt. Det är så svårt att få grepp om situationen när man inte känner sig som människa längre. Jag har passerat stadiet då man känner sig trött, jag kan inte ens sova längre, min kropp har låst sig. Jag känner mig mest sjuk, febrig och deprimerad för jämnan. Ingenting jag läser i SHN-boken går in, jag får inte ihop det för min hjärna kan inte ta in det och få ordning på det jag läser. Jag känner mig som en blöt fläck. Min man reser mycket i jobbet men hjälper mig mycket i arbetet på nätterna så vi är båda helt slut, och han har inte ens hunnit börja läsa om kuren än. Jag bara vet att jag inte kommer att kunna fixa detta på egen hand för jag har ingen koll på vad jag ska göra. Jag önskar att man kunde få hjälp, i alla fall första dygnen, av nån professionell kurare. Det borde finnas ett SHN-center dit man fick komma och spendera en vecka med sina barn som har sömnstörningar, precis som att man kan fö hjälp med barn som har andra svårigheter...det är som att det här med sömn inte tas på allvar, vilket är helt sjukt! Jag menar, varför tar man det inte på allvar när små barn inte sover, det är ju livsnödvändigt, men det är som att alla rycker på axlarna åt det...ungefär som att man är naiv om man tror att sömn ens finns på kartan när man har barn!

En liten fråga angående schemat bara. I boken står det ju att man får bestämma själv om natten ska vara 11 timmar, 11,5 timmar eller 12 timmar, har jag fått det helt om bakfoten eller?

Kram från en utslagen mamma!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej kära du,

först - jag förstår PRECIS hur du känner dig! Och jag tror att alla som hänger härinne delar dina upplevelser Det är därför vi sökt oss hit. Jag ska berätta för dig om hur det var innan vi kurade vår mellantjej: när hon var 7 mån vaknade hon 2-3 ggr/timme nätterna igenom i 2 månaders tid. Jag fattar inte att jag orkade så länge.Hade dessutom hennes storasyster att ta hand om på dagarna. Till slut så stod jag och GALLSKREK åt henne mitt i natten: MEN SOV DÅ FÖR I HELVETE!

Jag inbillade mig att jag hörde henne gråta fast att hon inte gjorde det, hjärtat gick på högvarv, hela jag gick på högvarv.Ingenting funkade.

Att ha konstant sömnbrist gör oxå att man upphör att lita på sina egna förmågor och tro på vem man är. Jag tycker inte att det är konstigt ett dugg att du känner det du gör.

Med detta vill jag bara säga att du är inte ensam om att tro att du håller på att gå under, och förmodligen håller du kanske på att göra det. :!: Du har dock tagit rätt beslut att ändra på detta nu. Och du kommer att klara det, SHN funkar! Tro inte att det bara gäller andra, att inte du/ni kommer att fixa det - utan du/ni kommer oxå att klara det. Det är ingen magi, inget trolleri, utan bara rent och skärt "bondförnuft" som alla kan klara av. Läs AW:s "Epilog från Gastsjön i slutet av SHN-boken, den säger mkt. Hon har kurat hunrdatals barn, varför skulle inte DU klara av att kura ETT?

Grejen är bara den, som du säger, att man alltid har fått höra att det är normalt att barn sover dåligt, att det ska vara så, att man ska "stå ut" (barnet oxå tydligen).

Man har fått en massa knäppa tips på hur man ska göra, och allt säger emot varandra. Därför blir det svårt att tro även på SHN, för varför skulle just DET funka? :arrow: Men det gör det! Inget av det du provat hittills har ju funkat.Dels för att du just bara "provat" (sånt sysslar vi inte med här, vi kör till 100% och tills det sitter som berget)och förmodligen för att det rört sig om enstaka insatser typ "men låt henne sova i er säng så blir det säkert bättre" alt "men låt henne äta om hon vill". Been there, done that :wink: Och folk LJUGER (på ren svenska) så j-la mkt om hur "bra" deras barn sover. Många anser att 2-3 uppvak/natt då barnet vaknar och äter = en hel natss sömn. Not in my world.

Läs det här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... f=7&t=2010

Även detta:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Pepp :!:

Och sen! :!: Vetdu - det finns ngt som heter "Diplomerade kurare" som finns till för dem som vill ha konkret hjälp med att kura. Kolla denna lista och se om det finns ngn i närheten av vars du bor.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ade-kurare

Det här ska inte vara ledsamt och ångestfyllt! [-X Du ska känna dig trygg och bekväm med detta. Att ha en person vid din sida under tiden är ett måste. Både för att kunna lösa av på morgonen men även som ett bollplank. Hoppas att du får kontakt med ngn av dem, om det nu är så att din sambo inte kan ta ledigt ngr dgr för att vara hemma just under kuren.

Många kramar till dig :heart:
Janusch

Inlägg av Janusch »

Hej Hej, jag håller verkligen med föregående talare. Själv har jag inte börjat kura min son som nu är elva månader ännu, utan detta stora steget skall vi ta på fredag! Jag är precis som du livrädd för detta steget, jag har tyvärr inte ens det hundra procentiga stöttningen av min man vad gäller kurningen heller, detta gör att jag känner mig konstant osäker om jag verkligen tar rätt steg! Men en sak skall jag säga dig, här skall kuras! Gabriel skall få det lungt om nätterna. Gabriel har aldrig haft så stora sömnbekymmer som vissa av er beskriver det, men jag kan ändå känna med er hur jobbigt det är. Vi har haft 10 uppvakningar max, men det har kört slut på mig med! Ang. knäppa tips ifrån förra talare....ohh jaaaaa! Gud va tips man har fått, jag har har följt vissa och detta har kört mig i träsket där vi är idag! Här vill inte sovas utan napp och det värsta utan att hålla hand! Så fort vi släpper handen skriks det så det står härliga till! Och så kan vi hålla på hela natten....nej nej! Jag är säker på att vi kommer lyckas och har tagit rätt beslut, låt oss vara modiga och ingå denna kamp :shock: ! Plus att vi har detta underbara forumet där alla så hjälpsamt svara på våra eviga frågor... en eloge till er alla =D>
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

TACK TACK för det peppande och stöttande svaret frk Carlsson!! Jag är så glad att jag hittat hit till forumet och JA, vi ska få detta att fungera, tack vare ert stöd!!

Min man ska se om han kan ta ledigt två dagar så vi kan köra stenhårt. Man skulle ju vilja ha stöd under tiden man kurar och den andra sover, för den andra måste ju sova ju för att kunna ta över på morgonen. Menar du att dessa kurare kan komma hem till en eller? Det verkar ju vara för bra för att vara sant i så fall. Jag tror nog att vi skulle kunna klara detta, men det är bara det att man är så slutkörd att man inte fungerar normalt som jag känner att berget är omöjligt att bestiga. Men vi ska läsa på och förbereda oss allt vi kan och så ser vi hur det går, men att få hjälp skulle vara grymt!

Jag har en liten fråga angående rutiner. Vi kommer ju att söva henne i sängen dagtid, dels för att vår vagn inte är stor nog för att vagna i och dels för att vi vill att hon ska lära sig att somna i annat än vagnen. Men jag undrar då, kommer hon aldrig mer få sova i vagnen under promenader då eftersom man inte får "småvagga" de till sömns, eller gäller det bara de två veckorna av intensivt kurande? För man ska ju plocka bort buffandet efter ett dygn så då borde ju samma sak gälla för vagnadet, alltså att man bara ska vagna första natten och sen ska ramsan ta över. Förstår du hur jag tänker?

Sen undrar jag som sagt om jag verkligen missuppfattat det där med att man få välja om natten ska vata 11 h 11,5 h eller 12 h, för det står verkligen i boken att man kan välja.

Massa tack och massa kramar. Jag är så tacksam för allt stöd och alla goda råd :heart: :heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

@Janusch:
Tycker att du ska ge boken till din man och låta honom läsa utan påtryckningar, då kanske han också får upp ögonen för ett liv med nattsömn :)

Vad gäller uppvak så brukar vi ha ca 3-5 per natt vilket är nog jobbigt. Det är sista veckan som det ballat ur totalt. Men nu visade det sig att hon har feber stackarn så jag tror att det är tänder på gång. Jag fasar också för åttamånadersångetsen som kanske är på intåg och gör sitt. Tio uppvak per natt är definitivt tillräckligt för att inte orka mer. Stort lycka till och massa styrkekramar!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att du känner dig peppad, trots allt! Som sagt - här är alla i samma båt. Detta är det trevligaste internetforumet som finns :heart: :thumbsup: För alla här vet precis hur det känns och vad man går igenom och är ödmjuka och ffa glada och schyssta!

Låter bra att din sambo kan ta ledigt 2 dgr. De första 2 dygnen på kuren upplevs oftast som de två jobbigaste, så är man 2 då är det en klar fördel, även om jag såklart kan önska - för din del- att ni körde iaf alla 4 kurdygnen tillsammans. Men, bättre än ingenting :) Ang de diplomerade kurarna - ja, som jag fattat det så kommer de hem till en! Jag har kikat in på ilindstrom:s hemsida sovgott.net (hon är oxå hjärtebarnskontrollant här) och hon åker då hem till folk iallafall.
Kontakta den som bor närmast dig och hör dig för! :D

Er dotter kommer att kunna sova vartsomhelst när hon är färdigkurad. Många kurar ett pass/dag i vagn för att man vill att barnet ska sova ute, men det är inget måste.
Det som är med att sova i vagn sen är att vagnen ska stå still när barnet somnar, precis som sängen :wink: så att det inte blir själva rullandet som söver, precis som du skriver. Men det kommer ni till sen. Som man brukar säga - sen lägger ni hela världen för barnets fötter! Det spelar ingen roll vart det sover el vem som lägger! Njutningen, som du kan läsa om i SHN-boke, är i full blomstring :heart: :thumbsup:

Vet du - ang det där med exakt 12-timmars natt...jag ska PM:a ngr av de andra hjärtebarnskontrollanterna och be dem svara i din tråd så får du besked av dem oxå :) . Enl mig så är det 12 tim på pappret som gäller, men jag har förstått att man kan göra undtantag med 30 min. :!: Jag har dock tolkat det som att det gäller barn som redan är kurade och där man märkt ett särskilt mönster under en längre tid. :!: Med andra ord: schemat inför kuren och uppföljningen ska ALLTID utgå från 12 tim/natt. Men jag kan ju ha fattat fel? Vi får se vad de andra säger.

Ha det så bra och ta hand om dig nu! Och kom ihåg att vi finns här som sagt!

Kramkram :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Smyger in lite...

Man kan välja 11h - 11,5h eller 12h natt. Man väljer det som passar barnets och familjens schema bäst.
Det viktiga är att ni får till rätt antal sammanlagd sömn/vila per dygn.
Min erfarenhet är att alla små älsklingar kan sova 12h natt. Men skulle det passa bättre med exempelvis 11,5h för att man vill tajma in dagis/skola/pappas hemkost från jobbet etc. så adderar man den "förlorade" halvtimmen/timmen sömn under dagen istället.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
Nu fick jag oxå lära mig ngt :mrgreen: :thumbsup:
Då vet du det mamma Mary!

:heart:
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Ja detta är ett grymt forum, NI är grymma och till större hjälp än vad ni kan ana! Stor kram på er, speciellt du Frk carlsson och Nat som hjälpt mig massor :heart: ! Jag heter förresten Maria, men mina vänner kallar mig Mary (på engelska) onödig info men då vet ni mitt riktiga namn och inte mitt cybernamn haha :D

Ok, såhär ser mitt nya schema ut, hoppas detta blir godkänt ;)

07.30 Vakna och gröt
09.30–10.15 Lur 45 min
11.00 Lunch
12.30- 14.00 Sova middag 1 timme 30 minuter
14.15 Gröt och frukt (Mellis)
16.15–17.00 Sova lur 45 minuter
17.30 Middag hela familjen
18.00–19.00 Bad och skoj
19.30 Gröt
20.00–07.30 Sova hela natten!

Angående det här med att sova i vagnen. Kan man strunta i att låta henne sova i vagnen de första två veckorna för att sedan låta henne sova kanske en lur i vagnen efter de två första veckorna av kuren? Detta för att hon ska vänja sig av vid vagnen som sovplats och sen för att jag inte känner mig så bekväm med att stå och ramsa, vagna, buffa osv bland folk innan det funkar. Det är inte så att de måste sova i sängen "för alltid" om man kurar de så första veckorna eller?

Min man ska försöka ta ledigt kanske två dagar så att vi kan köra en helg plus två dagar så att vi kan köra hela kuren tillsammans :)

Återkommer när det dyker upp fler frågor, för det lär det ju göra :) Ska även kolla upp et där med turnerande kurare, låter ju helt amazing.

Kramar
/Maria :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Maria !

Schemat ser klockrent ut =D>

Härligt att din man kan ta ledigt så att ni iaf kan köra kuren tillsammans :D :heart:

Ja, som sagt - när uppföljningsveckan är klar så kan er tjej sova i vagnen el vart som helst :wink: Jag har aldrig kurat mina barn i vagnen överhuvudtaget utan bara kört på sängen och där har de sovit oxå sen dess...men nu har Sigge, vår yngsta, fått börja ta sina lurar i vagnen - både helt stillastående och även rullande, eftersom det ibland är smidigare i o m att vi har två andra barn som oxå "har ett liv" :wink: Som jag skrev sist - det enda som är viktigt är att barnet somnar medan vagnen står stilla. SEN börjar man rulla.

Det tog 3 mån (det var helt och hållet mitt eget beslut och inget som rekommenderas el så, vill man köra på det efter uppföljningsveckan så gör man det) innan vi började lägga honom i vagnen och det var inga problem. Både vi och våra föräldrar lägger honom utan problem, i sängen som i vagnen, hemma hos oss el borta hos dem. Inatt sover han borta för andra gången i sitt lilla liv dessutom eftersom vi behöver ett break då alla i familjen varit sjuka i snart en månad. Så kan det oxå vara :mrgreen:

Och du - D U är grym! :heart:

Många kramar, Sanna :heart: :thumbsup:
Nat

Inlägg av Nat »

Ja visst är det ett bra forum, me so like!!!!!!
Och du.. jag tror verkligen att du klarar detta, bara att du läst och engagerat dig i forum, scheman och liknande visar ju på stor motivation. Nu saknas bara en liten puff och starta igång kurandet :D

Jag körde igång rätt snabbt, så slapp jag gå och bli nervös för själva kuren. Jag hann lixom knappt noja upp mig. Var dock väldigt nervös för att resultatet inte skulle bli bra, att det kanske inte skulle funka på just min son, eller att jag skulle skada honom på något sätt. Nu i efterhand så vet jag att jag skadade min son innan och verkligen inte genom att kura honom. Skada är väl kanske ett starkt ord, men jag gav honom verkligen ingen styrka genom att inte hjälpa honom att sova, och sova mer än 20 min åt gången. Skillnande på hur han är nu, när han sover är helt enorm, dessutom så ser han så mycket piggare ut nu när han är rödkindad och inte glåmig längre :D

Ett tips är kanske att sätta igång rätt snart, så du inte behöver få mera förväntansångest än nödvändigt.

Det låter ju helsjyst att din man kan ta ledigt, grymt =D>

Man behöver ha läst hela boken men det är bara lathunden man behöver kunna detaljer i. Sen kan du göra som jag och ha den uppslagen framför dig på ett halvt belyst litet bord på natten. När nåt händer så läser du i den och handlar därefter. Jag är senilare än Agda 80 + så jag litade verkligen inte på mig själv.

Gällande schemat så tycker jag det ser bra ut, men jag är ingen schemaexpert så jag låter nog nån annan svara mer detaljerat på den frågan :shock:

Vagn och flytt och byte av plats... Hmmm.. tror att det bästa är att ha på samma ställe vid samma tidpunkt varje dag, kan tänka mig att du annars kommer att ha några problematiska nattningar när du väl en gång tänker flytta ut henne vid en sömnlur. Bara för att du får henne att sova gott inne genom kurningen tror jag inte det är så lätt att byta sovplats. Det går säkert bra, men lite krux kan jag tänka mig att det blir så du får nog ändå skämmas för grannarna. Kanske lika bra att ta tjuren vid hornen direkt?!? dessutom så har du ju vagning du kan använda första dan vilket hon säkert gillar (de brukar göra det) :mrgreen:

Du kan inte stå i källare eller ha vagnen inomhus tills hon lärt sig? du behöver ju inte ha på så mycket kläder, eller så ställer du vagnen bredvid ett öppet fönster. Fast då blir det ju lite kallt inne hos er.. men det kanske det är värt?

jag skämdes så jag höll på att dö när jag stod och ramsade på gården och såg att våra grannar åt middag på sin inglasade veranda som är kanske 10 m från vår tomtgräns.... shit där stod jag och töntade med en helt bisarr ramsa "sov så gott lille gris, när du vaknar blir det spis". hahahaha de måste tycka att jag är helt wacko :mrgreen: Men men nu behövs det inte längre för nu somnar han alltid själv i vagnen bara med en tyst ramsa som jag säger inne i källaren, rullar snabbt ut vagnen och sen går jag 8)
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "