Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Det låter logiskt, att dra ner lite i taget. :D
Dottern sover oftare bra på morgonvilan och är alltid svårtväckt då (och somnar fortare). Vilan efter lunch har hon både svårare att somna och vaknar ibland tidigare än hon ska... Frågan är om jag ska tolka det som att hon är morgontrött eller att hon får sova tillräckligt eller att vilorna inte sitter eller något annat :? hmmm..
Tack för allt stöd! [-o< /Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

:D Hon sov sin första 12 timmars natt i natt :D hon grät till 2 gånger på kvällen (mardrömmar) men somnade om på en gång, om hon ens vaknade. Hon somnade 19.07 igår och vi väckte henne 07.00! \:D/

Hon har sovit hela nätter förut, men det har alltid tagit 30-40 min för henne att somna och vaknat tidigare (straxt efter 06)... och det är bara drygt 11 timmar.

Däremot har hon gnytt och gnölat sig genom hela förmiddagsvilan idag :? Hon somnade nu 09.57 och jag tänker ge henne en marginal kvart, för helt utan förmiddagssömn tror jag inte hon klarar sig.

...så det där jag skrev i förra inlägget med att hon kanske han vara morgonpigg, jag har ingen aning om ifall det stämmer eller inte längre :-s

Jo, en annan sak. När vi började kuren "sa hon upp kontrakten" med ena bröstet (som Bvc-sköterskan kallade det) och nu senaste 3 dagarna har hon inte velat ammas på det andra heller vid några tillfällen (inte samma tillfällen varje dag). Hon är förkyld och jag vet inte om det påverkar. SÅ två mornar har hon inte ätit kl 07.01 utan först kl 8 och verkat klara det bra (utan gnäll).
Det jag funderar på är, hur ska jag veta vad som är att kuren inte sitter än eller att hon är förkyld (snorig) eller vad som är att hon behöver mindre sömn och att hon klara sig utan morgon/kvälls amning? Det här är verkligen förvirrande :? Jag vill ju inte ändra på något schema förrens det ska behövas, men jag kan ju inte helle fortsätta köra samma schema om det nu är så att hon strular med tiderna för att hon inte behöver sova/äta på samma sätt längre? :?:
/Bellan :?
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Sover de 12 tim vill de sällan sova mer än 20 min på fm i den där åldern så jag skulle nog kortade så och sedan ge 2 tim på efm.

Ammning eller inte. En smaksak. Min lille ville inte ha mer bröst redan vid 7 mån då han hade fått nys på riktig mat. Och dit hän ska de ju? Äta riktig mat alltså. :wink: :lol:

Se framförallt till att den lilla människan äter mos av div. Vill du fortf ge bröstmjlök kan man ju tappa det hela på flaska och ge som måltidsdryck. :P

Vi körde länge 2 frukostar. En direkt på morgonkvisten och en vid 8 el 8.30. När min son slutade bli desperat hungrig på morgonen så slopade jag 1:a frukosten och flyttade fram den andra till 7.30. Därefter har vi bara haft en. :wink:

Så bröst ville han inte ha på morgonen men gärna en flaska välling. Nappen på flaskan ska ha REJÄLT hål på så det går FORT att slurpa i sig. :mrgreen:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

:? Nu har hon legat små pratat och gnölat hela lunch vilan också! Puh!
La henne 12.30 (utan amning efter lunchen igen). 13.20 skrek hon upp sig rejält och jag ramsade. Ingen respons, mer gråt och 13.32 la jag tillrätta och ramsade ut. Nu gnölar hon och gråter omvarannat.
Vad ska jag göra? Ger upp helt snart :( Orkar inte krångla längre. Sova SKA hon! Jag vill bara inte ha det som mina vänner med barn som sömn-strular i tid och otid. Men antingen få vi till det med sömnen nu eller så stuntar jag i det här... #-o Det kan ju inte bara blir värre hela tiden :(
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Luvisen :heart: !
Missade att svar på ditt inlägg. Angående amningen tänkte jag så här efter att läst det du skrev, jag fortsätter erbjuda ett litet tag till. Dels för att hon velat amma vissa gånger plus att det bara har gått någon dag sen hon inte ville första gången och dels för att hon är förkyld. Men det är ju klart att om hon känner att hon inte vill ha så är det ju så det ska vara.

Egentligen känner jag samma med frukosten, hålla ut lite till och se om hon är hungrig när hon vaknar annars ge henne frukost kl 7.30 istället. Precis som du sa. Vi har en flaska med stort hål till vällingen :wink: Testar pipmugg lite smått till maten (med vatten).

Ok, det där med att hon bara behöver 20 minuter på morgonen när hon sover hela natten och är så här gammal. Idag blev det 15 min. Men jag fattar fortfarande inte varför sömnen inte funkar efter lunch idag? Då borde hon ju vara trött #-o

Nu har jag tagit upp min tjej. Påsar under ögonen men verkar inte jätte hängig (i så fall skulle jag inte kunna sitta här och skriva). För övrigt så har hon fått mycket social delaktighet på förmiddagen, vi slängde i tvätt i tvättmaskinen tillsammans, dammsög tillsammans, skar grönsaker och plockade fram tallrikar o sånt på bordet till lunch tillsammans. Och tog ut majs ur frysen tillsammans, det bästa som finns :wink: , hällde i kastrull och kokade. Hade tvättmaskinen på när hon skulle sova båda gångerna, dämpat med ljus (men inte kolsvart) precis som vanligt. Och så lite bus innan hon skulle sova båda gångerna. Och så har hon ätit sig mätt också.

Ska vi lägga ner det hela och testa om ett par månader igen? Börja om kuren nu på en gång? Minikura? Ska vi vänta ut förkylningen, men när man är sjuk behöver man ju sova!? Göra om sovtiderna eller låta dom vara, om det är det som ställer till det? Ska vi höra av oss till en kurare som kommer hit? Att inte göra något känns hopplöst. Jag vet att det fungerar att kura, jag vet/tycker att barn kan och ska sova hela natten och sova ordenliga vilor på dagen. Jag vet/tycker att ett schema med fasta tider är jätte jätte viktigt. Så jag tvivlar inte på Anna Ws kur. Jag vet bara inte hur vi ska komma framåt här hemma och få en säker sovare.
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Är hon en pigg ärta kan det tom med räcka med bara en 2 tim lur på efm. :idea:

Man måste hamna rätt i sömnmängd och schema för att den lilla ska bli nöjd.

Det är möjligt att det finns ngt som kan justeras som inte kommit fram här. Jag kan ju bara svara på det du skriver. Det kan finnas info om är viktig men som du inte skrivit om. Så en grej ni kan göra omgående är att kontakta en dipl kurar för tfn-coachning och bolla fram en bra plan. :idea:

Så skulle jag göra.

Här har du länken till dipl. kurare:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack luvisen för alla dina svar!
Ja, det är ju svårt att beskriva allt som kan vara viktigt när jag inte vet vad som är på tok. Tack i alla fall. Vi ska prata lite här hemma och se om vi ska kontakta någon av kurarna.

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu har vi bestämt att vänta ut förkyldningen och se vad som händer sen. I natt sov hon 19.30-07. Hon var väldigt upprörd när vi lagt henne så vi fick solfjädra för att hon skulle somna men det blev 11,5 timmars sömn. Så det är en bra natt skulle jag vilja säga :)

Tack för allt stöd :)
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej Bellan!
Kul att våra små har samma födelsedag. 1-års kalas snart! :D har lagt till din tråd som bokmärke, ska läsa den i morgon när sonen sover. Vi har haft en toppendag idag, han har ätit och sovit precis som han ska och för första gången funkade eftermiddagsluren inomhus jättebra. Hoppas på en bra natt, igår slapp vi alla uppvak och nattskrik. Skönt! Bara att hålla tummarna för att det fortsätter.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Vad skönt att ni slapp nattskrik, det är ju inte så kul. Jag håller tummarna för att natten bli bra för er :D

Vår dag var bra. Första vilan tog sin tid men till slut somnade hon och sov gott :) Andra vilan pratade hon sig igenom hela 1 1/2 timme :shock: men hon var inte arg och när jag tog upp henne var hon glad :D Sen blev det en extra vila när vi var ute och gick med vagnen, tyckte att hon behövde det :wink: Nu får vi se hur nattningen går, hon är ju lite trött :wink:

Ska in och kolla om du fått några svar nu...
/Bellan
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Vet inte riktigt var jag ska skriva i din eller i min tråd... :)

Jag tycker att jag stoppar i honom så mycket mat det går, men ska prova att stoppa i en extra skopa pulver i vällingen på kvällen, då blir den ju lite tjockare och mättar förmodligen mer.

Du ser kanske i min tråd att Luvisen har svarat mig om schemat... mina tankar kring att dra ner på sömnen kommer av att han snart blir 1 år och jag tänkte att det kanske var det som krånglar med tidiga mornar och struliga eftermiddagar.... det är ju svårt att veta!!! Jag ser att han behöver vila på eftermiddagarna, så trött är han ju.... eftersom det funkade så bra inomhus igår så kommer jag att kämpa på med detta ett tag till, annars kanske jag provar Luvisens förslag om att lägga in 20 min på e.m och förlänga luren på f.m. Tanken jag hade med att skjuta fram f.m luren kommer av viljan att fördela sömnen jämnare över dygnet så att han inte behöver vara vaken i flera, flera timmar på e.m utan vila....om jag skulle ta bort en lur alltså, den totala sömnen kan ju vara samma ändå, men lite omfördelad.

Hur går det för er med förkylningen?

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!

Nu är det jag som inte vet vart jag ska skriva :wink:
Det är svårt det där med vilorna. Vi tog bort eftermiddags vilan nästa på en gång, men då blev det lite många timmar vakentid på eftermiddagen kändes det som, men det funkade i alla fall. Hon klarar 14-19 och det är ju bra. Hoppas att du får ordning på vilorna och sömnen.

Jo, vi är fortfarande förkylda. Hoppas att den ska vara över snart så att vi kan se om vi få någon rätsida på sömnen. Svårt att låta bli att analysera och fundera på vad som ställer till det i alla fall :wink: Känns som det är problem med att somna och ibland att somna om. Ja ja, vi ska i alla fall vänta och se...

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Ok, nu är jag här igen :D
Håller förfullt på att läsa SHN boken återigen och känner att jag har lite andra ögon den här gången... och jag börjat se ett mönster med dotterns sömn trubbel. Hon sover när hon sover :sleep: och ofta hela nätter och vilor. Men hon har svårt att somna och att somna om. Och hon tar inte ramsan, jag vet att jag har skrivit det förut :( tyvärr. Sen är hon väldigt svår flirtad (har försökt med massa saker och när jag får henne att skratt mycket så blir hon jätte jätte arg/ledsen när jag lägger ner henne). Så om det är någon som har varit i samma situation eller har något förslag på hur vi ska hantera det här så får du jätte gärna berätta det :D . Vi kommer göra ett försök till att komma tillrätta med det här innan vi hör av oss till en diplomerad kurare.

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu har jag hittat "sök"-knappen här på forumet. Visste inte om att det fanns :oops: Mycket lättare att hitta det som kan ge tips om liknande situationer :D Och så har jag hittat en massa trådar med massa nyttigt i.
Ska fortsätta läsa och se vad jag kan lära mig..

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

:D oj jag vet inte vad som hänt idag... eller det vet jag nog... hon somnade första vilan på 8 minuter, andra på 7 minuter och för kvällen på 20 minuter men helt utan att vara arg \:D/

Igår läste jag en massa om hur andra med liknande problem hanterat det och jag tror att jag fattat några saker i alla fall t.ex att det kan ta lång tid för kuren att sitta, för en del tar det 2-3 månader :wink: och att det är hos mig och min sambo som poletten ska ramla ner först och främst :-k Till att börja med trodde jag att vi gjorde fel eftersom vi inte kom framåt med sömnen. Så det var jätte skönt att förstå att det tar tid för en del. Och sen att det handlar om mig, och min sambo, och attityden (finns inte attityden så får man låtsas att den finns) och att det ligger inte hos vår dotter. Ok, jag vet att det står i boken och att jag läst det många gånger men poletten har inte ramlat ner förrens nu :oops: Det finns säkert flera poletter som behöver trilla ner :oops: , men ett steg i taget :wink:

Jo, det som jag gjorde annorlunda idag var att jag övertygade mig själv och dottern innan vilorna att "Å vad skönt det är att sova" :sleep: . Jag sa det flera gånger innan jag la henne och även när jag la henne. Jag gav henne en puss på kinden och skippade allt bus/skratt till go natt innan -rakt i säng utan någe trams eller tverksamheter och ett annat tonläge på rösten (så här ska det vara-tonläge, inget puttinuttande). Myset och goset och skratten fick hon i massor innan vi bytte blöja (som vi alltid byter innan vi lägger henne). När jag la henne för natten så skrattade hon när hon kom ner på madrassen :mrgreen: , igår så grät hon !!! Helt underbart :mrgreen:

Så jag ska fortsätta använda "sök"-knappen och se om jag kan lära mig något mer :wink:
/Bellan :mrgreen:
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"