Kura 4,5 månaders tvillingar efter tjuvstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MalinMamma

Kura 4,5 månaders tvillingar efter tjuvstart

Inlägg av MalinMamma »

Hej,

På fredag smäller det - eller förhoppningsvis inte :) Då ska kura Edvin och Ebba. Vi har talat om detta ända sedan graviditeten! Jag är egentligen inte så orolig över nätterna eftersom de sovit så bra tidigare men vi vill gärna sätta sovande säkert. Dessutom märker jag att de inte sover helt tillräckligt och lätt blir övertrötta i dagsläget. Ännu en orsak att kura alltså.

Ett par frågor om kurandet:

Extra svårigheter efter tjuvstart?
Framförallt Ebba har börjat sova ostadigt de senaste veckorna och jag misstänker att hon stör Edvin även om han inte verkar vakna (de sover nu i samma säng). Tanken var att kura redan den gågna helgen men av olika anledningar fick vi skjuta på det. Ändå kände vi starkt behov av att få en mer fungerande tillvaro redan nu och vi har därför tjuvstartat lite. Burit mindre, försökt natta i sängen och även använt ramsa litegrann samt lagt dem tidigare på kvällen. Jag vet ju att man inte ska göra så men vi var ganska desperata. När vi nu börjar kura så ser jag det som om vi börjar från början. Men innebär vår tjyvstart att det blir några särskilda svårigheter som vi bör vara medvetna om och förbereda oss på?

Rygg eller mage?
Jag skulle ärligt talat helst kura s.a.s. på rygg men jag har förstått att detta inte är tanken. Orsaken är helt enkelt att jag inte känner mig bekväm med magläget även om riskerna skulle vara överdrivna. Är det otänkbart att kura på rygg? I så fall får vi ju kura på mage men jag skulle ändå vilja veta varför det är så viktigt med magläget.

Egen säng / eget rum?
Som sagt delar Ebba och Edvin säng just nu. De har ju alltid varit så små och har trivts ihop så det har aldrig varit något problem. När vi kurar kommer vi att lägga de i varsin säng men frågan är om de också måste kuras i varsitt rum eller om vi kan ha dem i samma rum både under kurning och därefter. Rent logistiskt under kurningen kommer min man och jag ta ett barn var men är det t.ex risk att ramsan inte tar för att barnen inte förstår till vem den är riktad? Det är ju också möjligt att en av dem sover men den andra frågar. Hur funkar det då med ramsa om man är i samma rum?

Vaccinations inverkan?
Jag har sett till att så långt möjligt tömma dagarna på intryck, framförallt nya intryck, både under kurdagarna och uppföljningsveckan men vi har en vaccinationstid i slutet av uppföljningsveckan, dvs. måndagen, näst sista dagen av uppföljningsveckan. Tror du att den ställer till det för mycket? Bör vi boka om eller kan vi köra ändå? Vet inte om det kommer bli så mycket bättre läge :?

Vore mycket tacksam för vägledning!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kura 4,5 månaders tvillingar efter tjuvstart

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
MalinMamma skrev:--- vi har därför tjuvstartat lite. Burit mindre, försökt natta i sängen och även använt ramsa litegrann samt lagt dem tidigare på kvällen. Jag vet ju att man inte ska göra så men vi var ganska desperata. När vi nu börjar kura så ser jag det som om vi börjar från början. Men innebär vår tjuvstart att det blir några särskilda svårigheter som vi bör vara medvetna om och förbereda oss på?
Ingen fara! Er lilla tjuvstart kunde ni dragit lite, lite längre bara, så hade ni kurat helt och hållet :wink: :lol:
MalinMamma skrev: Är det otänkbart att kura på rygg? I så fall får vi ju kura på mage men jag skulle ändå vilja veta varför det är så viktigt med magläget.
Har du Internationella Sova hela natten :?: Rekommenderas varmt. Där ser du flera exempel på hur man lämpligen kan kura på rygg.

Men magläget är det små barn är gjorda för, precis som alla andra däggdjur :idea: Det går absolut att kura på rygg, men man gör det onödigt svårt för sig. Du kommer att se själv :idea:

Införskaffa andningslarm till båda barnen :!: Det ska man ha i vilket fall.
MalinMamma skrev: När vi kurar kommer vi att lägga dem i varsin säng men frågan är om de också måste kuras i varsitt rum eller om vi kan ha dem i samma rum både under kurning och därefter. Rent logistiskt under kurningen kommer min man och jag ta ett barn var men är det t.ex risk att ramsan inte tar för att barnen inte förstår till vem den är riktad? Det är ju också möjligt att en av dem sover men den andra frågar. Hur funkar det då med ramsa om man är i samma rum?
Små tvillingar inte bara kan utan bör sova i samma rum, anser jag - och kuras över en kam, om man säger. Första två nätterna när ni buffar är det praktiskt att ni är två, ifall de små älsklingarna skulle behaga bryta samman samtidigt och måste buffas lugna (träna på varandra :!: ). Men redan under andra, senast tredje natten på kuren tar ju ramsan över helt och hållet, och den sköter man ju utifrån. Dess syfte är att meddela barnet / barnen att allt är tryggt och lugnt, och att ni vuxna överlevnadsgaranter håller vakt mot vargen, som då inte kan komma åt det lilla lammköttet :shock: eftersom ni står emellan med bössan laddad. Den är alltså inget direkt personligt budskap till ett speciellt barn utan ett besked till vem som än vaknar upp av oro för sin fysiska och faktiska säkerhet. (Läs noga. noga igenom kapitlen Lugnet och Säkerheten :!: ) Den som inte frågar - som sover lugnt - väcks inte av det vederbörande redan visste just då, nämligen att man kan sova lugnt, eftersom ingen fara hotar (just då).
MalinMamma skrev: --- vi har en vaccinationstid i slutet av uppföljningsveckan, dvs. måndagen, näst sista dagen av uppföljningsveckan. Tror du att den ställer till det för mycket? Bör vi boka om eller kan vi köra ändå?
Ja, det ställer till. Boka av :!: Skjut gärna upp (resten av) vaccinationsprogrammet i minst ett år, helst två - det springer inte bort, tro mig :mrgreen: Ni har absolut ingenting att förlora på det. Bara allt att vinna.

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MalinMamma

Inlägg av MalinMamma »

Hej och tack så mycket för ditt svar som var betryggande för oss. :heart: Nu känner vi oss mer motiverade än någonsin!

Och som tack för hjälpen har jag fler frågor :)

Men först en kort rapport från vår tjuvstart. :wink:

Det går faktiskt ganska bra och som du säger borde vi inte ha så långt kvar. Innan det började krångla sov Ebba och Edvin från kl 24 till kl 6/7 och där är vi nu tillbaka med viss förlängning eftersom vi nu lägger dem kl 21/21.30. Nu gäller det bara att få dem att sova ännu längre och att somna fortare/på egen hand. [-o< Det händer ibland att de vaknar och skriker till men somnar om utan att jag behöver göra något så då vänder jag tillbaka till täcket istället. \:D/ Vargtimmen spökar dock men det var ju väntat. Ibland vaknar de också av att de är "pruttiga" då får vi försöka hjälpa dem att prutta innan de kan somna om - dessvärre verkar de ibland vakna för mycket i väntan på detta så då får vi börja om nattningen. Jag har prövat buffningen för ryggläge och det gick förvånansvärt bra, ca 5 minuter till lugn (men då hade vi försökt natta ett tag redan), men ramsan verkade störa mest så det får vi jobba på. Ska bli skönt att få ta tid med den i helgen och jobba in den. Just nu känner jag att vi fastnar vid sängen - både med ramsa och buffning. Vi har också testat skrattet till gonattet men ikväll blev Ebba så glad att det blev högljudda protester vid nattning - hon ville fortsätta att ha roligt. Antar att det kan rätta till sig när kurandet kommit på plats.

Tankar om schemat
Sovandet har vi tänkt ska utföras 11 timmar nattetid (20-7) vilket innebär att vi ska planera in dagslurar om 4,5 timmar (som ska bli 4 timmar om ett par veckor). Om man börjar med måltiderna så ammar vi i dagsläget var 4e timme, 7 - 11 - 15 - 19 - nattslurk 20.30 vilket funkar bra. 11-målet inleds med smakportion gröt och 19 målet inleds med smakportion katrinplommonpuré. Men när vi tittar på tider och försöker få in 4 mål och en nattslurk känns det som om 4-timmarsintervallet det blir lite snärjigt vid en kl 20-nattning. Har funderat på att lägga något mål närmare det andra för att inte hamna för nära mellan sista målet och nattslurken. I så fall skulle det kanske funka med 7 - 10.30 - 14.30 - 18 - nattslurk 19.30. Om man sedan fördelar dagslurarna ungefär som de brukar tas idag så brukar de ligga kl 8.30-10 och 13-15 och sedan vill jag gärna ha in en lur efter 15 matningen men det har inte funkat hittills. Vad tror du om detta? Generellt kan sägas att barnen är morgontrötta och kvällspigga.

Samma dagslurar?
Att dagslurarna ska ligga samma tider är ju jättebra men vad jag inte förstod från din beskrivning i boken är om de också måste ske på samma ställe - t.ex. i vagn ute, i vagn inne, i sängen, i soffan? Eller kan man improvisera beroende på vad som faller sig naturligt? Kanske är det bara under uppföljningsveckan som det måste vara exakt lika? Det händer t.ex. att Ebba somar bland leksakerna men å andra sidan sover hon då inte så länge. Jag kan också behöva ta en morgonpromenad en dag men inte en annan etc? Men om de inte är ute i vagnen så har jag faktiskt svårt att då dem att tupplura alls i dagsläget.

Nattslurkens längd
I dagsläget är nattslurken alldeles för lång enligt min mening. Vi ligger och ammar för att det ska bli lite mysigt och avslappnande men det kan ta en halvtimme innan de ger sig och jag känner mig som en napp. Är det ok att bryta tidigare? Jag har någonstans fått intrycket att man ska truga men i så fall fördröjs ju nattningen. Ett alternativ för oss vore ju att dubbelamma - då brukar de vara mer alterta.

Ramsandet (här kommer stora batteriet - för det här tyckte jag var svårt)
Som jag förstått det ska man med din metod inte kunna göra mer än en sak samtidigt, dvs. man kan ju inte buffa, solfjädra eller ramsa samtidigt om man ska gå ifrån sängen på ramsan. Men när jag tittade på filmen som följde med boken så såg jag att du stod kvar vid sängen och drog ramsan flera gånger under första natten. Ska man alltid gå så fort man börjar ramsa? Och när ska man börja ramsa? Jag förstod inte från boken om jag ska börja så snart Ebba/Edvin lugnat sig men inte helt tystnat eller om jag ska vänta tills de är sömntunga och tystnat helt. Om de tystnat - vilken röstnivå ska jag använda? Ska jag viska eller alltid tala i normal samtalsnivå? Påminnelseramsan är väl bara en upprepning av ramsan för att påminna om att det är natt men när det gäller bekräftelseramsa: Ska den vara 4 gånger också? Och vilken röstnivå? Det är ju ändå viktigt att barnet hör ramsan.

Buffningen
Buffningen är delvis samma fråga. Den ska ju användas återhållssamt natt 2 och framåt men hur är det under natt 1 - ska man buffa tills det blir tyst och då gå över till solfjädern och sedan ramsa?

Ingripanden
Jag är också lite osäker på när vi ska/behöver ingripa. Och jag har försökt läsa på men blir inte riktigt klok. Hos oss är det t.ex. vanligt att protesterna inte stegras utan snarare ligger kvar på en konstant ganska hög nivå. Då brukar vi känna att vi måste bryta det hela och agera på något sätt - obs inte genom att plocka upp men med buffning eller motsvarande (som vi ju sedan ska ersättas med ramsa). Jag är helt enkelt orolig att vi ingriper för tidigt och därigenom fastnar vid sängen eller att vi ingriper för sent och att det då blir svårt att häva utbrottet med bara ramsan.

Uppföljningsveckan
Kan den händelselösa uppföljningsveckan innehålla välkända avvikelser? Jag brukar t.ex. gå och fika på ett och samma fik ett par gånger i veckan, träffa mammorna från bvc-gruppen etc? Hur händelselöst behöver det vara.

Förlåt om jag blev långrandig. Det blev ju ganska många frågor till slut och jag förstår om ni inte hinner svara på allihop men även delvisa svar uppskattas så klart. 8-[ Känns som man vill ha allt på sina fem fingrar innan man kör igång.

:sleep:-hälsningar

Malin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

MalinMamma skrev:--- som du säger borde vi inte ha så långt kvar.
:D Nja, se det sa jag ju inte riktigt peståss :roll: Jag menade att ni kunde ha kurat regelrätt från början, när ni nu ändå fick för er att tjuvstarta. Nu gör det varken till eller från - ni måste ändå köra hela kuren enligt konstens alla regler och från början, om ni vill ha hela det önskade, snabba och bestående resultatet :idea:
MalinMamma skrev:--- Ibland vaknar de också av att de är "pruttiga" då får vi försöka hjälpa dem att prutta innan de kan somna om ---
Och då, för att fortsätta där jag var, slopar man alla "ibland" och "brukar" och jämförelser bakåt. Då börjar det nya livet NU, från första regelrätta kurdagen :wink: Då gäller det att varken se bakåt eller åt sidorna.

Bästa hjälpen mot pruttigheten är låta dem ligga på mage, både sovande och vakna :idea:

I alla händelser kan ni inte "hjälpa dem att prutta innan de kan somna om", om ni ska kura :!: För att sömnen ska kunna bli sammanhängande måste ju all trafik upphöra ganska snart, och ramsan ta över helt.
MalinMamma skrev:--- ramsan verkade störa mest så det får vi jobba på.
Ja, det måste ni göra! Öva innan (och läs noga på i Verktygslådan. Den ska inte "viskas", som du skrev någonstans.) :idea: Det är ramsan som är själva magiken i SHN-kuren (tillsammans med Attityden av Självklarhet peståss). Så att ens fundera på att avstå från att genomföra den med det syfte den har - vilket många gör i början - är att motarbeta både kuren och sig själv.
MalinMamma skrev:--- när vi tittar på tider och försöker få in 4 mål och en nattslurk känns det som om 4-timmarsintervallet det blir lite snärjigt vid en kl 20-nattning.
Nattslurken kan komma så tätt som en timme inpå "middagen". Mellan de övriga bör det vara 3 - 3,5 från slut till nästa början, och barnen bör äta inom trekvart :P :P
MalinMamma skrev:--- ---sedan vill jag gärna ha in en lur efter 15 matningen men det har inte funkat hittills. Vad tror du om detta?
Schemat måste ni tänka igenom före, noga och exakt, utifrån sömnbehov och måltider. Kanske vill någon god forumist bolla schematider eller t o m göra upp det åt dig, men inte jag... :oops: (Det finns också redan åtskilliga förslag här på forumet, och i Ingernationella Sova hela natten.)
MalinMamma skrev:--- Att dagslurarna ska ligga samma tider är ju jättebra men vad jag inte förstod från din beskrivning i boken är om de också måste ske på samma ställe - t.ex. i vagn ute, i vagn inne, i sängen, i soffan?
Soffan - är du galen, kvinna :?: :lol: :lol: :lol: Kanter vill vi ha.

Kuren omfattar fyra dygn och en uppföljningsvecka. Det är elva dygn. Tänk dig att du skulle lära ett litet barn klockan :P Då måste klockan få se ut som den gör, med visarna där de sitter och siffrorna på plats. Möblerar du om och byter ut siffror och visare lite hipp som happ, gör du det onödigt svårt, kanske - förmodligen - rentav omöjligt för barnet att lära sig klockan.

Så ta nu en sak i taget :wink: Ge kuren den omsorgsfulla koncentration den kräver (för det resultat vi vill uppnå) och "flexa" inte - redan innan du börjat :shock: Barnen kan sova i säng eller i vagn, bådadera varje dag, men det ska vara likadant varje dag. Tills tiderna sitter och sömnen med dem :!:
MalinMamma skrev:Vi ligger och ammar för att det ska bli lite mysigt och avslappnande men det kan ta en halvtimme innan de ger sig och jag känner mig som en napp. Är det ok att bryta tidigare?
Sitt upp i stället - dubbelamma gärna - och tänk nattslurk (20 min räcker om du proppat dem fulla vid övriga mål), tänk mat, inte myspys just då - ätande handlar om just ätande, liksom sömn om (barnens) sömn. Myspys sorterar under avdelningen underhållning, om man säger :P Ta det när barnen inte äter och inte sover.
MalinMamma skrev:--- när jag tittade på filmen som följde med boken så såg jag att du stod kvar vid sängen och drog ramsan flera gånger under första natten.
Du har alltså den första boken, med cd-skiva - Sova hela natten :?: Den är utgången. Det är Internationella Sova hela natten som gäller. Den är oändligt mycket tydligare och utförligare. Det är den jag skulle vilja att ni läste - lusläste och läste om igen [-o< Då förstår man alltsammans på en djupare nivå än den som bara handlar om verktyg. Bland krönikorna finns utdrag ur kapitlen Lugnet och Säkerheten - båda grundläggande viktiga för själva förståelsen av SHN-kuren. När man kommer så långt som till att verkligen kura, måste man veta exakt vad man gör och varför :!:

(På filmen ser du säkert att jag inte bara ramsar vid sängen utan att ljuset är tänt också. Så ska det naturligtvis inte gå till i praktiken; där var det demonstration :roll: Tror det är bättre att du tittar på filmsnuttarna här på forumet under fliken SHN.)
MalinMamma skrev:Kan den händelselösa uppföljningsveckan innehålla välkända avvikelser? Jag brukar t.ex. gå och fika på ett och samma fik ett par gånger i veckan, träffa mammorna från bvc-gruppen etc?
Se ovan! Ge kuren den lugna koncentration som ska till. SHN-kuren är ett stort och viktigt arbete, värt all respekt för sin (inte minst tanke)möda. Man får skjuta på sina egna intressen ett litet tag till förmån för det som ligger i barnens: lugn och ro och regelbundenhet.
MalinMamma skrev:Känns som man vill ha allt på sina fem fingrar innan man kör igång.
Sorgligt nog så går det inte att kura i förväg, om man säger :shock: Lika lite som det går att ha bilkörningen på sina fem fingrar innan man ger sig ut i trafiken. SHN-kuren är en process - som utspelar sig i verkligheten, under kommunikation med barnet / barnen. Den är en hel livsfilosofi :P :-({|= :P Så läs på, läs på, läs på!

LYCKA TILL \:D/

O:) O:) :heart: :heart: :sleep: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MalinMamma

Inlägg av MalinMamma »

Hej igen!

Lite tufft det här med kuren faktiskt. Klart vi började från scratch. Har aldrig trott på genvägar - särskilt inte när det gäller sånt här. Men jag hade å andra sidan inte heller räknat med att mina barn skulle sova så dåligt med kuren. De har nog aldrig sovit så här lite som sedan vi började kura - sedan de var nyfödda alltså. Jag har dock lovat mig själv att hålla i och att sätta detta på långsiktigt vis.

Jag förstår nu vad du menar med att man inte kan kura i förtid utan får se hur det går. Känns som om vi börjar få koll på när vi behöver gå in. Det är tredje natten nu och ramsan börjar ta men det går långsamt och ibland stör den fortfarande mer än den lugnar. Vi buffar fortfarande en del men långt mindre än första natten så vi är nog på rätt väg.

Har fortfarande trubbel med schemat. Inte bara med att hålla det alltså. Finns det någon som kan bolla schema med mig? Ska jag starta ny tråd?

En central fråga för mig är också: Vad är syftet med nattsutten? Vet att jag kanske borde veta det redan men har inte hittat något om detta. Kan man istället lägga kvällsmaten som sista mål eller är meningen just att barnen inte ska somna nyätna?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Du behöver inte öppna en ny tråd för att bolla schematänk!

Kl 20 känns för sent för så små barn, tror ni gör livet mycket enklare för er om ni lägger 19-07. Att de var kvällspigga innan kuren behöver inte betyda att de är kvällspigga efter :wink: ...

Syftet med nattslurken är att de ska vara riktigt, riktigt mätta innan en 12 h natt och den kan komma rätt så tätt inpå middagen, kanske en timme, 1,5 h efter middagen till skillnad från övriga mål där det behöver gå mer tid mellan för att de ska få upp aptiten. Ha fyra ordentliga mål + nattslurk så har du bästa möjliga grund för fina dagar och nätter.

Fortsätt bolla om du vill!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MalinMamma

Inlägg av MalinMamma »

Hej igen och tack för svar!

Vi har just avslutat uppföljningsveckan och nattsömnen har gått ganska bra. Edvin sover generellt fint men vi har lite problem med Ebba. Det kan ta upp till en timme innan hon sover och då är hon olycklig/jätteledsen och vi får fortfarande buffa och "vagga" henne för att hon ska lugna ner sig (borde inte buffandet vara över nu och solfjäder och ramsa ha tagit över). Sedan vaknar hon redan kl 5/5.30 och då hjälper ingenting. Vi har buffat och ramsat och solfjädrat i omgångar vilket slutat med att vi "vaggat" henne till sömns. I morse provade vi att bara göra det en gång och sedan gå ut ur rummet och titta på tv på normal volym och äta frukost. När hon jobbade upp sig och lät olycklig ramsade vi från dörren men hon tystnade inte på ca 1,5 timmar. Vi får se om det tar sig. Tråkigt nog brukar det hela sluta med att hon också väcker Edvin i samma rum.

Dagarna är det istället framförallt Edvin som sover för lite. Han sover inte mer än 30-45 minuter i stöten, inte ens utomhus i vagnen där Ebba sover så sött så sött.

Vi hade ju väntat oss problem med vargatimmen och jag har också förstått att det kan ta tid att få till dagslurarna men just nu känns det mer som om vi håller på med femminutersmetoden vilket var precis det jag inte ville. De får skrika så mycket och det känns jobbigt. Och de är övertrötta varje dag, framförallt Edvin. Det känns som om vi gör något fel. Jag får också intrycket av att ramsan inte "tar" (i alla fall inte i avgörande lägen) utan att det snarare är barnen som bestämmer från gång till gång om de accepterar ramsan. Jag undrar också om vi inte sänder fel budskap när vi stökar på morgonen (vargatimmen), säger vi inte då att morgonen egentligen börjat.

Vi behåller attityden av självklarhet mot barnen men jag har börjat tvivla - blir de verkligen blir trygga så här. Vid eftermiddagsluren och vargatimmen hjälper varken solfjäder, buffning, vaggning eller ramsa och de skriker så att tårarna sprutar och vi bara ska lämna dem så. Samtidigt är vi osäkra på om vi borde ramsa mer ifall de inte vill sova men är lugna - dvs ligger och jollrar eller leker i sin säng.

En annan fråga är nappen. Vi tog bort nappen när vi kurade men nu har de börjat sutta på tummen istället när de är suttiga eller vill komma till ro. Tummen vill vi verkligen undvika! Har du/ni några tips? Och tyder detta på att de fortfarande är otrygga? Bör vi återinföra napp?

Slutligen schemat som jag gärna vill ha tips kring och synpunkter på. Vi har lite trixit att få till det. Vi har valt 11 timmars natt för att pappa ska kunna vara med både vid första och sista målet. Jag har tänkt att ha följande schema som då också ger oss möjlighet att gå på en babyaktivitet i veckan.

7-8 Godmorgon (amning), mål 1 och lite lek
8 - 9.30 Morgonlur (de somnar idag kl 8 men sover inte hela tiden, sover i sin säng, eller i vagnen ute)
9.30-10 Lek i sitter och pratstund
10-11 Mål 2 (smakis/gröt som på sikt ska bli hel portion och amning)
11-11.30 Lek/promenad/etc (m marginalkvartar ska detta pass rymma babyaktivitet)
11.30-14 Middagslur (de somnar idag kl 12.30 så ska flyttas lite, sover i vagnen ute)
14-15 Mål 3 (smakis och amning)
15-15.30 Lek, promenad, social deaktighet etc
15.30-17 Eftermiddagslur (sover i sin säng, idag svårt att somna här och sover som regel max 30 minuter här)
17-18 Lek, social delaktighet etc
18-19 Mål 4 (amning)
19-19.30 Lek, social delaktighet etc
19.30-20 Nattslurk och skratt
20 Gonatt

Vi matade tidigare på 4-timmarsintervall och barnen var nöjda med det men nu matar vi något oftare. Ett problem i sammanhanget är att mjölken inte riktigt hinner fyllas på till nattslurken och banen vill inte ta flaskan utan kamp. Jag undrar också hur fasta sovtiderna måste vara. Jag skulle kanske kunna få barnen att somna om men inte inom angiven 1,5 timmarsintervall.

Förlåt att det blev så långt igen men jag hoppas du/ni orkar läsa och svara.

God natt från Malin
MalinMamma

Inlägg av MalinMamma »

Idag har desperationen nått sin kulmen. Jag försöker desperat hålla uppgivenheten stången.

I natt har varit den värsta natten i hela tvillingarnas liv. Jag har sovit totalt 3 timmar men max 0,5 till 1 timme i stöten. Känner hur jag knappt håller ihop. Ebba sov mellan 21 (nattad 20) och 00.30. Skriker kort men ramsan funkar. Samma sak kl 01.30 och så 03 börjar nattpasset hon skriker och jollrar om vartannat i 1,5 timmar. Solfjädern bara gör henne mer upprörd. Ramsan lyssnar hon inte på och buffning/vaggning funkar endast sporadiskt och bara under tiden vi håller på. Bärjar skrika så fort vi slutar. Kl 5 är det Edvins tur. Han skriker enligt samma mönster i 1 timmer innan Ebba också vaknar så att vi har två skrikande barn. Till slut orkar vi inte längre utan linar barnen och lägger dem i vagnen och vagnar tills det blir tyst. Jag ramsar halvhjärtat ett par gåger men det har såklart ingen effekt. Kl 6 är det tyst och jag går och lägger mig och låter de skrika till 7 så vi tar morgon. Ebba är nu så stressad att hon äter dåligt. Inte bra eftersom de åt dåligt igår också.

Vid första morgonluren är det dags igen. Ebba vägrar sova men ligger tyst medansd Edvin skriker i hysteri i en halv timme. Inget hjälper. Tårarna sprutar. Jag ramsar ett par gånger och försöker en vaggning men funkar inte nu heller. Till slut somnar han väl av utmattning.

Själv känner jag mig nu så trött att jag inte litar på mig själv utan måste hålla mig ifrån barnen tills jag hunnit hämta mig. Allt jag vill nu är att någon annan ska ta mina barn. Känns som att jag inte klarar av detta. Hoppas innerligt att detta är bakslaget som vi väntat på. Vi har beslutat att fortsätta kuren. Min man får ta ledigt i morgon så att vi kan ladda inför kvällen, köra regelrätt och låta de skrika det som behövs. Men ser vi ingen förändring inom ett par dagar måste vi pröva något annat. Jag kan inte göra detta mot mina barn. Kanske är kuren mer till för de som vill komma ur nattamning och få ihållande sömn. Vi hade redan schematisk matning och fasta sovtider om än kortare nätter så för oss känns det nu snarst som om kuren förändrat saker till det sämre.Känns som om jag förstört en tidigare god nattsömn om åtminstone 7 timmar. Och med värken i armar och axlar är det snart slut med buffandet i alla fall.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, desperat kan man bli men det löser tyvärr inte mkt. Ni behöver en plan! :idea: En glasklar plan. Om ni vill finns jag tfnledes om ni vill bolla fram ngt. Kostar inget.

Känns som det finns mkt frågor här och det är ju svar vi vill ha.

Om ni vill säg till så kan ni få mitt nr. Ska jag svara här kommer det bli så långt.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MalinMamma

Inlägg av MalinMamma »

Tack för svar och tålamod! Och förlåt det sista meddelandet. Det blev för mycket helt enkelt. Men nu är det helg. Maken stöttar heltid och nytt mod är repat. Detta till trots har du ju så rätt. Vi behöver en plan! Solkart vore det guld att få bolla! Återkom gärna med telenr och när jag kan ringa!

Kram tillbaka

Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"