MalinMamma skrev:--- som du säger borde vi inte ha så långt kvar.

Nja, se det sa jag ju inte riktigt peståss

Jag menade att ni kunde ha kurat regelrätt från början, när ni nu ändå fick för er att tjuvstarta. Nu gör det varken till eller från - ni måste ändå köra hela kuren enligt konstens alla regler och från början, om ni vill ha hela det önskade, snabba och bestående resultatet
MalinMamma skrev:--- Ibland vaknar de också av att de är "pruttiga" då får vi försöka hjälpa dem att prutta innan de kan somna om ---
Och då, för att fortsätta där jag var, slopar man alla "ibland" och "brukar" och jämförelser bakåt. Då börjar det nya livet NU, från första regelrätta kurdagen

Då gäller det att varken se bakåt eller åt sidorna.
Bästa hjälpen mot pruttigheten är låta dem ligga på mage, både sovande och vakna
I alla händelser kan ni inte "hjälpa dem att prutta innan de kan somna om", om ni ska kura

För att sömnen ska kunna bli sammanhängande måste ju all trafik upphöra ganska snart, och ramsan ta över helt.
MalinMamma skrev:--- ramsan verkade störa mest så det får vi jobba på.
Ja, det måste ni göra! Öva innan (och läs noga på i Verktygslådan. Den ska inte "viskas", som du skrev någonstans.)

Det är ramsan som är själva magiken i SHN-kuren (tillsammans med Attityden av Självklarhet peståss). Så att ens fundera på att avstå från att genomföra den med det syfte den har - vilket många gör i början - är att motarbeta både kuren och sig själv.
MalinMamma skrev:--- när vi tittar på tider och försöker få in 4 mål och en nattslurk känns det som om 4-timmarsintervallet det blir lite snärjigt vid en kl 20-nattning.
Nattslurken kan komma så tätt som en timme inpå "middagen". Mellan de övriga bör det vara 3 - 3,5 från slut till nästa början, och barnen bör äta inom trekvart
MalinMamma skrev:--- ---sedan vill jag gärna ha in en lur efter 15 matningen men det har inte funkat hittills. Vad tror du om detta?
Schemat måste ni tänka igenom före, noga och exakt, utifrån sömnbehov och måltider. Kanske vill någon god forumist bolla schematider eller t o m göra upp det åt dig, men inte jag...

(Det finns också redan åtskilliga förslag här på forumet, och i Ingernationella Sova hela natten.)
MalinMamma skrev:--- Att dagslurarna ska ligga samma tider är ju jättebra men vad jag inte förstod från din beskrivning i boken är om de också måste ske på samma ställe - t.ex. i vagn ute, i vagn inne, i sängen, i soffan?
Soffan - är du galen, kvinna

Kanter vill vi ha.
Kuren omfattar fyra dygn och en uppföljningsvecka. Det är elva dygn. Tänk dig att du skulle lära ett litet barn klockan

Då måste klockan få se ut som den gör, med visarna där de sitter och siffrorna på plats. Möblerar du om och byter ut siffror och visare lite hipp som happ, gör du det onödigt svårt, kanske - förmodligen - rentav omöjligt för barnet att lära sig klockan.
Så ta nu en sak i taget

Ge kuren den omsorgsfulla koncentration den kräver (för det resultat vi vill uppnå) och "flexa" inte - redan innan du börjat

Barnen kan sova i säng eller i vagn, bådadera varje dag, men det ska vara likadant varje dag. Tills tiderna sitter och sömnen med dem
MalinMamma skrev:Vi ligger och ammar för att det ska bli lite mysigt och avslappnande men det kan ta en halvtimme innan de ger sig och jag känner mig som en napp. Är det ok att bryta tidigare?
Sitt upp i stället - dubbelamma gärna - och tänk nattslurk (20 min räcker om du proppat dem fulla vid övriga mål), tänk mat, inte myspys just då - ätande handlar om just ätande, liksom sömn om (barnens) sömn. Myspys sorterar under avdelningen underhållning, om man säger

Ta det när barnen inte äter och inte sover.
MalinMamma skrev:--- när jag tittade på filmen som följde med boken så såg jag att du stod kvar vid sängen och drog ramsan flera gånger under första natten.
Du har alltså den första boken, med cd-skiva - Sova hela natten

Den är utgången. Det är Internationella Sova hela natten som gäller. Den är oändligt mycket tydligare och utförligare. Det är den jag skulle vilja att ni läste - lusläste och läste om igen [-o< Då förstår man alltsammans på en djupare nivå än den som bara handlar om verktyg. Bland krönikorna finns utdrag ur kapitlen Lugnet och Säkerheten - båda grundläggande viktiga för själva förståelsen av SHN-kuren. När man kommer så långt som till att verkligen kura, måste man veta exakt vad man gör och varför
(På filmen ser du säkert att jag inte bara ramsar vid sängen utan att ljuset är tänt också. Så ska det naturligtvis inte gå till i praktiken; där var det demonstration

Tror det är bättre att du tittar på filmsnuttarna här på forumet under fliken SHN.)
MalinMamma skrev:Kan den händelselösa uppföljningsveckan innehålla välkända avvikelser? Jag brukar t.ex. gå och fika på ett och samma fik ett par gånger i veckan, träffa mammorna från bvc-gruppen etc?
Se ovan! Ge kuren den lugna koncentration som ska till. SHN-kuren är ett stort och viktigt arbete, värt all respekt för sin (inte minst tanke)möda. Man får skjuta på sina egna intressen ett litet tag till förmån för det som ligger i barnens: lugn och ro och regelbundenhet.
MalinMamma skrev:Känns som man vill ha allt på sina fem fingrar innan man kör igång.