Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nimrah

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Nimrah »

lilla mia skrev:hmmm, han har varit nappfri 5 dygn. söker alltid vid sovning. och somnar oftast med ansiktet rakt ner i madrassen med örngottet blött av dregel.... :( nu ska här läsas attitydtrådar!
Det är bra att du läser attitydfrågor! :) Min skrutta gjorde på exakt samma sätt hon sov i vagnen då så jag fick byta och byta och byta. Tills slut lade jag en handduk med bra uppsugningsförmåga under det lakan jag hade under huvudändan för att inte madrassen skulle bli så blöt. Hon hade aldrig napp och letade således inte efter den. Det här höll på ett tag vill jag minnas men det går över.

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Fyll på efter maten med bm tycker jag. Som måltidsdryck då kan det bli några slattar här och där, så gör jag fortfarande...
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack alla snälla! skönt att höra att jag inte är ensam.

idag är en skitdag! jag är beredd att kasta in handduken. fast till vad? vad har jag för alternativ?

inatt sov han till två. innan dess gnydde han till och fixade att somna om två gånger på egen hand. det var ju bra. kl två skrek han upp sig och vi vagnade, vagnade och vagnade. det funkar inte. vagningen tar inte. han bara skriker konstant. 40 minuter höll maken på. (jag hade gett upp efter 15!) sen värmde vi flaska och serverade mat i brist på annat :cry: :evil:
han lämnade kvar en dl så vrålhungrig var han inte. somnade om i 30 minuter för att sen sätta igång igen på samma sätt. gav lite bröst som han först inte ville ha. vad gör man där mitt i natten?på det somnade han slutligen och sov till halv sju! jag var glad ett par minuter iaf.

jag känner mig helt dränerad på energi. hans sömntrassel, daglurarna som jag inte får till och alla dessa uppvak mer eller mindre långa tar musten ur mig. jag är arg som ett bi igen. (ungefär som när jag ammade 4 gånger per natt) ser bara det negativa och känner mig knappt glad när han ler mot mig.

vad ska vi göra på nätterna när inte vagningen tar? ja kan inte låta honom ligga och skrika sig till sömns. det blir ingen av oss glad av. på nätterna tänker ja inte synd om honom. jag blir mer irriterad och tänker vad fn är problemet! sov då! står (ligger) helt handfallen.

jag tänker så mycket. kanske borde testa att ge nattmålet tidigare för att förekomma honom. jag har inte väckt för mat en endaste gång sen vi tog bort ett mål förra helgen. utan givit när han ändå vaknat runt 3-3.30.

kanske köra en regelrätt kur. ta bort sista målet med. fast vart finns den attityden?

han kan väl inte ha ont i magen där mitt i natten? för mycket, för lite mat? aaa, ni fattar. alla vargar som finns springer runt i mitt huvud och tar all min energi!

ang daglurarna tänker jag att han kanske inte är tillräckligt trött när jag lägger och därför är så svårsövd? men det finns inte utrymme i schemat att vara vaken mer än två timmar mellan sovpassen.... och övertrött?? han kan väl inte behöva mer sömn för vi slutat med nappen? veckorna innan funkade schemat bra. #-o

jag måste få ordning på det här. det är ohållbart!

dagarna ser ut så här:
07 (06.30) godmorgon, ammas
08 havregröt på en dl vatten + katrinplommon eller fruktmos
09 sova 45 min
10.30 lunch. grönsakspuré motsvarande en liten burk + katrinplommon eller frukt. erbjuder bröstet men är oftast för mätt.
12 sova 1,5 timme
13.30 ammas
14.30 halv banan blandad med fruktpuré
15.30 sova 45 min
17.15 risgröt på minst 1 dl vatten ofta mer
18.45 kvällsslurk. tar emot max 40 cl.
19 godnatt
03.30 nattmål

han får lite vatten i pipmugg till måltiderna.

förlåt mig att jag är sååå gnällig. men jag orkar inte. jag vill ha mig själv tillbaka och min lilla kille som jag kan få till ro så han kan somna. jag vill kunna njuta av min bebis och låta honom njuta!

kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ja det var en tråkig natt mia!

Vill bara säga att du kan det här det vet du. Du har gjort det här förut och vet exakt vilka verktyg du kan använda och när eller hur? :) Ta ett djupt andetag och tänk igenom vad det är du gör, när och varför. Börja igen från rätt håll.

Jag vet att det inte är lätt att tänka klart när man inte får sova, jag gör själv tokigheter då ibland.

:heart: Nimrah
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

lilla mia skrev:jag känner mig helt dränerad på energi. hans sömntrassel, daglurarna som jag inte får till och alla dessa uppvak mer eller mindre långa tar musten ur mig. jag är arg som ett bi igen. (ungefär som när jag ammade 4 gånger per natt) ser bara det negativa och känner mig knappt glad när han ler mot mig.
Fy fabian vad jobbigt, styrkekramar!!!! När jag tycker det är så som du beskriver fokuserar jag på schemat, nästan tvångsmässigt. Jag håller tiderna hårt och tänker bara fram till nästa sak på schemat. Om jag tänker på hela natten som varit eller hela dagen eller natten som skall komma så får jag bara panik. Det är min metod om det kan vara till någon hjälp. Om inte så vill jag skicka styrkekram iallafall.
:heart:
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

nappen är tillbaka!

friden har lagt sig hos mig och även hos min lillprins! inte hade han glömt den inte!

jag mår iaf mycket bättre! och jag misstänker att bebis gör det med då han får koma till ro och somna på ett par minuter istället för att skrika sig till sömns i en halvtimme.

tack och bock för pepp iaf. även om det inte tog denna gång!:wink:

kram!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

några funderingar om maten. elias har kommit igång ordentligt! :D han gapar åt det mesta. under en dag ger jag honom nu gröt, grönsakspuré, banan och gröt igen. jag funderar på om jag ska ge middag i form av grönsaker också? som det är nu får han gröt till middag. kankse mer mättande med "vanlig mat"? eller är det onödigt tidigt? han äter i mängd motsvarande en liten barnmatsburk per mål. och gröt 1-1,5 portion.

tycker också det känns lite tråkigt med bara samma mat hela tiden. potatis, morot, palsternacka, majs, broccoli, ärtor... jag kan blanda ihop allt och servera i en enda röra. mums tycker elias! kan det vara bättre att ge bara två-tre grönsaker per mål, så det blir mer variation?

så mellis. nu är det stående en halv mosad banan blandad med fruktpuré i olika smaker. finns det nått annat att servera sånna här små? han gillar att suga på apelsin "båtar" (klyftor). vitt bröd och majskrokar är också poppis att ha i handen eller munnen när mamma matar!

soliga kramar!

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Mia,
kolla in på Mat, mage, barnakropp
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=12
så hittar du recept, tips och annat matnyttigt.

Vad gäller nappar och nätter och annat :wink:
Läs igenom Hela din tråd från början - fundera över hur ni organiserat Elias dagar, svarat på hans frågor och hanterat kriser. Vad kan ni förändra för att få det att funka?

Som Nimrah svarar så klokt: du kan det här - använd din kunskap.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag vet att jag borde kunna det här. men det funkar inte! jag ska läsa tråden från början till slut. ikväll om jag hinner.

dagarna fungerar gnisselfritt! :D

nätterna är INTE bra.

inatt började han vakna vid halv ett och hade uppvak var 20-30:e minut fram till 02 då vi gav flaskan. han kom inte till ro därefter heller men strax efter 3 somnade han iaf. halv 6 var det dax igen. jag plockade upp och ammade varpå han somnade efter 2-3 vagningsomgångar och sov sista 45 minuterna i ett svep till kl 07 då jag väckte! (för ovanlighetens skull).

jag kan bara komma fram till att han är hungrig på natten. varför annars så mycket uppvak? enl anna så måste magen vara alldeles mätt annars hjälper ingen vagning i världen. eller har detta slutat gälla sånna här "stora" bebisar? vid två tiden skriker han ju konstant (upp till en timme) tills vi ger upp och ger mat. jag trodde ju det här skulle ge med sig när han kom igång med mat ordentligt på dagen, men nej. nappen tar han inte på natten. han spottar ut den direkt när han märker att det inte kommer nån mat....

jag funderar allvarligt på att backa ytterligare ett steg och servera mat strax efter midnatt samt runt 5 för att kanske slippa de tidiga mornarna kl 06. det är inte värt det som vi håller på nu.

när jag vagnade över selmas första nattmål så fungerade det "enl boken". tredje natten la det sig och hon fattade galoppen. men nu var det en vecka sedan natt tre och det blir bara sämre.

en praktisk fråga också. ska man byta till napp 3 (dr browns) när man inför välling? tycker tvåan ev är lite liten....

/ uppgiven mia. med frågande vargar runt benen.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lilla Mia,

Nu kommer så här det "elaka" inlägget.

Läs din tråd IGEN. Den har i princip alla svar du någonsin kan behöva. Alla har svarat, visat tålamod, svarat och stöttat på alla sätt man bara kan. Här på forum jobbar vi med konkreta råd, en viss "attityd" hoppas jag du märker att vi försöker hålla. Och vi sysslar inte med en massa styrkekramar, det blir nog bättre med tiden, och stackars mig och dig inlägg. Utan här är vi konkreta och direkta. Vi jobbar ALLA på vår fritid, ger av den erfarenhet vi själva har, vilket kan innebära att man får lite olika råd från en del. Men gemensamt är att vi alla jobbar i barnabokens anda.

Så, de två största bovarna i ALL barnafostran är ORO och STRÄVAN EFTER PERFEKTION. Jag är extremt skyldig till båda så jag vet hur det känns. :oops: Dock insåg jag snabbt att klaga inte gjorde vår situation bättre, inte heller mitt dåliga tålamod. Så, jag fick helt enkelt ta fram de egenskaper jag då HAR. MÅLMEDVETENHETEN. Jag lade upp en plan, jobbade målmedvetet och höll mig till det. Ingen eller inget barn är förkänta av dubbla budskap eller en mamma med vargar.

Så hellre tveklöst FEL än tveksamt RÄTT! Hänger du med?

Nu är jag inte någon BB "stöttare" av att ta flera steg bakåt, med 2 nattmål, napp och alla andra saker som en 5 mån vid detta laget faktiskt kan och vill klara sig utan. Han ber om din ledning, din trygghet och ditt direktiv.

Vissa barn behöver bara en vindpust i rätt riktning, andra behöver att man pekar med HELA HANDEN. VAd har du för barn? Din första verkar vara ett barn som tacksamt tog emot den mjuka vägledning som du gav, medans Elias kanske behöver mera tydlighet, förutsägbarhet och trygghet. Så hur förmedlar du då detta?

Ang. välling så finns speciella välling nappar, de måste vara stora, även ersättning m.m. bör vara på MINST 3 hål. Han behöver få bli mätt nu. Riktigt mätt. Ni har nu skapat ett mönster där man "skall" äta på natten och då kommer ingen att börja automatiskt äta på dagen. De är många, många, många barn som äter på natten för att hänga med på dagen bättre. Men detta är ju något som man som förälder vet bättre än sina barn. Så man Leder, Visar, Lär och Hjälper sitt barn att komma och finna rätt här i världen.

Nu vet jag inte hur schemat ser ut med till 5 mån brukar man prata om 15 tim sömn/dygn så det kan inom en snar framtid vara på sin plats att fundera på 30 min mindre sömn. De flesta har 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20 Men sen finns variationer på detta. Fundera på hur ert schema skall förändras.

Kör med 1-2 nattmål, napp och allt annat en tid, leta ny inspiration och pepping till dig själv att hitta den förändring som skall till för att ni skall finna den ro som ni alla behöver. Återkom när du VILL gå framåt, inte bakåt så finns vi här för att stötta. Då tar vi fram en plan som du känner passar barnet, dig och er familj. Kanske går över till sängen, eller helt enkelt kör en SHN kur för att få allt på plats. Det finns många alternativ, men att gå bakåt det är nog inte vi hjärtan riktigt med på. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

fint svar!

vi kör redan på 12+45+1,5+45. (ibland får han två timmars långlur om det hinns med).

och visst har du rätt. ni ska inte behöva sitta och lyssna på min klagan över att det inte blir PERFEKT på en gång med elias. för visst är det bla där skon klämmer. men alla barn är ju olika som du så fint förmedlar.

jag har barnaboken, jag har shn-boken, jag har två barn sedan tidigare som är kurade i stor stil respektive liten. jag kan, om jag har attityd och ork. ska samla på det nu och hör av mig vid behov.

kram till er alla hjärtan! :heart:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kram tillbaka, samla nu krafter och återkom med en strålande rapport! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tänkte kura i helgen. start på fredag. ska jag fortsätta i denna tråd eller börja på ny kula i kurforumet?

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt!! :heart:

Du är välkommen till kurforum. :D
Tor 2006

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej! :D

Kunde inte bestämma mig för var jag ska lägga denna fundering. Testar här.

Lilleman som nu mer är STOR och hur GO som helst är JÄTTETUTTIG! Alltså han bara älskar mammas tuttar! Han har ju stenkoll numer på att man måste dra ner mammas tröja och innanför den är det en krånglig bh men sen då är det fritt fram! :oops:

Han närmar sig 11 månader. Och jag ammar (tänker mig) en gång om dagen men det blir snarare 3 gånger. Blir han sugen då blir han jätteklängig och gnällig till jag ger med mig. Jag tycker ju det är mysigt att amma men nu när han näst intill börjar ta för sig själv känns det väl lite överdrivet. Jag tycker det är svårt att låta honom få en gång men inte en annan. Han blir ju inte mätt alls av mjölken utan det är verkligen bara för att han tycker det är gott/mysigt. Han äter vanlig mat som en liten häst och sover gott om nätterna!

Andra med erfarenhet av detta? Är det läge att lägga ner helt?

Kramis!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"