Hej Lilla Mia,
Nu kommer så här det "elaka" inlägget.
Läs din tråd IGEN. Den har i princip alla svar du någonsin kan behöva. Alla har svarat, visat tålamod, svarat och stöttat på alla sätt man bara kan. Här på forum jobbar vi med konkreta råd, en viss "attityd" hoppas jag du märker att vi försöker hålla. Och vi sysslar inte med en massa styrkekramar, det blir nog bättre med tiden, och stackars mig och dig inlägg. Utan här är vi konkreta och direkta. Vi jobbar ALLA på vår fritid, ger av den erfarenhet vi själva har, vilket kan innebära att man får lite olika råd från en del. Men gemensamt är att vi alla jobbar i barnabokens anda.
Så, de två största bovarna i ALL barnafostran är ORO och STRÄVAN EFTER PERFEKTION. Jag är extremt skyldig till båda så jag vet hur det känns.

Dock insåg jag snabbt att klaga inte gjorde vår situation bättre, inte heller mitt dåliga tålamod. Så, jag fick helt enkelt ta fram de egenskaper jag då HAR. MÅLMEDVETENHETEN. Jag lade upp en plan, jobbade målmedvetet och höll mig till det. Ingen eller inget barn är förkänta av dubbla budskap eller en mamma med vargar.
Så hellre tveklöst FEL än tveksamt RÄTT! Hänger du med?
Nu är jag inte någon BB "stöttare" av att ta flera steg bakåt, med 2 nattmål, napp och alla andra saker som en 5 mån vid detta laget faktiskt kan och vill klara sig utan. Han ber om din ledning, din trygghet och ditt direktiv.
Vissa barn behöver bara en vindpust i rätt riktning, andra behöver att man pekar med HELA HANDEN. VAd har du för barn? Din första verkar vara ett barn som tacksamt tog emot den mjuka vägledning som du gav, medans Elias kanske behöver mera tydlighet, förutsägbarhet och trygghet. Så hur förmedlar du då detta?
Ang. välling så finns speciella välling nappar, de måste vara stora, även ersättning m.m. bör vara på MINST 3 hål. Han behöver få bli mätt nu. Riktigt mätt. Ni har nu skapat ett mönster där man "skall" äta på natten och då kommer ingen att börja automatiskt äta på dagen. De är många, många, många barn som äter på natten för att hänga med på dagen bättre. Men detta är ju något som man som förälder vet bättre än sina barn. Så man Leder, Visar, Lär och Hjälper sitt barn att komma och finna rätt här i världen.
Nu vet jag inte hur schemat ser ut med till 5 mån brukar man prata om 15 tim sömn/dygn så det kan inom en snar framtid vara på sin plats att fundera på 30 min mindre sömn. De flesta har 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20 Men sen finns variationer på detta. Fundera på hur ert schema skall förändras.
Kör med 1-2 nattmål, napp och allt annat en tid, leta ny inspiration och pepping till dig själv att hitta den förändring som skall till för att ni skall finna den ro som ni alla behöver. Återkom när du VILL gå framåt, inte bakåt så finns vi här för att stötta. Då tar vi fram en plan som du känner passar barnet, dig och er familj. Kanske går över till sängen, eller helt enkelt kör en SHN kur för att få allt på plats. Det finns många alternativ, men att gå bakåt det är nog inte vi hjärtan riktigt med på.