Frågor runt kuren av 5mån bebis med feber

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mli74

Frågor runt kuren av 5mån bebis med feber

Inlägg av mli74 »

Hej,

Vi startade kuren på vår son i måndags och är ikväll inne på tredje natten. Första natten gick som förväntat med en hel del uppvak, buffande och ramsande. Han vaknade fjorton gånger mellan 19 och 7. Det kändes helt ok och under dag ett var han pigg och glad och åt bra.

Jag hade förväntat mig att natt två skulle bli bättre men det blev totalt 13 uppvak, buffade bara vid tre tillfällen och körde konsekvent med ramsandet. Tyvärr upplevde jag att han var mycket orolig och när jag buffade kände jag att han var genomsvettig, trodde att det berodde på allt skrik. Idag har han varit gällig men som tur var ätit och sovit bra enligt schema. Efter lunchen tog jag febern på honom och han hade 38.8. Han har precis vaknat från sitt andra sov pass idag och känns ok men lite smågnällig. Nu undrar jag hur vi ska göra i natt. Ska jag fortsätta trots att han inte är helt kry, känns inte så jättebra, men känns väldigt trist att behöva gå tillbaka till det gamla nu när vi har klarat av de två första nätterna? Hur gör man när barnet får feber mitt i kuren? :? Tacksam för svar! :)
mli74

Re: Frågor runt kuren av 5mån bebis med feber

Inlägg av mli74 »

Hej,

Nu är vi inne på tredje dagen och det går sådär. Febern släppte igår men sonen är väldigt hostig och snorig. Natten (tredje) gick inte bra alls, det blev totalt fjorton uppvak, en mer än andra natten. Jag hade hoppats på att tredje natten skulle bli lite bättre så det känns väldigt tråkigt. Jag och min man delade på natten, vi ramsade bara, inget buffande. Vad gör vi fel, varför vaknar Fredrik så ofta, känns som det inte bara kan vara på grund av förkylningen? Dagarna går jättebra,han äter och sover som han ska. Vårt schema ser ut som följande:

7.00 Vakna, lite amning
7.30 Gröt
9.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
12.30-13.15 Sova
13.30 Mellanmål (amining/fruktpure)
14.45-15.30 Sova
17.00 Middag (burkmat)
18.30 Gröt plus lite amning
19.00 Sova

Ser schemat ok ut? Känner mig orolig inför natt fyra och undrar hur det ska gå :( . Mycket ´tacksam för input! :)
mli74

Inlägg av mli74 »

Igår kväll (natt 4) somnade sonen utan problem och vaknade till vid nio men somnade om på en gång efter påminnelseramsa x fyra och bekräftelseramsa. Mellan midnatt och sju vaknade han tolv gånger, mycket tror jag för att han hostar. Hela familjen börjar bli riktigt trötta och vi känner oss uppgivna. Vi vet inte hur vi ska gå vidare.
mli74

Inlägg av mli74 »

Nu har lillen precis somnat utan ett pip (vi är därmed inne på natt 5), tror nästan att han somnade utan att höra ramsan, men det sägs ju att de hör den även i sömnen så det är bara att köra på. Man kan säga att han var extremt trött, det var svårt att hålla honom glad och positiv fram till läggdags. Annars har vi kört på som vanligt och följt schemat efter punkt och pricka. Jag upplevde att han hade lite sämre aptit men fick ändå i sig en hel del. Hans humör har inte varit på topp så vi har kämpat på att hålla honom glad. Nu bävar jag inför natten, har själv dragit på mig någon influensa så känner mig extremt svag och trött. Min man får ta den största delen av natten men också han är väldigt trött. Känns lite tröstlöst men vi kämpar på och hoppas på en bra natt! Vill verkligen att det ska funka! Det känns inte som ett alternativ att gå tillbaka till det gamla, vill säga amning i vår säng större delen av andra halvan av natten och ett barn som vaknar för dagen ibland vid fyra halvfem.
mli74

Inlägg av mli74 »

Vi gör framsteg!!! Sonen vaknade endast tre gånger innan kl. 5 på morgonen. Han somnade snabbt om efter ramsa x fyra och bekräftelseramsa. Mellan 5 och 7 vaknade han sex gånger men somnade om relativt snabbt efter ramsa x fyra och bekräftelseramsa. Igår kväll innan vi gick och la honom så bullade jag upp med en handduk under madrassen vid huvudändan så att han skulle kunna andas bättre vilket verkar ha hjälpt. Jag hörde honom hosta vid flera gånger i natt utan att han vaknade vilket är ett stort framsteg.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och varmt välkommen :-)

Först : ni har gjort precis rätt =D> ! och nu börjar ni se resultatet av det :mrgreen:

Feber och andra otyg är ju sånt som kommer och går och precis som ni redan räknat ut så heter receptet att hålla ut och fortsätta precis som vanligt. Man får visst trösta barnet i sängen (dvs bara man inte tar upp dem)- ge Alvedon, suga snor, ge vatten etc etc man man bedömer att det är det som behövs. Men ni har ju oxå fått tydliga bevis på hur bra det trots allt går att låta dem försöka reda upp situationen själv oxå :thumbsup:

Ni har haft en lite tung start, men rett upp det. Nu kan det ju bara bli lättare tänker jag. Och syftar på er föräldrar :wink: Er son har ju klart och tydligt visat hur kompetent han är! Dock behöver han er fortsättningsvis , så använd nu uppföljningsveckan till att låta ramsan sätta sig.Och betänk att det tar ca 1 mån innan kuren satt sig till 100% :D

Lite reflektioner kring ert schema:

7.00 Vakna, lite amning
7.30 Gröt
9.30-11.00 Sova
11.30 Lunch
12.30-13.15 Sova
13.30 Mellanmål (amining/fruktpure)
14.45-15.30 Sova
17.00 Middag (burkmat)
18.30 Gröt plus lite amning
19.00 Sova

Ni kan med fördel ge gröten på morgonen så snabbt som möjligt. Så små barn som 5-månaders brukar vara JÄTTEHUNGRIGA då. Jag skulle oxå se till att börja utöka med riktig mat så mkt som det bara går. Att vara riktigt mätt är en förutsättning för att kunna sova gott, både natt som dag :wink: Puré PLUS frukt ska det va :wink: Man kan ge gröt till mellis oxå om man vill.Jag brukar varva och köra det vissa dgr och sen ta ngn slags "kraftigare" fruktpuré som omväxling (finns ju flera med fullkorn, dinkel etc). Att ge små mackor som de kan pilla i sig själva kan oxå vara uppskattat :D

De flesta lägger den längsta luren mitt på dagen, eftersom det är den som man sparar till sist (fm- och em-luren ryker i takt med att barnet blir äldre). Så fundera på hur ni ska ha det. :!: Inga ändringar innan uppföljningsveckan är slut dock.

Ni skulle kunna skjuta fram em-luren oxå så att den började närmare kl 16 tänker jag. Det kan bli nog så tröttsamt att hålla sig vaken ända från kl 15.30 om man ska lägga sig 19.

2-2.5 tim mellan varje lur samt 3-3.5 tim mellan måltiderna brukar funka bäst :-)

Läs oxå följande:
viewtopic.php?t=5252

En himla fin sammanfattning om vad SHN handlar om.

Ni har ju gjort ett strålande jobb och ska känna er nöjda hittills. Nu är ni en god bit på väg i att förmedla allt det nya till er son. Ha bara tålamod, så kommer resten av sig själv.

Ha det så bra :heart:
mli74

Inlägg av mli74 »

Hej och tack så jättemycket för svar och input! :) Vi ska titta på schemat och fundera på hur vi kan ändra på det till det bättre.
Några korta frågor:
:?: När exakt tycker du att man kan göra ändringar i schemat? Är det först när han sover en hel natt och en vecka efter det? Eller efter andra veckan från och med att man börjat med kuren, med andra ord börjar uppföljningsveckan på måndag nästa vecka?
:?: Vi har inte skaffat något andningslarm. Trodde att det endast var nödvändigt för riktigt små barn. Sonen kan vända sig från mage till rygg. Känner mig lite orolig för det nu med tanke på att han är förkyld också.

Dagen har varit sådär. Sonen har varit väldigt trött och gnällig. Har kännts tufft att väcka honom efter dagslurerna när han är så trött. Idag var vi hembjudna till kompisar på eftermiddagen, jag vet att man borde undvika aktiviteter just nu, men vi trodde att det skulle gå enkelt och smidigt. Tyvärr var sonen jätteledsen, ville bara äta en halv burk till middag (fyllde på med lite amning och det gick ok) och hostade så mycket att han småkräktes. Innan vi gick hem lät vi honom sova i tio minuter i vagnen (vid halvsex) för vi var oroliga för att han inte skulle klara av hemfärden annars. :?: Är det ok att göra så nu i början? Han kom i säng tio över sju och somnade efter ca 15 sekunder smågnäll. Gick in efter ett tag och lyssnade på andningen och den lät lite tung men ok. :?: Vad händer om han småkräks inatt, kan han ligga på mage, är det ok? Han har inte hostat sen han somnade för en timme sen.
mli74

Inlägg av mli74 »

Ska tillägga att han fick i sig en bra portion med gröt och fruktpuré innan vi nattade honom. Kan även tillägga att vi definitivt kommer att undvika aktiviteter de närmasta dagarna. Hela familjen är trötta och lite småsjuka(finns två storasykon i familjen också, 2 och 4 år gamla). Vår eftermiddagsäventyr genomsyrades av gnäll från samtliga familjemedlemmar och en hel det tårar från de små. Inser att man inte är sig själv när man inte har fått sova på flera nätter i rad. Från och med imorgon ska vi ta det så lungt det bara går. Sen är det bara att hålla tummarna att natten blir bra så att vi får tilbaka lite krafter! Känns tufft men vi håller modet uppe!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :-)

Det är rek. att man inte gör ngr ändringar förrän uppföljningsveckan är slut dvs efter kuren på 3 dgr samt 7 efterföljande dagar. Det är den (minsta) tid man måste ge barnet för att det ska kunna ha en rimlig chans att ta till sig allt det nya.

Alltså..det där med larm..det måste man ju välja själv hur man gör med. Jag vet flera som struntat i andningslarm och kännt sig bekväma med det. Min åsikt är att om man känner sig tryggare med ett larm så köper man ett. Annars låter man bli.

Det där med att låta honom ta en liten power nap bara sådär...njaaa...jag hade nog valt att hålla mig hemma iställetför att göra avsteg från schemat. Alt bjuda hem kompisarna istället. Det är viktigt nu att ni respekterar det er son går igenom! Kuren och uppföljningsveckan är 11 dgr då ni förändrar ert liv. Sen kommer hela världen att ligga för era fötter.

Läste du länken jag klistrade in i förra inlägget? :wink:
Ngt att tänka på.

Kämpa på, det är extra tungt när alla är sjuka och slitna. Jag har oxå tre barn med samma åldersintervall som du, och vi har precis tagit oss igenom 3 v influensa som gått runt i hela familjen. Då orkar man inte med så mkt mer än det grundläggande. Men det kommer ge med sig.Var bara schyssta mot er själva :-)

Håll fanan högt! =D> :thumbsup:
mli74

Inlägg av mli74 »

Tack för svar! Känns så otroligt skönt att få pepp och handledning. Natten (natt sex) gick mycket bra. Totalt sju uppvak, varav fyra efter kl fyra på morgonen. Endast vid två tillfällen tog det lite längre tid att få sonen att somna om (ca 10-15 min) annars någon minut och vid några tillfällen efter några sekunder. För första gången på en vecka känner jag mig nästan utsövd, vilken fantastisk känsla. Nu är jag helt övertygad om att sonen har fattat läget, att han lyssnar på ramsan och känner sig nöjd och trygg i sin säng. Nu kan det bara bli bättre! Måste bara säga att det som jag verkligen tycker är anmärkningsvärt är att han 06.50 somnar om efter lite ramsande. Hade någon sagt till mig för en vecka sen att sonen skulle kunna somna om vid den tiden utan att man går in i rummet hade jag aldrig trott det var möjligt! Magiskt!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt =D> Nu har ni nog fått den bekräftelse ni behöver för att orka fortsätta på samma sätt. Och att få känna sig utvilad är ju oxå en extra bonus såklart som bättrar på motivationen :mrgreen:

Fortsätt på samma sätt. Och lägg på minnet att ni faktiskt har lyckats :wink:

Jag vet precis vilken känsla du talar om :mrgreen: Ta med dig den nu och rid på "vågen". Det här fixar ni :thumbsup: :heart:
mli74

Inlägg av mli74 »

Tack! :) Vi har lyckats och är nästan i mål och forumet får en verkligen att vilja kämpa vidare. Kan inte klaga på natt 7, sonen vaknade endast en gång innan halvfem. Mellan fem och sju vaknade han dock totalt sex gånger. Vi ramsar och låter honom gråta (egenligen mer argt skrik) några sekunder mellan varje ramsa. Ska vi låta honom skrika längre, känns som perioden mellan fem och sju är en enda lång ramsa. :?: Vad kan vi göra för att få honom att sova bättre under morgonkvisten?

Ska tillägga att han fortfarande är väldigt förkyld och hostar en hel del. Apptiten var väldigt dålig under hela dagen igår och imorse fick jag bara i honom några skedar gröt. Efter lunch ska jag gå till doktorn så får vi se vad han säger.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Sådär tidigt på morgonkvisten är en pangramsa det allra bästa. Dvs en kort och glad upplysningsramsa X 4. Sen säger man inget mer :-& . Antingen låter man barnet vara eller så gör man sk husljud - plockar disk, spolar i kranen, går på knakande golv etc etc. Allt för att förtydliga att allt är som vanligt och att det fortfarande är dax att sova :sleep:

Ramsar man järnet den tiden blir det lätt underhållning plus att barnet får svårt att varva ner och somna om. Du skriver oxå att er son låter mer arg än ledsen; jag låter min son vara ifred när han är arg...ofta har det varit så att ramsandet stört honom mer än vad det har hjälpt. Har man bara backat så har han lugnat ner sig efter 10 minuter el så. Visst ska man svara på barnets frågor, men det gäller att hitta balansen oxå och lyssna på hur de låter :wink:

Vargtimmen, dvs 4-6 samt timmen innan de ska upp kan vara en hård nöt att knäcka ](*,) , men ger man inte upp utan framhärdar, så kommer det oxå att lösa sig. Jag fick hålla på i ca 2 v med min son innan polletten trillade ner. Så, ge inte upp, utan kör på! :thumbsup:

Hoppas förkylningen ger med sig!

:heart: :thumbsup:
mli74

Inlägg av mli74 »

Nu ska det firas :D ! Sonen sov för första gången i hela sitt lilla liv en hel natt (natt 9), somnade med jollrande kl 7 och vaknade första gången 05.20 (det får räknas som en hel natt idet här stadiet). Efter lite ramsande och en pangramsa somnade han om och vi fick väcka honom kl 7. Nu har vi bara vargtimmen att jobba på och det känns inte så svårt med tanke på att vi har verktygen och vi vet att han KAN somna om. Förkylningen är mycket bättre, men en hel del hosta. Dock klarar han av att somna om varje gång han hostar på natten och det är helt fantastiskt. Under förmiddagen idag har han varit glad och pigg och apptiten är tillbaka!
mli74

Inlägg av mli74 »

Vill också passa på att tacka dig frk Carlsson för allt stöd, pepp och tips! Du har verkligen varit en stöttepelare under denna tuffa period. Så glad att detta forum finns och bravo till er alla som lägger tid och energi på er fritid för att hjälpa oss nybörjare =D> . Stort tack!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"