Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av Nat »

Hej,

Är rätt ny här men har läst lite av det som skrivits. Vi tänkte börja kura vår son ikväll. Egentligen har vi redan tjuvstartat på dagslurarna idag så jag har provat på att söva honom med Annas metod. Det gick inte så värst bra så jag är lite nervös inför natten. Dessutom är min man borta till 3-tiden inatt så jag får klara de första timmarna själv. Sen kommer han ta stordelen av dagen imorn så jag får hitta på nåt skoj.

Sonen sover 3 pass om dagen varav pass 1 och 3 är utomhus i vagn och pass 2 har jag planerat för inomhussovning. Idag har han endast sovit sitt utomhuspass och totalvägrade de övriga 2. Att tillägga så är detta första dagen han sover inomhus på dagarna..
Vi körde buffning, solfjäder och oj vad vi ramsade... Oh my va jobbigt och ångestframkallande det var för mig. Jag kände ofta tårarna bränna i ögonen. Försökte vara trygg och stark men vet inte om rädslan kanske ändå sken igenom.

Sonen har alltid sovit riktigt riktigt dåligt på grund av att vi har gett honom dåliga vanor (vaggning, amning dygnet runt när han vill) och sova har vi inte alls lyckats få honom att göra. Vi har gjort allt fel men det mesta gjorde vi i största välmening. Förstår inte hur vi kunde vara så dumma :oops:

Sen två veckor tillbaka har vi kört på schemalagda dagar utifrån information jag fått från olika håll. För 3 dagar sedan fick jag hem Annas böcker i brevlådan som jag lusläst. Har igår kväll ändrat schemat efter Annas anvisningar. Det var dock inte mycket ändringar som krävdes då mitt schema redan var rätt bra.

Efter att jag införde schemat så började vår son må mycket bättre, han skrek mindrer och gnällde och grät mindre. Dessutom så minskades nattamningar ner från 6 amningar till 3. Dock är det fortfarande lite för mycket.

Jag har även gjort allt de senast veckorna för att han ska få sova, jag ville verkligen att han skulle må så bra som möjlgit och det gör man inte utan sömn så jag har stått ute och vagnat och vagnat. Tyvärr gjorde jag fel, helt fel. Jag sövde honom med vagnandet vilket gjrode att han vaknade hela tiden. Jag fattade ingenting... Nu efter att ha läst boken så fattar jag :D Men hur gör man för att "avvagna" honom?

Lite frågor:
1. Hur många dagar skulle ni gissa på att det tar innan vi kan se några förbättringar utifrån det jag berättat?
2. Hur gör jag solfjädern på bästa sätt på en sidosovare?
3. Hur buffar jag på bästa sätt på en sidosovare?
4. Hur länge kan jag göra solfjädern när han skriker upp sig till hysteri (kräks)?
5. Finns det några barn som denna metod inte fungerar på (vilka)?
6. Jag ger sonen gröt som näst sista målet alltså målet innan gonattslurken. Skall jag även där "fylla" honom tills han absolut inte kan äta mer och kräks eller ska jag vara försiktig när det inte är amninsmjölk?
7. Hur vet jag att han inte känner sig sviken av mig?
8. Får jag titta på honom när jag solfjädrnar?
9. Vad gör jag om han varken blir lugn av buffning, solfjädern eller ramsandet inatt? alltså finns de nån sista utväg?

med varma hälsningar
Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat

Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av Nat »

Nu är sonen lagd för natten. Han somnade på 10 minuter. Jag gjorde så här:

Gonattsaga
Släckte och drog ner rullgardinen
Lade sonen i sängen
Lade tillrätta (på sidan)
Pussade på pannan
Ramsade vid sängen
Ramsade på väg bort
Ramsade ut genom dörren
Ramsade utanför dörren

Sonen lekte med sin snutte utan att protestera
När jag inte hört nåt på ett tag så ramsade jag halvlågt och med snäll ton 4.gånger.

Jag buffade inget... var det fel?

Kan nån hjälpa mig hur jag ska göra när han vaknar inatt och är panikhungrig och arg? shit jag är så nervös
Nat

Inlägg av Nat »

Här är vårt schema om någon kanske vill slänga ett öga på det och se om vi gjort rätt

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Amma
07:15 Egenlek i sängen
07:45 Morgontoalett
08:00 Lek
08:45 till 09:30 Sömnstund 1 i säng
09:30 Lek
11:00 Amma
11:15 Lek
11:45 till 14:15 Sömnstund 2 i vagn
14:15 Smakis och amma
14:45 Lek
16:15 till 17:00 Sömnstund 3 i säng
17:00 Promenad vaken i vagn
17:30 Gröt
19:00 Bad eller massage
19:20 Kvällstoalett
19:30 Amma
19:45 Bok
20:00 Sova för natten
Nat

Inlägg av Nat »

Han har nu vaknat första gången under första kurnatten. Buffning och solfjädern när han ligger i sidoläge fungerade inget vidare. Vet inte ens säkert om det är rätt att göra det för jag hann tyvärr inte få svar på dom frågorna innan vi satte igång.
Hans skrik stegrades och jag hade inget verktyg att tillgå så jag lade honom på mage utan andningslarm som vi inte köpt då vi tänkt ha honom på sidan som han alltid sovit. Dock tog jag lite i panik beslutet att han är ju 6 månader om en vecka och därför bordet det vara rätt ok att han sover på mage?!??! hjälp har jag gjort fel? jag får sitta och vakta honom hela natten så han inte slutar andas. Han är inte förkyld iallafall...

Han kan inte vända sig från mage till rygg så han är fast i magläget... hjälp vad har jag nu gjort? är detta jätte fel? känner inte att jag tar så värst bra beslut i denna trötthet.

Han blev iallafall lugn av buffandet när han låg på magen, tror ajg hittade en bra rytm. Noterade allt i ett block.. Han frågade ltie till men efter lite bekräftelse så blev han väldigt lugn snabbt och jag kunde ge en lugn och fin avslutande ramsa som han nog fick med sig i sömnen.

Min man kommer hem om en timme, så jag får väl fråga då vad han tycker om magläget. Har googlat på PSD och det verkar vara de första 1-4 månaderna det är som värst. Hur är det för en kille som är 5 månader och 3 veckor? han är inte prematur, han är stor och stark och inte sjuk, det borde vara ok eller? hjälp nu blev jag nervös

Hoppas nån orkar/hinner svara på mitt blödder :shock:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej på dig :-)

Det låter som att du hade en ganska jobbig kväll igår och att natten oxå varit jobbig. Jag tycker att du ska ta dig en funderare på om du verkligen ska göra detta?

Det är inte meningen att vi ska vara rädda och osäkra när vi kurar. Tvärtom ska vi vara spiksäkra och trygga och förmedla till barnet att det är såhär vi ska göra. Mkt av det du skriver om hur du tänker, känner och gör verkar vara precis motsatsen :cry:

Jag förstår att du/ni vill att er son ska sova. Men då måste ni oxå veta hur ni ska gå till väga och det måste kännas absolut rätt. Som du håller på nu blir det varken hackat el malet. Och det tror jag oxå att du själv känner och förstår :wink:

Läs den här länken:
viewtopic.php?t=5252

:arrow: Och fundera. Det är så det ska kännas. Eg spelar det ingen roll vilka verktyg man använder etc, det är grundinställningen som avgör.

Just nu verkar allt bara vara ett enda virrvarr, eller bludder som du skriver. Och det är väl inte det som du vill förmedla till din son?

:arrow: Lägg ner det du/ni håller på med nu. För det är ingen kur, det är bara osäkra, dubbla budskap till din son som förvirrar honom - och er.
:arrow: Ta och läs igenom SHN-boken igen, och ta det LUGNT denna ggn. Måga av de frågor du ställt får du svar på i boken, däröfr undrar jag hur nog du läst den.
:arrow: Känn efter i varje kapitel om det är ngt du kan ställa upp på. Utgå från DIG och ER - inte från folk här på forumet :wink:

Kommer du fram till att ni ändå ska köra så kanske din sambo kan ta kurningen om han är starkare psykiskt än vad du är? Det är inget med det, så har vi gjort eftersom jag vet med mig att jag har mkt lägre stresstolerans än min sambo.

Skrivet i all välmening och med förhoppning om att ni kommer till rätta med vad som passar ER :heart:

Mvh Sanna
Nat

Inlägg av Nat »

Blir visst bara jag själv som skriver i min egna tråd *suck* men det är lite skönt att skriva av sig så jag fortsätter :D

Natt 1 avklarad: check
Den gick klart över förväntan.
Lillen somnade snabbt kl 19:45
Vaknade kl 24:30 (buffning, solfjäder, ramsa ramsa, buffa, vända över till mage, buffa, solfjäder, ramsa ramsa ramsa ramsa ramsa......)
Somnade om vid 01:25

Vaknade igen vid 06
I ren förvirring lade jag över honom på rygg, han blev super arg, buffade, kom på mig själv och vände över honom till mage, buffade honom lugn, ramsade mig ut, svarade på hans små utrop, han somnade snabbt om
somnade igen 06:20

Vaknade 06:50
Skrek till men inte upprört. Jag svarade med att ramsa tydligt och klart.
Somnade om 06:55

Väckte honom med tjo och tjim kl 07:00 charp!!! han var glad som en sol

Problem
Ammade honom på mina överfyllda bröst som var helt ovana med detta. Skulle sedan lägga tillbaka honom i spjälsängen för ensamlek, då kaskadkräks han, över hela sin säng, mig och golvet, det var mjölk överallt. Han har ingen feber så jag antar att hans mage är lite i chock?!?

Skulle byta på honom och byta kläder på oss båda då vi var nerkräktsa. Han bajar då grönt löst över hela skötbordet och sig själv.

Nåt som är fel? eller?

Han har inte feber, och verkar hyfsat nöjd, han ligger och leker med sina favoritsaker nu bredvid mig i soffan och är rätt lugn, lite slö men ser inte sjuk ut.

Jag är trött som jag aldrig varit tidigare men rätt nöjd ändå. Ska snart väcka mannen som får ta bäbis och jag ska försöka sova några timmar är planen.
Nat

Inlägg av Nat »

Tack för svaret, du skrev nog samtidigt som jag :shock:

Blev lite besviken på svaret dock för jag är ju mitt i en kur nu och att då få rådet att avbryta känns riktigt trist. Jag behöver nog hellre peppning än kritik?!? eller?!?

Hela familjen behöver få sova och vi har provat en massa annat som inte fungerat. Behöver ju få detta att fungera nu :(
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Mitt inlägg var inte menat som kritik :oops: Utan jag undrade bara ifall att det var så att du/ni är 100% på att ni verkligen ska köra SHN eftersom du uttalade så mkt oro. Men då verkar det som att det är det ni bestämt er för :thumbsup: .

Jag har nog inget bra svar på varför han kräktes som han gjorde imorse, vet bara att det är ju så det blir ibland (?). Det har nog inget med kurandet att göra tänker jag. Om du får problem med för fyllda bröst under natten kanske du kan pumpa ur det värsta.

Bestäm er för om han ska sova på sida el på mage och kör på ett av dessa. Inte hålla på med bägge och. :arrow: De flesta barn sover allra bäst på magen, men man kan få kämpa lite för att få dem att acceptera detta. Det är där som attityden av självklarhet (som du säkert läst om) kommer in. Det är ju så, att oavsett hur bra vi ramsar, gör scheman, solfjädrar, buffar etc etc så spelar det ingen roll om vi inte förmedlar säkerhet i allt vi gör. :D

Fr om natt 2 så övertar ramsan mer och mer och ni släpper buffningen. Jobba med olika tonlägen och våga oxå avvakta för att se hur din son tar till sig ramsan. Glöm dock inte att ni är väldigt tidigt i kuren ännu. Det funkar inte att känna stress och förvänta sig att detta ska sitta som en smäck direkt.

3 dagars (4 nätters) kur samt 7 dgrs uppföljningsvecka är det minsta ni får ge er till tåls (apropå din fråga på hur snabbt man kan se resultat). Många barn sover 12 tim redan 3e el 4e natten på kuren, men det kan dröja tills under uppföljningsveckan. Sen tar det ytterligare en månad innan kuren "satt" sig helt och hållet. Under hela denna tiden måste man jobba stenhårt dygnet runt med att följa schemat och att använda verktygen med omsorg. Ni kommer dock att märka att det blir bättre ganska snart även om det kommer finnas detaljer att slipa på (den sk vargtimmen brukar bli en hård nöt att knäcka men det klarar man :-)).

Ert schema ser jättefint ut :-) så fortsätt med det.

:arrow: Ang larm så tänker jag såhär - känner man sig det minsta orolig så ska man skaffa ett. Då slipper man iaf de gnagande tankarna :wink: Jag känner flera som skippat larmet och det har gått bra för det. Det är ju inte så att ett barn automatiskt slutar andas bara för att det sover på mage. Men fundera över om det är värt att köpa ett ifall din oro tenderar till att ta överhanden.

En rekommedation : börja öka på hans matportioner! Iom att man kurar så ökar oxå aptiten :-) Och att sova hela natten är oxå sammankopplat med att vara riktigt mätt. Börja tuta på och utöka smakisarna till riktiga portioner. Kör man på och allt går som det ska kan man vara uppe i ganska stora mängder på 2-3 v. Så sätt igång :P Kanske kan du lägga in ytterligare en portion gröt, kanske till lunch el mellis så länge?

Ha det så bra och jobba på :thumbsup: :heart:

Mvh Sanna
Nat

Inlägg av Nat »

Var bara så trött så jag orkade lixom inte tänka tanken att släppa detta som vi bestämt oss för och läsa på igen och sen köra om en vecka nu när jag laddat så väl inför denna gång. Du vet bäddat i annat rum för mannen, bäddat för mig utanför sonens rum, laddat med tidningar och kakor och kaffe för natten och avbokat alla aktiviteter under flera dagar.

Men jag väckte mannen och frågade om vi ska fortsätta och han såg helt frågande ut och sa: "men hallå vi kan ju inte vela fram och tillbaka". Haha så jag antar att vi kör, jag vill iallafall köra till 200 % för jag lider så när lillen inte sover bra och är mörk under ögonen och gnällig. Det är hemskt att se.

Jag har bestäm mig nu, han ska sova på mage, han accepterade det redan andra gången när jag var bestämd och höll ett hårdare tryck över ryggen så han inte kunde krypa runt. Åker och köper larm idag om nåt är öppet så jag slipper ligga och fundera som du skriver.

Lade honom för att sova första sömnstunden nu för dagen och buffade då bara en gång och ramsade resten och det funkade!!!! han somnade på 10 min!!!! weee

När du skriver att öka hans mat så undrar jag om du menar att öka den befintliga smakisen som vi har schemalagt eller om du menar att byta ut ytterligare ett amningsmål mot riktigt mat plus amning?

Kör väldigt försiktigt med maten, dag 1 en sked, dag 2 två skedar och dag 3 tre skedar... sen går vi vidare till nästa smak. Kör en matig variant som varmrätt (rotfrukter och liknande) och avslutar alltid med en effterrätt (frukt eller bär). Tycker du vi ska öka upp till mer än det?

Läste Barnaboken och efter att jag gjorde det så ändrade jag attityden när jag matar honom till en mer självklar och säker attityd istället för som tidigare "oj oj är det gott? vill du ha mer? mindre? kallare?...." han var lite förvirrad av detta och äter nu glatt på allt jag ger honom (utom röda vinbär som han gör sura miner åt) :D

Tack för svaren!!!!!!
Dags att väcka mannen så ska jag knoppa en timme
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Va bra :thumbsup: Nu är ni på rätt spår! Härligt att höra hur ni har planerat för detta tidsmässigt etc. Inget slarv här inte.

=D> Kanon att du tar stöd i BB! Kolla här på forumet oxå, här finns sk klistrade favorittrådar där man kan får tips direkt.Det är vanliga frågor etc som dyker upp hos många så ist för att sitta å vänta på svar kan man börja med att kolla där. I SHN-boken finns det oxå svar på det mesta om man "lusläser" :-) Jag brukar anv den som en "uppslagsbok" numer.Alltid hittar man ngt :mrgreen: . Kapitlet om "Säkerheten" ligger mig särskilt varmast om hjärtat.

På PRECIS samma sätt som du frammanade attityden kring hur du matar din son ska du göra när det gäller att hitta attutyden ang hans sovande :thumbsup: Inga tveksamheter! Bara "tjoffa" på :thumbsup:

Ang maten: Jag har alltid gjort såhär (men det är jag det) att jag utökat en av smakportionerna till att börja med.Och då har jag börjat med att ge fler skedar/gång helt enkelt. Jag har inte slutat förrän de visat att de inte vill ha mer (kommer det upp så gör det).

Ganska snabbt har man varit uppe i en liten burk (el motsvarande mängd om man gör egen mat). Då går man vidare och satsar på nästa mål med puré och utökar det. Sen lägger man till frukt som dessert på det, på samma sätt. Och frukten brukar aldrig vara ngt problem eftersom de oftast gillar den :-) Efter ca 1 mån har jag börjat ge stora puréburkar, men du lär ju märka vilken takt din son har. Dock tror jag att de flesta av oss är lite för försiktiga när det gäller detta med att introducera/lära att äta mat. Efter att ha lärt 3 barn att käka så inser jag att det inte är så himla märkvärdigt bara man själv har den rätta inställningen :wink:

Var jag klar i hur jag menar?

Jag har alltid kört på samma smak, t ex potatis och majs, tills barnen visat att de klarat att äta en liten burk. Då har jag resonerat som så att då kan man iaf köra på den. Och så har jag gett mig på nästa mål istället - med samma smak. Och på så sätt kommit upp i två huvudmål/dag med samma smak ganska snabbt. Sen har jag börjat smyga in ngt annat eftersom. När de har visat att de kan äta 1 liten burk med rotfrukter samt fruktpuré till efterrätt har jag gått över på annat. Vill man inte börja med kött så finns det ju flera veg puréer med grönsaker, tomatsås och pasta el ris.

Visar de att de inte gillar det man introducerar får man ju backa såklart och köra på det som funkar. Ett alt kan ju vara att ge större mängd bara isf eftersom enbart rotfruktspuré kanske inte är SÅ mättande i längden, iaf inte när de börjar bli lite äldre. Om gröt funkar för er skulle jag börja ge en portion 3 ggr/dag - morgon, mellis och innan sänggåendet. Du kan ju amma vid sidan om, men jag tror det är viktigt att maten får börja ta lite större plats. Nu börjar din son bli så gammal att bröstmjölken inte riktigt erbjuder samma mättnad som den gjorde förut.

Härligt att fm-luren gick så bra :-) Nu får ni börja backa lite från buffandet, men det är OK att köra det iom KRIS inatt oxå, men helst inte. Ramsan ska ta över mer och mer nu.

Jag köpte mitt larm på andningslarm.se. Kan rekommendera Baby Sense II :-) som jag haft till 2 av mina barn. Det är kanon, fellarmar aldrig. De är dessutom snabba på att leverera om jag inte minns helt fel.

Okej. Hoppas du sover gott just nu :-)

Ha det bra! :thumbsup: :sleep: :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

Vi får nog köra lite hårdare med riktigt mat nu, har laddat med mera mat tills han vaknar nu kl 14:15.. han har fått en riktigt smaskig blandning som jag själv gärna skulle äta :D

Sömnstund 1 gick bra men sömnstund 2 som håller på just nu har inte alls gått lika fint. Han somnade bra men har sen vaknat upp 4 gånger. Jag har vagnat varje gång (han sover i vagn sömnstund 2) och sen har jag ramsat när han lugnat ner sig.
Ska verkligen försöka få honom att sova tikll prick 14:15
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt jobbat.Kom ihåg nu bara att ni fortfarande är alldeles i början, så misströsta inte för att saker och ting inte sitter än. Följ bara schemat och framhärda och visa honom hur det ska vara.

Han har ju knappt haft ett dygn på sig att ta till sig allt det nya :shock:

Kom ihåg oxå, att iom att ni slutar buffa så slutar ni oxå vagna det passet han ska sova i vagn. Vagningen fyller ju samma funktion som buffningen :!: Målet är att han ska kunna somna själv i stillastående vagn hädanefter, om ni nu bestämt er för att ett av sovpassen skall vara där.

Låter bra med maten. Kört hårt! :thumbsup:
Nat

Inlägg av Nat »

Är det vanligt att första dygnet är lite av en smekmånad där allt går ganska lätt? och isåfall brukar det vända till natt 2? vi har ju haft det rätt lätt tycker jag det senaste dygnet. Det var två jobbiga läggningar igår dag men i övrigtr så har det gått smidigt. Han lyssnar verkligen till ramsan även om han blir lite arg :shock:
Nat

Inlägg av Nat »

Sonen är slö, trött och seg (precis som boken beskriver), han grät sig igenom sina smakisar, vet inte om jag gjorde rätt som fortsatte att ge honom mat i det läget. Borde kanske hoppat över det målet och bara gett bröstet? han glömde att gråta när jag spelade allan så jag körde en clownshow samtidigt som jag matade. Vet inte riktigt om det heller är korrekt, står inget om det i boken vad jag hittar. Men men han åt upp allt blåbärsmos och en hel del avocado så jag är nöjd rent näringsmässigt. Dock vill jag inte att han ska få negativa associationer av att vi äter trots att han smågråter...

Han är sjukt gnällig hela tiden och saker han brukar gilla tittar han apatiskt på. Jesper har honom just nu i babybjörnen som vi inte använt på typ en månad... men nu är han nöjdare iallafall, han får hänga med i den när Jesper jobbar lite med huset.

Håller stenhårt på schemat, ruckar inte på en minut..
tack för uppmuntran
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:roll: Det låter som att ni har det "som man brukar" såhär i kurens inledning. Barnen blir jättetrötta och kinkiga och får inte sällan distraheras både avs att hålla sig vakna samt att få i sig mat. Men det är bara att köra på =D> Det kommer vända ganska snart, så fort den mest akuta sömnbristen lagt sig.

Fortsätt på samma sätt och med samma inställning!
=D>
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"