Är rätt ny här men har läst lite av det som skrivits. Vi tänkte börja kura vår son ikväll. Egentligen har vi redan tjuvstartat på dagslurarna idag så jag har provat på att söva honom med Annas metod. Det gick inte så värst bra så jag är lite nervös inför natten. Dessutom är min man borta till 3-tiden inatt så jag får klara de första timmarna själv. Sen kommer han ta stordelen av dagen imorn så jag får hitta på nåt skoj.
Sonen sover 3 pass om dagen varav pass 1 och 3 är utomhus i vagn och pass 2 har jag planerat för inomhussovning. Idag har han endast sovit sitt utomhuspass och totalvägrade de övriga 2. Att tillägga så är detta första dagen han sover inomhus på dagarna..
Vi körde buffning, solfjäder och oj vad vi ramsade... Oh my va jobbigt och ångestframkallande det var för mig. Jag kände ofta tårarna bränna i ögonen. Försökte vara trygg och stark men vet inte om rädslan kanske ändå sken igenom.
Sonen har alltid sovit riktigt riktigt dåligt på grund av att vi har gett honom dåliga vanor (vaggning, amning dygnet runt när han vill) och sova har vi inte alls lyckats få honom att göra. Vi har gjort allt fel men det mesta gjorde vi i största välmening. Förstår inte hur vi kunde vara så dumma
Sen två veckor tillbaka har vi kört på schemalagda dagar utifrån information jag fått från olika håll. För 3 dagar sedan fick jag hem Annas böcker i brevlådan som jag lusläst. Har igår kväll ändrat schemat efter Annas anvisningar. Det var dock inte mycket ändringar som krävdes då mitt schema redan var rätt bra.
Efter att jag införde schemat så började vår son må mycket bättre, han skrek mindrer och gnällde och grät mindre. Dessutom så minskades nattamningar ner från 6 amningar till 3. Dock är det fortfarande lite för mycket.
Jag har även gjort allt de senast veckorna för att han ska få sova, jag ville verkligen att han skulle må så bra som möjlgit och det gör man inte utan sömn så jag har stått ute och vagnat och vagnat. Tyvärr gjorde jag fel, helt fel. Jag sövde honom med vagnandet vilket gjrode att han vaknade hela tiden. Jag fattade ingenting... Nu efter att ha läst boken så fattar jag
Lite frågor:
1. Hur många dagar skulle ni gissa på att det tar innan vi kan se några förbättringar utifrån det jag berättat?
2. Hur gör jag solfjädern på bästa sätt på en sidosovare?
3. Hur buffar jag på bästa sätt på en sidosovare?
4. Hur länge kan jag göra solfjädern när han skriker upp sig till hysteri (kräks)?
5. Finns det några barn som denna metod inte fungerar på (vilka)?
6. Jag ger sonen gröt som näst sista målet alltså målet innan gonattslurken. Skall jag även där "fylla" honom tills han absolut inte kan äta mer och kräks eller ska jag vara försiktig när det inte är amninsmjölk?
7. Hur vet jag att han inte känner sig sviken av mig?
8. Får jag titta på honom när jag solfjädrnar?
9. Vad gör jag om han varken blir lugn av buffning, solfjädern eller ramsandet inatt? alltså finns de nån sista utväg?
med varma hälsningar
Nat