Dela rum - storasyster är pigg under middagsluren?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MarieH

Dela rum - storasyster är pigg under middagsluren?

Inlägg av MarieH »

Hej!
Inte aktuellt riktigt ännu, men vi behöver fundera på hur vi skall stuva om i möbleringen...

Vår färska lillebror skall förstås dela rum med storasyster, men hon har perioder där hon är jättepigg under middagsluren (13-14.30). Hon stojar då glatt i sängen, sjunger, pratar med tapeten :lol: och småväsnas i största allmänhet. Glad och fin hela tiden och hon verkar uppskatta att få lite tid för sig själv. De här perioderna kommer alltid i samband med större utvecklingssteg, just nu har hon bestämt att hon inte vill ha blöja + att hon fått en lillebror.

Hur gör man, kan han sova även om hon stojar - eller skall hon vila middag någon annanstans? :?: (Sover fortfarande i spjälisen, och hon gillar den verkligen.)

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag kan bara gå till mig själv och våra barn...
Det hade nog inte funkat att våra tjejer sov middag i samma rum...
Det är för ljust, för roligt o.s.v. Dom hade aldrig somnat, jag tror inte det faktiskt! Bara legat och tjattrat och fnissat... :wink:

När de sov middag båda två (har nyss slopat middagssömnen för 4,5 åringen) delade jag på dem.
Lillasyster inomhus i sin säng, och storasyster som hon alltid varit van vid, utomhus i sin vagn.

På nätterna, däremot delar dom rum, och det funkar bra, men då är det mörkt...

Du kanske kan ha en resesäng i ett annat rum till storasyrran?
Eller chansar du på att lillebror är så liten att han vänjer sig vid ljuden, det kan ju gå hur bra som helst! Han lär bli rätt immun av ljud under dagtid, dom blir det, "andrabarnen" 8) :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Tack för bra svar (som vanligt :D).

Nej, de är nog lite för sällskapliga - iaf om han blir som sin syster :heart:. Det lutar åt att vi får skaffa en resesäng, det verkar lösa många problem (ensamlek, släktbesök, middagsvila...). Gott att höra att de fortsätter sova middag så pass länge, de verkar verkligen behöva det! Har du något bra tips på en säng som funkar att få med sig på resor?

Ljudimmunisering pågår nu för fullt, storasyster hjälper nämligen till att vagna på dagtid - och hon måste förstås tala om att vi vagnar ifall lillebror inte fattat det; "Vagn! Vagn! Vagn!" :lol:. Vi tyckte det var lika bra han lärde sig direkt :D.

Vi har just dragit igång med första schemat och håller på att vagna bort ena nattmålet, så han ställde en del :roll: frågor inatt... Trött mamma, men övriga familjen hann inte höra ett knyst - jag slängde mig över vagnen vid minsta "jag-håller-på-att-vakna-och-vill-ha-mat"-knorrande!

Kram,
Marie

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D

Jag letade förtvivlat på våran resesäng om jag såg något märke, men det fanns ingen! :shock: Vi köpte den i vår lokala leksaks/barnvagnsaffär.
Den kostade 795:- vill jag minnas, men det finns billigare varianter på t.ex JYSK.
Ska man använda den mycket, kan det ju dock vara idé att satsa på lite dyrare.
På våran fäller man upp kortsidorna först, sedan långsidorna, och sedan trycker man ner botten. Inuti lägger man en madrass, som när sängen är ihopfälld rullas runt sängen.
När man fäller ihop den börjar man med att dra upp botten, sedan långsidorna
Smidig (när man väl lärt sig att det var viktigt att gavlarna fälldes upp och ner i rätt ordning :roll:)
Ett litet bärhandtag finns, så det går lätt att bära den med sig.

Kommer ihåg när jag satte schema och Clara skulle hjälpa till med vagningen...Oj, vad hon slet, och oj vad hon pratade. I början hyschade jag lite på henne :oops: men sedan insåg jag det befängda i det! Självklart är det ju bättre att de små lär sig sova till alla ljuden i huset!

Egentligen var det i somras Clara slutade med att sova middag, hon var drygt 4 år då. Men när hon började på dagis i augusti var hon SÅ trött när hon kom därifrån (3,5 timme, 3 ggr/veckan) att jag de dagar hon gick på dagis beslöt mig för att lägga in en liten 20-minutare. Men nu, de senaste 2 veckorna har hon inte somnat, så då tog jag bort den luren i tisdags, funkar fint! :D

Lycka till med natten! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
MarieH

Inlägg av MarieH »

Tack!
Har just lagt båda, storasyster för natten och lillebror för sista tvåtimmarsluren. Ingen risk för överfokusering när man kör läggning av en gosunge i bottenvåningen och har halat upp den andra gosungen och barnvagnen i övervåningen för att det var för jobbigt att springa ner och vagna på dagslurarna. Känns verkligen som om jag har sjutton andra bebisar och arton kor. Speciellt när det dessutom hojtas "Po! Po!" från stora damen som kastat blöjan... Det är något att fokusera på, om man inte vill torka golv :lol:.

Vi får ge oss ut och titta på en bra resesäng, det blir en del åkande så den kommer till nytta på fler ställen. Synd att det inte fanns något märke, det brukar de ju vara pigga på att sätta ut annars.

Kram,
Marie

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Apropå Resesäng....
Har precis köpt IKEAS resesäng av en kompis. Nu vet jag inte om dom finns kvar men den var billig, lätt och jättebra! Dom har använt den flera gånger.

Ett litet tips bara..

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Kanon, det skall jag kolla!

/Marie

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "