Bestämt mig för SHN-men det skiter sig redan vid TL

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Emmispemmis

Bestämt mig för SHN-men det skiter sig redan vid TL

Inlägg av Emmispemmis »

Jag började kura min gosse (16 mån) igår, men han får PANIK när jag håller fast honom! Han får panik av att ligga på mage, och han får panik när jag gör solfjädern när han ligger på sidan.
Han har jämtjämt somnat på sidan, och han har fram tills för 2 v sedan alltid somnat själv. Jag har sagt gonatt och han har sovit inom 10 min. Han har i stort sett alltid vaknat på nätterna, men den sista tiden vaknar han mellan 10-15 ggr/natt och kan va vaken i 1½ timme ibland. Jag är ensamstående, och har precis börjat jobba. Så 5-6 timmar totalslaktad sömn har tagit knäcken på mig :shock:

Men åter till kuren. Jag TL gör SF och han gallskriker. Jag har vid ett par tillfällen gått ut ur rummet trots gallskrik och ramsat utanför, och då har han faktiskt tystnat! Hur fortsätter jag? Ska jag hålla fast honom tills han slutar vråla och åma sig? Jag får ju hålla jättehårt om han ska ligga stilla, och då kanske jag skadar honom :roll:

Tacksam för svar...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Bestämt mig för SHN-men det skiter sig redan vid TL

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Emmispemmis skrev:Jag började kura min gosse (16 mån) igår, men han får PANIK när jag håller fast honom! Han får panik av att ligga på mage, och han får panik när jag gör solfjädern när han ligger på sidan.
Han har jämtjämt somnat på sidan, och han har fram tills för 2 v sedan alltid somnat själv. Jag har sagt gonatt och han har sovit inom 10 min.
Men varför i fridens dar ska du då ta till verktyg som inte behövs :?: :!:
Emmispemmis skrev:Han har i stort sett alltid vaknat på nätterna, men den sista tiden vaknar han mellan 10-15 ggr/natt och kan va vaken i 1½ timme ibland.
Alltså behöver han kuras. Utifrån hans vördnadsvärda ålder :!: Införskaffa Internationella Sova hela natten, till att börja med. Det vill jag verkligen rekommendera dig. Lusläser du den förstår du både varför han vaknar så mycket och håller sig vaken så länge. Det kan du bryta enkelt, men du måste begripa - innan - exakt vad du gör och VARFÖR. Bland krönikorna finns ett utdrag om Lugnet och Säkerheten, som jag tror kan ge dig en liten inledande aha-upplevelse :wink: :lol:
Emmispemmis skrev:Men åter till kuren. Jag TL gör SF och han gallskriker. Jag har vid ett par tillfällen gått ut ur rummet trots gallskrik och ramsat utanför, och då har han faktiskt tystnat! Hur fortsätter jag?
Ja, där svarar du ju dig själv :idea: Det är ramsan som gäller. Gallskrik vill vi inte ha överhuvudtaget. Satsa på skrattet-till-go'nattet :idea: Lägg honom som vanligt (fast kortare), med glädje och lugn och betryggande ramsa x4 på väg ut. Sedan, under resten av natten, är det ramsan som regerar. Läs och lär av boken, öva upp ramsan och landa i Attityden av Självklarhet à la PÅ NATTEN SOVER MAN, så gör han det också :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmispemmis

Inlägg av Emmispemmis »

Tusen tack för ditt svar, Anna!

Jag är redo för natt 2, och ska läsa boken igen när jag lägger mej :wink:

Jag ska alltså strunta i solfjädern, och ramsa helt enkelt. Ska jag ramsa något inne i rummet, eller enbart utanför? Jag tycker jag har läst både och nämligen :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lägg barnet, stoppa om honom, pussa på honom, släck lampan, vänd dig genast bort från sängen och gå glatt ut med ramsan, vers 1 på väg ut, vers 2 genom dörren, vers 3 utanför dörren, vers 4 på väg bort utanför dörren (och alltså högre och ännu gladare).

Mitt heta tips :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmispemmis

Inlägg av Emmispemmis »

Jag har fått sova 6 timmar i sträck i natt! Kl 4.30 började gossen krångla, och fram till kl 7 var jag uppe och stoppade om och ramsade ca 10 ggr. Han kom till ro, men blev orolig igen efter ca 10 minuter :roll:
Jag har dock inte sovit 6 timmar i sträck på väldigt väldigt länge, så denna dagen ska jag verkligen ta tillvara på :mrgreen:
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "