Välkommen är du
Emmispemmis skrev:Jag började kura min gosse (16 mån) igår, men han får PANIK när jag håller fast honom! Han får panik av att ligga på mage, och han får panik när jag gör solfjädern när han ligger på sidan.
Han har jämtjämt somnat på sidan, och han har fram tills för 2 v sedan alltid somnat själv. Jag har sagt gonatt och han har sovit inom 10 min.
Men varför i fridens dar ska du då ta till verktyg som inte behövs
Emmispemmis skrev:Han har i stort sett alltid vaknat på nätterna, men den sista tiden vaknar han mellan 10-15 ggr/natt och kan va vaken i 1½ timme ibland.
Alltså behöver han kuras. Utifrån hans vördnadsvärda ålder

Införskaffa Internationella Sova hela natten, till att börja med. Det vill jag verkligen rekommendera dig. Lusläser du den förstår du både varför han vaknar så mycket och håller sig vaken så länge. Det kan du bryta enkelt, men du måste begripa - innan - exakt vad du gör och VARFÖR. Bland krönikorna finns ett utdrag om Lugnet och Säkerheten, som jag tror kan ge dig en liten inledande aha-upplevelse
Emmispemmis skrev:Men åter till kuren. Jag TL gör SF och han gallskriker. Jag har vid ett par tillfällen gått ut ur rummet trots gallskrik och ramsat utanför, och då har han faktiskt tystnat! Hur fortsätter jag?
Ja, där svarar du ju dig själv

Det är ramsan som gäller. Gallskrik vill vi inte ha överhuvudtaget. Satsa på skrattet-till-go'nattet

Lägg honom som vanligt (fast kortare), med glädje och lugn och betryggande ramsa x4 på väg ut. Sedan, under resten av natten, är det ramsan som regerar. Läs och lär av boken, öva upp ramsan och landa i Attityden av Självklarhet à la PÅ NATTEN SOVER MAN, så gör han det också
O:)