torra kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är det enklaste, mest tillförlitliga och snabbaste skulle jag säga.
Ibland handlar det inte om allergi heller, det finns grader av överkänslighet.
Men symptom är symptom.
Det betyder att något inte står rätt till och att det ska rättas till.
I min optik är kortison en knasig väg att dämpa symptom på, om än nödvändigt i akuta lägen.
Men det är roten till problemen som ska sökas och rättas till.
Prova med mjölken, 100 procent. Får du inget resultat kan det handla om gluten eller något annat han äter och inte tål.
Mjölk är vanligt att få besvär av.
Men även yttre saker, parfym, dofter, krämer, kemikalier...

Lycka till!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Mmmm... :-k

Nu har jag läst i Susanne med O's tråd. Härborta är iaf bajset fin fint. Så det kanske är kontakten med ngt som inte är ok...?

Vad kör ni för tvättmedel? Kan det vara det? Jag tål inte pulvertvättmedel och vissa tvålar så jag vet att det kan ge otäcka reaktioner just på huden...

Idag var dock kinderna mkt bättre- fast jag vet inte vad som var annorlunda... :roll:

Oftast blir han mkt bättre när han badar länge och ordentligt...så jag försöker köra med det.

Mjölk och yoghurt äter vi knappt härborta. Med det klart att det finns komjölk i en del mat jag gör. Men oftast inte. Kör mkt smoothies, ångad mat osv...

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: torra kinder

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Min son hade torra kinder i typ 2 sesonger sen blev han större och nu är det mycket bättre. Jag tror bara de är känsliga för skillnaden mellan kyla och värme samt luftfuktigheten.

Smörj med det du tycker funkar och håll ut! Jag älskade ju wind and weather cream, men så är min son ínte känslig mot den.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Re: torra kinder

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, jag har inte mycket mer att föreslå i felsökningsväg heller.
Tvättmedel använder vi grumme för det mesta. Men vi har inga alleriger eller irritationer.
Det ÄR en väldigt kall och torr vinter vi har, själ vär jag uppe i flera matskedar linfröolja om dagen för att hålla huden någorlunda i schack.

Så smörj smörj smörj med milda och feta krämer, på både in och utvändigt. 100 procent fria från vatten! Ren kokosolja kan också vara bra. Och var vaksam med försämringar.

Lycka till!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Tack snälla Torsmamma och Nya mamman! :heart:

Jag har ökat på dosen med linfröolja ordentligt, forts med fiskoljan och ska imorgon byta till bovetevälling- oavsett verkade den så himla smarrig så det måste ju lillen få avnjuta. :heart:

Idag var kinderna ok även om vi var ute en bra stund så kanske är det så att det kommer att lugna sig med att han blir äldre och dessa små förändringar jag gjort.

Forts även med nattljusoljan- den verkar ge bättre effekt nu när det gått ett bra tag.

Om det skulle bli ngt knas/värre igen så testar jag att ta bort all komjölk framöver.

Tack för ert engagemang! :heart: :heart:
Kram/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: torra kinder

Inlägg av AMAMA »

:D
Hallo!

Min lille datter har akkurat samme problem som din sønn. Storebror hadde det også, frem til ca to-tre år. Da hadde vi også en tråd her om tørre kinn. Vi har brukt weledas kuldekrem hele tiden for å holde kinnene noenlunde myke, har funket mer og mindre. Jeg leste om dermasilk da også, men gjorde ikke noe mer da.
Nå er vi altså i gang igjen. Melk er ikke introdusert for lillis ennå, så det er det nok ikke (om ikke det kommer fra meg som ammer da). Det blir verre og bedre alt etter været. Stabilt = bra. Ustabilt, som det oftest er her = ikke bra.
Siden lillis ble født (eller litt etter) har også jeg hatt utslett eller eksem på en finger etter en sølvring jeg bruker av og til (ikke mer...). Utslettet har ikke gått bort, men heller blitt verre utover høsten og vinteren, med blåser og sår på hele fingeren. Min teori er at jeg kanskje var litt ekstra følsom etter fødselen eller noe, jeg har ikke sjekket opp i dette med legen ennå.

For å komme til poenget. Når jeg nok en gang leste om dermasilk, og det var det eneste jeg ikke prøvde med storebror, så bestilte jeg det på dagen. Bestilte også handsker til meg selv. Handskene kom fort og jeg har lagt med dem om nettene i en uke nå. Eksemen min er så godt som borte ! Helt utrolig.

Lakenet til lillesøster må spesiallages, så det kommer nok om noen dager eller uker. Nå er lillesøster rimelig bra, for været er stabilt kaldt. Jeg gleder meg til å la henne sove på lakenet for å se hva som skjer videre utover vinteren. Kanskje ikke alle vinterbabybilder av henne blir med røde kinn som de vi har av storebror !!?
Må legge til at vi også tar fiskeolje og nattlysolje, eye-q.

Takk for tråden og alle tips ellers!
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Ja, dermasilken läker allt fint. :heart: Vi ska ha ett lakan till julklapp. :heart:
Kram på dig AMAMA! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: torra kinder

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart:
Ja, og ikke var det så avskrekkende dyrt med laken som jeg trodde det ville bli heller. 200 NOK for 100x100 cm.
:D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

:D :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
alvalie
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 30 dec 2010, 23:35

Re: torra kinder

Inlägg av alvalie »

Först vill jag bara fråga om det är så att det verkligen är vädret som gör kinderna?

har inte läst hela tråden så därför vet jag inte om detta avhandlats eller inte.

För det andra har jag en kräm till min son som har extremt känsliga kinder som heter Babycare från Dermanord. Den funkar jättebra och ska vara bra för barns känsliga hud. Det finns även en barnolja i samma märke som fungerar utmärkt att smörja in med.
Det viktiga är ju att vara ihärdig med smörjandet och att INTE använda något med vatten i för då blir allt 10000 ggr värre!! Det får man absolut inte göra. DEnna kräm innehåller INTE vatten och kan därför smörjas precis innan man går ut om man vill.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Jepp, det är vädret. Kan vara ngt annat också men mest vädret. Nu har vi hållit oss inne ganska mkt och kinderna är fina nu igen! Hi hi ho ho ha ha! :P

I tråden har allehanda avhandlats! Vitt och brett! :lol:

Kollade på cremen du rekommenderade alvalie och såg att den hade sheasmör... I lööööv sheasmör! Därför hoppade jag iväg till affären och köpte genast en sats av vaxet. Bebis kropp diggade cremen! Och snart har vi vårt fina lakan i Dermasilk. :heart: Lenare Bebis kommer man få leta efter- he he!

Tackar för tips! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Re: torra kinder

Inlägg av norna »

Du kan köpa rent sheasmör på crearome på nätet.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
MorPernilla
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 22:13

Re: torra kinder

Inlägg av MorPernilla »

Hej!
Kanske har du rått bot på din sons kliande kinder eller så har vädret förbättras. Vill bara berätta att även min dotter har haft problem med torra kinder o vi har varit hos doktorn, som rekomenderade Locobase (vi använder LOcobase repair - men den är något dyrare) och sedan smörja med Mildison, den mildaste kortisonkrämen morgon o kväll vid röda utslags dagar. Sedan smörjer du även ett par gg per dag med Locobase vid minsta antydan på torrhet. Min dotter blev direkt bättre o kortisonen ska vara så mild att man inte ska vara orolig för att förstöra barnets hud.
HOppas kinderna blivit bättre annars tycker jag verkligen du ska testa detta.
Väl mött!
Pernilla
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: torra kinder

Inlägg av Luvisen »

norna- tack för tips! :wink:
MorPernilla- I wish! Det funkade en kort period när sonen var under året. :(

Hade faktiskt tänkt att skriva lite mer här för det ar gått lite kräftgång på det hela.

Dermasilklakan fixade inte biffen. :( :( Den lilla människan slet bort den direkt och knöglade ihop den i ett hörn och vid ett tillf hade han käkat på det... :roll: :roll:

Dermanord krämen är fortf favvo även om det inte blev helt bra.

Efter ett tag började det dyka upp eksem på händer, fötter, knäveck och rygg. :evil: :evil: Så vi gick till doktorn.
Det visade sig att ena foten och båda händerna var kontaktallergi- ULL... :roll: Så bort med ullvantar och ullstrumpor. Och så var iaf det fixat. :thumbsup:
Det andra läkte ut mha stark kortison OCH Dermasilkbrallor. Men det kom alltid envist tebax liiiite grann.
Och kinderna- fortf torra.

Jag bestämde mig då för att ta bort mjölkprotein fr maten i en vecka. Och vips! Kinder fick normal färg och är lena. Liiiite torrhet finns kvar men det blev att riktigt bra resultat UTAN krämer! :P

Vad mkt mjölkprotein det finns i mat. Det är ju överallt! :roll: :roll: Det hade jag ingen aning om! :o

MEN däremot kom ett nytt eksem på ryggen!! :evil: :evil:

Mjölk eller inte? Vad säger ni som har känsliga små?

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: torra kinder

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vanligt är att om man har mjölkallergiker till barn kan de vara känsliga mot ägg också, speciellt äggvita. Kan vara värt att utesluta detta och se. :wink: (vill man sen dra detta vidare så kan man då reagera mot fisk, speciellt vit fisk, men även lax) osv... listan kan göras nästan hur lång som helst.

MEN, jag vill poängtera, att ägg är det som innehåller mest vitaminer och mineraler av ALLA livsmedel och är perfekt på små sparrisar och andra barn. Så kolla är helt ok, men tål de ägg så ge det är mitt tips!

Kanske kan du göra ett hemgjort "Prick test" på honom? Typ riv lite med naglarna på armvecket och tag sen rå äggvita och smeta ut. Utvärdera efter en tid. Detta är väldigt effektivt på extremt känsliga barn.

Lycka till och fortsätt gärna rapportera. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"