torra kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Luvisen

torra kinder

Inlägg av Luvisen »

Hellu,

Min sons kinder blir superduper röda när vädret växlar. På BVC sa de att det var "rosen kinder" och att det inte var ngt att göra åt. Men jag kunde inte låta bli att försöka göra ngt åt det framförallt för att det kliar så in i bomben på honom så tillsist blev det små sår. Har testat alla krämer för barn inkl mildison utan ngn större bättring. Sen av en slump testade jag min egen Clinique-kräm och alltihop försvann som i ett trollslag. Jag var jättenöjd ända tills nu. Nu funkar inte det heller! :evil:

Lillen kliar sig konstant! På natten vaknar han och gnyr och gråter. Så går jag in och hittar honom kliandes som tusan i ngn slags halvdvala. Sätter ny kräm på så det värsta stillas och han kan somna om...Stackarn.

Är det ngn som har ngt tips?

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Weledas wind and weather cream kanske kan vara något? Den skall ju helst användas ute, men funkar att smölja med inomhus också.

En fundering kan vara att smörja med Borago creme (finns på apoteket) till natten. Men är dålig på om detta är ett bra alternativ, men jag hade nog testat den ockskå.

Kört båda typ. Inga mineraloljor på små barn, då blir det ofta som du beskriver. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Weleda funkade inte för oss :( , då blev det värre :o ... Suck!

Borago har jag inte prövat- den ska jag kika på... den verkar du inte riktigt inriktad på vårt problem men man vet ju aldrig... :!:

Provar!/Luvisen
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Borago innehåller jättenattljus olja som man med fördel har på eksem, just därför jag rekommenderar den. Kolla gärna med Ewa via PM om hon tycker lika. HOn är superinsatt i sådana saker.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu har jag smetat in min son med Borago under dagen...det blev värre... :(

Det ser helt fnöskigt ut...ska det vara så?

/Luvisen
SM rookie
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag önskar jag hade en mirakelkräm att rekommendera. Det har jag tyvärr inte. Jag hade det, men den görs inte längre. Borago har vi inte använt. Jag undviker gärna parabener, så därför har den gått bort. och min ena tål inte ringblomma, som Wind & Weather (och tyvärr mycket av Weleddas preparat) innehåller. Därför går inte de heller. Mandelolja, som den också innehåller, kan vara svårt om man har känslig hud. Det kliar infernaliskt på mig, så jag använder inte det på barnen heller. Så vad göra då... Hitta en mjukgörare som är så mild som möjligt. Jag kör numer på ekoprodukter med aloe vera och olivolja. Finns på hälsokost (och Aloe Vera extreme finns även på Coop). De är inte mirakelmedel på eksem, men är helt ok som mjukgörare. I övrigt håller vi oss till olivolja och kallpressad rapsolja i bad och på kroppen som skydd. Sonen tål inte klorvatten, och fick rejält med eksem på benen när simskolan startade till hösten. Jag smörjer in båda ungarna med rejält med olivolja innan de får hoppa i badet. Och smörjer ordentligt efter. Nu har eksemen gett med sig. Om du är hjälpt av detta vet jag inte. Vi har haft MYCKET eksem, men kinderna har varit hyfsat förskonade, så kanske mina råd inte förslår här - men möjligen värda att testa. Om ingen annan har bättre att komma med.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och då vill JAG varna för olivolja och rapsolja, som det reageras väldigt på här hemma :roll: och som innehåller rätt potenta allergener de med, precis som ringblomman som Ewa nämner... Som sagt, det är inte enkelt.

I akuta skedet tycker jag att du ska smörja med en mild kortison så att eksemet läker, sedan försöka hitta en bra mjukgörare som fungerar bra för er. Aloe-produkter kan vara toppen, men jag tycker ofta att de svider i ansiktet av någon anledning.

Vi hade ett linneörngott till Edvard när han var liten och jag inbillar mig att det hjälpte. Hur är det med tvätt och sköljmedel? Har du sett över det?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Oj oj, det var en del att fundera över...

Clinique ska jag alltså icke använda igen- för den som kan vara intresserad var den alltså alldeles för stark för en liten människa som Ewa upplyste mig om.

I övrigt kan sägas att den lilla människan inte har ngt eksem. Det är inte på det viset. Det är bara kinderna som blir jätteröda och torra, när vädret växlar mot kallt eller varmt. Så idag var tex kallare än i går och vips! så blir kinderna hans helt illröda och torra och liiiite svullna. Jag testade nu med liiite ullfett och det blev ngt bättre. Sedan stanna vi hemma en hel del och då försvann de torra kinderna...

Så det är just med vädret... Får helt enkelt fetta över dem ordentligt innan vi går ut och hoppas han inte gnuggar bort allt med vantarna... :roll:

Olja i badet använder vi redan och det har fungerat bra för de små små eksem han faktiskt har... Där har vi använt barnolja...ingen aning om den är så mkt bättre än annan olja iofs men den funkar iaf.

Usch, det känns som en det är en djungel av info att ta sig igenom när det gäller småttingar...Men det är väl bara att plöja.

Kram på er och tack så mkt för att ni tog er tid.
/Luvisen
SM rookie
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Då vill jag slå ett slag för detta underbara vax.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=1352783

Lilla Betty var super torr med elefantliknande hud runt armbågarna i våras + torra kinder och händer.
Efter att vi smort med denna var hon mjuk som en babystjärt igen. :lol:

Nu har hon börjat bli torr på händerna igen (förmodligen vädret) och vi har börjat smörja igen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha!

Ja, den låter ju bra. :-k Men säg mig, innehåller "vaxet" endast dessa två ingredienser eller är det mer? Måste bara kolla innan jag beställer. Vår cremehög har växt lavinartat...Snart slänger jag rasket! :evil:

Har en creme med nattljusolja och en med shea butter.... :? Men här får jag två i en, hoppas den kombon kan köpas av sonens kinder. [-o< För än så länge diggade de inte de ovanstående två cremerna... :x

Kram!/Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Dä va inge!

Jag läste mer på sidan! Verkar ju väldigt bra! Tack!! :heart: :heart:
SM rookie
eefwah

Inlägg av eefwah »

då slår jag ett slag för anne marie börlinds produkter som jag tycker är superbra. jag och barnen använder nattcremen ur sensitive-serien, som är helt naturlig och doftfri. lite dyr kanske, runt 250 tror jag för en tub, men den räcker länge tycker jag. du kan säkert få ett prov på en hälsokost, så du vet om den funkar.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:P /Luvisen
SM rookie
eefwah

Inlägg av eefwah »

ja nu när jag läser igenom vad jag skrev ser det ju ut som om jag sätter nattcreme på mina barn vareviga kväll. så är det inte. men jag använder den i ansiktet om det ser ut som om det behövs och i rumpan, om det behövs där, på barnen alltså :shock: .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu har vi provat vaxet rekommenderat av Susanne G och kliar visst också... :? Bebis vill absolut inte bli insmörjd en andra gg...

Jag testade den på mig själv och märkte inte av ngt men vi är olika så... :-k

Nu ska jag be om ett prov av cremen som eefwah rekomenderar...

Jakten på mirakelkrämen forts.

:heart: /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"