Hopplöst fall, kille 8 månader??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mattispäron

Hopplöst fall, kille 8 månader??

Inlägg av Mattispäron »

Hej!

Har nu försökt, i ca två veckor, att få vår lille kille på 8 månader att sova hela nätterna. Det går dock inte alls bra!! Vårt problem är att han, i sömnen, vänder sig till rygg. Han har från detta läge väldigt lätt att vakna samt svårt att somna om på egen hand. Går man in och vänder honom så somnar han ofta om nästan omedelbart. Sen går det oftast dock bara ca en timme så är det samma procedur igen. Att vara uppe en gång i timmen varje natt för att vända honom börjar bli otroligt tröttsamt. Har försökt att få honom att somna om på rygg genom att ramsa vilket har funkat någon enstaka gång men är allt som oftast omöjligt... :(.

Undrar om det är möjligt att få alla barn att sova enligt sova-hela-natten kurens principer, vår lille kille kanske är ett omöjligt fall?? Vi är nu två trötta föräldrar som börjar ge upp hoppet :-(. Är dock tacksamma för alla tips som går att få!
_lill

Re: Hopplöst fall, kille 8 månader??

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!
Du skriver väldigt lite om schema, mat etc. Hur ser det ut?
Kan han vända sig själv? Kan han det tycker jag inte ni ska vända honom utan låta honom vända sig själv. Kan han inte det skulle jag fortsatt vända så som du gör men gått uta utan ramsa och på så sätt låtit honom "tro" att han vänt sig själv. Det är jobbigt en period men snart nog kommer han lära sig att vända sig själv!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej! Här kommer ett svar från en som nyss haft och fortfarande har lite efterslängar av exakt samma problem som du beskriver. Jag tror så här - ni har bara haft otur med timingen av starten på er kur, ni har råkat börja precis då er kille började vända sig i sömnen. Men detta är något övergående, dels att han vänder sig så här mycket, och dels att han inte kan (om han nu inte kan det ännu) vända sig tillbaka själv ännu. Så jag tror absolut att SHN funkar för er om ni vill det.. detta är bara lite trubbel på vägen för er. Och oturligt bara att det skulle komma just när ni kurade!

Mitt råd är att träna träna träna vändningar från rygg till mage dagtid, så att han kan fixa vändningarna själv och ni kan kura "som vanligt". Tills han kan det skulle jag göra som _lill råder. Öva genom att ha honom på lagom mjukt underlag, typ en vuxensängs bäddmadrass. Hos oss har golvet varit för hårt, det har liksom gjort ont på Loa när hon plötsligt rullar över och det är ju inte meningen :wink: Dra försiktigt i ena foten medan ni lockar med något oerhört spännande snett över hans lilla axel. Ovationer \:D/ så fort han rullat runt! Fortsätt detta ihärdigt.. när han klarar detta underlaget själv, gå vidare med att träna på slätt täcke, när detta sitter, gå vidare till knöligt täcke.

Det är jobbigt just nu men det är övergående :thumbsup:

Kram Anna :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Mattispäron

Inlägg av Mattispäron »

Tack så jättemycket för tips! Alltså, han kan vända från rygg till mage om han verkligen vill, det har hänt i vår säng iaf. Men om jag noga tänker efter så är det nog inte så ofta som det liksom blir tillfälle för honom att göra just den rörelsen, inte så ofta han ligger plant på rygg längre :-). Det får bli hårdträning nu :-)!!

Får prova att vända honom utan att ramsa och se hur det går.

Vad gäller schema ser det ungefär ut som följer:

7.15 Godmorgon
7.30 Amma (är dock mer en "mysritual" än en måltid)
8.15 Frukostgröt med familjen
10.00 Sova 45 minuter
11.30 Lunch "Mat"+frukt
13.30 Sova 1,5 timmar
15.00 Mellanmål (yoghurt med frukt, gröt, smörgåsrån med mjukost etc)
17.00 Middag "Mat" + frukt
18.45 "Lite Amma"+välling
19.15 Godnatt

Vad gäller sovstunderna på dagen lyckas han inte ofta sova t ex 1,5 timmar, ofta landar vi på kanske drygt en timme. Detta är dock ett framsteg jämfört med innan vi började kura då han i stort sett aldrig sov mer än exakt 30 minuter i sträck på dagen.

Men iaf, tacksam för era tips och kom gärna med fler synpunkter :-)! Vi är beredda att göra allt för att få honom att sova så att han blir en ännu piggare och gladare liten kille och även själva få några timmars sammanhängande sömn :shock: !
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Hur går det för er?

Jag blir nyfiken när du skriver att ni "försökt" få er son att sova hela natten. Har ni gjort kuren enl SHN-boken eller har ni kört någon egen variant? :-k

Det tar ca 1 månad innan kuren satt sig helt och hållet, så man måste fortsätta jobba med verktygen och se över schemat och ev justera det om man tror att det behövs. Man får jobba på längre än så...SHN utlovar ju inte att barnet sover 12 tim 100% av sina kommande nätter, utan det är mer en livsfilosofi :-) Men det vet du säkert... 8)

Jag kollar på ert schema och undrar genast - har han ngn em-lur? Eller har den bara fallit bort när du skrev förra inlägget? 2-2.5 tim mellan lurarna är att rekommendera. Jag ser oxå att han sover lunchvilan först 13.30. Enl mig ligger det passet lite väl sent, han borde kunna få sova redan kl 12 el 12.30 (1.5 tim).

Mitt förslag på schema:

natt 19.15-07.15
frukost när han klivit upp. jag slutade amma själv när min son var 5 mån så jag har ingen koll på hur pass peppad en 8-månaders kan vara på att amma...men är han jättehungrig så kan man ju ge frukost i 2 omgångar, precis som ni gör.man behöver inte vänta mer än 1-1.5 tim emellan tror jag, så ni borde kunna ge frukost nr 2 samma tid som ni gör nu :-)
sova kl 9.30 - 10.15
lunch kl 11.00 så mkt ni bara får i honom av mat och frukt
sova kl 12-13.30
mellis kl 14 gröt el kraftigare puré ( t ex frukt och dinkel) el smoothie och smörgås etc
sova 16-16.20
middag 17 samma som till lunchen
kvällsmål/nattslurk kl 18.45 amma+välling el hur ni vill ha det :-)

Det är som sagt bara ett förslag. Han bör sova 3 pass : 45 min+1.5 tim+20 min/dag. En del 8-månaders klarar av bara 2 pass, men det är nog säkrast att köra med 3 pass så länge barnet visar att det behöver det. Vid 9 mån kan man börja med 2 pass/dag, då sover de inget efter lunchvilan. Jag har ju använt mig av helt andra tider än vad ni är, t ex fm-vilan...men det är bara för att jag tänker att 2.45 kan vara i längsta laget att vara uppe sådär på fm. Er son kanske klarar av det dock :-) det är så olika hur det ser ut.Jag utgår bara från det som står i SHN-boken.

Anledningen till att han inte klarar av att sova "som han ska" kan mkt väl vara att han är hungrig och/eller trött. Förstår han ramsan tycker ni? Eller måste ni kanske jobba med att befästa den?

Vi har oxå haft, och har fortfarande ibland, vändningscirkus. Jag har löst det som så att jag går in och vänder min son när jag bedömer att det är KRIS. Inte annars. Jag går in snabbt, utan ett ord och vänder honom och sedan tyst ut igen. Tanken är att låssas som att man aldrig var inne. Under den mest jobbiga perioden så lät jag honom ligga på mage på en madrass på dagarna och rullar runt och ha sig. Det hjälpte. Efter ca 2 v gav det värsta med sig och han låg platt som en pannkaka i sängen igen.

Det svåra är att inte springa in dit i tid och otid utan att verkligen försöka lyssna av hur "illa" man tror att det är.

Er son är VERKLIGEN INTE att hopplöst fall! Det finns inga sådana [-X :-) Men ta er en titt på schemat, lägg upp en strategi för hur ni ska bemöta hans strul - bästa sättet är att bara vara tålmodig och nöta, nöta,nöta. Förstärk attityden av självklarhet hos er själva, läs i SHN-boken, där står så mkt klokt och fint :-) :heart:

Och att se tiden an - som jag skrev inledningsvis så tar det uppemot 4 v innan kuren sitter helt och hållet. och sen är det så att bakslag kommer och går och just därför är det så fint att man har verktygen att använda sig av. Då är man snabbt tillbaka på banan igen, ge det bara ngr "jobbiga" nätter. Läs kapitlet "säkerheten" i SHN-boken igen, där står så mkt klokt som man behöver få repeterat för sig i sådana här perioder :-)

Ha det så bra och lycka till! :thumbsup:

Mvh Sanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack, frk carlsson :heart: för briljant svar =D>

Jag har egentligen ingenting att tiillägga utom möjligen ett liitet konkret nattetips:
:arrow: Ta lilla bortre handen eller handleden på barnet som vänt sig till rygg och dra snabbt över lilla älsklingen på mage, utan fler grepp än så. Då hamnar han antagligen lite "tryckt" mot väggen på sängen men det kan han lätt fixa själv, även om det inte ser så ut :roll: Säg inget, ramsa inte här, stick ut lika kvickt som du smet in, och gör som sagt det lilla handgreppet - det bokstavliga - så snabbt och omärkligt som möjligt.

Då "tror" den lilla älsklingen att han vänt sig själv. Lilla barnahjärnan lär sig hur man gör :wink: :lol: Och vändningscirkusen går snabbt förbi (tillsammans med lite daglig träning som föreslagits :wink: ).

Efter tio minuter - inte tjugo - kan du sedan tassa in och kolla läget. Förmodligen behöver filt eller täcke läggas över den lille magsovaren. Gör det snabbt och pys :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mattispäron

Inlägg av Mattispäron »

Tack så jättemycket för era svar och ert engagemang :) ! Vi tar del av dem och försöker att justera för lillemans bästa! Nätterna har faktiskt börjat att gå bättre, han "halvvaknar" fortfarande ett par gånger varje natt men somnar om ganska fort när man vänder honom till mage. Han somnar, efter en liten stunds filosoferande med sig själv, helt på egen hand på kvällen och vaknar för det mesta runt sju på morgonen och ligger på samma sätt o filosoferar. Ganska kul att lyssna på.

Dagarna är fortfarande ett litet gissel, han stretar emot väldigt och blir vansinnigt arg när det är dags att lägga sig i sängen och somnar oftast först efter lite buffning. Han sover dock betydligt mer dagtid än när vi började att kura så det är vi nöjda med :P ! Så länge han verkar glad och nöjd så är vi nöjda :D !

Vi får som sagt ta del av era råd och fortsätta att jobba på, känns mer hoppfullt nu än vad det gjorde för ett par veckor sen! Tusen tack för hjälpen!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> Låter fint!
Tänk bara på att OM ni bedömer att ni "måste" in...så gör inte detta i samband med ramsan. Avvakta, vänta,bedöm läget. Få honom inte att sammankoppla ramsan med att ni kommer in.

Ha det bra :heart: :sleep:
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hejja er =D> Tveka inte att höra av er om ni har funderingar, frågor kring hur ni skall göra.. och.. minns att, för att er lille kille skall kunna gå framåt, måste ni lämna utrymme åt honom och backa. Det kan vara svårt men vet av egen (bitter :? :D ) erfarenhet att det är sant, och enda vägen till en sammanhängande sömn. Ju mer ni gör, desto mer förväntar han sig att ni skall göra. Härligt att ni går framåt :thumbsup: Jobba på fint nu.. och fortsätt läsa SHN-boken.. man får upp ögonen för nya saker allt eftersom man går framåt i processen, som behövs för att komma i mål!

Kram Anna
:heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"