Hej
Hur går det för er?
Jag blir nyfiken när du skriver att ni "försökt" få er son att sova hela natten. Har ni gjort kuren enl SHN-boken eller har ni kört någon egen variant? :-k
Det tar ca 1 månad innan kuren satt sig helt och hållet, så man måste fortsätta jobba med verktygen och se över schemat och ev justera det om man tror att det behövs. Man får jobba på längre än så...SHN utlovar ju inte att barnet sover 12 tim 100% av sina kommande nätter, utan det är mer en livsfilosofi

Men det vet du säkert... 8)
Jag kollar på ert schema och undrar genast - har han ngn em-lur? Eller har den bara fallit bort när du skrev förra inlägget? 2-2.5 tim mellan lurarna är att rekommendera. Jag ser oxå att han sover lunchvilan först 13.30. Enl mig ligger det passet lite väl sent, han borde kunna få sova redan kl 12 el 12.30 (1.5 tim).
Mitt förslag på schema:
natt 19.15-07.15
frukost när han klivit upp. jag slutade amma själv när min son var 5 mån så jag har ingen koll på hur pass peppad en 8-månaders kan vara på att amma...men är han jättehungrig så kan man ju ge frukost i 2 omgångar, precis som ni gör.man behöver inte vänta mer än 1-1.5 tim emellan tror jag, så ni borde kunna ge frukost nr 2 samma tid som ni gör nu

sova kl 9.30 - 10.15
lunch kl 11.00 så mkt ni bara får i honom av mat och frukt
sova kl 12-13.30
mellis kl 14 gröt el kraftigare puré ( t ex frukt och dinkel) el smoothie och smörgås etc
sova 16-16.20
middag 17 samma som till lunchen
kvällsmål/nattslurk kl 18.45 amma+välling el hur ni vill ha det
Det är som sagt bara ett förslag. Han bör sova 3 pass : 45 min+1.5 tim+20 min/dag. En del 8-månaders klarar av bara 2 pass, men det är nog säkrast att köra med 3 pass så länge barnet visar att det behöver det. Vid 9 mån kan man börja med 2 pass/dag, då sover de inget efter lunchvilan. Jag har ju använt mig av helt andra tider än vad ni är, t ex fm-vilan...men det är bara för att jag tänker att 2.45 kan vara i längsta laget att vara uppe sådär på fm. Er son kanske klarar av det dock

det är så olika hur det ser ut.Jag utgår bara från det som står i SHN-boken.
Anledningen till att han inte klarar av att sova "som han ska" kan mkt väl vara att han är hungrig och/eller trött. Förstår han ramsan tycker ni? Eller måste ni kanske jobba med att befästa den?
Vi har oxå haft, och har fortfarande ibland, vändningscirkus. Jag har löst det som så att jag går in och vänder min son när jag bedömer att det är KRIS. Inte annars. Jag går in snabbt, utan ett ord och vänder honom och sedan tyst ut igen. Tanken är att låssas som att man aldrig var inne. Under den mest jobbiga perioden så lät jag honom ligga på mage på en madrass på dagarna och rullar runt och ha sig. Det hjälpte. Efter ca 2 v gav det värsta med sig och han låg platt som en pannkaka i sängen igen.
Det svåra är att inte springa in dit i tid och otid utan att verkligen försöka lyssna av hur "illa" man tror att det är.
Er son är VERKLIGEN INTE att hopplöst fall! Det finns inga sådana [-X

Men ta er en titt på schemat, lägg upp en strategi för hur ni ska bemöta hans strul - bästa sättet är att bara vara tålmodig och nöta, nöta,nöta. Förstärk attityden av självklarhet hos er själva, läs i SHN-boken, där står så mkt klokt och fint
Och att se tiden an - som jag skrev inledningsvis så tar det uppemot 4 v innan kuren sitter helt och hållet. och sen är det så att bakslag kommer och går och just därför är det så fint att man har verktygen att använda sig av. Då är man snabbt tillbaka på banan igen, ge det bara ngr "jobbiga" nätter. Läs kapitlet "säkerheten" i SHN-boken igen, där står så mkt klokt som man behöver få repeterat för sig i sådana här perioder
Ha det så bra och lycka till! :thumbsup:
Mvh Sanna