Hon stod upp och grät 2 timmar i sträck

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gringa

Hon stod upp och grät 2 timmar i sträck

Inlägg av Gringa »

Vi är nu inne på andra dagens kurande av vår 8-månaders dotter. Första natten gick bra och hon sov mer än hon någonsin gjort, vilket ledde till en glad första dag helt utan gnäll, med fungerande dagslurar och med en tidigare aldrig sedd aptit :D Hon var väl (nästan) utvilad för första gången i sitt liv (och mamma för första gången under 8 månaders tid). Jag var dock tveksam till om förändringen verkligen kunde ske så fort, och visst hade jag rätt.

Denna andra natt har varit en ren pina :x T.o.m värre än det varit "innan"! Själva nattningen kl 19.00 gick bara på 15 minuter (rekord!) med 3 ingångar och solfjäder, ett antal påminnelser och tillslut bekräftelse. Sen vaknade hon kl 01.15 och lyssnade inte alls på ramsan. Efter drygt en timmes konstant gråt och ett par ingångar så lyckades jag solfjädra henne till sömns (hann dock gå ut och bekräfta innan hon helt somnade).
Nästa gång vaknade hon 05.10 och vägrade än en gång ta till sig ramsan. Jag gick bara in ett par gånger för att lägga henne tillrätta och en snabb solfjäder, men så fort jag rörde mig mot dörren så reste hon sig och satte igång med gråtandet igen. Det hela slutade med att hon stod upp och grät i dryga två timmar helt utan pauser (dock med varierande röststyrka) där påminnelsen inte alls nådde fram (utan snarare bara förvärrade gråtet). Hon sätter sig inte ner fastän hon var helt utmattad tillslut! Runt 7-tiden väntade jag förgäves på en tyst paus att ta upp henne i, och nu sitter hon gnällig i min famn. Jag vet inte hur jag ska lyckas hålla henne vaken till morgonluren som är om mer än en timme :?

Hur i hela friden ska hon kunna somna om "själv" med hjälp av ramsan när hon inte går ner efter att hon väl ställt sig upp? Tredje natten ska man ju inte alls gå in, utan bara köra på påminnelser, men om jag inte lägger henne tillrätta så kommer hon ju stå upp hela natten :shock: Kommer ramsan enbart verkligen kunna tysta detta konstant gråtande?

Tacksam för tips och råd!
Laura - född 100621
frk Carlsson

Re: Hon stod upp och grät 2 timmar i sträck

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

först och främst - det som hände i natt var verkligen jobbigt! Både för din dotter och för dig. Som du skriver så förstod hon inte ramsan, och hon var förmodligen jätteförvirrad och trött och snurrade in sig i allt. Och det gjorde såklart du också.

Men nu är det nya tag som gäller! Det positiva som hände var att du faktiskt framhärdade! Du gjorde som du bestämt att du skulle göra. För du gjorde avvägningar när du kunde gå in och du tog inte upp henne, du visade att det är såhär det ska vara nu. Detta var andra natten på kuren -en natt som kan vara precis lika jobbig som natt nr 1 som många upplever som "den jobbigaste".

Borsta bort allt tvivel nu. Låt inte det smitta av sig på din dotter. Du ska fixa detta åt henne. Jag lovar dig att det kommer gå. Om du fortsätter ha samma attityd som du verkar ha.För trots att du skriver att allt känns hopplöst och du inte vet hur du ska göra nu - så i natt när det var skarpt läge så handlade du ju enligt planen - och det är precis så du ska fortsätta jobba.

Vi går igenom natten:

läggningen verkar ju ha skett enl konstens alla regelr. Att få gå in och solfjädra ett barn i samband med läggningen ngr ggr på andra kvällen i kuren ser jag inte som ngt konstigt. Hon har ju bara haft 24 tim på sig att ta till sig detta nya.

Uppvaket 01.15 likaså. Inga konstigheter här inte. Ni har precis börjat backa från buffningen och börjat låta ramsan ta över. Inga överkrav på dotra nu :wink: Hon somnade ju om efter en timme - dvs du nådde fram till henne, polletten trillade ner. Gott så långt :-)

Uppvaket kl 05 sålunda - ja, vad hände? Förmodligen så trodde hon att hon var pigg och utvilad då. Du skriver ju själv att hon aldrig sovit såhär länge i hela sitt liv. Hon ville ju UPP för tusan! Hon är ju VAN vid att ni kommer och plockar upp när hon meddelar att hon är vaken. Medan du visste att det var tid kvar tills det var morgon, och det var PRECIS det du talade om för henne oxå. För allra första gången - har du tänkt på det, att det faktiskt var det? =D> Tro f-n att hon fattar noll och blir skitsur, el vad hon nu blev. Men nu har ni föräldrar bestämt att det ska vara såhär, så då är det så det är.

Den sk vargtimmen kl 4-6 är en hård nöt att knäcka, det ska du veta. Men den kommer inte alltid att te sig såhär dramatisk, utan när din dotter lärt sig ramsan så kommer hon att köpa att ligga kvar..kanske sur och gnölig, men inte hysteriskt skrikande.

Hur tyckte du att hon lät? Var hon arg? Rädd? Frågande? Du skriver att röstläget förändrades under de där 2 timmarna. Vad berodde det på tror du? Jag säger inte att det finns ngr rätta svar här, utan skickar bara tillbaka frågorna till dig för att du ska kunna bolla med dig själv. SHN-tänket handlar ju mkt om att lyssna av sitt barn och lära sig att tolka ev gråt el skrik.

Det du KUNDE ha gjort annorlunda är att du KUNDE ha solfjädrat längre. Dvs använt solfjädern istället för buffning (som ni nu övergett) och stått med henne tills du kände att hon slappnade av helt och hållet och var på G att somna in igen. Efter det ramsat dig utX4 och efter det bekräftelseramsan när du bedömt att hon varit på god väg att somna in. Solfjädern får man ju använda som kristilldelning, det är ett väldigt konkret verktyg och väldigt handfast och ersätter som sagt buffningen. Man ska dock vara restriktiv eftersom själva det faktum att man går in till barnet desarmerar ramsan och dess betydelse eftersom man själv kommer farande i egen hög person.

Ni är ju i en sån pass tidig, och känslig fas, av kuren att jag ändå måste säga att jag inte är förvånad över att ngt sånt här händer - dvs du har inte gjort ngt fel el så utan det blev så och nu är det dax att gå vidare. Och ta till dig det jag skrev om att du gjorde helt rätt eftersom du stod pall. =D>
Du hade ju kunnat rusa in och slita upp henne, men du tog fighten istället!

När ramsan sitter så kommer den att fixa det mesta.Tro mig. Lyssna noga nästa ggn du hamnar i en liknande situation...när svarar hon, när frågar hon, när ska du backa och låta henne vara? Etc etc.
För som du skriver - dunkar man på för hårt med ramsan så blir effekten bara motsatt (det är ju inte som att du skulle vilja ha ngn som står och säger SOV NU SOV NU SOV NU om du skulle vakna mitt i natten 8) .Kan du prova att vänta ett liiiitet tag innan du ramsar...låta henne vara ifred, samla sig etc? Låter hon bara, dvs gnöl, bök etc - då gör du ingenting. Det är bara vid frågor som man svarar!

Ni har 2 nätter kvar på kuren och ni har en uppföljningsvecka och sen dröjer det upp till en månad innan kuren och det nya förhållningssättet sitter. SHN är ingen quick-fix, även om det är väldigt effektiv i jmfr med andra sk sömnmetoder. SHN är en livsfilosofi snarare än en metod och ngt man jobbar med ständigt om man en ggn börjat.

Jag är övertygad om att du / ni klarar detta :mrgreen: Som jag skrivit flera ggr så verkar du ha den rätta attityden, viljan att stå pall och visa din dotter att fr om nu är det ett nytt sätt att leva som gäller hemma hos er :thumbsup: .

Kämpa på och hör gärna av dig igen om du känner för det!

Vänliga hälsningar,

Sanna :heart:
Gringa

Inlägg av Gringa »

Tack så hemskt mycket Sanna för ditt utförliga svar och peppning!

Visst har du rätt i att hon nog var helförvirrad under natten, och i synnerhet där på morgonen. Vi har alltid plockat över henne till vår säng när hon vaknar runt 5.30 på morgonen (vilket helt dödat chanserna till fortsatt sömn för mamma och pappa) och nu fick hon istället stå kvar i sin säng och gråta. Men med oframgångsrikt ramsande så kändes det mest som att jag höll på med femminutersmetoden imorse, med ingång då och då för tillrättaläggning :(

Hon alternerade mellan att låta förbannad (då lät jag henne mest vara), uppriktigt ledsen (det var då jag gick in) och tillslut helt utmattad. Jag tänkte själv i efterhand, precis som du påpekade, att jag nog borde solfjädrat längre. Iaf tills hon nästan sov, för som det var nu så reste hon sig på momangen och fortsatte skrika så fort jag backade bort med ramsan. Jag var mest rädd för att "fastna" som det varnas för, och ville till varje pris krossa den dåliga vanan (som vi föräldrar är skyldiga till) att hon bara kan somna med oss hängandes över sängkanten :oops:

Hur är det nu med 3:e natten? Kan jag gå in och solfjädra vid ledset gråt, eller ska jag undvika ingång till varje pris och bara köra ramsa? Hon är nämligen sjukt envis min lilla tjej och lär fortsätta hänga i sängkanten ett bra tag till. Tur bara att jag är minst lika envis jag (undra vem hon brås på :wink: ) och kommer stångas med detta tills kuren sitter och vi båda får vår välbehövliga sömn.
Laura - född 100621
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> Då vet du vad du har att kämpa mot :wink: Hårt mot hårt. Detta är början till er nya relation -d är du leder och hon följer. Ge henne lite tid att ta till sig det :-)

Du håller INTE på med ngn 5 mm [-X Du håller på att lära din dotter somna själv och att somna om själv och att känna en trygghet i det. INGEN kan ngt direkt från början! Det tar ca 14 dgr innan ett beteende förändras, det har du säkert läst om när folk berättar om hur de förändrat sina liv, typ slutat röka, börjat träna, lägga om kosten etc. Som vuxen kanske man klarar det själv, fast många väljer ju att ta stöd där oxå, man går t ex med i Viktväktarna el skaffar en PT el går i en rökavvänjningskurs...er dotter har ER som stöd/coach just nu i allt det här nya. Vem ska visa henne om inte ni gör det? :heart:

Jag fattar att du är rädd för att er dotter inte ska uppfatta att ni f rom nu drar er tillbaka, men belive me - det är ju just det hon har blivit varse :!: , ffa iom att ni inte plockar upp henne så som ni brukar!
Och det är ju därför hon reagerar så kraftfullt tänker jag. Plus att hon är en envis liten person som är van att få som hon vill 8)

Jag hade gjort såhär nu: OM jag bedömde att hon var LEDSEN dvs frågade/visade osäkerhet/var oförstående så hade jag gått in, snabbt och tyst och lagt henne till rätta och solfjädrat henne länge länge tills hon slappnat av. Sedan ramsat mig utX4 och avvaktat.Bekr rasman på det sen. Kristilldelning alltså. MEN, och märk väl, MEN! Jag hade INTE gjort det i första taget, utan endast om jag varit säker på att hon var i behov av det (enl mig inte vid ilska el att hon är provocerad el försöker spela ut ngt mot er - det där kan ni bedöma bäst själva). Så där får du/ni öva på att vara lyhörda. Att hon väljer att just ställa sig upp tycker jag inte att man behöver dra så stora växlar på, barn demonsterar sitt missnöje på olika sätt - min son ligger och sparkar istället eftersom han helt enkelt inte kan ställa sig upp.

För att inte ramsan skall desarmeras - vänta ett bra tag efter senaste ramsningen innan ni går in isf, så att det inte blir ramsa och sen störtar ni in.

Kan låta inkonsekvent eftersom man inte ska gå in öht efter natt 2. Å andra sidan så måste ni kunna nå fram till henne och i det läge ni är just nu så tror jag att det är bäst att börja så konkret och handfast som möjligt. Sedan får ni börja backa och låta ramsan ta över helt och hållet när detta med att inte bli upplockat inte är så provocerande för henne tänker jag. Men jag är dock övertygad om att ni inte har ngt slags "spring-race" in till henne framför er, utan att hon kommer fatta galoppen ganska så snabbt om ni gnetar på som ni gjort hittills.Bestäm er innan , i förväg kanske, hur många ggr/session det är tillåtet att gå in och HUR illa det ska behöva vara etc.

Jag märker att du/ni redan fattat galoppen avseende att ta hänsyn till vad för typ av gråt/skrik hon delger er =D> och jag tycker att du verkar ha rätt attityd för detta, men att du får se tiden an oxå 8)

Utvärdera gärna efter varje natt så ser du/ni snabbare vilka framsteg som skett. Skriv upp klockslagen när hon vaknar, anteckna hur mkt ni ramsar, vad ni får för reaktion osv osv.

Det här kommer ni fixa :thumbsup:
Ha det!

Mvh Sanna
Gringa

Inlägg av Gringa »

Vi har nu klarat oss igenom 3:e nattens kurande, både med strul och framsteg.

Efter läggningen kl 19 så vaknade hon redan 20.30 och gallskrek. Så tidigt brukar hon aldrig vakna, så det var nästan att jag tappade allt hopp inför natten :( Men jag bet ihop och gick in och solfjädrade bestämt efter ett tags oframgångsrikt ramsande. Hon somnade om igen efter en halvtimme. Sen var det dags igen kl 02.40 då mitt ramsande utanför dörren bara gradvis ökade på skriket. Denna gång tog det en timme för henne att somna om, men jag gick bara in en gång och solfjädrade (det var en kraftansträngning från min sida att hålla mig utanför rummet :cry: ).

Men nu till dom goda nyheterna :) Själva läggningen gick bara på 3 minuter. Jag la ned henne, solfjädrade en snabbis och ramsade mig ut. Jag vet inte ens om hon hörde bekräftelsen innan hon somnade :o Det kan ju dock haft att göra med att hon var supertrött efter gårnattens helvete...
Vid första uppvaket somnade hon nästan av mitt solfjädrande. Jag tyckte att jag hörde henne gny lite när jag gått ut, men efter bekräftelsen så var det tyst.
I andra uppvaket så stod hon upp och skrek konstant, mest argt, och ville inte alls lyssna på mina påminnelser. Jag solfjädrade ett långt tag, men så fort jag ramsade mig mot dörren så flög hon upp på stört. Jag misströstade lite över att ramsan ännu inte verkat nå fram, utan snarare bara förstärkte hennes skrik. Men så plötsligt hände något! Hon tystnade lite efter en timme då jag direkt gav bekräftelsen. Jag hörde henne sätta sig ner med en duns, och tystnaden fortsatte. När jag gick in efter 10 minuter så låg hon i en liten hög vid sängkanten och sov :shock: Jag trodde inte att det var sant. Under sina 8 månader så har hon nog aldrig somnat "själv".
Då kunde jag ju själv inte somna om eftersom jag trodde att hon närsomhelst skulle inse vad som hänt och flyga upp igen med sitt skrik :roll: Men jag hörde henne inte förräns 06.40 då hon igen snabbt tystnade av min pangramsa och fick väckas kl 07. Hallelulja :D
Tyder detta på att ramsan fått verkan? Jag vågar inte tro på det...

Men det är inte slut på goda nyheter där! Min evigt matvägrande unge (bara gröt som smärtfritt går ner) fick idag i sig i hela 3 dl lunch + frukt efter. Hon som i vanliga fall envist kniper igen munnen efter ett par skedar satt nu för första gången och gapade efter mer :D
Laura - född 100621
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror du är något på spåret här. Ramsan börjar TA!!!! =D>

Försök nu att jobba med den inatt. Man kan ramsa x8 x16 som så skulle behövas. Men aldrig mindre än x4. Kör gärna separat bekr. inatt också så hon verkligen fattar att det är SKÖNT att sova!

imorgon kan du dra ihop ramsan med bekr.(vet du hur man gör det?)

Sista peppingen, ramsa inte för att sen gå in, då får du snällt vänta ett tag så du inte gör att ramsan betyder "jag kommer in". :wink:

Pepping pepping inför natten! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> :thumbsup:
Jag är imponerad som tusan!
Ta till er detta nu. Klart att det är ramsan som börjat ta, så nu backar ni INTE! Vilket genombrott du beskriver där när hon satte sig ner. Mäktiga krafter!

Och så aptiten på det :thumbsup:

Ni är absolut på rätt väg. FAN (på ren svenska) så snyggt jobbat! \:D/

Många kramar,
Sanna :heart:
Gringa

Inlägg av Gringa »

Tack snälla ni för ert pepp! :D

Du har helt rätt Sanna att dunsen när hon (äntligen) satte sig ner var mäktig! Jag låg bara och gapade och trodde inte att det var sant. Min man jobbade natt och tror inte på mig att det verkligen hände, haha.
Jag går runt glad som en lärka idag (tillsammans med min tjej som är på strålande humör), trots få timmars sömn (mer mitt eget fel denna natt). Den där hela-natten-sömnen, som för bara ett par dagar sen verkade helt ouppnåelig, ter sig plötsligt att vara inom räckhåll :D
Dagstupplurarna är fortfarande lite struliga, vilket är förståligt eftersom hon aldrig haft bestämda tider för dom innan. Men idag så låg hon bara kvar och muttrade lite när jag ramsade mig ut, istället för att skutta upp på stört. Jag fick bekräfta 3 gånger innan det blev sista ordet, men herregud vilka snabba framsteg. Jag är helt stolt över min lilla tjej (och mig själv för den delen :wink: )!

Jag tänker absolut inte backa nu och ska försöka att inte gå in alls i natt, utan istället nöta ramsan tills hon helt fattar galoppen. Torsmamma, när man drar ihop ramsa med bekräftelse så kör man "vanlig" ramsa x 3 och sen sista versen med bekräftande/uppmuntrande tonfall?

Sen har jag en kanske lite banal fråga. Laura har fram tills nu sovit på rygg, men glatt sovit på mage de senaste dygnen. Jag har som lathunden säger tagit bort kudden vid buff och solfjädring, men undrar om jag kan skjuta in den under hennes huvud när jag går in för att lägga henne tillrätta efter insomning? Det verkar nämligen så obekvämt att sova platt på mage utan kudde, men finns kanske en anledning till det? Jag är inte så nojjig över PSD utan är övertygad över att hon kan vända sig ifall den skulle hindra andningen på något sätt.

Ha en trevlig söndag! :D
Laura - född 100621
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Gringa skrev:Jag tänker absolut inte backa nu och ska försöka att inte gå in alls i natt, utan istället nöta ramsan tills hon helt fattar galoppen. Torsmamma, när man drar ihop ramsa med bekräftelse så kör man "vanlig" ramsa x 3 och sen sista versen med bekräftande/uppmuntrande tonfall?

Sen har jag en kanske lite banal fråga. Laura har fram tills nu sovit på rygg, men glatt sovit på mage de senaste dygnen. Jag har som lathunden säger tagit bort kudden vid buff och solfjädring, men undrar om jag kan skjuta in den under hennes huvud när jag går in för att lägga henne tillrätta efter insomning? Det verkar nämligen så obekvämt att sova platt på mage utan kudde, men finns kanske en anledning till det? Jag är inte så nojjig över PSD utan är övertygad över att hon kan vända sig ifall den skulle hindra andningen på något sätt.

Ha en trevlig söndag! :D
Japp, du har fattat ramsan perfekt. Tuta och kör! :D

Ang. magsovning och kudde. NEJ, ingen kudde på mage, man får fel vinkel på nacken då. Även vuxna som sover på mage bör inte ha kudde under huvudet, och om de har skall den vara megaplatt.

Min son fick ingen kudde förrän han var typ 2,5 år och jag hittade honom sovandes mer på rygg/sidan. En platt en liten fick han. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gringa

Inlägg av Gringa »

Guess what!
Laura somnade på momangen när jag la ner henne i sängen och ramsade ut kl 19 igår kväll. Kl 07 imorse fick jag väcka henne, då hade hon sovit hela natten utan uppvak :D :D :D Eller jag tror nog att hon vaknade någon gång under natten för jag hittade henne i andra änden av sängen (där hon alltid ställde sig upp och gormade när hon vaknade förut på nätterna) vänd åt andra hållet, men det verkar som att hon nöjt sig med att somna om själv.

Tack tack TACK SHN-metoden!!
Nu undrar jag ju varför jag i hela friden inte gjort detta tidigare?!! :lol:
Laura - född 100621
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> :heart: :thumbsup: \:D/

Många många kramar! SÅ härligt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"