Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Marelb

Re: Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Inlägg av Marelb »

En liten rapport om hur det går...

Igår natt var det en "skitnatt". Hon vaknade någon gång innan vargtimmarna men somnade opm bums efter ramsa vilket ju är TOPPEN! :thumbsup: Sen vaknade hon många gånger i vargtimmarna så efter kl 04 sov jag inge mer... Hon vaknade-somnade om-vaknade... orolig på nåt vis. Sånt händer väl och vi kör på som vanligt! :mrgreen:

Inatt slog hon däremot rekord och sov från 19 till 06.40 och SOMNADE ÄVEN OM efter ramsa då... även om hon gnällde en del först. Det blev en GODMORGON kl 07! :mrgreen: =D>

Nu hoppas jag på fler sådana nätter som inatt! Men positivt är att hon lyssnar på ramsan och även när min man ger den... Så han upptäcker ju också att det funkar!
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Härligt! :P Fint arbete! =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D>
Kör på!
Marelb

Inlägg av Marelb »

Det har blivit fler mornar när jag fått väcka henne kl 07! :mrgreen: Men hon har då vaknat någon gång under natten. Som inatt tex... då vaknade hon ett par gånger, gnällde lite, men somnade om själv! tror inte ens jag ramsade nåt inatt... :?: Man vaknar ju till, lagom snurrig hi hi...

Har ändrat en liten grej i schemat bara. Fm luren är framskjuten en kvart och är nu 09.00-09.45. Iom att hon sover till 07 är hon inte trött kvart i... eller, det dröjde innan hon somnade! Idag sov hon 45 minuter (på minuten!!). Höll på att glömma väcka henne men som tur var vaknade hon själv och typ skrattade...

Vi äter frukost lite tidigare än schemat också egentligen... Ammar direkt vid 07. Sen gröt vid 07.15. Klockan 10.45 börjar hon gnälla och gråta och är ju jättehungrig! Kan jag lägga in lite fruktmellis innan fm luren, alltså strax innan 09? Vill liksom inte flytta fram lunchen...

SCHEMAT I SÅ FALL:
07.00 GODMORGON! :mrgreen: Amning
07.15 Frukost: gröt+katrinplommonpuré
08.45 Fruktmellis
09.00 Sova 45 min.
11.00 Lunch: varm mat+frukt
12.00 Sova 1,5 tim
14.00 Amning+ mellis: frukt med yoghurt/dinkel +smörgås (när hon lär sig äta det)
15.45 Sova 45 min
17.00 Middag: varm mat+frukt
17.30 Amning och vid 17.45 välling
19.00 Godnatt!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag vet fler som har två frukostar så kör på det :thumbsup: !

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Måste bara meddela att första 12 timmarsnatten utan ett enda pip är avklarad!!! :mrgreen:

Hon sover ju ofta nästan 12 tim. med något uppvaknande men somnar själv om... oftast! Så det funkar fin fint.

Men, en sak undrar jag över... Vi har nu två gånger testat att tagit en prommnad med vagnen under 1,5 tim passet. Hon får somna i stillastående vagn först. Men då har hon vaknat efter 5 minuters promenad och inte somnat om förrän vi kommit hem och ställt vagnen stilla! :!: jäkla unge... brukar de inte sova när vagnen rullar??? Men, det är klart, nu är hon ju van att sova i vagn när den står still. Hur vänjer vi henne vid detta? Ibland vill man ju faktiskt kunna gå en sväng? Tips?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vad härligt att det går så bra för er :-) Ville bara säga det. Väntar med intresse på svar ang att få dom att sova i rullande vagn. Hade väl tänkt att vi skulle börja ta oss ut lite mer...
Ha det bra! /Sanna
Marelb

Inlägg av Marelb »

Ja, man undrar ju... som det är nu vågar man inte gå någon promenad! Blir ju bara strul... Undrar om man kan söva henne i rullande vagn. Vet att man egentligen inte "ska". Men nu har vi ju en "tvärtom unge" så då måste man väl lära det de inte fixar tänker jag?! Tror ju knappast att hon vägrar somna i stilla vagn bara för att man tar en promenad då och då. fast man hinner ju knappt lägga henne i vagnen så sover hon så man får skynda ut isf.

Märkligt att hon la till med ett 12 tim pass natten innan jag såg de två första tänderna... alltså mellan lö-sö. på måndagen var tänderna uppe och det måste ju ha kännts redan då. Äter som en gris också. Amning 07. Gröt 07.15. Halv välling ist för fruktmellis vid 08.45 eftersom vi skulle på babysim och jag visste att lunchen skulle bli 15 min sen... lunch 6-7 "istärningar" plus 6 lite mindre tärningar till efterätt. En flaska välling kl 14, amning innan. Slukade en stor burk mat till middag. En halv banan till efterätt. Amning kl 18.30 sen en flarra välling till!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

De äter verkligen massor i den åldern så ge massa riktig mat så den lilla blir proppis och kan växa än mer! :mrgreen:

/Luvisen
SM rookie
Marelb

Inlägg av Marelb »

Jo, hon får riktig mat + efterrätt två gånger om dagen... Har även bytt fruktmellis mot välling för det mättar ju mer. Frukt äter hon ju ändå. Oftast är det 11-11,5 tim nätter här. Imorse vaknade hon halv sju... somnade inte om men hon hade då bajsat och har tyvärr blivit röd i rumpan! fast det blev hon redan i förrgår. Hoppas det blir bättre för det stör henne en del såklart...

Ingen som har tips på promenadsovandet?! Inte för att man vill ut och gå nu men ändå. Snöstorm!!! :-(
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha! Men vad bra då! :P Välling är helt ok men det kan bli lite mkt ibland... ngt mer mättade än fruktmellis är smoothies och bättre för magen. :wink:

Ang rumpestumpen så smeta på massvis med zinksalva inför natten. Och då menar jag massor! Särskilt i "mittskåran" där den känsligaste huden finnes. Men det vet du säkert redan! Och kanske en större storlek blöja så bajset inte ligger packat mot baken. Sedan finns det nattblöjor som "hänger" mer, dom funkar också bra. :idea: Då gör det inge om man missar bajset i natten- den lilla människan sover fint och rumpestumpen är fin fin på morgonkvisten. :P

Ang promenix så tänker jag att du kan sticka ut innan lurdags och sedan fälla ned eller lägga ned den lilla när det är dags så hon vet att hon är mobil redan innan hon somnar så slipper hon undra varför det rör sig. Kan det vara ngt?

Värme! /Luvisen
SM rookie
Marelb

Inlägg av Marelb »

Fortsätter väl i "min" tråd för den kommer väl överst så ni ser :lol:

Känns som om vi spelar bowling och hamnar åtskilliga gånger i rännan... Om ni förstår. Nu är hon visserligen förkyld. Snorig spm attan men ändå bättre än igår.

Hon har sovit EN 12 timmars natt. Nu var det ju över en månad sedan, är inte det lite väl lite? Vet att det TAR TID... men ändå?! Men å andra sidan så hade hon väldigt många 11-11,5 timmars nätter en period, efter uppföljningsveckan och några veckor framöver... vaknade ibland men somnade ofta om själv och fort.

Senaste veckan (utan förkylning) har hon vägrat somna på en gång vid nattning, utan börja grinat och det eskalerar. Ramsar men det hjälper inte. Tycker att Ramsan faktiskt inte har hjälpt på senaste tiden. Då går jag in, lägger tillrätta, hon skriker oftast lika mycket i alla fall, buffar, när hon lugnar sig lite ramsar jag ut. Till slut somnar hon. Buffar väl för länge... Ibland får hon grina rätt länge... faktiskt 10 minuter... :(

Nu säger ni väl att vi ska "backa"??? Hur gör man då undrar jag? Det är ju inte meningen att man ska låta henne skrika... Jobba med ramsan? Men det känns som att den inte tar alltid. Ibland funkar det väl. Ibland somnar hon om själv på natten också, fast hon skrikigt ett tag. Utan ramsa eller något. Gör jag fel då? Eller kan jag bara "låtsats som ingenting". Vill inte ramsa ihjäl henne heller.

Det har liksom aldrig varit perfekt, men jag har varit hyfsat nöjd med 11 tim nätter. Men vi har aldri tagit upp henne förrän tidigast 06.45. En kvart för tidigt då... Dagtid funkar oftast bra. Ibland kan hon vakna efter 30 min. Då är det INTE lätt att få henne att sova mer... :(

Ja, jag vet inte... nu är hon som sagt fökyld. Hon har vaknat säkert fem ggr nu och klockan är 22.30. Men det har väl sina skäl... Jag har höjt upp sängen... hon är inte täppt utan det rinner bara... Känner väl mest att det var en jobbig natt inatt och blir väl tokless av en dålig natt :roll: Men innan hon blev förkyld nu så vaknade hon rätt ofta iaf 1 gång/natt. Somnade väl om ibland som sagt. Japp... ge mig kloka råd :mrgreen:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen!

Japp, forts i din tråd bara. :wink: :D

Ang förkylningen så kan du göra "löksoppan". Skär 1 stor rå lök i stora bitar, lägg dem i en skål , häll på kokande vatten och ställ under älsklingens säng. Ångorna hjälper den lilla människan att andas i natten.
Ibland somnar hon om själv på natten också, fast hon skrikigt ett tag. Utan ramsa eller något. Gör jag fel då? Eller kan jag bara "låtsats som ingenting". Vill inte ramsa ihjäl henne heller.
Nej, inget fel. Du ska inte ramsa sönder henne utan lämna över insomningen till henne i förtroende. Försök sova själv så du inte utsätter henne för Överkoncentration och ligger där och lyssnar på henne.

Att det tar tio minuter för henne att somna är i sin ordning. Det tar det för vuxna också :mrgreen: . Att de sedan vill säga sin mening högt och vitt och brett är ngt som verkar typsikt för de små. Efter allt vad jag läst här och erfarit så ja- det går bort av sig själv med det tar tid. Kanske inte var du önskade höra men så är det.

Mer husljud kan man ge på kvällen för en liten som skriker högt så kan hon lyssna på det istället för sig själv. Men på natten händer inget. En del kör med mjuk Mozart, så den möjligheten finns.

På morgonen så funkar det inte att hämta upp ens en kvart tidigare för då börjar de att vakna tidigare och tidigare.

Ramsa mkt mer sparsamt. Är hon arg blir hon bara mer förbannad av att påminnas om ngt hon jobbar med. Buffning funkar inte på arga barn. [-X

För att små ska sova bra i långa loppet gäller massor av social delaktighet (se Barnaboken skriven av Anna W) och aktiv utevistelse. Hur har ni med det?

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
Marelb

Inlägg av Marelb »

Tack för svar! Tog till vissa åtgärder direkt igår.

*förstärkte "skrattet till gonattet" eftersom det kändes som att vi inte gjort det tillräckligt MYCKET den senaste tiden. Läste om det i en annan tråd.

*Slutade buffa för det SKA man ju inte nu... Solfjädrade när det kändes som att det var kris (2 ggr).

*Tog inte upp henne förrän 07 (och ska fortsätta med det). De sista vargtimmarna sov hon som en stock. Men vaknade några gånger mitt i natten.

*Gick INTE IN mer än då när jag solfjädrade. Får ju försöka låta bli det med... Ramsade några gånger då hon hade gråtigt/skrikigt ett bra tag.. och då får jag oftast ett ARGT svar. Men sen blir hon ganska snabbt tyst. Så det funkade bättre igår. Svara får man väl och hon blev ju som sagt tyst.

Det här med social delaktighet har hon mer än nog av, jag lovar! Om det med det menas att ränna runt på aktiviteter. Känns som att det ibland är för mycket. Vi har bara två grejer i veckan bokade men det blir ju ändå att man far runt och handlar etc. Men allt anpassas efter hennes sovtider och väldigt sällan blir det strul. Utevistelse tycker jag är ok. Inte jättemkt promenader just nu men då och då. Tar oftast bilen när jag hämtar syskon osv för att hon inte ska kunna somna då vid fel tidpunkt och det funkar. Däremot så sover hon jämt utomhus sitt långa 1,5 tim pass. Aktiv utevistelse sa du förässten... ja, vad hittar man på med en 7 månaders mitt i vintern? :mrgreen: Hon har fått åka pulka en gång iaf :thumbsup: . Tycker väl också att det räcker gott att vara hemma också, iaf ganska mycket. Man kan ju aktivera dem ändå. Har faktiskt inte läst Barnaboken :oops: utan bara Sova hela natten...
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vilka strålande åtgärder!

Det fixade det du alldeles själv. 8) :thumbsup:

Toppen! Forts nu att backa. Ramsa kort x4 i samband med läggning och sedan snabbt till köket för att slamra mm. :wink:
Det här med social delaktighet har hon mer än nog av, jag lovar! Om det med det menas att ränna runt på aktiviteter.
Nej, det betyder inte aktiviteter eller "aktivering" överhuvud. Det betyder att den lilla människan ska vara med mitt i det DU gör i DITT liv. En klassiker är att laga mat- för det gör ju alla- och det andra är att diska. Ofast används ju diskmaskin som man kan försöka klättra in i MEN det bästa för barnet är att sitta i diskhon och diska. :mrgreen: Och inte SJÄLV :!: utan TILLSAMMANS med dig. :idea:

För att förstå det hela bör du läsa i Barnaboken. Det är ett helt nytt förhållningssätt till barnet. Och barnen gillar det och behöver det! Det är ett sätt för dem att tydligt och konkret förstå att man klarar sig sämre utan dem. När de sitter på diskbänken i exempelvis en bumbo och slickar på husgeråd och smakar av ingredienser så ska man tacka innerligt för hjälpen. Och de ska verkligen kunna se vad du gör och försöka härma det du gör. Ibland blir det fantastiskt bra och ibland ganska rörigt men det ger en sån utdelning! :D Glada barn, lugna läggningar och små som växer in i att hjälpa till i hemmet. Min son är snart 2 och dukar till ex bordet till frukost. :wink:

Jag vad kan man göra ute när man är liten. Kräla på snöhögar. :mrgreen: Lite hjälp kan man ju behöva förstås men då ska den vara mkt diskret eftersom man kan det mesta själv. :mrgreen:

Värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"