Idag är den stora dagen ....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammasÄngel

Re: Idag är den stora dagen ....

Inlägg av MammasÄngel »

tror att vargtimman är på väg att räta ut sig, vi hade en lång diskussion för två nätter sen där han vaknade 4 och höll på till 6:20 då han somnade och jag väckte honom vid 7..och det krävde tre påminnelser då han skrek och grät rejält vid tredje påminnelsen lät jag mera som han bestämd och lite arg då tystna han och somna :)

Har nu gått över till hälften fullkornsvälling och märker redan en förbättring, så om han tål fullkornsvällingen ska vi gå över till den helt så tror jag faktiskt att vargtimmen löser sig..

Men nu har han 2 nätter i rad kissat ner sig så att jag måste in och byta, det har gått mycket smidigare än jag trodde han somnar om på 2 min men vaknar efter 20 min och frågar varpå jag får påminna honom han somnar och upprepar samma procedur ca 3 gånger ???? Varför gör han det??? Hoppas han på att mamma ska komma in ???

Jag byter nämligen blöja efter han har sovit i 10 min så att jag ska hinna så långt så möjligt innan han fattar vad som händer, han vaknar ju till sist och snabbar jag mig på lungt och säkert och går ut med ramsan varpå han somnar om men vaknar en stund senare.

Då han har kissat ner sig har han haft hel pyjamas om det skulle ha någon betydelse...Har varit igenom en ´hel del blöjor för att slippa en nerkissad säng men nu undrar jag om någon här har några tips?? :roll: :lol:
Josef 27/2-10 kurstart 13/1-11
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:-k Större blöjor?

Du kan ju alltid lägga plast eller ett sånt där underlag som ska absorbera kiss och sedan frotté ovanpå det och sedan fleece högst upp så att kisset rinner igenom och sängen känns torr för lillen? Annars är det ju så att det där ger med sig efter ett tag. Liksom bajseri som kommer och går i perioder. :roll: Bara att ta sig igenom utan att störa de små liven för mkt.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Ska prova större blöja, han upprepade samma beteende inatt och hade inte kissat på sig, så antingen frågade han om jag inte skulle komma in då han inte är medveten om att det är för blöjans skull jag kommit in, så det tar väl ett par nätter innan det kommer på plats igen.....

En annan teori jag har varför han vaknade 3 g inatt är att jag ökade fullkornsvällingen har tidigare provat men fick sluta då han kliade hela nätterna (dock ej konstaterat,bara ägg gav utslag) ska därför ge honom lite fullkornsvälling idag så jag kan observera honom i vaket tillstånd.

En trevlig sak därimot är att jag numera sover som en zombie, min man tycker i och för sig inte att det är lika kul vi hinner umgås själva i en timme, sen kl 20 är sova det ända jag tänker på :mrgreen: :shock: omöjligt att hålla mig vaken och det är nästan bättre för då koncentrerar jag mig inte så mycket på om våran son sover eller inte....och dom nätterna sover han bättre :oops:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Ja, de små sover bäst utan förälder i närheten...!

Det där med vällingen får man kolla nogsamt. Det är ganska vanligt att de små inte tål komjölk (som finns i typ allt :roll: ) Men det finns fin fina förslag att ge istället! :P Som överlag faktiskt är nyttigare! Kolla in nyamammans blogg tex- hon är en klippa när det gäller kost (hon har recept på bovete välling som inte är så tokig :wink: )

http://rasmart.se/

Värme! /Luvisen
SM rookie
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Provade fullkornsvälling och han tål det :D men så kom tandsprickning med 40 graders feber istället så då var det kinkigt, fick då en liten funderare hur hårt man ska hålla på tiderna när dom är sjuka??? dom behöver ju mer sömn då...han ville sova hela tiden men jag höll på tiderna och han sov hela natten ända till kl 7, pigg och glad igen´....

Han har även kommit på att man kan stå i sängen :? så nu tränas det för fullt dagtid hur man tar sig ner fetr man har ställt sig upp, för att det inte ska bli en grej....jag kämpar på :D :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Åhå!

Det beror på för oss. Nu när han är en säker sovare får han sova när han vill och hur mkt han behöver när han är sjuk... (Fast han är ju aldrig sjuk numera :mrgreen: )

Men när han var nykurad så försökte jag hålla schemat så gott det gick. Jag la honom 15 min innan luren inföll och sedan väckte jag honom 15 min efter utsatt tidsfrist så på de viset fick han 30 min extra på varje lur. Och sedan la jag honom 30 min tidigare. Men väckte vanlig tid.

Maten gav jag enligt schema.

Vad bra att ni tränar på stå-sitt! :P :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

vill börja med att tacka för all underbar hjälp jag har fått =D> =D> ...ni är riktiga Eldsjälar för oss vilsna mammor....dock inte så vilsna längre :wink:

Våran son går från klarhet till klarhet, och det är en fröjd och glädje att se honom le varje gång jag tar upp honom från vila....

Dock ännu en liten fråga :?: jag skulle gärna vilja ha möjligheten att han tog eftermiddagsluren i vagnen så att man kan gå på utflykt utan att behöva rusa hem :roll: Hur gör jag ??? han är ju trött och redo för att sova ska jag helt enkelt bara lägga honom i vagnen säga ramsan och lägga över en filt tills han somnat och sen börja gå, eller ska jag vagna honom första gångerna ??? Tack ännu en gång :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Roligt att det går så bra för er.

Du kan göra på båda sätten beroende om du tänkt dig att alltid ta den under prommenad eller om du vill att han ska kunna stå stillastående och sova. Välj det som passar bäst.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

jag har kämpat nu med vargtimmen och nu 2 dagar i rad vaknar MEN somnar om :lol: är så stolt, följde rådet från en annan tråd att ju fortare man håller sig till en påminnelse ju fortare får man bukt med vargtimmen.

Men men då har dagslurarna börjat krångla lite....han tycker att han har ju sovit hela natten så någon dagslur är inte nödvändigt...tar upp mot 10 min.Men han lär sig för han får samma svar :D ......

Kramiz på er alla duktiga mammor =D> =D> =D>
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Har inte skrivit på ett tag men det är bara för att saker och ting funkar, en nöjd och glad kille varje morgon som pratar och bubblar.. :lol:
Men nu blir han ett år och jag skulle vilja ta bort en förmiddagslur och anpassa hans schema efter dagis, då han äntligen fått plats och det är lite brådis han börjar på måndag :oops: ....hör och häpna så sover barnen utomhus så kul.... :wink:
Jag har läst att vid schemaändring ska tänka mini-kurning 3+4 och vill mest höra tankar om det nya anpassade schemat...
En fråga också :?: :?: :?: Vi hade tänkt åka till mina föräldrar i helgen men det kommer att vara under dessa 4 dagar då mini-kurningen ska sätta sig så jag funderar om vi ska skippa denna tripp??????

Här är hans gamla schema:
NATT: 19:00 - 07:00

ÄTA: 07:00

SOVA: 09:00 - 09:45

LUNCH: 10:30

SOVA: 12:30 - 14:00

ÄTA: 14:00

ÄTA: 17:00

BAD,SKOJ,NATTSLURK: 18:00 - 19:00

SOVA NATT: 19:00

PÅ NATTEN SOVER MAN.PÅ NATTEN SOVER ALLA MÄNNISKOR.PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.OCH SKULLE MAN RÅKA VAKNA TILL, VILKET ALLA MÄNNISKOR GÖR NÅGRA GÅNGER VARJE NATT MER ELLER MINDRE MEDVETET, SÅ SKA MAN SOMNA OM. FÖR PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.INGENTING ALLS, ANNAT ÄN ATT ALLA MÄNNISKOR SOVER SOM BJÖRNEN I SITT IDE OCH VILL INTE BLI STÖRD !!!!!!!

Det nya schemat:

Minimellis: 9:00

LUNCH: 11:00

SOVA: 12:00 - 13:30

ÄTA: 17:30

PÅ NATTEN SOVER MAN.PÅ NATTEN SOVER ALLA MÄNNISKOR.PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.OCH SKULLE MAN RÅKA VAKNA TILL, VILKET ALLA MÄNNISKOR GÖR NÅGRA GÅNGER VARJE NATT MER ELLER MINDRE MEDVETET, SÅ SKA MAN SOMNA OM. FÖR PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.INGENTING ALLS, ANNAT ÄN ATT ALLA MÄNNISKOR SOVER SOM BJÖRNEN I SITT IDE OCH VILL INTE BLI STÖRD !!!!!!!

Tacksam för alla svar Kram Anneli
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Du... ska han verkligen börja på dagis redan? Han är ju bra liten. Sorry att jag lägger mig i planeringen generellt :oops: men dagis är ingen go idé förrän barnet är större, helst 3 år :mrgreen:. Du vet SHN utgår från att världen ska få vara liten innan den kan bli stor. :idea:

Det är barnet som säger till när fm ska tas bort icke dagis. Kan säga att mitt barn hade kvar sin 3-4 mån efter sin ett-årsdag.

Säger detta med värme icke för att mästra.
:heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Hej ja kanske han är liten, men saker och ting har orsaker. :) Däremot håller jag med om fm-luren han var så trött idag, fem-i-nio jäspade han och vi höll honom vaken :? kändes väl sådär så både min man o jag tycker att vi ska behålla den och kämpa för honom....våran lilla prins

Men blev dock inte mycket klokare av ditt svar på min fråga :roll: , schemat är det ok ???
sänder det igen med den återinförda fm-luren:

Sova: 9:00 - 9:45

LUNCH: 11:00

SOVA: 12:00 - 13:30

ÄTA: 17:30

Sen min andra fråga, kan man åka bort i helgen ???????????

Tacksam återigen för alla synpunkter och svar O:)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Usch! Jag hade ju svarat dig redan i tisdags men nu ser jag att inlägget iaf in lades upp!! :evil: :evil:

Mitt råd var att INTE resa men det hann ni ju inte få...hoppas ni stannade hemma ändå. :wink:

Schemat ser ju fin fint ut. :thumbsup: Skulle det bli strul så kortar ni ned fm-luren till 20 min först innan ni tar bort den helt.

Den långa harangen under schemat hajar jag inte riktigt...är det er ramsa? :?

Hej ja kanske han är liten
Kanske? Come on! Han håller på att orientera sig i sin egen flock och bygga upp en trygghet och ska mitt i detta arbete lämnas bort till statens vård? Han gör det INTE frivilligt (varför skulle han göra det? Han behöver ju sina förträffliga ledare- NI) utan endast av nödvändighet då han inte kan lämna dagis själv och gå iväg och leta efter er.

Det finns en massa orsaker att sätta barn på dagis men inte en enda ligger i barnets intresse och det förstår man om man vågar läsa vad Anna Wahlgren skrivit om dagis för små barn och Glenn Domans böcker om barns utveckling och behov av att få utforska världen helt och fullt i lugn och ro.

Får jag råda, läser ni först dessa kloka viktiga :!: texter INNAN ni funderar på hur tungt era orsaker till att sätta honom på dagis väger i jämförelse med er älsklings intressen.

Jag måste ju envisas för er lilleman, förstår ni. :heart:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"