Idag är den stora dagen ....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammasÄngel

Idag är den stora dagen ....

Inlägg av MammasÄngel »

Ikväll ska vi bege oss ut på våran egen lilla Safari med våran son Josef 10,5 månad, ska bli så spännande nu när man vet vad man ska göra :lol: ....(istället för att slita sitt hår mitt i natten) som alla andra här kan jag räkna på mina 5 fingrar dom antal gånger jag får sova. Våran son tillhör kanske inte dom värsta vaknar allt mellan 2-5 ggr per natt och sover längre dagslurar pga att han är så trött.
Han äter för det mesta alltid upp maten, bäst går det på morgonen lunch och middag öppnar han munnen jättelite så man får pressa in maten eller böjer huvudet neråt eller åt sidan eller som han har börjat nu att sätta fram handen och blänga argt på mig.

Han är ett oerhört snällt barn, lätt till skratt, vill och kan själv och jag ser en så stark vilja och personlighet i honom, allt skulle vara Guld och Paradis om även denna sista men ack så viktiga bit fungerade..sömnen....MEN ikväll så är det äntligen dax , så håll tummarna....... :wink:

En eller två frågor bara ?? :shock: Det står att nappen ska bort ??? Gäller det dagtid när han är vaken, alltså att den ska helt bort ? Han ville nämligen inte ta nappen på flera månader utan det var min BVC-sköterska som tjatade att han skulle ha den istället för tutten då hon tyckte han åt för mycket (gick upp 400 g i veckan :oops: )

Och sen tycker jag att det är lite svårt att vid var 4 buff samtidigt ge trycket med vänster hand, har kollat på Anna Wahlgrens video, men där ser det ut mer som hon bara lyfter handen var 4 buff??

Och slutligen spelar det någon roll om man buffar med vänster eller höger hand ?

Kommer hålla er uppdaterade för att få lite buffning själv och era erfarenheter...
Kramiz från en stolt men MYCKET trött mamma...
Josef 27/2-10 kurstart 13/1-11
Marelb

Re: Idag är den stora dagen ....

Inlägg av Marelb »

Hej! Nu är ju jag absolut ingen expert på SHN men som jag förstått det ska nappen helt bort. Finns ju liksom ingen anledning att ha den när han är vaken... och i sömnen stör den bara. Som det står i boken; nappen är glömd på en natt!!

Kan ju inte spela någon roll med vilken hand man buffar med, antar att exemplet i boken bygger på att personen ifråga är högerhänt. Är du vänsterhänt eller av annan anledning tycker det känns bäst så borde du ju kunna buffa med andra handen.

LYCKA TILL! =D> :mrgreen:
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Nu har han somnat 20:15...så jobbigt...trodde både rygg och arm skulle gå av...han skrek som aldrig för och jag ramsade ända från tårna man undrar ju vad grannarna tror..
Men så helt plötsligt när jag trodde att han aldrig skulle somna så blev det tyst där inne och in la jag bekräftelsen, tog emot men lite gnyl-gråt men tystna snabbt igen och direkt bekreftelsen igen samma sak bekräftel en tredje gång då tystna han och sov, gick in exact 10 min efter och la på filt då han låg ovanpå täcket stängde dörren och sitter nu och pustar ut...

Bugar mig djupt för dom som klarat av kuren inte lätt...men jag blev så själaglad när jag märkte att det äntligen tog, ett litet hurra för mig...

en liten fråga gjorde jag rätt att bekräfta tre ggr utan påminnelse först.?.står ju påminnelse i nödfall och det tyckte jag inte att det var.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om han bara gnölade och lät lite så gjorde du helt rätt. Något som kan vara bra att ha i bakhuvudet under första natten är att han ska verktygas vid första pip. Så första nattne så brukar jag tänka in och lugna sedan ut med ramsan. För att under andra natten mera tänka ut ur rummet och jobba med ramsan utanför dörren.

Hoppas du förstår vad jag menar.

Lycka till i natt!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Fy vilken natt, gjorde alla fel kändes det som.....jag visste att den största kampen skulle komma vid 24 på natten då vi har vant honom vid den fula ovanan med välling och försökt tidigare att ta bort den med fajt på timmar som slutat med att han fick välling....
men vad jag inte hade förstått var att man måste sitta utanför dörren redo ...satt i vardagsrummet hörde honom direkt sprang dit och in på andra frågan .... för sent...det tog från 00:10 till 02:51 innan han somna....han var jättearg för att han fick ingen välling trodde inte han hade sån styrka i sig...jag gav besked påminnelse om och om igen för att lugna innifrån men det fungerade inte han tystna somnade 10 min för att vakna igen....puh...tillslut tänkte jag ut ur rummet glesa av bekräftelserna han var ju redan upprörd, och det funkade....

Nästa gång var när som han brukar vilja för tidig morgon 5:24, men då var jag där utanför direkt och han somnade om på 5 min. och vi gjorde morgon prick kl 7

första dagsluren gick inge vidare ville inte sova....men vid den längre sonade han på 20 min, jag bekräftade honom bara 1 gång med 3-4 buff och ramsa ut ur rummet med 3 på minnelser och tillslut bekräftelse, somnade Jippi.........

men vi vill gärna ha feedback, an känner sig inteså katig idag när man så gärna vill göra allt rätt...
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mammasängel! :D

Det ÄR jobbigt att bryta en ond cirkel! :cry: Men nu är det gjort, och du klarade det även om det kostade på. =D> Var stolt över att du gör det här för din sons sömn och ladda för natt nr 2 nu. Redan i natt blir det snäppet lättare! :thumbsup: För din lilleman VILL ju sova. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

höll på att skratta när jag såg alla stavfel.....får skylla på sömnbrist...när jag skrev beräftelse menade jag besked givetvis...

P.S Allt går bra än så länge vid mellis kunde jag proppa i honom två yogurt istället för en .... =D>

Men hör av mig om natt nummer två ska bli ännu bättre......
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Här har ni någon som är stolt ..... la våran lilla Josef 19:00 och 19:06 bekräftelse sover...Hurra... inte bara det inge tjafs med att lyfta huvud osv utan han la sig direkt tillrätta när han förstod att det var läggdags...mammas o pappas duktiga pojke.

Hoppas natten blir lika bra..är mera förberedd ....alla tips är dock alltid lika välkomna...

Kramiz på er alla duktiga mammor och pappor =D>
Marelb

Inlägg av Marelb »

Sååå duktigt!!! Vi får hejja på varandra! Vi är på vår första natt! Men har tjuvstartat sen ett par veckor med lite enkla medel som skrattet till godnattet, följt schemat, ramsat ut vid läggning och hon har somnat själv på rygg. Godmorgonshow har vi fått göra två ggr kl 07. Har sovit nästan hela nätter osv. Men, det kan ju komma bakslag... nu ligger hon ju för första gången på mage! Tycker du är duktig. Det kommer att gå så bra det här. =D>
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

jaha har hållit på sen 2:15 med påminnelser men inget biter....han tystnar för att sedan sätta fart igen jag har glesat ut påminnelserna till 15 min mellan men han är envis..pratar gråter arg skriker och fräser jag går ifårn dörren för att inte överkoncentrera mig...läser annas ord om och om igen för att intala mig jag gör rätt....ahhh det är inte lätt..varför känns det alltid som om man gör fel när han testar och helt rätt när allt går på räls... :?:

Hjälp någon med min envisa son.. :cry:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Ja, du... Här var det inte lätt heller. Men det är väl bara att "inta attityden av självklarhet"! :mrgreen: Vi får inte vackla nu! Lycka till! Du klarar det!
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Ja mera attityd av självklarhet.. han hade somnat strax efter så en bättring från första nattens kamp på 3 tim. och i natt behövde jag inte gå in 1 enda gång.. :wink: sen sov han till prick kl 7 och idag vid middagslur somnade han på 7 min. gick in efter 10 för lägga på filt, då tittade han upp och jag tänkte Nej..men han bara la sig ner och somnade om varpå jag la in en extra bekräftelse...

Allt går bara bättre och nu märker jag att vi måste tänka ut ur rummet för att han ska göra framsteg... [-o<
men en sak jag undrar över efter att man inte buffar mer ska man fortfarande lägga tillrätta och solfjädra för att markera att nu är det dags att sova????(Hoppas på svar)

Kämpa på Marelb nästa natt blir lättare .....
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Det låter som ni jobbar på jättebra! Som sagt det tar ett tag att bryta vanor, men din son är över 10 månader och behöver ju verkligen inte äta på natten nu - för HANS skull är det bättre att få sova hela natten lång :)

Vid läggningar brukar jag lägga tillrätta och buffa x8 lite kvickt, göra en kort solfjäder (bara ett lätt tryck) och ramsa ut. Så gör jag, men min man lägger bara tillrätta, så där kan man göra lite som man tycker bara man är konsekvent och inte stannar kvar i rummet onödigt länge!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Josef somnade ikväll på 5 min ..... han har varit grinig idag...tror att han varit hård i magen då han äter rejält nu ...
men men vad trött jag blir på mig själv ..... jag har läst o läst o läst och ändå gör jag fel, hela natten läste jag om och om om just andra natten, resultat? till slut trodde jag att jag hade fattat fel att man skulle vänta med att ramsa ända tills att man kände att man ville gå in då skulle man ramsa .....faaan...man ska ju ramsa vid första fråga om att det är fortfarande natt och sen avvakta...en stor spark där bak...hoppas så innerligt att jag inte förstört allt

jag gjorde rätt första gångerna och han somnade om direkt och ibland hann jag inte, men sen när han vaknade 2:16 ramsade jag inte förrens 2:19 och fick då hålla på diskutera i ca 1 1/2 timma..suck.. #-o

Jag vill ju så gärna att detta ska fungera, min man säger att jag överkoncentrerar och inte slappnar av,men jag märker ju hur det fungerar, han somnar på 5 min istället för tidigare 30min till 1 timma.

jaja nya tag igen, Rom blev ju inte byggt på en dag..
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

min duktiga man hade denna natt...han vaknade vid 3 och somnade om med påminnelse och bekräftelse direkt men efter 10 min skulle min man gå in för att rätta till honom då han alltid knölar ihop täcket till en kudde och lägger sig som pippi ( eller halvsittandesmed armarna runt täcket) då iallafall Vaknar han och börjar gråta min man går ut ramsar och han somnar om direkt på 2 min och bekräftelse igen..
Vad duktiga dom har varit båda två inatt =D> =D> =D>

Men Men hur ska man våga rätta till honom inatt efter 10 min ??Hoppas på svar [-o<
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"