Kurar Nellie 9,5 mån...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nellan

Re: Kurar Nellie 9,5 mån...

Inlägg av Nellan »

Hej :)

Tycker att det har gått ganska bra för oss. Framför allt har jag lärt mig att se och förstå hur Nellies dag ska se ut för att hon ska sova på natten. Hon måste inte sova exakt på sina tider, men hon måste sova på förmiddagen och en längre lur på eftermiddagen. Rpkar hon sova tre mindre lurar istället så fungerar det inte sen :?

Det jag verkligen skulle behöva tips på är hur vi ska göra med morgnarna. Vi tar upp henne runt 06 nu (hon ska sova till 07) för då är hon pigg och ligger och pratar. I början försökte vi få henne att somna om men det slutar med att hon blir ledsen och ordentligt uppretad... Gör vi fel som tar upp henne? Nu har vi haft 5-6 bra nätter men sömnen vara aldrig längre än till 06 och då är hon trött (riktigt trött) innan 08.

Kram på er :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det tipset jag ka nge dig är att inte ge dig på morgonen. Om du bestämt och vet att hon ska sova till 7.00 så får du visa henne det. Ta inte upp henne före utsatt tid. För annars signalerar du att det är morgon kl. 6.00 och hon kommer alltid vakna vid den tiden. Så kämpa på med morgnen..

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godmorgon :)

Ler stort idag :D efter en hel vecka med bra sömn (visst den har inte varit felfri men jättebra mot hur vi haft det!). Igår vaknade hon 5.20, jag fick henne att somna om vid 06, men hon är inte alls hysterisk längre utan gråter lite och tystnar snabbt. Sen sov hon till 07. Idag vaknade hon 05.45 sen låg hon och pratade och jag väntade för att se om hon somnade om. Vid 06 började tonen stegras och gråten kom, då gick jag in. La henne till rätta, buffade lite och ramsade ut. Var där inne max 2 minuter. Och sen somnade hon om själv =D> och sov till 06.50 :D

Ha en underbar helg alla :heart:
Kram :heart: :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Makalöst Nellan. :heart: :heart: :heart: Tänk vad du åstadkommit!!!!! Bravo!!! =D> =D> =D> =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt Nellan :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Hej :)

Ja, i fredags var leendet väldigt stort, men sen dess har det väl dalat lite tyvärr. Lilltjej har inte varit helt pigg i sin mage :( Antar att det har gjort sitt till vad det gäller sömnen, som inte varit så bra de senaste tre nätterna. Hon har varit svår att lugna och vaknat mellan 05-06 varje moron. Har fått byta ett par blöjor i sängen så hon har ju inte mått som hon ska.

Hon är väldigt trött till och från på dagarna men kommer inte alls ner i någon djupsömn trots att hon ibland somnar ganska fort. Av sin 1,5h lur sover hon sällan mer än 30 minuter och sen får man ofta lägga runt 30 miuter till på att få henne att somna om (som hon kanske gör i 20 min).

Vi har kurat en månd nu och jag tror (och hoppas!!) att de senaste nätterna berott på magen men förstår inte riktigt varför hon inte får någon ro i sin dagssömn. Hoppas att det kommer med tiden för hon behöver ju även den sömnen.

Kram på er :)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godmorgon.

Har verkligen problem med hur vi ska göra på morgonen. Hon vaknade 4.40 idag, verkar vara en standard tid :? och vi vet inte hur vi ska hantera det riktigt. Min sambo vill lägga ner att försöka få henne att somna om ifall vi märker att det inte funkar. Jag kan förstå honom för vi retar ju upp henneoch får henne at skrika men jag vill verkligen få henne att sova till 07 :!: När hon vaknar på morgonen så pratar hon alltid och sitter och pysslar lite, men så småningom börjar hon ju skrika när det blir tråkigt och då får vi ju gå in. Nu är vi kvar tills hon somnar, men det känns ju inte heller bra....

Hon måste väl lära sig ta emot ramsan? Men går vi ut innan så gallskriker hon :( Tyvärr vaknar hon ju och skriker en del varje morgon trots att vi går in så vår stora dotter går upp senast 6.30 nu, det var 7.30 förut, och hon behöver den timmen. Men eftersom vi försöker söva Nellie så väcker hon ju stora tjejen och nu har det tyvärr blivit en vana. Vi bor i hus och de har olika rum men det spelar ingen roll för när Nellie är arg så tror jag t o m grannarna hör henne :oops:

Hur ska vi få rätsida på detta :?:

Kram
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Hej hej

Jag har inget bra tips tyvärr, MEN denna "sambo-inställning" känner jag igen. Detsamma gällde för min man och flera vänners sambor.
Man har kämpat, kämpat, kämpat och så börjar det går bra. Man vänjer sig snabbt vid några nätters sömn och så börjar det trassla på morgonen. Vips, så kastar mannen in handduken och tycker att "det funkar inte, vi kanske ska ta upp henne osv..." Det är INTE den sortens pep man behöver när det blir ett litet bakslag.
En stor slägga i huvudet på din man och ett heligt löfte om att han får ta ALLA morgnar/nätter hädanefter, så kanske du kan få honom på bättre tankar. :evil:
Hoppas du tar min "irritation" på rätt sätt 8-[ , det var nämligen detta som gjorde att vi hamnade fel och förstörde kuren. Vi började "talla" på morgontimmarna och sen var hela natten förstörd. Du har kämpat så hårt!
Om du tycker det är svårt att hålla ut till sju, bestäm hellre att morgonen börjar klockan sex och låt det vara så. Huvudsaken är att det är du som bestämmer tiden och inte Nellie. Du fixar detta, du har ju gjort det SÅ bra! :heart: :heart:
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Ett sånt bra svar LouiseStd :!: :D Tror vi är ganska många kurare som känner igen det här med saboterade sambo...

Det ÄR hemskt jobbigt med arga ledsna morgnar.. särskilt när dom börjar tidigt, men tyvärr är det så att börjar ni ge efter så är det sammanhängande nattsömnen strax ett minne blott. Då har du (och din dotter....) kämpat så hårt för ingenting! Verkligen MAXIMERA matintaget dagtid, avsluta med rejäl kvällsslurk, och har ni ändå svårt att stå ut så skulle jag hellre göra som LouiseStd föreslår, korta natten till 06.

Dagslurarna har jag inte kunskap nog att råda dig kring.... men det har säkerligen :heart: -barnskontrollanterna :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilka fina svar du fått :heart: vill bara trycka på att det är inte morgon 4.40. Då är det natt :sleep: punkt slut :wink: .

Eftersom det verkar vara så att ni hamnat i ett mönster att vakna samma klockslag kan det vara läge att bryta det mönstret, och det viktiga är att du känner att det är du som styr skutan, inte tösen. Ha en plan, håll dig till den och genomför! Att ha målet för ögonen är jätteviktigt, se framför dig hur du väcker din flicka på morgonen, att det är på din signal (eller klockans...) hon vaknar, inte hon som har ansvaret att bestämma när det är morgon.

Vargtimmesbekymmer ÄR vanligt, det viktiga är som sagt att ha en - EN - strategi att följa och att hålla sig till den. Kanske passar det dig att gå in direkt när hon vaknar, solfjädra henne redigt lugn och sömntung och gå ut med en mjuk, fin ramsa. Tänk nu EN solfjäder, och den ska vara rejäl. Ingen trafik à la E4:an här 8) . Hellre får hon somna under solfjädern än att du står för kort tid. Tänk på att det gäller att bryta mönster. När man brutit mönster gäller det att backa.

I övrigt har jag inget att tillägga till de övriga två finfina inläggen ovan :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nellan

Inlägg av Nellan »

Godmorgon.

Tack för era svar :heart: Såg just att jag skrivit 4.40, 5.40 ska det ju va.... Inatt har det inte varit någon bra sömn alls :( Hon har verkligen nåt knas med magen så vi har bytt 3 bajsblöjor inatt (i sängen förstås :wink: ). Hon är inte så matsugen på dagarne heller så just nu känns det lite svårt med schemat :?

Förslaget att jag ska låta det bli morgon vid 06 känns bra och det är helt ok att gå upp då men det innebär ju att jag måste få henne att sova ytterliggare på dagen och hon sover ju inte ens nu.... Igår sov hon 30 minuter av sin 45 min-lur och 35min av sin 1,5h-lur. Jag vet verkligen inte hur jag ska få henne att sova då. Jag gör som du (mia) skriver, solfjädrar henne en lååång gång tills jag känner att hon somnat och andas tungt. Men det tar max 5 minuter sen är hon vaken igen. Ska jag stå där hela lure och morgonen?!? Det känns ju inte så bra men skulle det behövas så gör jag det. Lilltjej ska sova, jag ger mig inte :D

Kram på er underbara :heart: :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och när du solfjädrat, ramsar du då tills hon tystnar? Eller när hon vaknar på nytt så att säga. Att ramsan får sista ordet, om du hänger med?

Värme! /Luvisen
SM rookie
Nellan

Inlägg av Nellan »

Jag försöker alltid med ramsan men på natten gör den henne alltid jättearg. Men jag ramsar ändå.... Dock så går jag alltid in till henne nu på nätterna när jag hör att skriket eskalerar. Sen ramsar jag mig alltid ut. Har hon inte somnat så blir hon ofta helt hysterisk av ramsan men då går jag ut ett tag och väntar innan jag går in igen. Men det känns inte alls som hon "tar" ramsan då. Ibland när jag går ut vill jag inte säga den men gör det alltid ändå för ja vet att jag måste. Men det känns som att skulle jag va tyst så skule hon fortsätta va lugn men den triggar igång henne.

På nätterna måste vi ju gå in hos henne, dels för att vi hör när hon varvar upp och håller på att bli hysterisk och dels för att vår stora tjej måst få sova. Kan säga att Nellie kan skrika, högt :!: :!: har fått höra av flera vänner med barn inte hört någon så liten ta i så hårt...

Kram
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kan säga att Nellie kan skrika, högt har fått höra av flera vänner med barn inte hört någon så liten ta i så hårt...
Så har min son också varit. Det är svårt. Jag vet.

Men efter mycket hårt arbete mest med mig själv så har det gått. Han slutade skrika så där hemskt så blodet fryser 9 mån efter att jag påbörjade kuren. Det betyder inte att han skrek jämt men vi hade bra perioder och dåliga och mången gg fick jag ta allt från början. MEN sen en dag så bara "tada!" så slutade han skrika så där hiskligt. :shock: :P

Så det kommer, ville bara säga det.

:heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
LouiseStd

Inlägg av LouiseStd »

Funderade lite på dagslurarna... (hoppas du inte tycker jag lägger mig i, säg till i sådana fall) 8-[
Vi har haft ungefär samma schema som du, men jag har ändrat i mitt de senaste dagarna med bra resultat. Hade också problem med dagslurarna och hon sov inte så länge som hon borde. Eftersom hon kan vänta på mat från det att hon vaknar försöker vi se till att hon är proppmätt när hon ska sova så hon sover en längre stund. Hon somnar dock inte med flaskan, men blir sömnig och det är bara att lägga henne, ramsa (och nu blir det inga protester) och gå ut.
Vårt schema ser nu ut så här:
07.00 God morgon m välling
10.00 Välling (igen så hon verkligen är proppis) och sömn 1,5 timme (längsta luren nu, så kan man dra lite på em-luren och hon somnar ändå på kvällen)
13.00 Lunch
14.30 Fruktfika/små smörgåsbitar
15.30 Sova 45 min
17.00 Middag
19.00 Pyjamas & välling
19.15 Sova natt

Det här kanske inte alls är ngt för er. Ville bara dela med mig och kanske ge en ny vinkel.
Hej hopp! :wink:
Storebror 9:e mars 2008
Lillasyster 12:e maj 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"