HJÄLP! Har nu buffat i 65 minuter och han gallskriker än!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Myne

för mkt sömn?

Inlägg av Myne »

Tack Luvisen för tipsen och svaret! Hm...försöker låta bli att gå in och vända.... men svårt, ja ja vi får se hur det utvecklar sig!

Nu har jag en anna fråga (igen!) :oops:

Idag sover Alexander 20-8 (12h) + 10-10:45 (45 min) + 13:30-15:00 (1,5 h), dvs totalt 14 h och 15 minuter. Men han är nu 9 månader och då ska de väl bara ha 14 timmars sömn totalt?? jag funderar alltså på att minska sömnen på dagen med en kvart, vad tycker ni? Då tar jag väl på em luren väl? för den vaknar han nästan alltid en kvart för tidigt på (förmiddagsluren behöver han alla sina 45 minuter känns det som). Tänkre jag rätt?

tacksam för er hjälp!

Kram madde
Alexander född 2010-05-17, Kurstart kvällen 2010-12-02
Edith född 2012-04-17, Kurstart kvällen 2012-10-26
Luvisen

Re: HJÄLP! Har nu buffat i 65 minuter och han gallskriker än

Inlägg av Luvisen »

Det är barnet som säger till när det är dags att dra ned på luren inte åldern på barnet. :wink: Ska man dra ned så börjar man alltid med fm luren. Då drar man ned den så den blir 20 min och behåller långluren på efm intakt. Han kommer behöva den lååååång tid framöver.

Ja, det är svårt att låta bli att vända. Läs denna som inspiration. Där står mkt om hur man tränar.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... &start=195

Värme! :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Myne

varför vaknar han ALLTID för tidigt?

Inlägg av Myne »

hejsan!

Ett tag sedan jag var här nu, forumet försvann (?) ett tag och sen fick jag helt enkelt klara mig utan det. men nu måste jag fråg er experter igen.

Jag har denna vecka tagit bort Alexanders förmiddagslur ( 10-10:20, minskade den för kanske en månad sen) då han fortfarande vaknar kl 7 då han ska vakna kl 8. Har jag gjort rätt? Vi kurade i december (så har kört SHN metoden i 5 månader nu) och han har max sovit till kl 8 totalt 4 ggr!!!!! Hur får vi till det? alla säger att det bara kommer men nu har det ju gått så låååång tid och han fattar fortfarande inte detta!

det jag gör när han vaknar för tidigt: jag brukar gå in och lägga ner honom och säga ramsan och gå ut. idag gick jag in en gång. men jag har kanske gått in 3 ggr i snitt. jag vet att det ej ska vara trafik. men vet ej hur jag ska agera annorlunda!

jättebussigt om ni kunde hjälpa oss med detta!!

kram madde
Myne

hmm...svårt

Inlägg av Myne »

hej igen! ngn som hunnit se mitt förra inlägg? idag sov lilleman till 7:35, super ju! men han var så trött nu så lade honom 13:15 istället för 13:30. då frågar man sig, var det rätt att ta bort 20 minuters luren på fm???

vore jätte tacksam för er hjälp!!! :)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: varför vaknar han ALLTID för tidigt?

Inlägg av SusanD »

Hej,
Myne skrev:
det jag gör när han vaknar för tidigt: jag brukar gå in och lägga ner honom och säga ramsan och gå ut. idag gick jag in en gång. men jag har kanske gått in 3 ggr i snitt. jag vet att det ej ska vara trafik. men vet ej hur jag ska agera annorlunda!
Problemet med tidiga uppvak kvarstår men då undrar jag hur den unge mannen låter när han vaknar, är han jätteledsen? eller låter han bara gnällig? eller låter han knappt alls?

Du har rätt i att man ska göra så lite som möjligt, en del serverar en Pangramsa som är riktigt rejält punktsättande, en del avvaktar och ofta får barnen korn på hur de ska somna om på egen hand. Vi har nästan aldrig gjort något på morgonen om barnen vaknat för tidigt, ingen har iofs varit ledsen men de har pratat, gnäll, gnölat, bökat och hojtat.

Har du verkligen kolmörkt inne på hans rum? Kolla igen, stå där inne och se så det inte sipprar in något ljus någonstans.

Har du använt dig av väckarklocka?

Det tar alltid några dagar innan de nya sovtiderna sätter sig ordentligt. Försöka hålla tiderna på middagsluren och underhåll om han kroknar innan det är läggdags, du kan använda dig av marginalkvarten om det är kris.

Sover han snart hela natten så kommer det absolut räcka med en lur på dagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Myne

tack för snabba svar!

Inlägg av Myne »

Tack Susan för snabbt svar!

Ärligt talat så gallskriker han ej när han vaknar, mer som gnällskrik kan man säga. Frågan är, ska jag testa att ej gå in? eller kan jag gå in en gång och sen bestämd ramsa ut??

har ej testat väckarklocka. vad finns det för fördelar med detta?

mörkt bör det vara nu i hans rum. Vi satte upp en extra svart rullgardin nu utan på den befintliga nu när det blev ljusare ute.

tack, men då kör jag på ett tag till med endast en lur på 1,5 timme då. En fråga dock. kan jag behålla samma tid? Min son går(eller ska) gå upp 7:45 och sen är hans lur kl 13:30-15:00. sen lägger han sig 19:45 igen.

tusen tack för hjälpen!

kram Madde
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: tack för snabba svar!

Inlägg av SusanD »

Hej igen,
Myne skrev: Ärligt talat så gallskriker han ej när han vaknar, mer som gnällskrik kan man säga. Frågan är, ska jag testa att ej gå in? eller kan jag gå in en gång och sen bestämd ramsa ut??
Ja det är ju bra om vi är ärliga för det blir ju så mycket lättare att hjälpa då. :wink: Vad i hela havet gör du inne på ungens rum och det inte är kris? Ut därifrån och låt lilla barnet sköta sina uppvak på egen hand. Det får gnällas, gnölas, vändas och vridas utan att du behöver göra en endaste liten insats. Avvakta tills det blir kris och då är det RAMSAN som ska jobba och ingenting annat.
Myne skrev:har ej testat väckarklocka. vad finns det för fördelar med detta?
Väckarklockan kan man införa med pompa och ståt och så ringer den när det är dags att vakna, då stänger man av den tillsammans med lilla barnet. Då lär sig barnet att sova tills klockan ringer.
Myne skrev:mörkt bör det vara nu i hans rum. Vi satte upp en extra svart rullgardin nu utan på den befintliga nu när det blev ljusare ute.
Men har du varit inne i rummet när det är mörklagt och ljust ute? Jag misstänker att det glipar i rullgardinerna där de möter fönstret och minsta lilla ljus på morgonkvisten får barnen att vakna. Kolla upp detta och mörklägg mer om så behövs, det ska vara kolsvart. Sök på forumet så finner du bra trådar som behandlar ämnet.
Myne skrev:tack, men då kör jag på ett tag till med endast en lur på 1,5 timme då. En fråga dock. kan jag behålla samma tid? Min son går(eller ska) gå upp 7:45 och sen är hans lur kl 13:30-15:00. sen lägger han sig 19:45 igen.
Det går säkert bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"