Hej,
Myne skrev:
det jag gör när han vaknar för tidigt: jag brukar gå in och lägga ner honom och säga ramsan och gå ut. idag gick jag in en gång. men jag har kanske gått in 3 ggr i snitt. jag vet att det ej ska vara trafik. men vet ej hur jag ska agera annorlunda!
Problemet med tidiga uppvak kvarstår men då undrar jag hur den unge mannen låter när han vaknar, är han jätteledsen? eller låter han bara gnällig? eller låter han knappt alls?
Du har rätt i att man ska göra så lite som möjligt, en del serverar en Pangramsa som är riktigt rejält punktsättande, en del avvaktar och ofta får barnen korn på hur de ska somna om på egen hand. Vi har nästan aldrig gjort något på morgonen om barnen vaknat för tidigt, ingen har iofs varit ledsen men de har pratat, gnäll, gnölat, bökat och hojtat.
Har du verkligen kolmörkt inne på hans rum? Kolla igen, stå där inne och se så det inte sipprar in något ljus någonstans.
Har du använt dig av väckarklocka?
Det tar alltid några dagar innan de nya sovtiderna sätter sig ordentligt. Försöka hålla tiderna på middagsluren och underhåll om han kroknar innan det är läggdags, du kan använda dig av marginalkvarten om det är kris.
Sover han snart hela natten så kommer det absolut räcka med en lur på dagen.
Kram Susan