Dagslursstrul (men nätterna *KANON*!)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
PappaLedig78

Dagslursstrul (men nätterna *KANON*!)

Inlägg av PappaLedig78 »

Hej på er alla, och tack för hjälpen att ordna upp lilla prinsens nattvanor!

Kuren påbörjades 1 februari (då 6 månader gammal), och han sover nu nätterna igenom enligt schema, efter mindre än två minuters nattning! Gnyr till någon enstaka gång i vargtimmarna, men somnar raskt om igen :D . (Tidigare vägrade han sova i sin egen säng över huvud taget...)

Dock så är det det där med dagslurarna... (Det är lätt att bli bortskämt, och "mycket vill ha mer" :) ) Dagslurarna sker inomhus i vagn, temperatur ca 19 grader. Schemat är som följer:

0600 - frukost (amning)
0800 - sova (45 min)
0900 - mellanmål
1000 - sova (1:30)
1200 - lunch
1330 - sova (1:30)
1500 - mellanmål
1615 - sova (45 min)
1730 - middag
1900 - nattslurk (amning)
1915 - sova

Krångligast är 10-luren och framför allt 1615-luren. Insomningstiderna ligger i snitt på 30 minuter, och 1615-luren har det bara blivit sova/tyst två gånger av åtta möjliga! Ramsan har i praktiken slutat fungera under dagslurarna (han blir i regel bara arg, och protesterar ihärdigt).

Efter att ha tittat igenom ett antal forumposter så har jag provade jag idag att backa av mer, och dammsuga, köra diskmaskinen+mozart etc. Första luren gick det bra, och han tystnade/somnade efter 14 minuter. De följande lurarna var dock bottenrekord :( Vagning fungerar för att få honom tyst (räcker med 4-5 vagningar), men skak-i-handtaget eller ramsan aggerar trigger. Solfjädern är i princip det enda som fungerar, men ramsar jag efteråt så går han igång igen (ibland bara 5-10 minuter, men har också hänt att han kör vidare resten av luren).

Kontentan verkar vara att "avbackning" verkar vara det som fungerar när det fungerar, men när det inte fungerar är det väldigt psykiskt påfrestande för oss båda... :cry:

Frågor:
  • Regelbundna sömnproblem = schemaproblem? tacksam för kommentarer om schemat.
  • Kan vi ändra schemat (om det är "fel") innan uppföljningsveckan? I så fall hur?
  • När en lur går åt pipsvängen, "får" man då ta upp ett skrikande barn? (Jag brukar ibland "fuska", och vagnar honom tyst och plockar sedan snabbt upp honom, innan han går igång igen).
Tacksam för alla idéer som kan hjälpa oss den sista biten in mot mål!

Mvh Henrik
Son född 2010-08-07
Kurstart 2011-02-04
_lill

Re: Dagslursstrul (men nätterna *KANON*!)

Inlägg av _lill »

Hej!

Välkommen och grattis till en luckad kur (nattetid!). Det underlättar för oss om du skriver in din sons födelsedatum längst ner i signaturen. Börjar han närma sig 7 månader? Då kan problemet vara att ni har för mycket sömn på schemat. En 7-månaders behöver ca 14,5 h och ni har 15 h 15 min. Jag skulle tagit bort en lur, 3 lurar räcker gott!

vad tror du om:
8.30 sova 1,5 h
13 sova 1,5 h
16.15 sova 45 min
el nåt liknande? lägger ni kl 19.15 har ni 14,5 h sömn.

varför sover han i vagn inomhus? det låter trångt tycker jag :) jag skulle tagit långlurarna i säng och kortluren i vagn utomhus om jag var ni.

egentligen ska man ju inte ändra schemat innan uppföljningsveckan är slut, men jag skulle nog änd gjort det i det här fallet... 4 lurar för en drygt 6-månaders låter svårt att få till tycker jag, men andra kanske tycker annorlunda? om ni ska ändra, ändra då rakt av från en dag till en annan - med attityden!
•När en lur går åt pipsvängen, "får" man då ta upp ett skrikande barn? (Jag brukar ibland "fuska", och vagnar honom tyst och plockar sedan snabbt upp honom, innan han går igång igen).
Ja jag tänker att det beror lite på hur du menar att det går åt pipsvängen... ;) om du menar att det bara är en liten stund kvar på luren så skulle jag gjort som du skriver och försökt få till det så glatt som möjligt. är det mitt i luren skulle jag inte gjort det och särskilt inte under kuren utan då skulle jag använt mig av ramsa och verktyg för att få honom att somna om.

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

... och hur går det med maten? :wink:
Nykurade barn får ju ofta till ett rejält aptitlyft, och halvårsbarn växer snabbt och kan vara extremt hungiga! :shock: Så kanske se över om du verkligen får i honom tillräckligt med mat? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
PappaLedig78

Inlägg av PappaLedig78 »

Tack _lill och chokladkaninen för era svar! Tyvärr missade jag dem innan jag satte in en schemaändring i måndags :?

Nya schemat (ändringar rödmarkerade):
0615 - frukost (amning)
0745 - sova (45 min)
0915 - mellanmål
1000 - sova (1:30)
1200 - lunch
1330 - sova (45 min)
1500 - mellanmål
1615 - sova (45 min)
1715 - middag
1830 - nattslurk (amning)
1900 - sova

Syftet var att förlänga vaketperioden något inför sista (krånglande) luren. När jag läser ditt svar, _lill, så ångrar jag att jag inte valde ett schema med endast tre lurar. Det hade förenklat vardagen både för pappa och lillen, då det i dagsläget är ganska "hattigt" med korta vakenperioder som han inte äter... Nu fyller han ju sju månader om ca 2 veckor, så jag kanske kan ändra schemat till något som utgår från ditt förslag tills dess? Kan vi behålla ungefär samma mattider i så fall?

Resultatet av ändringen ovan har ändå varit OK, då han har somnat i tre av fem 1615-lurar sedan ändringen. Men det är fortfarande lika jobbigt när "icke-sova" lurarna inträffar :(

Ytterligare en ändring som jag har infört (efter tips från bekanta) är att täcka över vagnen med ett luftigt stickat skynke. Gjorde susen första dagarna, då han tystnade direkt när synintrycken försvann! Effekten har avtagit något nu, men fungerar trots allt rätt bra!
varför sover han i vagn inomhus? det låter trångt tycker jag jag skulle tagit långlurarna i säng och kortluren i vagn utomhus om jag var ni.
Anledningen till vagn inomhus är att jag inte vill låsa mig till att vara hemma varje gång han tar en lur. Om vi kör långlurarna i sängen, kan man då någon eller några gånger i veckan byta sängen mot vagnen?

Chokladkaninen (fint alias btw :D ), jo, han har ätit bra fram tills i förrgår. Och som du säger så har det varit ett ordentligt aptitlyft! Tidigare har han varit lite tunn, men nu börjar dubbelhakorna komma fram! :) Men som sagt, så har han igår och idag ätit lite sämre. I förrgår (dag 12) hade han ett återfall på natten, och krånglade lite under dagen (17 min 10-luren, vägrade somna på sista luren). Dagens sömn har inte varit något vidare heller, då jag var tvungen att solfjädra till sömns under 1320-luren och 1615-luren gav vi upp några minuter i fem :( Då han också vaknade upp för tidigt i 10-luren så har han sen 11-tiden endast sovit 20 minuter :cry:

På dagslurarna har jag i princip gett upp användandet av verktygen då påminnelseramsor är som att slänga bensin på elden. Gör besked, skak i handtaget, ramsar och kör mozart+dammsuger/diskar/stökar runt. Bekräftelseramsa efter ca 2 minuters tystnad (tar i regel 8-10 min). Det enda fungerande verktyget som jag tar till efter 10-15 minuter (om han inte verkar lugna ner sig) är solfjädern. Är detta rätt tänkt?

Tack än en gång för att ni har tagit av er tid för att hjälpa till i min vardag! =D>
Son född 2010-08-07
Kurstart 2011-02-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Du har fått så fina svar av _lill :heart: och chokladkaninen :heart: och jag ska absolut inte lägga mig i :roll: Bara röra till det lite :mrgreen:

Du gör det aningens komplicerat för dig - schemat med fyra lurar och sex måltider hackar sönder tillvaron för den lille på ett onödigt vis. Han hinner inte bli riktigt hungrig mellan så täta mål och inte heller behagligt trött mellan så pass täta lurar. Jag föreslår en klassisk 45-minuters på morgonen/förmiddagen, en 2-timmars på tidiga eftermiddagen och en 45-minuters alternativt 20-minuters på sena eftermiddagen beroende på hur lång natt ni vill ha, 12 tim eller 11,5. Men fördelningen kan man naturligtvis fixa annorlunda; huvudsaken är att han får sin sammanlagda sömn på nu max 15 tim och vid sju månader ca 14,5.

Fyra stora mål om trekvart vardera - högst en timme med (i undantagsfall) marginalkvart - samt en nattslurk före läggning ger honom tid att både smälta maten och repa aptit mellan varven. Men mycket mat ska han ha! Och "riktig" mat varje gång nu, utöver mjölken morgon och kväll.
PappaLedig78 skrev:På dagslurarna har jag i princip gett upp användandet av verktygen då påminnelseramsor är som att slänga bensin på elden. Gör besked, skak i handtaget, ramsar och kör mozart+dammsuger/diskar/stökar runt. Bekräftelseramsa efter ca 2 minuters tystnad (tar i regel 8-10 min). Det enda fungerande verktyget som jag tar till efter 10-15 minuter (om han inte verkar lugna ner sig) är solfjädern. Är detta rätt tänkt?
Påminnelseramsan kan irritera honom som rena tjatet - han VET vad som gller vid det här laget men kommer inte genast i ro, vilket kan bero på "hackmaten" (se ovan). Du säger att du i princip gett upp användandet av verktygen men överöser honom med dem, vad jag kan se - ger besked, skak i handtaget, ramsar och kör mozart etc etc etc, samt bekräftelseramsar (vilket man slutar med andra, senast tredje natten på kuren) OCH - ovanpå alltihop - tar till solfjädern "om han inte verkar lugna ner sig". Detta, min käre Watson, kallas överarbete :!:

Det är en konst också att lära sig låta små barn vara i fred.

Se till att barnet skrattar eller åtminstone flinar så gott när det är dags för lur, lägg honom utan mankemanger och ge några snabba, markerande skak i handtaget innan du avslutar med en glad ramsa x4 på väg därifrån och GÅ :idea: Och ta öronen med dig, om man säger.

Har du Internationella Sova hela natten? Läs och begrunda Safarin och identifiera dig därmed, mycket enkelt hoppas jag, med lilla barnet =D>
PappaLedig78 skrev:Ytterligare en ändring som jag har infört (efter tips från bekanta) är att täcka över vagnen med ett luftigt stickat skynke. Gjorde susen första dagarna, då han tystnade direkt när synintrycken försvann!
Ja, 90% av små barns alla intryck kommer genom synen. Det bästa är ju att han får ligga på mage, vilket jag hoppas du låter honom göra (på plant underlag, gärna med ett trevikt barnlakan eller örngott slätt under huvudet/ansiktet som aningens "kudde") och att du sedan mörkar ytterligare med ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg (går bra med ett sönderklippt svart lakan). Stickade saker är lätt lite för varma och släpper dessutom igenom ljus.

Det man ser på stan är ofta filtar o dyl som hänger rakt ner från suffletten. De stänger in både barn och luft, och barnet värjer sig förr eller senare. Skynket bör vara stort nog att omfatta hela vagnen :wink:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
PappaLedig78

Inlägg av PappaLedig78 »

Hej Anna, och stort tack för ditt svar! Jag är imponerad av att du fortfarande engagerar dig på gräsrotsnivå (och åt min lilla son)! =D>

Jag har precis läst om safari-kapitlet, och det var intressant läsning såhär i "efterhand", när jag kan titta tillbaka på mina många misstag #-o Dock, vad jag känner att jag har väldigt svårt för, är att skilja på när han blir riktigt ledsen, riktigt arg osv mot bara "protesterande". Det händer att jag inte ingriper alls (förutom dånande mozart då förstås :| ) under en 45-minutare, men när lillen efter utgången tid fortfarande protesterar känner jag att jag borde ha gjort någonting! Och bevisligen så sker motsatsen säkert dubbelt så ofta... :?
Det man ser på stan är ofta filtar o dyl som hänger rakt ner från suffletten. De stänger in både barn och luft, och barnet värjer sig förr eller senare. Skynket bör vara stort nog att omfatta hela vagnen
Tack för tipset! Svart lakan är införskaffat, och ska testas imorgon! Och ja, han ligger på mage (sedan dag 4 i kuren).

Nu till roten av problemen; schemat. I de tidiga schemorna var nog för mycket hänsyn tagen till aktiviteter som babyrytmik, babysim etc. Den enda hänsynen (förutom lillprinsen) i det nya schemat nedan, är att försöka skapa tid för den arbetande modern att umgås med lillen morgon och kväll. Vakenpassen är relativt jämnlånga, det första något kortare då han brukar vara lite trött på morgonen.

Jag är innerligt tacksam för allas synpunkter på schemat nedan, för att få det så bra som möjligt!

0630 - frukost (amning+gröt)
0815 - sova (45 min)
1000 - Äta gröt
1115 - sova (2h, skär bort 30 min när han fyller 7 mån)
1330 - äta (puré+efterrätt fruktpuré)
1545 - sova (45 min)
1715 - middag (puré eller gröt här?)
1845- nattslurk (amning+gröt)
1900 - sova
Son född 2010-08-07
Kurstart 2011-02-04
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen!

Det ser ut som ett superbra schema tycker jag :)
Självklart ska lillen träffa mamma och någon aktivitet i veckan kan ju vara kul.
Ang middagen kl 17.15 skulle jag gett mat eftersom ni redan har så mycket gröt på schemat! Max 3 gröt el vällingmål är det väl bvc rekomenderar om dagen, men själva har vi i perioder haft 4 ändå... gör det som funkar bäst för er!

För barn som inte dricker välling (?) är ett tips att ge mosad banan som kvällsslurk utöver ev amning. För det gör han inte eller? Min egen dotter dricker inte välling och har aldrig gjort det, men hon får fortfarande banan på kvällen vid behov. Så drar ni ner på antalet grötmål tänker jag....
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

PappaLedig78 skrev:Jag är imponerad av att du fortfarande engagerar dig på gräsrotsnivå (och åt min lilla son)! =D>
:D Tack min vän :heart: Jag är ju gräsrötternas gräsrot. Har alltid varit och kommer alltid att vara [-o< Och om du inte passar dig, blir din lilla son ett av mina "nästanbarn" av bara kärleksfulla farten :lol:
PappaLedig78 skrev:--- men när lillen efter utgången tid fortfarande protesterar känner jag att jag borde ha gjort någonting! Och bevisligen så sker motsatsen säkert dubbelt så ofta... :?
Ja, det är en balansgång, och det som ska till är ju framför allt LYSSNANDE. Där måste man också lyssna till sig själv. "Nej, nu räcker det, nu ska han banne mig sova, för det behöver han, punkt slut!" = verktyg. Och dem har du ju. Välj omsorgsfullt och genomför utan att själv ställa frågor eller fika efter bekräftelse. Det är lilla älsklingen som har ensamrätt på att ställa frågor och kräva betryggande SVAR :!:

Å andra sidan får man inte överarbeta, eftersom man då lätt skapar ett jobbigt mönster av ingripanden som obevekligen blir störande (och nu har du ju läst Safarin :wink: ). En rättesnöre som kan sansa dig i all enkelhet är detta:
:arrow: Det viktigaste är inte att lilla barnet sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem - de bästa, de som du skulle ha velat ha själv :!:
PappaLedig78 skrev:Svart lakan är införskaffat, och ska testas imorgon! Och ja, han ligger på mage (sedan dag 4 i kuren).
=D>
_lill skrev: Max 3 gröt el vällingmål är det väl bvc rekommenderar om dagen, men själva har vi i perioder haft 4 ändå...
Ujuj :mrgreen: Vad bvc rekommenderar är snålkost. Vad Barnaboken rekoomenderar är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :idea: Och då pratar vi inte palsternacka :roll: Vi talar njutning - glufsglufs som barnet estimerar och som formligen ska skyfflas in, tills barnet sätter stopp, ingen annan.

_lill

Inlägg av _lill »

_lill skrev:
Max 3 gröt el vällingmål är det väl bvc rekommenderar om dagen, men själva har vi i perioder haft 4 ändå...

Ujuj Vad bvc rekommenderar är snålkost. Vad Barnaboken rekoomenderar är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat Och då pratar vi inte palsternacka Vi talar njutning - glufsglufs som barnet estimerar och som formligen ska skyfflas in, tills barnet sätter stopp, ingen annan.
Ja precis, det jag menar är att man ju kan försöka att variera målen så det inte BARA blir gröt - om liten vill såklart, annars får det bli gröt/välling i massor... :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

:heart:
PappaLedig78

Inlägg av PappaLedig78 »

Idag var en bra dag :mrgreen:

Lillprinsen har sovit alla tre lurarna :!: och dessutom somnat in på under tio minuter varje gång :D =D> :sleep:

Det som har hänt är att jag införde nya schemat igår, med ändringar 0815-luren flyttad till 0800, och middag gröt efter tips från _lill. Idag gjorde jag den lilla ändringen att jag bytte mellan 10 och 13:30-maten, så att "lunchen" hamnar före långa sovtiden, och 13:30 blir det gröt/välling istället. Gårdagen (då ändringarna infördes) var inte väldigt rolig, med korta sovtider och mycket protester. Men som sagt, så redan idag verkar han ha förstått galoppen! :) Det är väl iofs inte läge att ta ut segern i förskott, men känns som att vi har tagit ett stort kliv mot målet!
För barn som inte dricker välling (?) är ett tips att ge mosad banan som kvällsslurk utöver ev amning. För det gör han inte eller? Min egen dotter dricker inte välling och har aldrig gjort det, men hon får fortfarande banan på kvällen vid behov. Så drar ni ner på antalet grötmål tänker jag....
Banan ligger på listan över "saker vi ska lära oss att äta", han har fått prova, men det var ingen favorit. Just nu jobbar vi sedan nån vecka tillbaks på att han ska ta välling. Inget problem med smaken, men då han inte har tagit flaska sen han var två veckor gammal så vet han inte längre hur han gör, utan försöker mest tugga ut vällingen :|
Tack min vän Jag är ju gräsrötternas gräsrot. Har alltid varit och kommer alltid att vara Och om du inte passar dig, blir din lilla son ett av mina "nästanbarn" av bara kärleksfulla farten
Det kan vi väl räkna honom som redan? :)

Tack än en gång _lill, Anna och Chokladkanninen! =D> =D> =D> Förhoppningsvis kommer bara en till postning från mig i den här tråden, när uppföljningsveckan är klar och allt går som på räls :mrgreen:
Son född 2010-08-07
Kurstart 2011-02-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

PappaLedig78 skrev:Det är väl iofs inte läge att ta ut segern i förskott, men känns som att vi har tagit ett stort kliv mot målet!
:D Gläd dig du - pris och beröm för strålande vackert arbete :-({|=
PappaLedig78 skrev: Det kan vi väl räkna honom som redan? :)
Det tackar vi för \:D/
PappaLedig78 skrev:--- då han inte har tagit flaska sen han var två veckor gammal så vet han inte längre hur han gör, utan försöker mest tugga ut vällingen :|
Två oslagbara hjälpmedel:
:arrow: Attityden av Självklarhet - tratta in flaskan bara (kolla gärna "ömma järngreppet" i filmsnutten under SHN-fliken);
:arrow: Dr Brown's vacuumbefriade nappflaska.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"