Välkommen är du
Du har fått så fina svar av _lill

och chokladkaninen

och jag ska absolut inte lägga mig i

Bara röra till det lite
Du gör det aningens komplicerat för dig - schemat med fyra lurar och sex måltider hackar sönder tillvaron för den lille på ett onödigt vis. Han hinner inte bli riktigt hungrig mellan så täta mål och inte heller behagligt trött mellan så pass täta lurar. Jag föreslår en klassisk 45-minuters på morgonen/förmiddagen, en 2-timmars på tidiga eftermiddagen och en 45-minuters alternativt 20-minuters på sena eftermiddagen beroende på hur lång natt ni vill ha, 12 tim eller 11,5. Men fördelningen kan man naturligtvis fixa annorlunda; huvudsaken är att han får sin sammanlagda sömn på nu max 15 tim och vid sju månader ca 14,5.
Fyra stora mål om trekvart vardera - högst en timme med (i undantagsfall) marginalkvart - samt en nattslurk före läggning ger honom tid att både smälta maten och repa aptit mellan varven. Men mycket mat ska han ha! Och "riktig" mat varje gång nu, utöver mjölken morgon och kväll.
PappaLedig78 skrev:På dagslurarna har jag i princip gett upp användandet av verktygen då påminnelseramsor är som att slänga bensin på elden. Gör besked, skak i handtaget, ramsar och kör mozart+dammsuger/diskar/stökar runt. Bekräftelseramsa efter ca 2 minuters tystnad (tar i regel 8-10 min). Det enda fungerande verktyget som jag tar till efter 10-15 minuter (om han inte verkar lugna ner sig) är solfjädern. Är detta rätt tänkt?
Påminnelseramsan kan irritera honom som rena tjatet - han VET vad som gller vid det här laget men kommer inte genast i ro, vilket kan bero på "hackmaten" (se ovan). Du säger att du i princip gett upp användandet av verktygen men överöser honom med dem, vad jag kan se - ger besked, skak i handtaget, ramsar och kör mozart etc etc etc, samt bekräftelseramsar (vilket man slutar med andra, senast tredje natten på kuren) OCH - ovanpå alltihop - tar till solfjädern "om han inte verkar lugna ner sig". Detta, min käre Watson, kallas överarbete
Det är en konst också att lära sig låta små barn vara i fred.
Se till att barnet skrattar eller åtminstone flinar så gott när det är dags för lur, lägg honom utan mankemanger och ge några snabba, markerande skak i handtaget innan du avslutar med en glad ramsa x4 på väg därifrån och GÅ

Och ta öronen med dig, om man säger.
Har du Internationella Sova hela natten? Läs och begrunda Safarin och identifiera dig därmed, mycket enkelt hoppas jag, med lilla barnet =D>
PappaLedig78 skrev:Ytterligare en ändring som jag har infört (efter tips från bekanta) är att täcka över vagnen med ett luftigt stickat skynke. Gjorde susen första dagarna, då han tystnade direkt när synintrycken försvann!
Ja, 90% av små barns alla intryck kommer genom synen. Det bästa är ju att han får ligga på mage, vilket jag hoppas du låter honom göra (på plant underlag, gärna med ett trevikt barnlakan eller örngott slätt under huvudet/ansiktet som aningens "kudde") och att du sedan mörkar ytterligare med ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg (går bra med ett sönderklippt svart lakan). Stickade saker är lätt lite för varma och släpper dessutom igenom ljus.
Det man ser på stan är ofta filtar o dyl som hänger rakt ner från suffletten. De stänger in både barn och luft, och barnet värjer sig förr eller senare. Skynket bör vara stort nog att omfatta hela vagnen
O:)