Vilse i nattvakan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillmatte

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Vi skissade på ett schemaförslag här, OM vi skulle ändra schemat framöver. Vore tacksam för synpunkter!

7.00 Godmorgon, frukost (välling)
9-9.45 sova
10.30 lunch
12-14 sova
14.00 gröt
16-16.20 sova
17.15 middag
18.30 välling
19.00 sova natt

dvs 12h+45min+2h+20min = 15h 5min

Brister? Fördelar?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hm. Nu har det kraschat lite igen här. Lillkillen vaknade efter en timme av sin mittdagslur och har följaktligen varit rejält trött och gnällig, och nu på slutet helt otröstlig. Det var nästan omöjligt att få honom att komma till ro och sova, men nu sover han till sist. För att få honom lugn från totalt skrikläge fick jag tyvärr buffa honom, men det är väl OK eftersom det verkligen var krisläge.

Jag försökte proppa i honom mat till lunch och senarelägga den lite. Med facit i hand hade jag säkert kunna vänta ännu längre. Nu blev det 10.50, han fick motsvarande en barnmatsburk med hemgjord potatis- och majspuré med massor av smält smör, en halv banan, 150 ml välling och vägrade sen äta mer, så då tänkte jag att han var mätt. Han var galet trött och somnade själv på balkongen efter cirka en minut.

Jag vet inte riktigt hur vi ska fundera här, lägga om schemat radikalt, bara litegrann, behöver han ändå lite mindre sömn än han får? Sen undrar vi lite om en del av problemet kanske är att han fått smak för att sova på mage, och att barnvagnsinsatsen är för liten för att sova annat än på rygg. Vi väntar på en sittvagn med liggläge som förhoppningsvis kommer imorgon och ska tjäna som extravagn för utomhussov.

Vad tycker ni? Tänker vi helt galet?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag tycker det nya schemat ser väldigt bra ut. Om ni själva tror på det skulle jag införa det rakt av som en minikur.

När det gäller långluren så kan det vara så att ert barn är en utpräglad magsovare. Och diggar man det läget är det svårt att ta ngt annat. :wink: :lol: Detta avhjälps med en ny barnvagnsinsats som ni tänkt. Alternativt kan ni ju köra långluren i sängen. Det finns ganska många barn som inte diggar vagnen just på långluren så det kan ju vara värt att fundera över... Min gosse slutade digga vagnen för den långa luren omkring året och därefter är det verkligen ett undantag för honom att sova i vagn...Och han vaknar nästan alltid mitt i då. Så det är bara att gilla läget då. :roll:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

lillmatte skrev:Vi skissade på ett schemaförslag här, OM vi skulle ändra schemat framöver. Vore tacksam för synpunkter!

9-9.45 sova
10.30 lunch
12-14 sova
14.00 gröt
16-16.20 sova
17.15 middag
18.30 välling
19.00 sova natt

dvs 12h+45min+2h+20min = 15h 5min

Brister? Fördelar?
Hej!

Detta är väldigt likt vårt schema som ser ut så här:

9-9.30 sova
10.15 lunch
11.45-13.45 sova
14.00 mellis (välling och/eller gröt)
16-16.30 sova
17.00 middag
18.30 välling
19.00 sova natt

Så jag tycker förstås att det ser jättebra ut! :mrgreen: :lol: Vi gör så att en vanlig dag så tar vi hundpromenad vid både fm- och em-luren och då sover han på rygg i vagnen (med ett mörkt skynke framför sig). Vi traskar i ca 40-45 minuter men han sover i princip alltid prick 30. Vi har funderat på att lägga honom på balkongen de dagar vi inte har möjlighet att gå på promenad men då måste vi städa balkongen först så vagnen ryms... :oops: :roll: Så ibland får han sova i sin säng i stället och vi gör ingen större sak av det. Han har aldrig ifrågasatt det och inte vi heller. Långluren sover han däremot ALLTID i sängen (och vi mörklägger faktiskt rummet också). När man blir stor, vagnen är lite trång och det kliar i benen av att man håller på att lära sig krypa eller vända sig så tror jag att man lätt vaknar efter ett tag.

Nackdelen med att sova i sängen på dagen är att vi inte är särskilt rörliga vid lunchtid. Fördelen är att han i princip aldrig skarvar. Däremot är det inga som helst problem att lägga i ett annat rum, hemma hos någon annan, i en annan säng bara det är hyfsat dunkelt. Vi har en resesäng så det är rätt lätt ordnat. Det var likadant med storebror och vi resonerade som så att de gånger vi vill vara rörliga så får han sova i vagnen så gott det går om inget annat finns att tillgå, en gång är ingen gång. De är små ganska kort tid och vi kan hålla oss hemma för det mesta.

En bra sak med schemat ni lagt är att ni kan anpassa lite efter hans sömnpreferenser, dvs 45+20 eller 30+30 lite utifrån hur han sover både enskilda dagar och mer generellt framöver. Vi styr inte så mycket över det här hemma.

Om ni sen låter lunchen dra ut lite på tiden och fyller på inom marginalkvart (dvs vid 11.30) så kanske han sover bättre över skarven också. Jag vet att vissa valt att lägga till en mosad banan just innan lunchluren under vissa särskilt hungriga perioder. Gör det om det behövs, tycker jag!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej på er!

Nu har vi lagt om schemat till 12h-natt och fått hem vår utevagn till lillkillen. Han har sovit sin första 12h-natt inatt, även om han fortfarande gråter och stökar runt kring 5-tiden, löser han det själv och jag kunde väcka honom kl 7.

Däremot har vi nu jätteproblem med lunchluren. Han VÄGRAR sova. Vi är lite handfallna. Idag är det riktigt blåsigt och ruggigt ute och vår balkong blir världens vindtunnel när vinden ligger på från det här hållet. Eftersom han nu har en vagn att sova i tänker vi dock att det borde gå lika bra inne som ute, men att han måste vänja sig vid själva vagnen bara. Igår somnade han ok men vaknade efter 35 minuter. Idag somnade han efter många vrål och protester och sov i 5 minuter, vaknade igen med vrål och protester. Vi måste vagna honom lugn, går ut med ramsa, han vrålskriker, vi ramsar, han skriker ännu högre, vi ramsar ännu mer, till sist är det krisläge och in och vagna som gäller igen. Han gråter dock varje gång vi slutar vagna och låter helt förtvivlad.

Hur skulle ni ha gjort? Tänkt? Han måste ju sova?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad har han på sig i vagnen? Har ni regnskydd på för att parera vind?

Det var bara några tankar jag fick när jag såg ert inlägg.

Värme! /Luvisen
SM rookie
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Oj, jag var lite otydlig i mitt meddelande, skrevs i stress...

Vi har faktiskt låtit honom sova inomhus nu när det blåst så mycket. Då har vi bäddat i vagnen med lakan och han sover i sina vanliga kläder. Han somnade till sist när vi lade honom på sidan idag, men först efter 45 minuters illande protester där vi körde hela vagna-ramsa-vagna-ramsa-racet. Vi undrar mest om vi gör något fel om vi vagnar, eller om man kan betrakta det som någon slags minikur det här också? Han har ju fått en helt ny plats att sova på, luktar säkert annorlunda, känns annorlunda. Han har väl tusen frågor och vi funderar väl mest på hur vi ska besvara dem på bästa sätt.

Han somnade i alla fall på några minuter ikväll, kl 7, men han var ju så trött efter dagens protester... Det verkar åtminstone inte som att vi förstör något vad gäller själva nattningen, men då sover han i sin egen säng.

Vi hoppas att det blåser lite mindre imorgon *håller tummar*
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, jo det klart det blir mer protester och att ni måste vagna... Så det är helt i sin ordning. När min gosse sov inomhus i sin vagn så strippade jag honom lite. Så han sov bara i sin långärmade body och sen drog jag igen åkpåsen han hade (jag hade inge mer däri). DÅ fungerade den som en solfjäder. :shock: :idea: Det var bara min lilla observation då. Vet inte om det funkar för er men kanske värt att prova framöver om det tjorvar...

Värme! /Luvisen
SM rookie
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Ja, vi tänker nog göra så framöver att vi skiter i att låta honom sova utomhus. Vi kan liksom inte låta honom skrika och lugna sig själv när han står på balkongen, då blir vi väl anmälda... Känns så jäkla trist med tanke på att han verkligen BEHÖVER den här långluren och att den alltid funkat tidigare.

Idag somnade han efter en kvart (av sig själv), sov 10 minuter, vaknade ohc skrek. Vi har omväxlande vagnat, ramsat osv, men han är helt förtvivlad och skriker, med stängda ögon (han är ju sjukt trött). Har nu skrikit sen dess. Verkar somna till, men väcker sig själv av ryckningar, skriker, vi ramsar, han skriker ännu mer, vi ramsar igen, han gallskriker, vi vagnar honom lugn, ramsar, går, och så börjar det om.

Nu är det 45 minuter kvar av hans 2 timmar långa lunchlur och han har sovit 10 minuter. Han gallskriker i vagnen. Jag förstår inte vad vi ska göra? Vi har proppat honom full med mat, vi leker och stojar med honom för att göra honom riktigt trött och glad och lägger honom med samma rutiner som alltid. Han har ju sovit på balkongen sedan han var knappt 2 månader gammal och borde vara van vid ljud och ljus därute, det är BARA vagnen som är ny. Och att han sover bra på nätterna. Kan det vara såhär eller gör vi något fel? Lägger vi honom för tidigt? Borde vi testa att lägga honom 12.30 istället och låta honom sova 1,5 h istället? Han visade ju tendenser på att behöva mindre sömn redan innan vi bytte schemat.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Positivt: Vår pojke sover nu i allmänhet 12 h/natt. Vi lägger honom kl 19, han protesterar några minuter men somnar sedan själv och löser sina uppvaknande under natten själv. Häromnatten lät han konstigt, jag kollade honom och insåg att han kissat ner hela pyjamasen, så då blev det byte i sängen. Han somnade om själv. Otroligt skönt.

Negativt: Dagarna fungerar INTE ALLS. Han har som mest fått sammanlagt 1,5 h sömn på dagen (ska ha 3h 5min), som minst 40 minuter. Vi famlar oss fram. Om han får ihop 1,5 h sover han ungefär så mycket som han gjorde innan med 11h-natt (som han aldrig fick ihop) och fungerande dagsömn. Vi funderar på att skita i det här och låta honom gå tillbaka till det gamla, då fördelar han åtminstone sömnen någorlunda över dygnet.

I de fall han verkligen lyckas somna brukar han som mest klara 35 minuter. Vi försöker proppa honom full med mat och han äter ivrigt. Han är väldigt glad i övrigt, förutom när han tvingas sova på dagen. Vi undrar om han kanske inte behöver mer än cirka 13.5 h sömn per dygn med tanke på att han är grymt glad annars och har glupande aptit.

Vad beror de här nytillkomna skarvarna på?

Vad gör vi för fel?

Vad gör vi för rätt?

När vi vagnar blir han lugn, och ilsk som tusan när vi slutar. Ska vi låta honom skrika sig till sömns då?
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

GRATTIS till det positiva! Hoppas hoppas ni ska få ordning på dagssömnen också. Jag hejar och håller tummarna!! (Ps. ska kopiera ert schema - det ser så bra ut! Sen ska vi minikura mornarna och hoppas på ordning och reda här... )
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Nu kanske jag låter lite hård, men så får det bli isf. :wink:
Vi funderar på att skita i det här och låta honom gå tillbaka till det gamla, då fördelar han åtminstone sömnen någorlunda över dygnet.
Gör det, om det känns bäst! Om ni inte helhjärtat känner att det här är det bästa för er lilla älskling så kommer det inte bli mycket bättre. Ni kan inte vänta er ledning från lilla älsklingen. Han är så ny i denna värld, har vet inte alls hur det fungerar. Ni måste Lära, Leda, Visa, Hjälpa!! Han kan inte visa er, han kan inte lära er, och inte leda er heller. Nej, han kan inte hjälpa er heller! Så är det faktiskt!

Alla barn behöver få sova! AW har med 1000-tals (eller hur Anna?) barn utarbetat denna fantastiska kur. Alla dessa barn har mer eller mindre följt sömnrekonendationerna. Varför skulle just er lilla vara annorlunda? Förlåt! Jag menar inget illa. Er älskling är helt unik i sig men jag tror inte att det skiljer mycket från barn till barn vilka deras grundläggande behov är. Alla barn behöver äta (ungefär lika mycket fakstikt, i samma ålder såklart), alla barn behöver sova! Ja - faktiskt ungefär lika mycket sömn oxå!
Sen är det klart. De barn som inte stimuleras med fysisk aktivitet (inte babysiim eller babyrytmik, utan ålning, krypning, rulla runt, trappklättring etc) utomhurvistelse och social delaktighet. Ja, de barn behöver troligen lite mindre sömn är de som är aktiva.

Man kan inte sova åt sin älskling, nej det kan man inte! Man kan ge förutsättningarna och man kan ge barnet den trygghet som behövs för att han eller hon ska kunna sova tryggt. Sen är det upp till barnet! :shock: :wink:
När vi vagnar blir han lugn, och ilsk som tusan när vi slutar. Ska vi låta honom skrika sig till sömns då?
Det låter som ni fastnat i vagningsträsk. Inge kul! Det man får göra då är att backa! Backa, back, back!
Lägg älsklingen, vagna lung och sen lämna med ramsa! Titta på klockan! Vänta säg 100s (1min 40 sek). Lyssna! Har han trappat ned, vänta en stund till. Inte? Bestäm dig! Tillbaka igen? ja då vagnar du kort, kort och lämna igen med ramsan. Fast kanske är det läge för att "bara" ramsa. Gör det då. Ramsa x? tills älsklingen är lung. Lämna igen. Titta på klockan. Håll på så! Jag kan nästan lova att om ni gör så så kommer älsklingen snart sova som han ska.
Nu vill jag ju inte rekomendera att man ska göra så här jämt, titta på klockan och vänta x antal minuter. Det är ju inte så det är tänkt att kuren ska fungera. Men nu sitter ni i ett träsk, och därifrån vill ni ta er ur, eller hur?!

Sen en sak till! Lite mer "J*kla anamma!" tack. Lite mer Attityd! Ni vet ju att ni gör rätt, för det gör ni! Ni vet ju att han behöver sova, för det behöver han!
Läs i SHN igen, läs om safari, läs om säkerheten.
Ni kan det här och jag tror på er! Men om ni inte tror på er själva, ja då är det faktiskt bättre att "fundera på att skita i det här och låta honom gå tillbaka till det gamla".
Vad gör vi för rätt?
Allt!!! :heart:
Vad gör vi för fel?
Inte fel, bara lite mycket kanske! :wink:

Mängder, mänger och ännu mer kärlek till er!
Jag tror på er och jag vet att ni kommer kunna fixa det här!!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Först bara: Jag har inte fått någon mailavisering om svar på den här tråden, är det nåt nytt med inställningarna eller har det krånglat för fler i veckan?

Under tiden har vi kämpat på, och lillkillen har börjat sova längre och längre. Det känns ibland tufft och krångligt och man blir så jäkla less på allt och vill bara låta det bli som det blir. Rätt mänskligt tror jag.

Hursomhelst försöker vi vara konsekventa vid varje ingripande och vi gör så gott vi kan. Vagnar, ramsar, lyssnar, ramsar osv. Han har börjat acceptera nya vagnen och nya schemat och börjar så smått komma upp i "rätt" antal sovtimmar per dygn. Jag är inte helt säker på att han kanske behöver just 15h per dygn, men det visar sig nog. Han har till exempel börjat vakna upp tidigare på morgonen igen. Han har också somnat och somnat om på egen hand i nya vagnen och på varje dagslur vid minst 2-3 tillfällen, så nog tar det sig!

För övrigt så upplever jag att det är lite skuldbeläggande att säga att om ett barn inte sover så mycket som det ska behöva enligt sin ålder, så beror det på att föräldrarna inte stimulerar det ordentligt. Det kanske inte behöver vara hela sanningen? Vi gör verkligen så gott vi kan, promenerar med honom i sittläge, luktar på saker, känner på saker, tittar på saker, busar massor, massor, låter honom åla och krypa så gott han kan, hoppa hoppgunga, träffa folk, och sjunger väldigt mycket ihop.

Jag tycker i alla fall att ditt svar var jättebra, Bianca, tack så mycket! Lite hård får man vara, det behövs :)

M&Ms mamma: Heja er! Visst känns det lite motigt när man måste kura om? Jag upplever iaf att för varje omstart kommer man lite närmare målet. Ska följa er i din tråd också. Tänker och hejar på er!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej vännen! :heart:

När det gäller mailaviseringar så har jag aldrig nånsin fått nån, så jag vet inte. :) Har antagligen inte den inställningen, gissar jag.

Hur går det för er? Tänker på er.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej vännen, tack för att du tänker på oss! :heart:

Här rullar det på. Vi har gjort lite erfarenheter under den här tiden. Lillsumo accepterar fortfarande inte riktigt läggningarna dagtid, vi kör stenhårt "enligt boken" men det landar liksom inte riktigt. Men det går nog ändå fortare och fortare, tror jag. Idag lade jag honom strax före kl 9 och han var vaken, tittade efter mig när jag gick ut och klagade högljutt, men knäpptyst 2 minuter senare. Sover.

Erfarenheten med dagsvilorna är att vi nästan aldrig har en dag då alla funkar, men det är olika som krånglar från gång till gång. Vi försöker se till framgångarna och hela tiden vara konsekventa, konsekventa med våra åtgärder. Ibland sover han inte hela sin lur för att han vaknar, ibland vill han inte somna. Ibland somnar han som en dröm på förmiddagsluren men skriker och protesterar i en halvtimme på middagsluren.

Kvällsläggningarna går faktiskt bäst just nu. Flera gånger har vi lyckats med tvåminutersläggningar och så sover han hela natten fram till kl 6 då han så gott som alltid vaknar och gråter. Somnar dock så gott som alltid om. I morse vaknade han 6.20 och snackade i en halvtimme tills han somnade om. Jag lät honom då sova till 7.10 för att få 20 min och utnyttjade marginalkvart. Han var glad som en speleman när jag väckte honom (det är han så gott som alltid, hur mycket han än krånglat tidig morgontimme).

Vi gör faktiskt en egen variant när vi lägger honom på kvällen, som inte är lika "cold turkey" som vi tolkat Annas kur. Efter skoj och stoj går vi in i sovrummet, släcker nattlampan med gonatt och lägger honom i sängen och tar någon minut när vi stoppar om honom, stryker honom över ryggen och småpratar innan vi ramsar ut. Säkert inte renlärigt, men när vi kom på det har han accepterat läggningarna så oerhört mycket bättre. Det var för snabbt för honom att bli nedlagd i sängen och bli utramsad. Och han sover bättre än någonsin, så några vargar tror jag då inte stryker kring varken våra eller hans (säng)ben.

Det vi fortfarande funderar över är om han ändå är en liten piggis, eller om han helt enkelt behöver fler och kortare lurar. Om han nu börjar vakna allt tidigare på morgonen och som imorse vara glad, kortar vi nog någon av lurarna på 25-30 minuter och ser vad som händer.

Maten funkar fint, men han har börjat få rejält med eksem och allergiska utslag så vi har fått gå tillbaka till ruta 1. Vi har också upptäckt att han behöver mer frukost, eftersom han brukar vara rejält förbannad redan vid 1015-tiden (lunch 10.30). Alltså får han välling när han vaknar, brukar aldrig vilja äta mer än ung 200 ml. Cirka en timme senare får han en liten portion gröt samtidigt som jag äter frulle.

En annan erfarenhet vi gjort är att vi måste ge hans kvällsvälling när han sitter i sin barnstol. Vi har försökt göra det lite mysigt i soffa, fåtölj osv, men det funkade inte alls. Han satt nog grymt obekvämt, och när han inte åt blev nätterna krångligare. Sen vi satte honom i barnstolen äter han en ordentlig nattslurk och sover mycket bättre.

Vad som återstår för oss är alltså:

1. Få honom att sova HELA natten, alltså inte heller vakna upp kl 6 även om han löser det själv. Vi har sedan några veckor i princip inte gjort något, förutom någon natt när han grät förtvivlat. Då lade vi honom tillrätta med täcket, inget mer. Finns det något vi kan göra för att hjälpa honom förbi hans uppvak :?: Vi tror nog inte att han är riktigt vaken, kanske drömmer han nåt. Men eftersom det är så regelbundet, undrar vi om vi kan göra nåt. Vi har som sagt beslutat oss för att inte ingripa och han löser det ju själv.

2. Hjälpa honom att somna in på dagarna. Det känns hemskt att han ska behöva protestera sig till sömns minst en gång per dag. Nu ligger han i sin extravagn, på mage, inomhus. Vi ger honom en särskild dagsnutte, gör det lite skumt i rummet men inte helmörkt, vagnar 2-3 tag och går ut med ramsa. När han protesterar avvaktar vi, ramsar bestämt, glatt etc. Skriker han upp sig vagnar vi några tag, ut med ramsa. Osv. Han somnar ju alltid själv till sist, men det känns oerhört frustrerande att han inte är övertygad om att det är lugnt och han kan somna. Men det är väl bara att köra på och göra samma sak varje gång.

3. Klappa oss själva på ryggen för att vi samarbetat så jäkla bra kring att få lillkillen att sova så många timmar per dygn, och äta så bra även om det inte är helt perfekt än :D Han verkar må fantastiskt bra och gilla tillvaron rejält. Tänder har kommit utan några större problem hittills. Han rullar runt, försöker åla och skrattar stort åt mycket. Han är en njutning och en dröm att vara med. Om en månad börjar jag jobba igen och lämnar med varm hand över hans vardag till hans mycket kompetenta pappa, då ska det bli härligt att få jätteleendet när jag kommer hem från jobbet :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"